beantwoord

Te vroeg ingecheckt, geen korting gekregen

• 14 januari 2015
  • 21 reacties
  • 1466 Bekeken

Hallo,

Ik ben afgelopen maandag om 8.54 ingecheckt. 1 minuut te vroeg dus. Had op dat moment niet in de gaten dat ik zo vroeg was. Op Utrecht centraal. Neem vervolgens de trein van 9.08 naar Maastricht. Ben om 11.08 in Maastricht gearriveerd.
Is het nu zo dat ik, omdat ik kan aantonen dat ik echt de 9.08 trein heb genomen (tussen 8.54 en 9.08 rijdt immers niets die kant op en zou anders niet op dat moment in Maastricht kunnen zijn) ik dit wel terug kan krijgen? Is wel zuur, kaartje kostte 10 euro duurder...bedankt voor het antwoord.
icon

Beste antwoord door Thijs NS 14 januari 2015, 17:46

Ik denk dat we daar wel een uitzondering voor kunnen maken. Ik kijk het graag even met je na. Kun je mij een privébericht sturen met daarin je NAW-gegevens, kaartnummer en IBAN? Een privébericht kun je sturen door op mijn gebruikersnaam te klikken en vervolgens op 'stuur bericht'.
Bekijk origineel

21 reacties

Ik denk dat we daar wel een uitzondering voor kunnen maken. Ik kijk het graag even met je na. Kun je mij een privébericht sturen met daarin je NAW-gegevens, kaartnummer en IBAN? Een privébericht kun je sturen door op mijn gebruikersnaam te klikken en vervolgens op 'stuur bericht'.

Beste Thijs,

Wil de NS dan ook uitzonderingen maken voor de reizigers vanuit Maastricht die de trein van 8:58u (2 minuten later is het 9 uur en dan kun je gebruik maken van het dalvoordeel) nemen om deze te compenseren?
Nee, je kunt vanaf 9:00 uur reizen met korting. De reiziger in dit topic kan aantonen dat hij daadwerkelijk na 9:00 heeft gereisd. De trein van 9:08 is de eerste trein richting Maastricht als je om 8:54 incheckt.
Nee je kan vanaf 8.55 reizen met korting en dan is de eerste trein wel degelijk 8.58
Reputatie 2

Wil de NS dan ook uitzonderingen maken voor de reizigers vanuit Maastricht die de trein van 8:58u (2 minuten later is het 9 uur en dan kun je gebruik maken van het dalvoordeel) nemen om deze te compenseren?

Want ????

dan heb je toch 3 minuten om de trein te halen. Dus om 8.55 inchecken en 8.58 je trein halen.
Kan je die 3 minuten niet overbruggen dan heb je dus pech en pak je een trein later na 9.00.
Je hebt het recht om VANAF 9.00 te gaan reizen, maar NS geeft 5 minuten speling om de trein van 9.00 dan te halen en niet die van 8.58 ! Mocht je die van 8.58 of 8.57 of 8.56 WEL kunnen halen heb je gewoon mazzel.
Reputatie 1
Badge
dat is in Maastricht strijk en zet: er staan hele groepen bij de palen, die vlakbij het perron staan, zowel om 8.55 als om 18.25-vooral op vrijdag. Was 2 jaar terug nog krapper: toen gingen de ICs om .26 en .56.
Reputatie 3
Badge
dat is in Maastricht strijk en zet: er staan hele groepen bij de palen, die vlakbij het perron staan, zowel om 8.55 als om 18.25-vooral op vrijdag. Was 2 jaar terug nog krapper: toen gingen de ICs om .26 en .56.

Weer een voorbeeld hoe ongelukkig de keuze is geweest om de korting afhankelijk te maken van het moment van inchecken en niet van het moment van reizen.
Voor deze reizigers zou het in de oude situatie simpel geweest zijn: op het traject tussen Maastricht en het eerste station waar ze na 9 uur resp. 18.30 stoppen rijden ze grijs als ze een kaartje met korting hebben. Nu rijden ze 'in een grijs gebied': het mag niet (want de regel is: inchecken na 9 uur resp 18.30) maar NS is coulant, en dat leidt tot een gedogen van dit soort situaties.
In de gegeven omstandigheden zou ik zeggen: niks aan doen. Die reizigers hebben geen enkel RECHT om met korting de trein van 8.56 of 18.26 te nemen. Als het ze toch lukt is het mooi, maar anders moeten ze niet klagen.

