Ter informatie: Uitspraak rechter - papieren kaartje niet terug

• 29 september 2014
  • 34 reacties
  • 507 Bekeken

Toon eerste bericht

34 reacties

Reputatie 6
Badge +2
een soort CICO, zonder in- en uitcheckmogelijkheid
Ja , zoals de blauwe saldolezer van GVB (www.gvb.nl/service_en_verkoop/zelfregelen/Pages/Uitleg-automaten.aspx), daarop kan je ook transacties bekijken.
Reputatie 6
Badge +2
In tram en bus kun je je kaart gewoon opnieuw voor de automaat houden. Als je correct ingecheckt was, check je bij die controle dus weer uit, en betaal je het tarief tussen instap- en uitcheckpunt. Als het je alleen om de controle te doen was (en je dus niet wilt uitstappen) zul je direct daarna opnieuw moeten inchecken. Dan geldt het als overstap, en betaal je dus niet opnieuw het instaptarief. Ik denk dus dat het daar sowieso al goed gaat.
Daar geldt geloof ik ook een wachttijd (als het goed is wel korter dan de tijd tussen twee haltes), dus lastig, en riskant als er dan net controle komt.
En strikt formeel is controle bij de kaartautomaat onmogelijk. Immers: als je ingecheckt bent, moet je volgens de reizigersvoorwaarden uitchecken zodra je de laatste CICO passeert. En reken maar dat die automaat (vanaf de binnenkant van het station gezien) voorbij de laatste CICO ligt; dus feitelijk ben je in overtreding op het moment dat je doorloopt naar de automaat. Een aanbeveling om in dit geval bij de kaartautomaat te controleren is eigenlijk een aanbeveling om de regels van NS aan je laars te lappen.
Als je ingecheckt bent mag je toch wel naar buiten lopen om b.v. een kopje koffie te halen of de servicebalie te bezoeken? In/uitchecken is niet voor alle reizigers verplicht, maar zijn de reizigers die wel moeten inchecken dan wel verplicht moet uit the checken als ze het perron verlaten?
Ja formeel moet je uitchecken bij verlaten poortjes/lezersgebied.
Reputatie 3
Badge

Als je ingecheckt bent mag je toch wel naar buiten lopen om b.v. een kopje koffie te halen of de servicebalie te bezoeken? In/uitchecken is niet voor alle reizigers verplicht, maar zijn de reizigers die wel moeten inchecken dan wel verplicht moet uit the checken als ze het perron verlaten?

Ik heb ooit ergens gelezen dat je uitgecheckt moet zijn op het moment dat je de laatste CICO in het stationsgebied (naar buiten toe) voorbijloopt. Maar nu u het vraagt kan ik het inderdaad niet meer terugvinden in de algemene voorwaarden; wellicht is dat veranderd.
De bedoeling was volgens mij om duidelijk te maken dat je in overtreding bent als je een lange reis hebt gemaakt en dan niet uitcheckt omdat het instaptarief lager is dan de normale prijs. Maar het is natuurlijk ook lastig te controleren; je kunt moeilijk iedereen buiten het stationsgebied aanhouden om te controleren of ze wel uitgecheckt zijn . .
Reputatie 6
Badge +2
Dat staat nog steeds in http://www.ns.nl/binaries/content/assets/NS/pdf/voorwaarden_reizen_op_saldo.pdf:

Onderbreken/onderbroken: De situaties waarbij u de laatste NS-kaartlezer(s) passeert om het station te verlaten of om gebruik te maken van een voorziening binnen het station die buiten het door de NS-kaartlezers omsloten gebied ligt.
Natuurlijk is het onmogelijk te weten wanneer je de laatste kaartlezer passeert, misschien staan er buiten nog wel een paar 😉 Er staat niet op "dit is de laatste lezer". Ja, ik kan ook zo rechter worden.
Reputatie 3
Badge
Dat staat nog steeds in http://www.ns.nl/binaries/content/assets/NS/pdf/voorwaarden_reizen_op_saldo.pdf:

Onderbreken/onderbroken: De situaties waarbij u de laatste NS-kaartlezer(s) passeert om het station te verlaten of om gebruik te maken van een voorziening binnen het station die buiten het door de NS-kaartlezers omsloten gebied ligt.

Ik zie het. Dank!

In aanvulling daarop staat in dezelfde bron (artikel 2.3):
In aanvulling op het bepaalde in AVR-NS dient met Reizen op saldo bij NS bij het onderbreken van de reis de rit afgesloten te worden met een check-uit op het betreffende station.
Bij het vervolgen van de reis dient opnieuw ingecheckt te worden. Zo bestaat bijvoorbeeld een reis die tussentijds is onderbroken uit twee ritten.

Ergo: bij onderbreking moet je uitchecken, en er is sprake van onderbreking als je de laatste kaartlezer passeert. Dus: nee, je mag niet even het station uitlopen en weer naar binnen komen zonder uit- en weer in te checken.

Sleutelvraag is inderdaad die van Niek: hoe weet je wat de laatste kaartlezer is?
Kortgezegd;
De situatie blijft hetzelfde.
Het was altijd al mogelijk om bij een HC de incheck te controleren. Enige aanpassing is dat dit officieel gemaakt wordt. Hierdoor zijn controle plekken overal op een station en dat je een uitdraai van je reis(en) op het station mag vragen (en krijgen.

Een hc staat altijd bij zijn trein dus is makkelijk te vinden. Daarnaast lopen meerdere hc's door een station, aan wie het ook gevraagd kan worden.

Als laatste wordt er al een tijdje gewerkt aan een app waarop je realtime je status kan bekijken. Deze kwam er al ongeacht de rechtzaak

Reageer