beantwoord

Te veel betaald treinreis Maastricht-Groningen

• 18 januari 2015
  • 8 reacties
  • 344 Bekeken

Op 15-12-2014 ben ik van Maastricht naar Groningen afgereisd met een overstap op Utrecht.

Er is hiervoor €22.90 afgeschreven voor de reis Maastricht->Utrecht en €14.30 afgeschreven voor de reis Utrecht->Groningen. Normaal betaal ik €25.40 voor het traject Maastricht->Groningen.

Is het mogelijk dat ik het te veel betaalde geld terug kan krijgen (op mijn OV-kaart)? Uiteraard geef ik mijn details graag via een PM door aan een helpdeskmedewerker
icon

Beste antwoord door Stephan NS 19 januari 2015, 10:39

Hallo redtails,

Welkom op het NS Serviceforum. Zou je mij een privébericht kunnen sturen met je NAW-gegevens en ov-chipkaartnummer? Dan kan ik voor je uitzoeken waarom je meer hebt betaald dan gebruikelijk. Zoals door andere forumleden hier wordt gesuggereerd, lijkt het er inderdaad op dat je deels een spitstarief en deels een daltarief hebt betaald. Dit kan ontstaan doordat er tussentijds (op Utrecht CS) is uit- en ingecheckt. Je topic is verplaatst naar OV-Chipkaart.

Groet,
Stephan
Bekijk origineel

8 reacties

Het lijkt erop dat u uw reis in Utrecht voor meer dan een half uur hebt onderbroken en/of tussen de twee treinreizen bij ander openbaar vervoer van uw OV-chipkaart gebruik hebt gemaakt. Dan moet u bij gebruik van de OV-chipkaart inderdaad voor twee losse treinreizen betalen. In het vervolg kunt u voor een dergelijke reis beter gebruik maken van een e-ticket of een eenmalige chipkaart, want daarmee kunt u wel zonder bijkomende kosten uw reis onderbreken.

edit: Herstel: Er hoeft geen half uur tussen te hebben gezeten: U reisde vanaf Maastricht tegen piektarief. In Utrecht hebt u opnieuw ingecheckt terwijl het daltarief gold. Daardoor vervalt de lange-afstandskorting. Waarom checkte u opnieuw in?
Gokje:
U bent in het bezit dat recht geeft op korting in de daluren en hebt ingecheckt in de spits in Maastricht en hebt in Utrecht uitgecheckt en opnieuw ingecheckt in de daluren.
Doordat de nieuwe incheck in een andere tariefcategorie zit dan de eerste incheck wordt deze als aparte reis in rekening gebracht. Hierdoor betaalt u veel meer geld dan nodig was. Dit is op twee manieren te voorkomen:
1. Niet omchecken in Utrecht, wanneer u uw reis direct vervolgt is dit überhaupt niet nodig.
2. Reizen met een e-ticket in plaats van op saldo.
Om de eigenlijke vraag te beantwoorden: U hebt gezien uw in- en uitcheckpatroon niet teveel betaald, dus u hebt geen recht op een restitutie en als u dat wel had, dan zou dat sowieso niet ten gunste komen van uw OV-chipkaart.
Reputatie 4
Badge
Waarom stort NS eigenlijk niet terug naar OV-chipkaarten. Ik heb een keer gehad dat er compleet verkeerde haltes gebruikt werden door de OV-chip apparatuur in de bus (gps werkte niet en chauffeur zat blijkbaar ook te slapen) en het bedrag dat ik teveel betaald had kon ik als bestelling ophalen bij een OV-chipkaartautomaat.
Wat is het voordeel daarvan?
Voor mensen met een anonieme chipkaart die hun reishistorie niet wensen te koppelen aan NAW-gegevens en een rekeningnummer is het voordeel dat ze op die manier toch in aanmerking komen voor zaken als restitutie, geld terug bij vertraging.
Dat toont meteen ook het voordeel voor vervoerders aan om deze optie niet te bieden. Dat levert hen immers alsnog de gewenste data op, of bij principiële klanten een kostenbesparing.
Reputatie 4
Badge
In het algemene klachtenformulier van de busmaatschappij kon je toen wel je ov-chipnummer invullen maar niet je rekeningnummer waardoor de klantenservice bij honoreren van een restitutieverzoek de zaak direct kan afhandelen met een standaard mail en niet eerst moet gaan vragen om een rekeningnummer.
Hallo redtails,

Welkom op het NS Serviceforum. Zou je mij een privébericht kunnen sturen met je NAW-gegevens en ov-chipkaartnummer? Dan kan ik voor je uitzoeken waarom je meer hebt betaald dan gebruikelijk. Zoals door andere forumleden hier wordt gesuggereerd, lijkt het er inderdaad op dat je deels een spitstarief en deels een daltarief hebt betaald. Dit kan ontstaan doordat er tussentijds (op Utrecht CS) is uit- en ingecheckt. Je topic is verplaatst naar OV-Chipkaart.

Groet,
Stephan

Reageer