beantwoord

Tegenstrijdige informatie over de OV-Chipkaart

• 3 maart 2015
  • 7 reacties
  • 309 Bekeken

Het lijkt erop dat de NS op haar website tegenstrijdige informatie geeft over de OV-Chipkaart.

Op de site (vragen persoonlijke OV-Chipkaart) wordt deze vraag:

"Als ik als NS-abonnementhouder geen nieuwe OV-Chipkaart aanvraag verloopt dan ook mijn abonnement"?

als volgt beantwoord:

"Nee, de geldigheid van de kaart en het abonnement staan los van elkaar. Als u geen nieuwe OV-chipkaart aanvraagt, wordt daarmee niet automatisch uw abonnement beëindigd. U blijft dus gewoon uw abonnement doorbetalen aan NS. Let op: als u geen nieuwe OV-chipkaart aanvraagt en de geldigheidsdatum van uw oude kaart verloopt, dan bent u ondanks uw NS-abonnement niet meer in het bezit van een geldig vervoerbewijs"

Mijn interpretatie: ik moet zelf zorg dragen voor een nieuwe OV-Chipkaart.

Op dit forum echter lees ik dat de NS alle abonnementhouders gratis een nieuwe kaart toestuurt.
De klant hoeft dus zelf geen actie te ondernemen.

Wat betekent dit voor mijn situatie?

Ik ontving op 9 februari 2015 een mail van "Klantenservice OV-Chipkaart" met het verzoek om voor € 7,50 een nieuwe kaart aan te laten maken.
Van de NS hoorde ik tot op heden niets.
k heb daarom gebeld met de Klantenservice van de NS om te vragen waar mijn kaart blijft aangezien mijn huidige kaart over 3 weken verloopt.
De NS Klantenservice raadde mij aan om te bellen met de OV-Chipkaart Klantenservice (€ 0.50 per gesprek). Daar hoorde ik dat ik maar eens moet terugbellen ( + 0,50) als ik 2 weken voor de vervaldatum nog geen nieuwe kaart heb ontvangen.

Het irriteert me dat ik geen duidelijk antwoord heb gekregen op de eenvoudige vraag wanneer ik mijn nieuwe kaart tegemoet kan zien. Ik las op dit forum, dat het de bedoeling van de NS is om mij, 6 weken voor de vervaldatum van de OV-Chipkaart, een nieuwe exemplaar toe te sturen. Omdat die termijn reeds verstreken is begrijp ik niet dat de NS Klantenservice niet meteen ingrijpt en hiervan melding maakt zodat de fout hersteld kan worden.

Het is essentieel voor het functioneren van individuen, organisaties én de maatschappij dat relevante informatie mondeling kan worden gecommuniceerd en dat telefoonnummers van klantenservices makkelijk te vinden zijn.
In Nederland leven 1,5 miljoen on- en laaggeletterden Op momenten als deze vraag ik me af hoe zij kunnen functioneren zonder verschrikkelijk in de problemen te komen. Tijdrovend gezoek en onnodig gedoe zijn bronnen van irritatie. Maar dit terzijde.
icon

Beste antwoord door Thijs NS 3 maart 2015, 17:54

De klantenservice OV-Chipkaart beheert het proces voor vernieuwing van OV-Chipkaarten. In de meeste gevallen krijgen NS-abonnementhouders automatisch een nieuwe kaart toegestuurd, maar in sommige gevallen is bijvoorbeeld een nieuwe pasfoto nodig. In dat geval stuurt de klantenservice OV-Chipkaart je dus een brief om met het verzoek om een nieuwe kaart aan te laten maken.
Via deze pagina op de site van de klantenservice OV-chipkaart kun je de aanvraag voor een nieuwe kaart doen.
Bekijk origineel

7 reacties

De klantenservice OV-Chipkaart beheert het proces voor vernieuwing van OV-Chipkaarten. In de meeste gevallen krijgen NS-abonnementhouders automatisch een nieuwe kaart toegestuurd, maar in sommige gevallen is bijvoorbeeld een nieuwe pasfoto nodig. In dat geval stuurt de klantenservice OV-Chipkaart je dus een brief om met het verzoek om een nieuwe kaart aan te laten maken.
Via deze pagina op de site van de klantenservice OV-chipkaart kun je de aanvraag voor een nieuwe kaart doen.
Beste Thijs NS,

Ik heb je instructies opgevolgd en een nieuwe kaart aangevraagd.
Kun je me zeggen hoe ik de € 7,50 bij de NS kan declareren?

Bedankt van Dave
Je mag mij een privébericht sturen met je naam, adres en postcode. Vermeld ook je IBAN, dan weet ik naar welk rekeningnummer ik het bedrag kan overmaken.

Wanneer is er een nieuwe pasfoto nodig ? Welke criteria zijn daarvoor ?
OV Chipkaart kan niet beoordelen of iemand nog lijkt...
Ik heb namelijk mijn huidige pasfoto al 10 jaar....
Geen idee wat de criteria zijn maar een pasfoto is niet nodig.
Je kunt van een willekeurige, digitale (vakantie)foto een uitsnede van je gezicht maken met de tools op de website van OV-Chipkaart. Dat is wel handig.
Reputatie 1
Badge
En alWEER een voorbeeld dat NS nog steeds de kleine moeite die het zou kosten de klanten hier duidelijk over te informeren-gezien de vele reacties komt het als erg verwarrdend over als opeens OV-sjip mensen zonder verdere uitleg aanschrijft- blijkbaar niet wil nemen.
Zelfs modaratoren op dit forum blijven volhouden dat NS zelf een nieuwe kaart opstuurt-behalve dan als het niet zo is.
Als OV-chipkaart over een (pas-)foto beschikt, krijg je inderdaad een nieuwe kaart. In bepaalde gevallen zal OV-chipkaart echter niet over je pasfoto beschikken, dan krijg je bovengenoemde brief.

Reageer