beantwoord

Te vroeg ingecheckt Altijd korting - geen 40% korting gekregen

• 11 juni 2019
  • 63 reacties
  • 1302 Bekeken

Toon eerste bericht

63 reacties

Reputatie 4
Voor een nieuwe klant is het juist zaak je te verdiepen in wat je aanschaft ook bij de NS of waar of wat dan ook.
Reputatie 7
Badge +3
Mja, het gaat natuurlijk om een treinkaartje en niet om een hypotheek. (citaat gejat van een ander topic, weet even niet meer van wie 😉 )
Dus dat je geen pagina's kleine lettertjes gaat doornemen, snap ik heel goed.
En in het geval van TS had het verschil wat mij betreft ook best door NS teruggestort mogen worden, zeker als je reishistorie aantoont dat je in de daluren begonnen bent.

Maar het systeem van de 5-minuten-marge-in-uw-voordeel vind ik niet slecht.
Voor een nieuwe klant is het juist zaak je te verdiepen in wat je aanschaft ook bij de NS of waar of wat dan ook.

Jazeker, maar dat is door de complexiteit nu juist het probleem.
Mja, het gaat natuurlijk om een treinkaartje en niet om een hypotheek. (citaat gejat van een ander topic, weet even niet meer van wie 😉 )
Dus dat je geen pagina's kleine lettertjes gaat doornemen, snap ik heel goed.
En in het geval van TS had het verschil wat mij betreft ook best door NS teruggestort mogen worden.

Maar het systeem van de 5-minuten-marge-in-uw-voordeel vind ik niet slecht.

Ja, maar kun je je verplaatsen in TS.
Reputatie 4
Maar dan moet het geen 7 of 10 minuten worden omdat iemand het weer eens niet begrepen heeft.
Reputatie 7
Badge +2
En de doorgewinterde forum leden waren ook eens nieuw. we hebben allemaal moeten wennen aan de OV-chipkaart en hoe deze werkt. Daar verdiep je je dan in, na misschien een keer een vergissing gemaakt te hebben en daarna weet je het.
Ik reis nu bijna 5 jaar met de trein naar werk, daarvoor reisde ik maar incidenteel en kocht ik gewoon nog een papieren kaartje en had geen abonnement, wel een OV-chipkaart die ik inde bus gebruikte. Ik heb veel zelf nagezocht en hier op dit forum ook veel info gevonden.

En het mooie van dit forum is ook je iets kunt vragen en vaak al heel snel antwoord krijgt. Dus ipv pagina's kleine lettertjes te hoeven lezen zijn er anderen die dat voor je gedaan hebben.
Reputatie 4
Ik zie die complexiteit helemaal niet.
Reputatie 7
Badge +3
Ja, maar kun je je verplaatsen in TS.
Ik durf best van mezelf te zeggen dat ik juist altijd vanuit de "incidentele, onwetende reiziger" probeer te denken. En de ov-chipkaart levert voor hen vaak meer gedoe dan gemak op.
Maar in dit specifieke geval denk ik niet dat er vanuit NS iets zou moeten veranderen aan het systeem of de regels. Hooguit dat er uit coulance vergoed had mogen worden.
Maar dan moet het geen 7 of 10 minuten worden omdat iemand het weer eens niet begrepen heeft.

Daar gaat het niet om !
Reputatie 7
Badge +3
Jazeker, wij zouden ons als klanten beter moeten organiseren om al dat eenzijdige systeeemgeweld te bestrijden.
Ik heb het gevoel dat je nu toch echt een beetje de weg kwijt bent. Je kunt NS wel de schuld geven van iedere probleem dat ontstaat doordat reizigers de voorwaarden niet lezen.

Ja, maar kun je je verplaatsen in TS.Ik durf best van mezelf te zeggen dat ik juist altijd vanuit de "incidentele, onwetende reiziger" probeer te denken. En de ov-chipkaart levert voor hen vaak meer gedoe dan gemak op.
Maar in dit specifieke geval denk ik niet dat er vanuit NS iets zou moeten veranderen aan het systeem of de regels. Hooguit dat er uit coulance vergoed had mogen worden.

