beantwoord

Te vroeg ingecheckt met Voordeelurenabonnement maar reis geheel na 9:00: Toch korting krijgen?

• 10 maart 2014
  • 16 reacties
  • 3217 Bekeken

• Sprinter
  • 4 reacties
Vanochtend checkte ik om 8:54 in op Rotterdam Centraal voor mijn reis naar Middelburg om 9:11: Ruim op tijd om nog even een versnapering te halen bij een van de vele horeca-gelegenheden in het nieuwe station. Bij aankomst in Middelburg zag ik dat de volle mep van €19,30 afgeschreven werd ipv de €11,60 met korting. Inmiddels begrijp ik dat ik na 8:55 had moeten inchecken. Aangezien het overduidelijk is (door mijn uitcheck-tijd van 10:46 in Middelburg) dat mijn gehele reis na 9:00 heeft plaatsgevonden, is het dan mogelijk om alsnog de korting te ontvangen?
icon

Beste antwoord door Anonymous 10 maart 2014, 12:41

Vanochtend checkte ik om 8:54 in op Rotterdam Centraal voor mijn reis naar Middelburg om 9:11: Ruim op tijd om nog even een versnapering te halen bij een van de vele horeca-gelegenheden in het nieuwe station. Bij aankomst in Middelburg zag ik dat de volle mep van €19,30 afgeschreven werd ipv de €11,60 met korting. Inmiddels begrijp ik dat ik na 8:55 had moeten inchecken. Aangezien het overduidelijk is (door mijn uitcheck-tijd van 10:46 in Middelburg) dat mijn gehele reis na 9:00 heeft plaatsgevonden, is het dan mogelijk om alsnog de korting te ontvangen?

Om gebruik te kunnen maken van de kortingsregeling kunt u inderdaad pas vanaf 08:55 inchecken.
Hoe wrang het ook klinkt dat u door die ene minuut net uw korting misloopt, is dat nou eenmaal de regel.
Natuurlijk zouden regels "opgerekt" kunnen worden, maar waar leg je dan redelijkerwijs de grens?

Zolang de poortjes op Rotterdam Centraal nog open staan voortaan dus eerst maar boodschappen doen en daarna pas inchecken.

Hoewel ik u weinig of geen kans geef staat niets u natuurlijk in de weg om contact te zoeken met de Klantenservice om te zien of er misschien iemand bereid is om voor dit uitzonderlijke geval de hand over het hart te strijken.
Ik geef u echter - nogmaals - weinig kans.
Maar niet geschoten......
Bekijk origineel

16 reacties

Om gebruik te kunnen maken van de kortingsregeling kunt u inderdaad pas vanaf 08:55 inchecken.
Hoe wrang het ook klinkt dat u door die ene minuut net uw korting misloopt, is dat nou eenmaal de regel.
Natuurlijk zouden regels "opgerekt" kunnen worden, maar waar leg je dan redelijkerwijs de grens?

Zolang de poortjes op Rotterdam Centraal nog open staan voortaan dus eerst maar boodschappen doen en daarna pas inchecken.

Hoewel ik u weinig of geen kans geef staat niets u natuurlijk in de weg om contact te zoeken met de Klantenservice om te zien of er misschien iemand bereid is om voor dit uitzonderlijke geval de hand over het hart te strijken.
Ik geef u echter - nogmaals - weinig kans.
Maar niet geschoten......
Bedankt voor de reply, Hans. Misschien waag ik er inderdaad even een telefoontje aan de Klantenservice aan zo: Voelt toch een beetje vervelend zo.
Ik denk dat je heel weinig kans maakt op begrip bij de klantenservice. De tijden zijn al opgerekt naar 8:55 in plaats van 9:00. Je bent dus eigenlijk niet 1 minuut te vroeg, maar 6 minuten. In de voorwaarden van je kaart staat duidelijk vermeld dat het tijdstip van inchecken bepaalt of je in aanmerking komt voor korting en dus niet de vertrektijd van de trein. Dat je meer hebt betaald is dus gewoon je eigen schuld.
Er worden inderdaad al 5 minuten aangehouden als marge in het voordeel van de reiziger, zo staat het in de voorwaarden. Maar bedenk ook dat je de voorwaarden in je voordeel kan gebruiken! Zo is het namelijk toegestaan maximaal 30 minuten voor het begin van je reis in te checken. Stel dat je in de daluren met korting reist, en je trein vertrekt om 16:15, dan mag je dus op z'n vroegst om 15:45 inchecken en krijg je dus korting want de spits gaat in om 16:05 (marge meegerekend).

Artikel 9 Korting
9.2 U krijgt alleen korting als u incheckt tijdens de uren waarop u korting
geniet en u binnen 30 minuten nadat u heeft ingecheckt de reis waarvoor u heeft ingecheckt start, tenzij dit door een vertraging van het betreffende vervoermiddel niet mogelijk is.

Bron: Productvoorwaarden Abonnementen Consumenten
Ik heb nog even de daluren voor je opgezocht, Lucas.

