beantwoord

Te vroeg ingecheckt Altijd korting - geen 40% korting gekregen

• 11 juni 2019
  • 63 reacties
  • 1424 Bekeken

5 juni 2019 ben ik van Assen naar Den Haag gereisd, ik heb op Assen ingecheckt 08:52 uur, de trein vertrok 09:05 uur, ik heb een NS Flex altijd korting abonnement, in plaats van 40% korting werd slechts 20% toegepast. De klantenservice kan dit niet corrigeren omdat ik blijkbaar 3 minuten te vroeg heb ingecheckt. Ik ben hier meer dan teleurgesteld over.
Vaak moet je al bij entree van het station al inchecken en dan nog best een eind lopen.
ik hoop dat NS in de toekomst de werkelijk reistijden wil hanteren.
icon

Beste antwoord door Slidestops 11 juni 2019, 09:45

Het moment van inchecken is bepalend. U heeft pas recht op korting na 9uur. Er is een 5 minuten marge in uw voordeel. Om 08.55 kunt u in checken met 40% korting. Daarvoor helaas niet.
Bekijk origineel

63 reacties

Reputatie 7
Het moment van inchecken is bepalend. U heeft pas recht op korting na 9uur. Er is een 5 minuten marge in uw voordeel. Om 08.55 kunt u in checken met 40% korting. Daarvoor helaas niet.
Buiten het feit dat ik met deze spelregel niet bekend was, blijf ik het vreemd vinden.
de feitelijk reis startte op 09:05 uur.

verder bedankt voor uw reactie.

een teleurgestelde klant.
Reputatie 7
Badge +3
Uw kaart die om 8.52 ingecheckt is ziet niet dat u pas om 9.05 bent gaan reizen.

Bij stations waar de paaltjes op het perron staan kun je bij een incheck van 8.52 al direct de trein in stappen en zo dus wel voor 9.00 gaan reizen.
De paaltjes op Assen staan niet op het perron.
De dienstregeling maakt helder dat het niet mogelijk is om voor 09:00 uur vanaf de inchecktijd in de trein te stappen en te reizen richting Den Haag.
Reputatie 7
Badge
Strikt genomen is het kaartje ook pas vanaf 9:00 geldig. U krijgt dus van NS al een marge van 5 minuten om alvast in te checken om een trein te kunnen nemen die om 9:00 vertrekt. Dat is een gunst, geen recht op een trein die vóór 9:00 al vertrekt.
Nogmaals de trein vertrok volgens de dienstregeling 09:05 uur.
Dus ik heb niet voor 09:00 gereisd.

Reputatie 5
De dienstregeling is niet bepalend maar het moment van incheck en uitcheck de enige meetpunten binnen de reis dit staat ook zo in de algemene voorwaarden van het abonnement en in dit geval zijn dit de spelregels en men wordt geacht hiervan kennis te hebben genomen.
Reputatie 7
Badge +3
U kunt inchecken vanaf 8.55 om met korting te reizen. Dan heeft u 10 minuten om naar de trein te lopen.
Let wel goed op de tijd op het display, inchecken om 8.54 en 59 seconden betekent ook geen 40% korting.

De tijd van 8.55 is er zodat reizigers nog 5 minuten hebben om een trein te halen die exact om 9.00 vertrekt. Die tijd is genoeg om vanaf de ingang van het station naar het perron te komen, tenzij iemand zo slecht ter been is dat hij of zij aanzienlijk meer tijd nodig heeft.

U had gewoon 3 minuten moeten wachten met inchecken aangezien de inchecktijd bepalend is, niet de vertrektijd van de trein. Hier is niets aan te veranderen.
De dienstregeling is niet bepalend maar het moment van incheck en uitcheck de enige meetpunten binnen de reis dit staat ook zo in de algemene voorwaarden van het abonnement en in dit geval zijn dit de spelregels en men wordt geacht hiervan kennis te hebben genomen.

Bij een kortingsabonnement zijn de kortingsvoorwaarden essentieel en horen dus natuurlijk niet enkel uit de kleine lettertjes gehaald te kunnen worden.

Als je nu de route kiest van een klassiek oftewel saldo-abonnement dan kom je uit op de volgende pagina:
https://www.ns.nl/abonnementen/altijd-voordeel.html

Hierbij wordt duidelijk genoeg het belang van het incheckmoment uitgelegd. Hulde aan NS !

Kies je echter de route van een Flex abonnement dan kom je uiteindelijk hier uit:
https://www.ns.nl/nsflex/webshop#/bestelling/producten

Nu staat er niets meer vermeld mbt het inchecken. Helaas NS !
Reputatie 7
Badge
uhmmmm....