Heb niet gezegd dat er iets aan het systeem veranderd moet worden. Heb in dit topic volgens mij wel duidelijk gemaakt dat de betreffende informatie wel vermeld staat bij de klassieke abonnementen maar niet bij de flex abonnementen. Dus kon ik mij voorstellen dat TS niet op de hoogte was.

Vervolgens kon ik mij voorstellen dat je genoeg hebt van al die systemen.
Reputatie 7
Badge +3
Heb niet gezegd dat er iets aan het systeem veranderd moet worden. Heb in dit topic volgens mij wel duidelijk gemaakt dat de betreffende informatie wel vermrld staat bij de klassieke abonnementen maar niet bij de flex abonnementen. Dus kon ik mij voorstellen dat TS niet op de hoogte was.
Sorry, ik had niet door dat je daar op doelde. Ja, die informatie moet gewoon vermeld worden.

En het systeem, tja, Theo Maassen had er ooit een mooie showtitel over 😉
Probleem versimpeld:

Je checkt in (vlak voor einde spits, en krijgt 5 minuten marge) dus vanaf 8:55 geen enkel probleem om een trein in de daluren (die zijn gewoon vanaf 9:00) te nemen.

Maar juist vanwege die 5-minuten marge mag je zelfs nog met een trein van 8:58 als je die met wat lopen kan halen... (jouw voordeel!).

Wat is dus het probleem? De incheck-marge gaat echt niet ruimer worden dan de 5 minuten die er al is!

En je kaart (die de in/uitcheck registreert) weet totaal niet met welke trein je gaat. Dat ook nog!

"Ja, maar dat kan je toch wel afleiden aan de hand van mijn uitcheck op station X op tijdstip Y? Dan zat ik (dus!?) in trein Z en heb recht op..."

Dat gaat het echt niet worden in het huidige systeem.

Snap je punt Robert, maar in het geval van TS is het, afgeleid van de check-in tijd, technisch onmogelijk om te reizen tussen 8:52 en 8:55 uur omdat er dan simpelweg geen trein rijdt naar de plek waar hij uitcheckt. Welke trein TS dan precies heeft maakt helemaal niet uit, het is in ieder geval niet vóór 8:55 dat is zeker en daar gaat het om. De NS weet dit (o.b.v. de dienstregeling) en rekent toch de korting niet, dat is het wrange.
En @mrfreeze hiervoor hoeft ook niet meteen het hele systeem op de schop, het is slechts een puntje voor verbetering.

Jazeker, wij zouden ons als klanten beter moeten organiseren om al dat eenzijdige systeeemgeweld te bestrijden.Ik heb het gevoel dat je nu toch echt een beetje de weg kwijt bent. Je kunt NS wel de schuld geven van iedere probleem dat ontstaat doordat reizigers de voorwaarden niet lezen.

Zou best kunnen dat ik eens de weg kwijt ben. Als dat zo is, meen ik mij altijd keurig te excuseren. In dit geval zie ik daar (nog) geen aanleiding toe.☺️

Het onderliggende probleem is dat het productassortiment te complex is geworden, waarbij ook nog verschillende systemen worden gebruikt en de communicatie ronduit beroerd is.

Bij jou @Tamzin zijn voorwaarden sowieso overbodig omdat jij veronderstelt dat alles bij iedereen bekend is. Hoe makkelijk wil je het hebben.
Reputatie 7
Badge +3
De site doet raar, dus ik probeer even een reactie zonder quote.

En @mrfreeze hiervoor hoeft ook niet meteen het hele systeem op de schop, het is slechts een puntje voor verbetering.

Wat je voorstelt houdt eigenlijk in dat je dus de reisgegevens gaat gebruiken om het tarief te bepalen. Da's toch een behoorlijke schop :)

Overigens loopt er een ander topic waarin een soortgelijk systeem wordt voorgesteld.
Ik zie die complexiteit helemaal niet.