Volgens NS lopen de daluren dus tot 16:00 en begint de spits derhalve ook om 16:00.
Kortom, de tijden die jij noemt stroken niet geheel met de werkelijkheid.
My bad, maar de rest klopt wel, heb alle tijden 30 minuten eerder aangepast. Soms laten m'n hersenen mij even in de steek.
Thanks. Ik kan overigens de hele dag na 09:00 met korting reizen, dus het verhaal over de middagspits gaat niet op voor mij.
Ik weet dat het in principe mijn eigen verantwoordelijkheid is, vroeg me alleen af of er eenmalig clementie mogelijk is gezien het feit dat ik maar 1 verbinding heb kunnen gebruiken die aantoonbaar na 9:00 geweest is. Hoe dan ook, bedankt voor het meedenken.
Thanks. Ik kan overigens de hele dag na 09:00 met korting reizen, dus het verhaal over de middagspits gaat niet op voor mij.
Ik weet dat het in principe mijn eigen verantwoordelijkheid is, vroeg me alleen af of er eenmalig clementie mogelijk is gezien het feit dat ik maar 1 verbinding heb kunnen gebruiken die aantoonbaar na 9:00 geweest is. Hoe dan ook, bedankt voor het meedenken.

Het verhaal van Lucas over de middagspits gaat in dit geval inderdaad niet op.
Net als jij geniet ook ik nog van zo'n "mooi" abonnement, waarmee we alleen maar rekening hoeven te houden met dat tijdstip 's morgens. Wij hebben niets te maken met een middagspits.
In mijn eerste reactie gaf ik je al weinig of geen kans (net als Annemiek).
Ik probeer echter altijd (soms tegen beter weten in) toch nog vast te houden aan die 0,001% hoop :)

Vr.gr
Hans (geen NS)
Ik mis m'n oude Voordeelurenabo, had het één jaartje opgezegd omdat ik een studenten-OV had en een jaar later waren ze net niet meer te krijgen.
Badge
Beste EWs,

Welkom op het forum. Ik heb je vraag verplaatst naar het topic 'ov-chipkaart'. Als ik je verhaal zo goed begrijp heb je 1 minuut te vroeg ingecheckt. Je mag vanaf 8.55 inchecken, maar dat heb je begrepen. Heb je al gebeld met onze klantenservice? Graag hoor ik van je.

Vriendelijke groet,

Leny
Dank. Gistermiddag gebeld met de klantenservice: Zij adviseerden mij via de virtuele assistent ('Eva') aan te geven dat ik een e-mail wil sturen over het voorval. Na dit gedaan te hebben kreeg ik zojuist het volgende bericht:

Conform onze voorwaarden komt u niet in aanmerking voor compensatie. Graag maak ik in deze situatie echter een uitzondering op de voorwaarden door de kosten te vergoeden.

Blij verrast en ingenomen met de service! Nogmaals dank hier aan iedereen voor het meedenken. Vanmorgen keurig gewacht tot 8:57 met inchecken :)

Dat is met recht een felicitatie waard - ook richting Klantenservice voor hun coulante houding.
Waar en wanneer kunnen we het gebak komen halen, EWs ? :)

Ik vind het leuk voor je dat het toch gelukt is.

Groeten,
Hans
Beste EWS,

Goed om te lezen dat NS Klantenservice je goed van dienst is geweest. Hoop dat het in- en uitchecken vanaf nu vlekkeloos zal verlopen.

Vriendelijke groet,

Herman NS
Ik vind het eigenlijk niet meer dan normaal dat de klantenservice coulant is geweest in dit geval. Zij kunnen eenvoudig de reisgegevens terughalen en daaruit afleiden welke trein EWs genomen heeft. Dus voor hun is het dan duidelijk dat de reis volledig buiten de spits heeft plaatsgevonden.

Natuurlijk zijn de regels er voor een reden, maar de NS gaat in zo'n geval echt niet kinderachtig doen over een paar minuten. En EWs weet vanaf nu wat de regels zijn, dus het zal niet snel nog een keer gebeuren.
@Victoria,

Niet het tijdstip van reizen, maar het moment van inchecken is bepalend.
EWs geeft zelf al aan na het inchecken nog lekker aan het winkelen te zijn geweest.
Daarmee bestaat dus al de kans dat je niet direct met de eerste de beste trein na het inchecken hebt gereisd, maar gewoon een trein later.
En dat is dus niet door Klantenservice te controleren. Zij kunnen alleen het tijdstip van inchecken controleren en dat lag nou eenmaal nog in de spits.
Die 5 minuten speling ten opzichte van de begintijd van de daluren (9:00) moet inderdaad voldoende zijn om elke trein na 9:00 te kunnen halen.

Sinds het nieuwe Rotterdam Centraal in gebruik is met zijn goede voorzieningen (oa fantastische fietsenstalling) ben ik regelmatig vrij vroeg op het station, ook om even een ontbijt ed te halen. Het is dan ook verleidelijk om alvast in te checken bij de poortjes aan het begin van de passage. Hoe dan ook: Heb mijn les geleerd!

Reageer