terug geld vragen door een fout ns | NS Community
beantwoord

terug geld vragen door een fout ns

  • 8 January 2023
  • 5 reacties
  • 221 Bekeken

Dag, 

sinds 26.12 heb ik een flex weekend vrij abonnement 

Ns hebben vergeten bij  dit product ook reizen in bus tram metro toevoegen. En ze hebben mijn saldo op ov  van 28 euro gewoon op  nul gezet. 

daardoor heb ik extra kosten in metro op 1.01 en in de bus op 3.01 gemaakt. 

waar en hoe  kan ik deze koste declareren?

Metro kosten zie ik op mijn ov maar de bus weigerde  mijn ov in verband met een laag saldo. 
groetjes 

Dzintra

icon

Beste antwoord door mrfreeze 8 January 2023, 12:53

Bekijk origineel

5 reacties

Reputatie 7
Badge +2

Het NS Flex Weekend Vrij abonnement is alleen geldig voor de trein, voor de bus zal je gewoon moeten betalen.

Normaalgesproken gaat dat ook op rekening, maar als er een conflicterend bus/tram/metro product op staat dan wordt alleen het treindeel van Flex geplaatst. De reiskosten die je nu maakte zou je dus sowieso gemaakt hebben.

Als je Flex afsluit wordt inderdaad het resterende saldo verrekend met je eerste factuur, maar je kunt zelf weer gewoon saldo op je kaart zetten daarna. Alleen niet bij een NS-automaat. Ook automatisch opladen is gewoon mogelijk, zodat je nooit met onvoldoende saldo voor je BTM reizen zit.

Reputatie 7
Badge +3

Het saldo dat op de kaart stond, wordt als het goed is verrekend op de eerstvolgende factuur. Dit geld ben je dus niet kwijt.

Om het reizen op rekening in bus, tram en metro mogelijk te maken, kun je het beste rechtstreeks contact opnemen met de klanteNService per telefoon, chat, Facebook of Twitter.

Eventuele restitutie moet ook via de klanteNService geregeld worden. Maar waarom waren er extra kosten? Reizen op saldo of op rekening zou in principe hetzelfde moeten kosten. Met Weekend Vrij heb je geen vrij reizen in bus, tram en metro. Of heb je (duurdere) losse kaartjes gekocht?

Dat je wel in de metro kon inchecken, komt omdat het saldo op je OV-chipkaart € 4 negatief mag zijn. Het instaptarief voor bus, tram en metro is € 4, dus dat kon precies. Daarna had je inderdaad te weinig saldo om ook nog in de bus in te checken.

edit: Blijft toch mooi. Een uur lang geen reacties, en dan twee tegelijkertijd 🙂

Extra kosten waren dat omdat als ik op saldo reis en met mijn ov betaal ik dan 3 euro 10 cent per reis. Maar omdat de bus mijn ov kaart weigerde, was ik verplicht een losse kaartje (voor heen en terug dus twee losse kaartjes ) kopen . Een losse kaartje kost 4.90. Het verschil wil ik terug krijgen.

 

toen ik mijn abonnement aanvroeg ontbrak er vrijviel informatie/instructies. Als er niets gezegd wordt ( over apart product - tram, bus , metro) denk ik als een andere consument, dat alles automatisch geregeld worden. Dat zou weinig moeite kunnen zijn. Naast abonnement ook de bus, tram en metro reizen toevoegen. Zoals dat in de beschrijving van abonnement staat. Er staat niet dat ik apart naar de klantenservice moeten bellen en product reizen met bus, tram en metro aanvragen. Ik zou dat zeker hebben gedaan, hoor. Dat is niet fijn om tijdens het inchecken te zien dat ik saldo te weinig heb.  

Reputatie 7
Badge +3

Normaal gesproken sluit je een flex abonnement af voor korting op treinreizen en op rekening reizen op bus-tram-metro. Blijkbaar is er bij het afsluiten iets mis gegaan en is btm uitgezet. Hoe heb jij jouw abonnement afgesloten, online of via klantenservice?

Voor je iets afsluit is het handig om eerst de voorwaarden te lezen en om verduidelijking te vragen als je iets niet snapt. 

Voor vragen om restitutie kun je telefonisch, via Twitter, Facebook of chat contact opnemen met NS klantenservice. Daar kun je ook vragen om btm aan te zetten.

 

Dus weer bellen….

Reageer