Beter zou het zijn om gewoon weer de tijd van reizen als hard criterium te nemen. Eigenlijk het hele systeem omdraaien: Als je korting wilt, moet je een kaartje laden op je chipkaart en wordt de tijd van reizen maatgevend. Als je niet langs de automaat wilt, kun je ook gewoon inchecken en krijg je geen korting. Desnoods kan het inchecken verplicht blijven, om de veiligheid te garanderen en de vervoersstromen in de gaten te houden. In landen als Frankrijk en Italië moet je ook eerst een kaartje kopen en dat kaartje vervolgens afstempelen ('valideren') voordat je ermee mag reizen.

Alleen nog een goede regeling bedenken voor de overgang van dal naar spits (om 6.30 en 16 uur). Het is je eigen verantwoordelijkheid als reiziger om het juiste kaartje te hebben. `Reis je tussen 6.30 en 9 uur of tussen 16 en 18.30 met een kaartje met korting onder het mom dat je in de dalperiode bent ingestapt, dan hang je gewoon. Wie slim genoeg is om zijn reis op te knippen bij de overgang van spits naar dal, is ook slim genoeg in het omgekeerde geval. Kwestie van opvoeden en optreden.

Overigens vraag ik me af of we op termijn niet gewoon van dat hele gedoe af kunnen. Nu al wordt in hele winkelstraten het publiek gemonitord en weten ze precies welke mobiele telefoon op welk moment welke winkel in- of uitging. Het duurt vast niet lang meer of ze kunnen ook een trein volhangen met die sensoren, waarmee ze elke chipkaart bij het in- en uitstappen kunnen volgen. En dan weten ze dus ook wanneer je gereisd hebt en of je korting krijgt of niet.
Reputatie 3
Badge
Nee je kan vanaf 8.55 reizen met korting en dan is de eerste trein wel degelijk 8.58

Het KAN wel, maar je hebt er geen RECHT op.
Klopt maar Thijs NS beweert dat je pas vanaf 9 uur korting krijgt en dat is niet zo.
Het duurt vast niet lang meer of ze kunnen ook een trein volhangen met die sensoren, waarmee ze elke chipkaart bij het in- en uitstappen kunnen volgen. En dan weten ze dus ook wanneer je gereisd hebt en of je korting krijgt of niet.

Dan moeten ze wel eerst voor elkaar zien te krijgen dat alle mogelijke reisproducten op één OV-chipkaart kunnen staan én dat dan altijd de voordeligste prijs wordt berekend. Anders zijn er reizigers die meerdere OV-chipkaarten op zak moeten hebben die dan allemaal worden ingecheckt bij het instappen...
Klopt maar Thijs NS beweert dat je pas vanaf 9 uur korting krijgt en dat is niet zo.

Er moet toch een systeem zijn dat redelijk is voor de reiziger en de NS. Maar vooral eenduidig! Nu is er een uitzondering mogelijk te vroeg inchecken zoals Thijs het omschrijft, "Ik denk dat we daar wel een uitzondering voor kunnen maken.", maar waar ligt de grens? Is dit een "eenmalige" situatie. Ik voel me nog steeds gast bij de NS, maar niet als in een restaurant. Maar meer in een discotheek waar je je af vraagt wat er vandaag op het menu staat.
En waar het vanaf hangt welke ober je gaat bedienen, want de ene medewerker zal wel coulance tonen en de andere niet.
Reputatie 3
Badge

Er moet toch een systeem zijn dat redelijk is voor de reiziger en de NS. Maar vooral eenduidig! Nu is er een uitzondering mogelijk te vroeg inchecken zoals Thijs het omschrijft, "Ik denk dat we daar wel een uitzondering voor kunnen maken.", maar waar ligt de grens? Is dit een "eenmalige" situatie. Ik voel me nog steeds gast bij de NS, maar niet als in een restaurant. Maar meer in een discotheek waar je je af vraagt wat er vandaag op het menu staat.

Heel eerlijk gezegd zie ik geen reden voor coulance, hoezeer ik het hvanhezik ook gun. De regel is duidelijk: je hebt recht op korting als je vóór 6.30, tussen 9.00 en 16.00 of na 18.30 incheckt. Zo staat het in de algemene voorwaarden.

Artikel 9.2 "U krijgt alleen korting als u INCHECKT tijdens de uren waarop u
korting geniet en u binnen 30 minuten nadat u heeft ingecheckt de reis waarvoor u heeft ingecheckt start, tenzij dit door een vertraging van het betreffende vervoermiddel niet mogelijk is." (nadruk van mij) Er staat niet: als u REIST tijdens de uren waarop u korting geniet. Dat is nu net de hele draai die ze gemaakt hebben: inchecktijd is bepalend, niet de reis-tijd. Met alle gevolgen van dien.

