beantwoord

Tarieven

  • 20 October 2022
  • 4 reacties
  • 114 Bekeken

Ik ben voor het eerst gaan reizen. Ik zie de volgende transacties

1. Waarom is de heenreis Mrn-Db duurder dan de terugreis

2. Waarom 2x €20,00 opgewaardeerd? Op deze manier kosten mij deze reisjes van € 4,10 in totaal € 40,00

 

icon

Beste antwoord door Tochjo 20 October 2022, 14:13

Bekijk origineel

4 reacties

Reputatie 7
Badge +3

De heenreis is duurder dan de terugreis, omdat er minder dan 35 minuten tussen het uit- en inchecken zit. Dan wordt het gezien als overstap en behoud je de langeafstandskorting.

Badge +3

Bij inchecken met een OV-chipkaart zonder kortingsproduct houdt NS een instaptarief van 20 euro in. Als daarvoor te weinig saldo op de kaart staat, dan wordt automatisch 20 euro bijgeladen (want u hebt kennelijk een bedrag van 20 euro ingesteld).

Als er voor de heenreis geen saldo op de kaart stond, dan wordt bij inchecken 20 euro geladen. Bij het uitchecken wordt dit verrekend met de ritprijs. Na de heenreis staat er dus 17,50 euro op de kaart. Dat is te weinig om het instaptarief van 20 euro voor de terugreis te kunnen afschrijven. Daarom wordt op dat moment opnieuw 20 euro geladen. Na het uitchecken op de terugreis wordt dit instaptarief weer verrekend met de ritprijs.

De reizen hebben u geen 40 euro gekost; het verschil van 35,90 euro is niet verloren gegaan, maar staat als saldo op uw OV-chipkaart en kan gebruikt worden voor volgende reizen.

Als u incidenteel reist, dan zou u kunnen overwegen over te stappen op NS Flex. U hoeft dan geen saldo meer te laden, maar krijgt achteraf een factuur met de werkelijke reiskosten. Er blijft dan nooit ongebruikt saldo op de kaart achter. Bij een overstap naar NS Flex krijgt u het saldo dat nu op de kaart staat, teruggestort op uw bankrekening.

Omdat de terugreis binnen 35 minuten is geldt deze als een overstap en is daardoor goedkoper. 

Als u bijv. een uur in Driebergen was gebleven had u voor de terugreis ook €2.50 moeten betalen. 

Reputatie 7
Badge

Zo te zien heeft u tweemaal 20 euro automatisch opgeladen. Blijkbaar staat uw kaart zo afgesteld. Dit moet u dan even wijzigen.

Reageer