Tarieven bij werkzaamheden

• 23 mei 2020
  • 7 reacties
  • 188 Bekeken

Reputatie 1

Ns heeft het momenteel erg moeilijk tussen Zwolle en Groningen. Dat staat allemaal netjes op de reisplanner. Maar hoe zit het met de tarieven?

Vertrek om 16:43, met twee bussen: €19,00. Dat is normaal.

Vertrek om 17:18, via Leeuwarden: €23,55. Waarom moet ik bijbetalen voor een omweg die de aansprakelijkheid is van NS?

Vertrek om 17:24, met twee bussen, tarief onbekend.. Hoe is het mogelijk dat een tarief, via een normaal traject, onbekend is?

7 reacties

Reputatie 1

Bij nader inzien is de verplichte omweg via Leeuwarden nog voordelig. Als je uitdrukkelijk opgeeft dat je via Leeuwarden wilt reizen, dan berekent de reisplanner € 28,41.

Badge +3

Via Leeuwarden naar Groningen betekent inderdaad extra kosten, tenzij een Arriva conducteur begrijpt dat het een NS omreisadvies is en over zijn hart strijkt.

Als er bij de bus-adviezen geen prijs staat dan zit er een niet-NS deel in het reisadvies. Dat kan een stads/streekbus zijn. Als je via 9292 plant zal er vast wel een prijs uit rollen, maar geen enkele garantie dat die klopt.

Een enkele reis (2e klas voltarief) met de trein incl. treinvervangende bussen mag overigens maar € 27,50 kosten, bij meer dan 200 km. Als je dus vanuit bijv. Rotterdam via Leeuwarden naar Groningen reist zal Arriva gewoon € 0,00 rekenen vanaf Leeuwarden.

Als Zwolle - Leeuwarden (NS) + Leeuwarden - Groningen (Arriva) je € 28,41 kost dan zit je dus nog niet aan de 200 km/tariefeenheden. In praktijk zal de totale prijs lager zijn bij reizen op een ov-chipkaart (die €23,55 dus) tenzij je langer dan 35 minuten in Leeuwarden uitgecheckt blijft.

Reputatie 7
Badge +3

Via Leeuwarden naar Groningen betekent inderdaad extra kosten, tenzij een Arriva conducteur begrijpt dat het een NS omreisadvies is en over zijn hart strijkt.

Arriva gaat je niet gratis vervoeren want daar komt het op neer als de conducteur dat zou doen. 

Reputatie 1

Als NS me doorstuurt naar Arriva, moet NS de kosten aan Arriva vergoeden. Als NS me doorstuurt naar een bus, geldt hetzelfde.

Ik heb eens een aansluiting van Iberia gemist - door schuld van Iberia. Toen mocht ik verder met Alitalia en Sabena. Allemaal op kosten van Iberia.

Volgens Robert B doet Arriva het voor niks als ik al 27 euro aan NS heb gedokt. Dat lijkt in strijd met wat Tamzin schrijft  Als dat zo is, dan zal Arriva ongetwijfeld met NS willen afrekenen.

Badge

Maar er rijden trein vervangende bussen op het traject tussen Hoogeveen en Assen en tussen Assen en Groningen, je kunt dus gewoon gebruik maken van het NS traject alleen dan voor een deel met NS bussen. 

Het is dus niet nodig om via Leeuwarden te reizen naar Groningen, als je zelf kiest voor dat traject weet je ook wat de kosten zijn. Wil je goedkoper reizen dan kies je voor de NS trein vervangende bussen op het traject.

Je maakt zelf indien je via Leeuwarden reist de keuze voor een duurdere reis en die zal neem ik aan niet vergoed worden door de NS omdat er ook NS alternatieven zijn.

Reputatie 7
Badge +3

De reis via Leeuwarden komt wel uit de reisplanner. En dit hoeft ook niet voor iedereen duurder te zijn, bv iemand met Dal Vrij of Weekend Vrij betaalt er niet meer voor. De reisduur is dan wel korter en je hoeft dan niet in een mogelijk volle bus. De keuze is aan de reiziger.

Reputatie 4

Als er NS bussen rijden dan is dat de enige optie zonder extra kosten. Als NS verwijst naar andere treinen of bussen die niet van NS zijn, en er is geen NS alternatief, kun je overwegen om geld terug bij vertraging te claimen. De NS heeft je dan immers niet op je NS bestemming gebracht. 

Reageer