beantwoord

Te veel betaald?!

• 22 januari 2020
  • 20 reacties
  • 427 Bekeken

Ik reis zeer vaak van Ruurlo naar Arnhem Velperpoort. Volgens de app kost een kaartje hiervoor € 10,68. Ik betaal echter in de praktijk € 11,98.

€ 5,88 voor het traject Ruurlo Zutphen en € 6,10 voor het traject Zutphen Arnhem Velperpoort. Voor 1 januari klopte de prijs wel. Ik betaal dus 

€ 1,30 per rit te veel. 6 keer in de week maakt € 7,80. Niet niks en ik wil het graag terug.

icon

Beste antwoord door Mark NS 22 januari 2020, 21:19

Hoi Harry Saalmink, welkom op de NS Community. 

Dat is inderdaad niet de bedoeling, de volledige reis zou je € 10,68 vol tarief moeten kosten. Je kunt het beste contact opnemen met de Klantenservice om dit te laten nakijken. Reis je op saldo op reis je op rekening? In het eerste geval kunnen we de reizen met Arriva namelijk niet controleren en kun je het beste een overzicht van je volledige reishistorie meesturen. 

Bekijk origineel

20 reacties

Badge

Hoi Harry Saalmink, welkom op de NS Community. 

Dat is inderdaad niet de bedoeling, de volledige reis zou je € 10,68 vol tarief moeten kosten. Je kunt het beste contact opnemen met de Klantenservice om dit te laten nakijken. Reis je op saldo op reis je op rekening? In het eerste geval kunnen we de reizen met Arriva namelijk niet controleren en kun je het beste een overzicht van je volledige reishistorie meesturen. 

Badge +3

Welkom bij de NS Community!

Als ik die reis plan via https://www.ns.nl/reisplanner#/?vertrek=Ruurlo&vertrektype=treinstation&aankomst=Arnhem%20Velperpoort&aankomsttype=treinstation dan staat er € 18,67 (met Arriva, via Winterswijk).

Met 40% korting (reis in de daluren) zou dat dan € 11,20 zijn maar je kunt inderdaad ook via Zutphen en dan overstappen op NS.

Heb je een Arriva kortingsabonnement? Er zit ook nog wat verschil in hoe de NS en Arriva langeafstandskorting berekenen. De terugreis zal dan iets goekoper zijn.

Reputatie 6
Badge +2

Als ik die reis plan via dan staat er € 18,67 (met Arriva, via Winterswijk).

De terugreis zal dan iets goekoper zijn.

Hij reist via Zutphen en dan kom ik gewoon op 10,68 euro.

Verder kom ik voor de terugreis ook op 10,68 euro.

Ik kom er ook niet uit met het mislopen van overstaptarief, want dan kom ik op 11,68 euro en dat verklaart ook niet waarom het sinds 1 januari anders is.

@Harry Saalmink,

Hoe veel tijd zit er tussen de rit met Arriva en de rit met NS? Want u betaalt momenteel voor twee afzonderlijke ritten.

Met de OV-chipkaart betaalt u alleen 10,68 euro als er minder dan 35 minuten tussen het eerste deel en het tweede deel zit. Met een e-ticket mag u de rit wel voor meer dan 35 minuten onderbreken voor 10,68 euro.

Edit: dit kan ook komen door een afwijkende tijd op een paaltje, waardoor het systeem denkt dat er meer dan 35 minuten zit tussen het eerste en het tweede deel.

Edit 2 na bericht masd. Veronderstelling klopt niet. Voor de een of andere reden wordt er 0,30 euro te veel gerekend voor Ruurlo - Zutphen. 

Reputatie 6
Badge +2

Als @Harry Saalmink inderdaad 11,98 betaalt, dan klopt het ook niet helemaal als het twee afzonderlijke ritten zijn. Dan zou het namelijk 6,10 + 5,58 = 11,68 euro zijn en niet 11,98 euro.

Badge +3

Ben wel benieuwd wat er voor dezelfde reis de andere kant op gerekend wordt (met NS naar Zutphen en dan Arriva).

Ik denk dat Herrie ook wel eens gelijk kan hebben, tijden op paaltjes die afwijken en dus geen geldige overstap registreren.

Als het inderdaad om losse kaartjes gaat (maar wie koopt die nu 6 keer per week) dan snap ik het ook niet meer.

Hou er ook rekening mee dat bij een incheck in Ruurlo en uitcheck in Zutphen je € 0,96 basistarief betaalt plus 21 cent per km, dat is inderdaad (in die richting) totaal € 5,58 (22 TE).

Bij de NS krijg je dan vervolgens wat langeafstandskorting naar Arnhem (als het een overstap is). De andere kant op zal de reis wat duurder zijn omdat het starttarief van NS hoger is.

Er zijn wat topics met (ingewikkelde) uitleg over, maar als het goed is betaal je voor een heen+terugreis gewoon in totaal 2×10,68.

Badge +3

En nog eentje (extreem geval) https://community.ns.nl/ov-chipkaart-5/prijsverschil-tussen-heen-en-terugreis-1980#post12235

Soms is het prijsverschil met de reis in tegengestelde richting veel groter:
Papieren kaartje vol tarief Dordrecht Stadspolders - Zwijndrecht € 1,39.
Omgekeerd: € 2,62.

Voor 2020 is dit € 1,57 resp. € 2,99 (enkele reizen 2e klas voltarief, excl. €1 toeslag voor een kaartje uit een automaat).

Dagretour kost € 4,56 ongeacht welke richting (e-ticket zonder die €1 toeslag).