Het is heel mooi als Thijs wil proberen in dit geval iets te regelen, en ik zal de laatste zijn om hem daarvan te weerhouden, maar de regel is heel duidelijk. En slecht 😉.
Ik ben helemaal voor de de compensatie voor Hvanhezik. Je "checked" iets te vroeg in voor je treinreis in die nog in daluren moet moet beginnen. Hopaa 10 euro extra?????? naast het abonnementsgeld dat je reeds hebt betaald. Dat laatste zou toch te gek zijn.
Reputatie 3
Badge
Ik ben helemaal voor de de compensatie voor Hvanhezik. Je "checked" iets te vroeg in voor je treinreis in die nog in daluren moet moet beginnen. Hopaa 10 euro extra?????? naast het abonnementsgeld dat je reeds hebt betaald. Dat laatste zou toch te gek zijn.

Je checkt zes minuten te vroeg in. En de aanvangstijd van de reis doet er nu net niet toe. Dat staat in de voorwaarden. NS heeft de daluren-regeling zo geformuleerd dat de tijd waarop je reist irrelevant is voor je recht op korting.

Nogmaals: ik misgun niemand iets. Ik vind dat de regel moet veranderen. Maar dat doe je door de voorwaarden aan te passen, niet door coulance toe te passen voor de mondige reiziger die zijn weg weet te vinden op dit forum en de rest in het ongewisse te laten.

Ondertussen gun ik Hvanhezik zijn/haar compensatie van harte.
Ik vind dat de regel moet veranderen.

Inderdaad. Ik heb het al vaker gezegd, het systeem is te ingewikkeld en doet aannames die niet kloppen. Enkele voorbeelden:
- Zoals in deze discussie, je checkt iets te vroeg in en het systeem neemt die tijd i.p.v. de werkelijke vertrektijd.
- Je reis begint tijdens de spits en zet zich voort in de daluren. Tussentijds omchecken, maar wel daardoor je trein missen.
- Tussentijds uitstappen op een andere route dan de kortste met een trajectvrij abonnement.
- Een rondreis maken en tussentijds moeten omchecken zodra je in de richting van je vertrekstation begint te reizen. Wanneer is dat precies?
- In de nabije toekomst: bij een storing met alternatief vervoer verder reizen en niet kunnen uitchecken op het aankomststation i.v.m. gesloten poortjes. Dag geld terug bij vertraging.

Terwijl de oplossing me zo simpel lijkt: laat mensen die dat willen gewoon vooraf hun vervoersbewijs op hun ov-chipkaart laden. Dat zou online kunnen of bij een automaat of loket. Dan is die ov-chipkaart gewoon een digitaal treinkaartje. En mensen die liever op saldo reizen kunnen dat ook gewoon blijven doen. Misschien kan het technisch nu nog niet, maar we laten ons toch niet sturen door de technische keuzes die in het verleden gemaakt zijn?
Reputatie 6
Badge +2
Een rondreis maken en tussentijds moeten omchecken zodra je in de richting van je vertrekstation begint te reizen. Wanneer is dat precies?
Dat is inderdaad nog wel eens een uitkienerij, bijvoorbeeld als je van Ut naar Shl reist en daar overstapt op de trein naar Vs. Als je van plan bent in Ledn uit te stappen hoef je in Shl niet om te checken, maar als je misschien pas in Rtd eruit wil moet dat wel, anders ben je tussen Ledn en Rtd in overtreding.

Trouwens, niet alleen in de richting van je vertrekstation reizen is dus verboden, maar wanneer de reisroute niet is toegestaan volgens de reisplanner.
Dat is precies wat ik bedoel. Je bent nietsvermoedend ingecheckt en krijgt opeens een boete omdat je de NS afstanden/tarieventabel niet uit je hoofd kent. Omdat het systeem niet weet waar je bent, ben je verplicht om zelf die informatie te verstrekken. Liever doe ik dat vooraf zoals in m'n vorige post aangegeven maar met reizen op saldo moet dat dus tijdens de reis d.m.v. omchecken.
Reputatie 3
Badge

Inderdaad. Ik heb het al vaker gezegd, het systeem is te ingewikkeld en doet aannames die niet kloppen. Enkele voorbeelden:
- Zoals in deze discussie, je checkt iets te vroeg in en het systeem neemt die tijd i.p.v. de werkelijke vertrektijd.
- Je reis begint tijdens de spits en zet zich voort in de daluren. Tussentijds omchecken, maar wel daardoor je trein missen.

