Teruggevonden OV-chipkaart laten deblokkeren? | NS Community
beantwoord

Teruggevonden OV-chipkaart laten deblokkeren?


Ik heb gebruik gemaakt van het Tijdelijk Reisrecht (het abbonement van een verloren kaart overzetten op een andere kaart). Een prima service. Nu heb ik mijn kaart teruggevonden en wil het abbonement weer op de oorspronkelijke kaart (met meer rechten) terugzetten, maar zie hier geen mogelijkheid toe. Kunt u mij helpen?
icon

Beste antwoord door Herman NS 9 May 2014, 14:11

Bekijk origineel

25 reacties

Welkom op het forum Marc B.

Heb je je kaart al geblokkeerd en een duplicaat aangevraagd bij de klantenservice van OV-chipkaart? In dat geval is het namelijk niet meer mogelijk om je teruggevonden OV-chipkaart weer te gebruiken. Deblokkeren is niet meer mogelijk, om fraude te voorkomen.

P.s. Ik heb je topic verplaatst naar het subforum OV-chipkaart en de titel iets aangepast om de vindbaarheid te vergroten.
Nee, ik heb mijn kaart nog niet geblokkeerd. Ging er (correct zoals blijkt) van uit dat ik mijn kaart misplaatst had en niet echt verloren was. Er is echter geen knop om Tijdelijk Reisrecht weer terug te zetten op oorspronkelijke kaart. Opnieuw een kaart aanvragen kost geld en is omslachtig.
Hallo Marc B.

Indien je je OV-chipkaart niet hebt geblokkeerd, blijft deze gewoon geldig. Tijdelijk reisrecht is, zoals de naam al aangeeft, een tijdelijk product op een vervangende OV-chipkaart plaatsen. Als jij je OV-chipkaart hebt teruggevonden is het dus niet nodig om een nieuwe OV-chipkaart aan te vragen en kun je met de OV-chipkaart reizen, waarmee je altijd hebt gereisd.

Vriendelijke groet,

Herman NS
Ik was mijn kaart dus ook kwijt, heb toen mijn studenten ov tijdelijk overgezet op een anonieme kaart en hem weer terug gevonden. Ik heb een aantal dagen gewoon weer gereisd met mijn eigen persoonlijke ov, maar vandaag kon ik ineens niet meer reizen, en stond er bij de ticket automaat dat mijn kaart geblokkeerd is! Weet iemand of ik dit kan laten deblokkeren?
Voor problemen met je Studentenreisproduct moet je in principe bij DUO zijn. Het is immers een product van hen en niet van NS. Maar goed, als OV-chipkaart met Studentenreisproduct als vermist wordt opgegeven wordt deze geblokkeerd. De kaart kan niet meer gedeblokkeerd worden en is niet meer te gebruiken nadat je deze als verloren of gestolen gemeld hebt.
Ik was mijn kaart dus ook kwijt, heb toen mijn studenten ov tijdelijk overgezet op een anonieme kaart en hem weer terug gevonden. Ik heb een aantal dagen gewoon weer gereisd met mijn eigen persoonlijke ov, maar vandaag kon ik ineens niet meer reizen, en stond er bij de ticket automaat dat mijn kaart geblokkeerd is! Weet iemand of ik dit kan laten deblokkeren?

Als je de kaart hebt laten blokkeren bij de klantenservice van OV-chipkaart is het niet mogelijk om de blokkade ongedaan te maken als je de kaart weer terugvindt. Als het goed is heb je bij het blokkeren van je Studentenreisproduct meteen een nieuwe pas aangevraagd. Deze ontvang je binnen 3 tot 5 werkdagen in huis.
Paar maanden geleden was ik mijn ns ov chipkaart kwijt. Ik heb klantenservice gebeld, ik heb het laten blokkeren en een nieuwe aangevraagd. Echter, heb ik mijn nieuwe kaart nooit terug gekregen. De mevrouw van de klantenservice was ook erg onvriendelijk en ik dacht dat ze niet heeft geblokkeerd.