Dat begrijp ik heel goed. Als je al enige tijd hoofdzakelijk met de trein reist met dezelfde producten valt het allemaal wel mee. Daarnaast bovendien actief op dit forum.
Reputatie 7
Badge +2
Wat je voorstelt houdt eigenlijk in dat je dus de reisgegevens gaat gebruiken om het tarief te bepalen. Da's toch een behoorlijke schop :)
Dat kan ook de andere kant op werken, bv inchecken om 15.52 maar pas om 16.06 gaan reizen. De inchecktijd is leidend en in de daluren, dus met korting, maar de reis begint in de spits dus dan krijg je geen korting.
Wanneer je dan de reisgegevens gaat gebruiken en uitgaat van de daadwerkelijke tijd dat je gaat reizen, dan zal daar juist weer kritiek op komen.
Reputatie 7
Badge +3
Mja, het ging er in dit topic om dat niet bekend was dat de inchecktijd bepalend is i.p.v. de vertrektijd. Dat los je met zo'n soort systeem in elk geval wel op :)
Ach, er is geen enkel systeem zaligmakend en overal zal kritiek op komen en elk systeem zal voor een bepaalde groep nadeliger zijn. Ik zeg ook niet dat ik vóór zo'n systeem ben. Maar het idee erachter vind ik wel sympathiek, achteraf op basis van de reisgegevens het voordeligste tarief berekenen. Al zie ik het er niet snel van komen 🙂
Goed uitleggen en als je het niet meer uitgelegd krijgt of je snapt het zelf niet meer (zoals regelmatig blijkt) zou je je toch echt eens moeten afvragen of je systemen nog wel effectief zijn.
Reputatie 4
Het enige juiste advies wat wij hier kunnen geven is een uitleg van de regels en daaraan toevoegen contact opnemen met de klantenservice want coulance kan alleen gegeven worden door medewerkers van de NS
En daaraan nog toegevoegd het altijd korting abonnement kost ca 24 euro per maand dus toch een bedrag per jaar dat het waard is om wel in de kleine lettertjes te duiken.
Het drama met de losse e biljetten en het niet kunnen cancelen is een heel ander verhaal.
Reputatie 3
zie het als een wijze les TO, het gebeurt u nu niet meer. Terug geldt overigens hetzelfde, u mag vanaf 18.25 inchecken om weer Dal na 18.30 te reizen
zie het als een wijze les TO, het gebeurt u nu niet meer.

Ik vermoed dat de les ook wel geleerd is als TS (eenmalig) uit coulance gecompenseerd zou worden. Dit is iets wat je, zelfs als doorgewinterde reiziger, ook kan bovenkomen als je reis een keer afwijkt van je reguliere reisgedrag.
Reputatie 7
Badge +3
@tridek_ok
Er zijn ook grenzen aan de coulance.
@tridek_ok

Coulance wordt nu juist toegepast daar waar duidelijke regels (grenzen) ontbreken, hoe wil je dan vervolgens de coulance gaan regelen (begrenzen) ?

@tridek_ok

Coulance wordt nu juist toegepast daar waar duidelijke regels (grenzen) ontbreken, hoe wil je dan vervolgens de coulance gaan regelen (begrenzen) ?

Waarschijnlijk zien sommigen het 5 minuten voor ingangstijd van het daltarief mogen inchecken al als coulance, dat is echter gewoon zoals het beschreven staat in de voorwaarden. Ik zie hier een reiziger die geheel te goeder trouw heeft gehandeld, een reis gepland in de daluren maar net even "te vroeg" op het station en zonder na te denken ingecheckt.

Zoiets is mij laatst ook bijna overkomen, ik nam de 18:31 uit Maastricht en was rond 18:20 op het station. Het feit dat er een stuk of 10 reizigers rond de incheckpaaltjes hing deed mij denken aan het niet de vroeg inchecken, anders was ik gewoon ingecheckt en de al gereedstaande trein ingestapt.

Reageer