beantwoord

Terugstorten saldo na afsluiten NS Flex

  • 6 November 2020
  • 27 reacties
  • 896 Bekeken

Hallo,

Deze week heb ik mijn Daluren abonnement omgezet naar NS Flex. Voor mijn dochter (15) heb ik eveneens 'los' NS Flex aangevraagd.

Ik heb begrepen dat evt. OV saldo op de kaarten automatisch wordt teruggestort. Nu zag ik echter in MijnNS dat dit met de eerstvolgende factuur gebeurd. Deze staat echter pas op 30(?) december gepland. Is dit een fout? Dit is bijna 2 maanden. Dit vind ik te lang en niet acceptabel. Bovendien ga ik vanwege COVID de komende maanden niet met de trein reizen en zal een 'nul' factuur hebben. 

Mijn vraag: Kan ik met beide kaarten naar het NS loket om het saldo direct te laten terugstorten? Voor mijn kaart is dit zo'n 18 euro. Voor de kaart van mijn dochter 37 euro.

Alvast bedankt.

 

icon

Beste antwoord door Krizz263 6 November 2020, 18:41

Bekijk origineel

27 reacties

Hoi Krizz263 en welkom op onze NS Community. Helaas is het niet meer mogelijk om het saldo van de kaarten te laten verwijderen bij een balie. Het is helaas niet anders dan de restitutie per factuur af te wachten. Als deze betreffende factuur geen reizen heeft of bedragen de reiskosten en abonnementskosten minder dan de restitutie van het saldo, dan zal er een restitutie plaatsvinden in plaats van een incassering. Hoe dan ook wordt dit op je factuur verrekend. Ik kan er helaas niks anders van maken. 

Reputatie 7
Badge +4

Voor de meelezers: Het kan handig zijn voordat u overgaat van klassiek naar Flex het geld vast op te halen bij een balie. Om dat mogelijk te maken moet automatisch opladen van te voren worden uitgeschakeld. Het is inderdaad verder zo Laura aangeeft: is Flex eenmaal afgesloten, dan is het afwachten tot de factuur met de verrekening komt.

Hoi Krizz263 en welkom op onze NS Community. Helaas is het niet meer mogelijk om het saldo van de kaarten te laten verwijderen bij een balie. Het is helaas niet anders dan de restitutie per factuur af te wachten. Als deze betreffende factuur geen reizen heeft of bedragen de reiskosten en abonnementskosten minder dan de restitutie van het saldo, dan zal er een restitutie plaatsvinden in plaats van een incassering. Hoe dan ook wordt dit op je factuur verrekend. Ik kan er helaas niks anders van maken. 

Hallo Laura, bedankt voor het antwoord. Wel spijtig dat dit niet anders kan. Als ik dit geweten had dan was ik (zoals Thom aangeeft) eerst naar het loket gegaan om het saldo direct te laten terugstorten. Mijn Voordeeluren abo heb ik ook opgezegd deze week en dat saldo stond er na 2 dagen al op.

Verder blijf ik het niet acceptabel vinden dat de eerstvolgende factuurdatum pas 30 december is.  Ik zou graag uitgezocht hebben of dit wel klopt. Dit zou op z'n laatst 2 december (1 maand) moeten zijn.

Alvast bedankt weer.

Wat je zegt klopt. Als je over bent gestapt op 2 november, dan krijg je 2 december de eerstvolgende factuur met een de saldocreditering. Stond er in de mail wat anders?

Wat je zegt klopt. Als je over bent gestapt op 2 november, dan krijg je 2 december de eerstvolgende factuur met een de saldocreditering. Stond er in de mail wat anders?

In de emails staat geen datum m.b.t. saldo op de kaart, alleen dat een evt. saldo wordt verrekend.

Op MijnNS staat in het overzicht een gecumuleerd saldobedrag voor beide kaarten (die overigens van verschillende bankrekeningen worden betaald) met een factuurdatum van 30 december. Ik neem liever nu actie dan er op 2 december achter te komen dat dit een fout is.

Begrijpelijk. Helaas is het overzicht van NS Flex niet altijd even betrouwbaar momenteel, dus goed dat je hierover contact opneemt. Het zou, ondanks het overzicht, alsnog zo moeten gaan als ik heb beschreven. Is dit op 3 december nog niet zo, neem dan alsjeblieft nog eens contact op.