Reputatie 5

OF start hij in dal en stapt hij net na 16.00 over in avondspits en registreert ondanks alle beloftes het systeem dit niet? Valt enkel te beantwoorden als harry preciezere details geeft. OF als hij met de ARRIVA bus naar Ruurlo toekomt en dan overstapkorting krijgt?

Hartelijk dank allemaal voor de reacties. Ik zal wat verduidelijking geven. De afbeelding van €10,68 klopt uiteraard, want die krijg ik ook in de app. De praktijk is anders. De overstap is altijd onmiddellijk. De paaltjes van Arriva en NS staan naast elkaar. Het station van Zutphen nodigt ook niet uit om een half uur te wachten. 😀 Ik heb een voordeelurenkaart. In de middag reis ik met 40 % korting. Ook dan doet zich het probleem voor, zij het met andere bedragen. Het maakt niet uit of ik het stuk van Ruurlo naar Zutphen in de voordeeluren afleg of niet. Het verschil blijft € 1,30. Het lijkt mij dat er iets mis is met de registratie software.

Het kan natuurlijk ook zijn dat de bedragen in de app niet kloppen, maar dan zijn ritprijzen in januari wel fors gestegen.

Reputatie 7
Badge +3

Hartelijk dank allemaal voor de reacties. Ik zal wat verduidelijking geven. De afbeelding van €10,68 klopt uiteraard, want die krijg ik ook in de app. De praktijk is anders. De overstap is altijd onmiddellijk. De paaltjes van Arriva en NS staan naast elkaar. Het station van Zutphen nodigt ook niet uit om een half uur te wachten. 😀 Ik heb een voordeelurenkaart. In de middag reis ik met 40 % korting. Ook dan doet zich het probleem voor, zij het met andere bedragen. Het maakt niet uit of ik het stuk van Ruurlo naar Zutphen in de voordeeluren afleg of niet. Het verschil blijft € 1,30. Het lijkt mij dat er iets mis is met de registratie software.

Juist als je onmiddellijk overstapt via naast elkaar staande paaltjes gaat het soms mis als de tijd op de paaltjes niet gelijk loopt. De inchecktijd kan dan net voor de uitchecktijd liggen waardoor de software het niet meer herkend als een overstap. In het verleden zijn hier eerder problemen mee geweest in Arnhem en Zutphen, het schijnt specifiek te spelen bij de overstap van/naar de Achterhoek.

Is het toeval of niet? Gisteren de post geplaatst. Vanochtend weer traject Ruurlo Arnhem Velperpoort gereisd. En jawel: dit keer klopten de bedragen. € 5,58 van Ruurlo naar Zutphen en € 5,10 van Zutphen naar Arnhem Velperpoort. Weer de paaltjes naast elkaar gebruikt. Vind de tip van Tamzin wel nuttig. Zal erop letten. Blijft dat ik 9 keer € 1,30 te veel heb betaald.

Reputatie 7
Badge +3

Het gaat mis als er een verschil in de hele minuten ontstaat. Zolang beide paaltjes in dezelfde minuut zitten lijkt het goed te gaan. Dat is dus maar af en toe bij de overgang van de ene minuut op de andere. Omdat je toch moet wachten niet meteen weer inchecken dus.

Harry Saalmink, fijn dat hij het inmiddels weer doet. Lijkt erop dat er een reset heeft plaatsgevonden, waardoor dit is verholpen. Wel vervelend dat je nu een aantal reizen teveel hebt betaald. Neem je hiervoor contact op met onze klantenservice?

Heb inmiddels contact gehad met de klantenservice van de NS. Het probleem is onderkend. Ik heb idd ten onrechte te veel betaald en dit bedrag wordt binnen 30 dagen teruggestort. Ik ben tevreden met de afwikkeling door NS. 

Reputatie 7
Badge +3

Er is nog aangegeven wat de oorzaak ervan was? Is misschien nog wel interessant om te weten mocht zoiets nog eens gebeuren.

Badge +3

OF start hij in dal en stapt hij net na 16.00 over in avondspits en registreert ondanks alle beloftes het systeem dit niet? Valt enkel te beantwoorden als harry preciezere details geeft. OF als hij met de ARRIVA bus naar Ruurlo toekomt en dan overstapkorting krijgt?

Alle prijzen die ik gaf zijn gewoon voltarief 2e klas, dus geen (korting)abonnementen en spits/dal geneuzel.

Maar goed, als er een bus ter sprake komt heb ik niets gezegd, daarvoor kan je via o.a. Twitter bij Arriva terecht, en zijn al andere topics over (gemiste korting).

Badge +3

Ik denk dat Herrie gekke henkie ook wel eens gelijk kan hebben, tijden op paaltjes die afwijken en dus geen geldige overstap registreren.

En voor @Harry Saalmink als je NS Flex hebt dan blijft je hele reis op hetzelfde tarief als je eerste incheck, dus ook bij overstappen NS/Arriva of andersom. 

Badge +3

Heb inmiddels contact gehad met de klantenservice van de NS. Het probleem is onderkend. Ik heb idd ten onrechte te veel betaald en dit bedrag wordt binnen 30 dagen teruggestort. Ik ben tevreden met de afwikkeling door NS. 

Super!

Ter informatie. Ik heb geen flex, alleen voordeeluren. Er is geen sprake van een bus. Ik reis dit traject al jaren. Nooit problemen gehad. Er is geen oorzaak gegeven. Korte, zakelijke mededeling: Ik heb gezien dat u inderdaad te veel heeft betaald (uiteraard te zien in de reishistorie). Als u mij uw gegevens verstrekt, wordt het bedrag binnen 30 dagen teruggestort.

Geleerde les: blijf altijd alert bij de NS.

Reageer