beantwoord

te vroeg ingechecked met voordeelurenkaart

• 12 oktober 2014
  • 12 reacties
  • 441 Bekeken

• Op het juiste spoor
  • 0 reacties
om 6 minuten voor negen ingechecked, en nu wordt volledig tarief berekend, terwijl er voor 9 uur geen trein komt. hoe kan ik het teveelbetaalde terugkrijgen
icon

Beste antwoord door Thijs2 13 oktober 2014, 12:38

Het incheckmoment is bepalend voor het tarief waar je op reist. Hierbij wordt geen rekening gehouden met wanneer de trein precies van het station vertrekt. Je kunt vanaf 8:55 inchecken voor het 40% kortingtarief. Ik kan je misschien nog helpen met het teveel betaalde bedrag. Kun je je NAW-gegevens en ov-chipkaartnummer sturen via een privébericht aan mij? Dan kijk ik wat ik voor je kan betekenen.
Bekijk origineel

12 reacties

Reputatie 4
Badge
Niet. U krijgt al vijf minuten speling dus wanneer u zes minuten voor negenen al incheckt wordt de hele reis voltarief afgerekend en dat ziet u ook op het scherm. Bovendien geeft u aan dat er pas na negenen een trein kwam waardoor u ruim de tijd had om uit te checken, een minuut te wachten en weer in te checken.
Reputatie 6
Badge
Als je nog niet gereisd hebt kan je je binnen 60 minuten op hetzelfde station je incheck nog annuleren, waarna je opnieuw incheckt na 8:54. Voortaan dus even goed op het scherm kijken op welk product je bent ingechecked, en daarna eventueel corrigeren met uit- en inchecken.
Het incheckmoment is bepalend voor het tarief waar je op reist. Hierbij wordt geen rekening gehouden met wanneer de trein precies van het station vertrekt. Je kunt vanaf 8:55 inchecken voor het 40% kortingtarief. Ik kan je misschien nog helpen met het teveel betaalde bedrag. Kun je je NAW-gegevens en ov-chipkaartnummer sturen via een privébericht aan mij? Dan kijk ik wat ik voor je kan betekenen.
Ik moet vanuit Almelo om 11 uur in Schagen zijn. Dus stap ik met mijn voordeelurenkaart om 8 uur in de trein. Ik begrijp dat ik tot 9 uur het volle tarief betaal, maar reis ik het deel van de reis na 9 uur wel automatisch op het lage tarief.?
Of moet ik om dat voor elkaar te krijgen na 9 uur in Utrecht uitchecken en daarna weer inchecken als ik daar overstap in de trein richting Amsterdam?
Nee, dat gaat niet automatisch. U dient tussendoor uit te checken en daarna weer in te checken.
Nee
Is dat het antwoord op de 1ste of 2de vraag?
Halverwege opnieuw inchecken (in Duivendrecht dan wel Utrecht) zou de totale prijs hoger maken, omdat u daarmee de lange-afstandskorting doorbreekt en bovendien moet betalen voor de route via het station waar u opnieuw incheckt in plaats van de kortste route. U kunt dus het beste de hele rit tegen vol tarief afleggen door in te checken in Almelo en pas weer uit te checken in Schagen.

Almelo-Schagen vol: €24,60
Almelo-Duivendrecht vol + Duivendrecht-Schagen -40%: €20,20 + €7,20 = €27,40
Almelo-Utrecht Centraal vol + Utrecht Centraal-Schagen -40%: €18,70 + €9,90 = €28,60
Reputatie 7
Badge +4
In zijn algemeenheid geldt: Het moment van inchecken bepaalt het tarief en dat geldt tot u weer uitcheckt, Het beste is dat op een station te doen na 9.00, het kan om 8.55 al.

Als de reis na negen uur niet meer zo lang is, heeft het omchecken weinig zin en is het soms duurder omdat u dan de langeafstandskorting verliest.
Het omgekeerde is handiger: als u voor vier uur incheckt, reist u in de spits met het daltarief. En dat is een groot voordeel.

Als u om 10.37 in Schagen aankomt zou Duivendrecht de beste optie zijn, daar heeft u tien minuten na 9.10 door de week. Dat is goed te doen. Interessant is het echter niet, want het levert niks op.

Voor u geldt nu: U kunt de 24,60 beter afrekenen in Schagen dan heeft u ook geen gedoe. In uw geval heeft omchecken geen zin, het is 2,80 duurder.
U komt op die route als het goed is niet langs Utrecht. Halverwege opnieuw inchecken zou bovendien juist de totale prijs hoger maken, omdat u daarmee de lange-afstandskorting doorbreekt.
@A.Wolff
Ik heb mijn bijdrage inmiddels aangepast. Ik denk dat er werkzaamheden waren op de datum waar ik eerst naar keek (namelijk morgen).
@A.Wolff
Ik heb mijn bijdrage inmiddels aangepast. Ik denk dat er werkzaamheden waren op de datum waar ik eerst naar keek.

Het lijkt erop dat de internationale trein die om 8:16 uit Almelo naar Amsterdam vertrekt alleen op maandag rijdt en dat daarom op andere dagen reizen via Utrecht wordt aangeraden bij vertrekt rond 8 uur.
Klopt. Hoe dan ook kreeg ik in eerste instantie geen reisadvies via Utrecht en zeker niet bij aankomst voor 11 uur. Het antwoord op de vraag blijft wel gelijk: Check niet halverwege opnieuw in voor deze reis, want dat maakt de prijs niet lager maar hoger.

Reageer