Toen heb ik mijn ns ov chipkaart terug gevonden. Ik heb 20 euro in de kaart opgewaardeerd. En de kaart deed prima in orde, het was een voordeelurenkaart abonnement en het zei tijdens scannen/inchecken dat ik 40% korting kreeg. Maar tijdens controle zei de conducteur dat de kaart geblokkeerd is. Hij gaf mij 2 opties: of 35 euro betalen of uitstappen en een nieuwe kaartje kopen. Ik dacht dat je geen losse kaartjes kon kopen, want dat stond op het nieuws, maar dat kon blijkbaar dus wel??? Dus ik heb optie 2 genomen en heb een los kaartje gekocht.

Hoe kan ik nou 20 euro opwaarderen op een kaart die geblokkeerd is??? Ik voel me belazerd door de NS. Ik betaal elke jaar 60 euro en ben een trouwe klant, maar dit is gewoon werkelijk waar dat ik heel veel geld kwijt ben. De klanten service was super onvriendelijk en ik heb nooit m'n nieuwe kaart gekregen.

Ik ben namelijk heel verdrietig en boos dat de topman van ns door deze grap per jaar makkelijk 16 miljoen verdiend. Ik hoop dat hij dit bericht leest. Ik ben erg ontevreden!
Beste Yoshi, wat spijtig te lezen dat je hierdoor boos en verdrietig bent. Zou je mij een privébericht kunnen sturen zodat ik naar de gegevens van je OV-chipkaart kan kijken?
Ik heb klantenservice gebeld, ze gaan me 5 dagen later terug bellen.
Ik ben mijn persoonlijke OV kwijtgeraakt tijdens een avond stappen. Ik heb deze overigens niet kwijt/gestolen gemeld.
Ik heb toen een tijdelijk studentenproduct aangevraagd en heb daarbij aangegeven dat de reden van het tijdelijk studentenproduct was dat ik mijn ov kwijt/gestolen was. Ik heb hem gelukkig wel terug gevonden!
Nu heb ik het probleem dat ik gestopt ben met mijn studie en daarom het studentenproduct van mijn persoonlijke kaart af moet halen, want er staat nu alleen dat het studentenproduct geblokkeerd is en niet de kaart zelf.. Wat moet ik nu doen?
Hallo Daphneschot,

Welkom op het NS serviceforum. Je kunt in dit geval het best contact opnemen met DUO. Je kunt hen bereiken op telefoonnummer (050) 599 77 55.

Vriendelijke groet,
Herman NS
Ik was mijn OV chipkaart kwijt en heb meteen een tijdelijk reisproduct aangevraagd voor op een anonieme ov chipkaart. Bij de voorwaarden hiervan wordt aangegeven dat mijn oorspronkelijke ov chipkaart wordt geblokkeerd. Het is dus per definitie niet mogelijk om een tijdelijk reisproduct aan te vragen, zonder 'mijn ov-chipkaart' te blokkeren, toch?

Aldus voorwaarden: '•Als je tijdelijk studentenreisproduct klaarstaat, wordt je reguliere studentenreisproduct geblokkeerd.'

Of bedoelen ze hiermee dat hij weer gedeblokkeerd wordt op het moment dat de 7 dagen tijdelijk reisproduct verlopen zijn?