[edit]Iets te vroeg, bij een altijd korting abonnement staan deze tijden niet. Dat is voor verbetering vatbaar @Danny NS [/edit]

@Edwin Het gaat om informatie mbt het belang van het incheckmoment en niet om de tijden uhmmmm ! Zie opmerking TS.
Dank voor alle reacties, bij mij blijft een onbehagelijk gevoel bestaan.
Toen er nog geen OV-chip was, was een geen issue. De afstand is 2 minuten en dat kost vet veel geld.
iets anders wat prikkelt is het feit dat je tegenwoordig best goedkope dagkaarten kunt kopen.
wellicht had ik dit beter kunnen doen. E-tickets, dan heb je dit probleem niet en ben je veel goedkoper uit.
Met e-tickets heb je weer andere problemen, dit forum staat er bol van.

Nee, we moeten terug naar de kaartjes van karton 😊
Wat mij betreft wel, ik ontwikkel soms een enorme weerstand tegen dit niet onfeilbare systeem.
de bewijslast ligt steeds bij de gebruiker. Falende systemen en oh ja weer een boete die je zelf terug moet draaien en noem zo maar op. Dus wat mij betreft mag het gezellige kaartje zo weer terug
Reputatie 3
Snap TS wel, het is gewoon wel een beetje debiel dat wanneer je iets vroeger op het station bent je bij de poortjes/incheck paal moet gaan staan wachten tot je in mag checken.
Vanaf het inchecktijdstip is immers eenvoudig ter herleiden wat de eerstvolgende reismogelijkheid moet zijn geweest, welke in dit geval dus in de 40% korting periode valt.
Handig voor als je op het station bijv. nog een kopje koffie bij de kiosk wil halen. Of bij kopstations waar je dan alvast in de trein kan gaan zitten.

Assen - Den Haag ben je trouwens misschien wel goedkoper uit met de kaartjes van vakantieveilingen: https://www.vakantieveilingen.nl/winstpakker.html
Jazeker, wij zouden ons als klanten beter moeten organiseren om al dat eenzijdige systeeemgeweld te bestrijden.
Eens...
Badge +3
Probleem versimpeld:

Je checkt in (vlak voor einde spits, en krijgt 5 minuten marge) dus vanaf 8:55 geen enkel probleem om een trein in de daluren (die zijn gewoon vanaf 9:00) te nemen.

Maar juist vanwege die 5-minuten marge mag je zelfs nog met een trein van 8:58 als je die met wat lopen kan halen... (jouw voordeel!).

Wat is dus het probleem? De incheck-marge gaat echt niet ruimer worden dan de 5 minuten die er al is!

En je kaart (die de in/uitcheck registreert) weet totaal niet met welke trein je gaat. Dat ook nog!

"Ja, maar dat kan je toch wel afleiden aan de hand van mijn uitcheck op station X op tijdstip Y? Dan zat ik (dus!?) in trein Z en heb recht op..."

Dat gaat het echt niet worden in het huidige systeem.
Reputatie 7
Badge +3
Welk systeem je ook bedenkt, er zijn altijd grensgevallen en situaties waar het net voor- of nadelig voor iemand kan zijn. Maar je moet ergens een grens hanteren. In die zin denk ik dat het huidige systeem niet onredelijk is.
Badge +3
Ik zie het probleem ook niet echt, of totaal niet.

Vorige reactie nog wat aangevuld.
@Robert B
@mrfreeze

Hebben jullie het gehele topic goed gelezen ?
Reputatie 7
Badge +3
Sommige mensen zien nu eenmaal overal problemen in. Vroeger moest je echt ruim van te voren op het station zijn, want je moest nog een kaartje kopen bij de automaat. En misschien was je niet de enige dus wachten tot degene voor je klaar was. Ik heb toch wel eens een trein daardoor gemist.
Nu is het simpel inchecken en doorlopen. Voor een trein van 9.05 is het echt voldoende om om 9.00 of 8.55 op het station te zijn. En als je (nu) weet dat je vanaf 8.55 met korting kan inchecken dan wacht je gewoon even, samen met de rest van de grijze brigade die een dagje uit gaat.
Reputatie 7
Badge +3
@Robert B
@mrfreeze

Hebben jullie het gehele topic goed gelezen ?

Ja, maar het onderwerp is een beetje gedraaid :)
Ik reageerde vooral op de reactie van Akm_DH_is_een_drama_geworden.
Reputatie 5
Ik ben zeer tevreden met het huidige systeem ik ben 72 jaar en rij met mijn OV KAART met NS dalvrij abonnement en RET senioren abonnement door het hele land en wil helemaal niet terug naar kartonnen kaartjes of papieren abonnementen als je goed de voorwaarden leest weet je precies waar je aan toe bent.
Aan dat laatste schort het de meeste mensen.
Veel NS'ers wordt hier verweten dat zij zich niet (meer) kunnen verplaatsen in de klant.
Helaas moet ik hier ook meer dan eens constateren dat doorgewinterde forumleden zich niet (meer) kunnen verplaatsen in de klant.
Doorgewinterde forumleden zijn hier vaak al jaren en bijna dagelijks met alle ins en outs van NS bezig terwijl de klant vaak incidenteel reist of zelfs geheel nieuw is.
Verder wijs ik erop dat zelfs de professionele krachten van NS regelmatig verstrikt raken in het complexe aanbod en de gehanteerde systemen.

Reageer