beantwoord

te weinig saldo op ov chipkaart bij uitchecken. wat nu?


ik had zoals je normaal doet gewoon ingecheckt. bij het uitchecken stond er dat ik te weinig saldo had. dit betekent dus dat ik hem weer moet opladen. maar mijn vraag is of ik nu überhaupt wel heb uitgecheckt? of ik nu niet door betaal en hoe ik dat dan stop! een vriendin zei dat ik het dan online moest uitchecken, hoe doe ik dat? dit zijn erg veel vragen maar waar het eigenlijk om gaat is wat ik moet doen en of het erg is?
bedankt!
icon

Beste antwoord door Klaas-Jan NS 4 april 2017, 22:42

Welkom op ons forum indiamk en goed dat je je vraag hier stelt. Je kan saldo bijladen en daarna uitchecken, maar dit kan niet achteraf. Je kan in een Mijn NS inderdaad een gemiste check-uit 'herstellen', maar dat heeft alleen zin wanneer het gaat om een bedrag lager dan 10 euro (kaart met abonnement) of 20 euro (kaart zonder abonnement). Je kan het beste even bellen met onze klantenservice of telefoonnummer 030 751 51 55 zodat zij kunnen nagaan of de check alsnog ingevuld moet worden. Twitteren kan ook. We zijn via telefoon en op Social Media 24/7 bereikbaar.
Bekijk origineel

14 reacties

Reputatie 6
Badge
Wat voor chipkaart heb je? Persoonlijk of anoniem? En op welk station heb je uitgecheckt? Het kan zijn dat je per ongeluk ingecheckt kan zijn bij een andere vervoerder.
Dus vertel eens meer. ?

Ook kan je bij een kaartautomaat je transacties terug bekijken.
Welkom op ons forum indiamk en goed dat je je vraag hier stelt. Je kan saldo bijladen en daarna uitchecken, maar dit kan niet achteraf. Je kan in een Mijn NS inderdaad een gemiste check-uit 'herstellen', maar dat heeft alleen zin wanneer het gaat om een bedrag lager dan 10 euro (kaart met abonnement) of 20 euro (kaart zonder abonnement). Je kan het beste even bellen met onze klantenservice of telefoonnummer 030 751 51 55 zodat zij kunnen nagaan of de check alsnog ingevuld moet worden. Twitteren kan ook. We zijn via telefoon en op Social Media 24/7 bereikbaar.
Oke bedankt! Ik ga het even aan mijn ouders vragen wat voor chipkaart ik heb. Ook ga ik klantenservice contacteren!
Hoe herstel ik dan de check uit als ik geen abonnement en een anonieme chipkaart heb?
Reputatie 7
Even bellen is het makkelijkst 😉

Ik kon helaas niet uitchecken, omdat ik 0,10 in de min stond. Dus ik moet €10,- bijladen. Ik checkte uit en daarna stond ik weer 10 cent in de min. Ik nam contact op met de klantenservice maar ik kreeg mijn €10,- niet terug

Reputatie 6

@ChrisCN Hebben ze u ook gezegd waarom u die 10 euro niet terug krijgt? Je zou inderdaad denken dat je nog 9,90 euro saldo moet overhouden.

Dit klinkt ofwel dat er iets verkeerd is gegaan bij het inchecken ofwel de reis kostte exact 20 euro. Je mag maximaal 4 euro in de min staan. Het is nu ff koffiedik kijken wat er exact gebeurd is. 

@ChrisCN Hebben ze u ook gezegd waarom u die 10 euro niet terug krijgt? Je zou inderdaad denken dat je nog 9,90 euro saldo moet overhouden.

@Vareo er werd gezegd dat ik niet in ingecheckt had en ik heb in het totaal 20,- betaald van Dordrecht naar Tilburg. Echt vervelend voor mij en voor de anderen die ook samen met mij mee gingen. 

Reputatie 7
Badge +4

Als dit soort problemen er voor u zijn, raad ik een persoonlijke chipkaart met automatisch opladen aan. Het benodigde bedrag wordt meteen afgeschreven en de afschrijving van uw bankrekening is een paar dagen later. U heeft dan nooit tekort, ook niet op momenten dat u even niet overziet hoe alles precies werkt, dan wel saldotekort heeft. Het gaat altijd correct.

Reputatie 6

Dan zou ik even naar je historie kijken om te zien of je daadwerkelijk ingecheckt hebt.

Oh, Dordrecht naar Tilburg, ik heb een vermoeden dat u in Dordrecht dan bij een QBuzz poortje heeft ingecheckt. Daar wordt dan 10 euro afgeschreven. Tilburg staan poortjes, vanuit NS geen geldige checkin, dus weer 10 euro. Zo kom ik wel aan de 20 euro. 

Dan is het de vraag wanneer er gereisd is ivm de ritprijs. Is er in de spits gereisd, dan is het logisch dat NS niets terugbetaald, ritprijs is in de spits 10,40 euro. Is er in de daluren gereisd, kost het iets van 6,24 euro en zou dan 3,76 euro terugbetaald worden.

Mocht er bij QBuzz zijn ingecheckt, kunnen die de eerste 10 euro corrigeren iig.

Badge +3

Een incheck bij QBuzz in Dordrecht kan je na enige tijd zelf corrigeren via www.uitcheckgemist.nl, vul in Dordrecht - Dordrecht (niet gereisd).

De uitcheck zonder incheck bij NS in Tilburg kan je 3 keer per (half?)jaar via de Klantenservice laten corrigeren.

Reputatie 7
Badge +3

Ik zou in ieder geval zoals Vareo aangeeft kijken in je reishistorie. Daar kun je zien of je inderdaad in Dordrecht bij QBuss hebt ingecheckt en hoe laat.

Reageer