Alvast bedankt!
Mvg,
Simone van der Meer
Als je een tijdelijk reisrecht aanvraagt, wordt in dit geval je volwaardige studentenreisproduct voorgoed geblokkeerd. Op het moment dat je je nieuwe OV krijgt, staat daar je reguliere studentenreisproduct weer op. De verloren kaart zalin dit geval voor je studentenreisproduct onbruikbaar blijven.
Ik ben vanmorgen mijn ov chipkaart kwijtgeraakt, deze heb ik zojuist geblokkeerd en vervangen voor 11 euro. 10 minuten later komt er iemand aan de deur die hem heeft gevonden. Iemand enig idee of ik mijn kaart kan deblokkeren en die 11 euro kan terugkrijgen. NS kan ik niet meer bellen, die zijn net een halfuur gesloten......het zit mee vandaag. Ik hoor graag of iemand me kan helpen, mijn dank is groot.
Reputatie 7
Badge +4
Klantenservice is gewoon bereikbaar: 030 7515155. Ze zijn er vierentwintig uur per dag en zeven dagen in de week. Normaal kan een eenmaal geblokkeerde kaart niet worden gedeblokkeerd, ik vrees dat het niet lukt.
Klantenservice is gewoon bereikbaar: 030 7515155 zaterdag bereikbaar van 10.00 tot 16.00 dus zijn niet meer bereikbaar
Klantenservice is gewoon bereikbaar: 030 7515155. Ze zijn er vierentwintig uur per dag en zeven dagen in de week. Normaal kan een eenmaal geblokkeerde kaart niet worden gedeblokkeerd, ik vrees dat het niet lukt. Zojuist voor de tweede keer gebeld, opnieuw krijg ik het bandje te horen dat ze gesloten zijn en wordt eventjes daarna de verbinding verbroken. Toch bedankt voor je reactie
Reputatie 7
Badge +4
http://www.ns.nl/klantenservice/contact

Onderaan is te lezen: Dag en nacht bereikbaar.

Nou, het lukt echt......
http://www.ns.nl/klantenservice/contact

Onderaan is te lezen: Dag en nacht bereikbaar. Met mijn telefoon lukt het ;-)
Voor de derde keer het volledige keuzemenu afgeluisterd en de cijfers ingetoetst voor de juiste medewerker. Vervolgens wordt er gezegd dat ik wordt doorverbonden met een medewerker en krijg ik alsnog het bandje "op dit moment zijn wij gesloten" te horen. Dus erg vreemd dat hij het bij jou wel doet.....
Reputatie 7
Badge +4
U heeft voor dit specifieke onderdeel inderdaad gelijk. Het verbaast me in hoge mate, maar kennelijk hanteert men voor sommige andere onderdelen afwijkende tijden. Weer wat geleerd. 😉 Mogelijk is het een incident. Zo te zien kunt u terecht bij optie 2 en dan 4, die doet het.

Voor de meelezers: Verder is Klantenservice gewoon bereikbaar, ik heb een kort gesprek gevoerd.

Voor de moderatoren: Hoe zit dit eigenlijk?
Hoi, ik zit met een klein probleempje. Ik was namelijk, zoals meerdere hierboven beschreven, mijn OV met studentreisproduct kwijt. Ik heb toen gebruik gemaakt van het tijdelijke studentreisproduct. Na een paar dagen had ik mijn OV weer gevonden (onder mijn bed). Ik heb toen gekeken op de site van studentreisproduct, maar daar staat dus nergens vermeld wat ik moet doen als ik mijn kaart heb teruggevonden. Ik was er dus vanuit gegaan dat ik weer met mijn eigen OV kon reizen, totdat hij na een paar dagen geblokkeerd werd. Ik heb toen de klantenservice gebeld en zij ging hem deblokkeren, maar dat betekend wel dat ik de komende 5 dagen op eigen kosten reis. Klopt dat, of kan ik nog een keer tijdelijk reisproduct aanvragen?
Badge +3
Ja, je kunt zonder probleem opnieuw tijdelijk reisrecht aanvragen.

Voor studenten is dit vervolgens een week geldig. Zie hier maar die link kende je al dus 😉
Hallo eva.dekker,

Klopt het dat je tijdelijk reisproduct niet meer werkt? Deze zou namelijk 3 weken actief moeten zijn op je reserve OV-chipkaart.

Vanmorgen was ik mijn ov chip kaart kwijt. Ik heb hem in de middag terug gevonden.
Ik heb nog geen nieuwe ovchip kaart aangevraagd. Kan ik mijn kaart laten deblokkeren?

Mvg,

Salome

Badge +3

Nee, een eenmaal geblokkeerde OV-chipkaart kan niet worden gedeblokkeerd.

Reageer