Reputatie 7
Badge +4

Staat er 3 of 30 december? Het laatste komt me niet logisch voor.

Staat er 3 of 30 december? Het laatste komt me niet logisch voor.

Hallo Thom, er staat 30 december. Vandaar mijn bericht.

Reputatie 7
Badge +4

Dan is dat een gegeven, ik ben eigenlijk meer nieuwsgierig hoe het kan. Ik wil de dingen graag precies weten, dan kunnen de antwoorden hier nauwkeuriger zijn.

Begrijpelijk. Helaas is het overzicht van NS Flex niet altijd even betrouwbaar momenteel, dus goed dat je hierover contact opneemt. Het zou, ondanks het overzicht, alsnog zo moeten gaan als ik heb beschreven. Is dit op 3 december nog niet zo, neem dan alsjeblieft nog eens contact op.

Ok, dan zal ik daarop moeten vertrouwen. Maar eigenlijk wil ik niet 'afwachten' tot het op 3 december fout gaat. Want dan ben ik wellicht een maand verder (factuur 3 januari) voor een correcte verwerking. Want ik begrijp uit jouw abtwoord dat jullie tussentijds (als in nu) niets kunnen doen. Lees dit a.u.b. niet als kritiek, slechts als logische redenering.

Dat klopt. Wij moeten in dit geval echt eerst de factuur afwachten, omdat ik niet in het proces kan kijken zoals hij nu verwerkt wordt. Maar je mag er wel vanuit gaan dat dit goed gaat. Het overzicht op Mijn NS, betreffende NS Flex, is nog niet helemaal betrouwbaar. Vandaar dat ik die inhoud met een flinke korrel zou neem, nog.

Badge +3

Er zijn al veel topics waaruit blijkt dat wat er in die widget in Mijn NS staat vaak niet klopt. De ene keer is het de datum van je volgende factuur, de andere keer het tellertje voor abonnements- en reiskosten.

Als je op 2 november overgestapt bent naar Flex dan kan je er behoorlijk zeker van zijn dat je op 2 december een factuur krijgt. Hopelijk met daarop het saldo als restitutie, maar als dat al in je reishistorie staat (€ klanten service met een negatief bedrag) dan komt dat goed.

Badge +3

Ik vind het alleen vreemd dat het saldo van twee kaarten als één bedrag vermeld wordt, omdat je zegt dat de Flex abonnementen een verschillend rekeningnummer hebben.

Reputatie 7
Badge +4

Ik kom op mijn Flex zonder abonnement ook 30 december tegen.

@Laura NS: zijn de afrekeningen voor Flex zonder abonnement een uitzondering op de regel van de maandelijkse factuur?

 

Ik kom niet om, maar het is wel lang geduld hebben voor de mensen die het geld nodig hebben. Als het inderdaad pas rond 30 december zou worden uitgekeerd, dan is dat een kwestie van te lang wachten op wat uiteindelijk gewoon je eigen geld is. Of het echt zo zal gaan, vraag ik me af.

 

Het is me  in ieder geval helder waar die 30 december vandaan komt.:innocent:

 

 

 

Badge +3

Bij mij (al maandenlang NS Flex zonder abonnement) staat het normaal, bij een account 8 november en bij een andere 25 november.

Wanneer ben jij gewisseld naar Basis, @Thom?

Er zijn al veel topics waaruit blijkt dat wat er in die widget in Mijn NS staat vaak niet klopt. De ene keer is het de datum van je volgende factuur, de andere keer het tellertje voor abonnements- en reiskosten.

Als je op 3 november overgestapt bent naar Flex dan kan je er behoorlijk zeker van zijn dat je op 3 december een factuur krijgt. Hopelijk met daarop het saldo als restitutie, maar als dat al in je reishistorie staat (€ klanten service met een negatief bedrag) dan komt dat goed.

ok, bedankt voorje feedback!

Ik vind het alleen vreemd dat het saldo van twee kaarten als één bedrag vermeld wordt, omdat je zegt dat de Flex abonnementen een verschillend rekeningnummer hebben.

Ja, ik de omdat je als klant maar 1 account hebt en de bedragen gecumuleerd worden weergegeven. Ik wacht (helaas) wel even af.