Hier is dus sprake van een verkeerde aanname: inchecktijd bepaalt de tijd waarop je in de trein zit. Wat onzin is.

- Tussentijds uitstappen op een andere route dan de kortste met een trajectvrij abonnement.

Het is maar de vraag of dit een verkeerde aanname is. NS beschouwt een trajectabonnement A-B kennelijk als een vervoerbewijs om van A naar B te komen, en niet per se naar de tussenliggende stations. Nu het sowieso niet meer is toegestaan om een reis zonder bijbetalen te onderbreken, is het ook wel consequent dat je met een trajectabo niet zomaar op elk tussenliggend station mag uitstappen. Onhandig is het wel. En ingewikkeld, want je moet inderdaad de hele spoorwegkaart uit je hoofd kennen om te kunnen bepalen of een 'omweg' meer dan 10 tariefeenheden langer is dan de kortst mogelijke route. (Nog afgezien van het feit dat die hele regel nergens in de voorwaarden is opgenomen, bij mijn weten.)

- Een rondreis maken en tussentijds moeten omchecken zodra je in de richting van je vertrekstation begint te reizen. Wanneer is dat precies?

Ook dat is ingewikkeld. Onze huisconducteur Loes heeft hier al gemeld dat zij dat ook lang niet altijd weet. . .

- In de nabije toekomst: bij een storing met alternatief vervoer verder reizen en niet kunnen uitchecken op het aankomststation i.v.m. gesloten poortjes. Dag geld terug bij vertraging.

Fijn dat NS het nu weet. Kunnen ze dat alvast gaan oplossen 😉.

Terwijl de oplossing me zo simpel lijkt: laat mensen die dat willen gewoon vooraf hun vervoersbewijs op hun ov-chipkaart laden. Dat zou online kunnen of bij een automaat of loket. Dan is die ov-chipkaart gewoon een digitaal treinkaartje. En mensen die liever op saldo reizen kunnen dat ook gewoon blijven doen. Misschien kan het technisch nu nog niet, maar we laten ons toch niet sturen door de technische keuzes die in het verleden gemaakt zijn?

Zo'n soort suggestie heb ik ook al vaker gedaan (zie ook reactie 7 hierboven), maar NS luistert niet naar mij.
Misschien helpt het dat we nu twee keer zo hard roepen 😉.
Ik zou niet weten waarom het technisch niet kan. Ik reis nu met een Jaartrajectkaart precies op die manier. Ik laad kaartjes op mijn chip bij de automaat. Er schijnen ook e-tickets met korting voor JTK-houders te zijn. En heel af en toe, als ik veel haast heb op een klein stukje als Haarlem-Amsterdam Centraal, houd ik mijn kaart gewoon voor de incheckpaal en betaal ik vol tarief op saldo. Dat is dan mijn eigen verantwoordelijkheid; had ik maar eerder op pad moeten gaan.
Het kon technisch wel, eerst kon je toch gewoon een kaartje laden op je OV chipkaart ?
Zo'n soort suggestie heb ik ook al vaker gedaan (zie ook reactie 7 hierboven), maar NS luistert niet naar mij.
Misschien helpt het dat we nu twee keer zo hard roepen 😉.
Ik zou niet weten waarom het technisch niet kan. Ik reis nu met een Jaartrajectkaart precies op die manier. Ik laad kaartjes op mijn chip bij de automaat. Er schijnen ook e-tickets met korting voor JTK-houders te zijn. En heel af en toe, als ik veel haast heb op een klein stukje als Haarlem-Amsterdam Centraal, houd ik mijn kaart gewoon voor de incheckpaal en betaal ik vol tarief op saldo. Dat is dan mijn eigen verantwoordelijkheid; had ik maar eerder op pad moeten gaan.

Het argument van de afdeling marketing is volgens mij dat het moeilijker zou zijn voor de reiziger, meer tijd zou kosten en voor drukte bij de kaartautomaat zou zorgen.
Ik vermoed dat de angst dat mensen slechts voor een deel van de reis betalen meespeelt in de beslissing van de NS (simpel te voorkomen door meer controle, maar daar blijkt het in de praktijk nogal aan te schorten). Ik denk namelijk niet dat ze in staat zijn bij de poortjes te bepalen of je hebt betaald voor een reis naar het betreffende station. Dat zal ook de reden zijn dat met een JTK alle poortjes in heel Nederland te openen zijn.

Reageer