Ik kom op mijn Flex zonder abonnement ook 30 december tegen.

@Laura NS: zijn de afrekeningen voor Flex zonder abonnement een uitzondering op de regel van de maandelijkse factuur?

 

Ik kom niet om, maar het is wel lang geduld hebben voor de mensen die het geld nodig hebben. Als het inderdaad pas rond 30 december zou worden uitgekeerd, dan is dat een kwestie van te lang wachten op wat uiteindelijk gewoon je eigen geld is. Of het echt zo zal gaan, vraag ik me af.

 

Het is me  in ieder geval helder waar die 30 december vandaan komt.:innocent:

 

 

 

Inderdaad! Nou, ik ga ervan uit dat dit een fout is. Was fijner geweest als dit gewoon gecorrigeerd werd.

Badge +3

Ja, ik de omdat je als klant maar 1 account hebt en de bedragen gecumuleerd worden weergegeven. Ik wacht (helaas) wel even af.

Als je kijkt bij Reishistorie (trein) in Mijn NS kan je een kaart selecteren. Daar zou (per kaart) een regel € Klanten Service moeten staan met het saldo dat van de kaart verwijderd is.

Omdat je per kaart een rekeningnummer kunt opgeven zal een credit bedrag naar dat IBAN overgemaakt worden.

Waarschijnlijk staat het in het tellertje (gele balkje) wél cumulatief.

Ja, ik de omdat je als klant maar 1 account hebt en de bedragen gecumuleerd worden weergegeven. Ik wacht (helaas) wel even af.

Als je kijkt bij Reishistorie (trein) in Mijn NS kan je een kaart selecteren. Daar zou (per kaart) een regel € Klanten Service moeten staan met het saldo dat van de kaart verwijderd is.

Omdat je per kaart een rekeningnummer kunt opgeven zal een credit bedrag naar dat IBAN overgemaakt worden.

Waarschijnlijk staat het in het tellertje (gele balkje) wél cumulatief.

Hallo Robert, dank je. Inderdaad kan ik de transactie van het overboeken per kaart terugzien. Op de hoofdpagina staat het gecumuleerde bedrag van alle kaarten. Met de vermelding dat het saldo wordt verrekend met 'de' factuur (maar van welke kaart?). Maar goed, geen probleem verder. Ik zal geduldig moeten wachten.  

Badge +3

Als je twee (of meerdere) kaarten met NS Flex in je account hebt staan krijg je maandelijks één factuur voor beide kaarten (ik althans wel).

De ingangsdatum van NS Flex dat het eerst besteld is (van jezelf of je dochter) is dan leidend.

Zie eventueel https://www.ns.nl/mijnns#/producten als je pas net Flex hebt en nog niet van abonnement hebt gewisseld. Bij een abonnementswissel op een willekeurige datum blijft de maandelijkse factuurdatum overigens hetzelfde.

 

Reputatie 7
Badge +4

Het is wel of niet toevallig dat bij mijn afrekening 30 december staat en bij meneer hierboven ook, terwijl het bij geen van ons beiden de vervaldatum is.

 

Ik vraag me af waar die dertig december voor is en of dit alleen zo is bij Flex zonder abonnement.

Badge +3

Dat was dus ook mijn vraag, wanneer heb jij voor het laatst een factuur gehad en had je daarvoor al Flex? Ikzelf krijg gewoon maandelijks een factuur, ook voor Flex zonder abonnement dus.

Wat er in Mijn NS staat hoef je dus niet te geloven, dat klopt wel vaker niet.

Reputatie 7
Badge +4

Ik heet al Thomas natuurlijk:innocent: maar ja, ik wil het gewoon weten.

Het is wel of niet toevallig dat bij mijn afrekening 30 december staat en bij meneer hierboven ook, terwijl het bij geen van ons beiden de vervaldatum is.

 

Ik vraag me af waar die dertig december voor is en of dit alleen zo is bij Flex zonder abonnement.

 

Dat is inderdaad wel toevallig. Ik heb in mijn eigen account gekeken, hier staat dat mijn factuur 13 november beschikbaar is. Ik ben benieuwd of er daarna ook 30 december komt te staan, in plaats van 13 december. Ik zet dit topic op mijn naam, en hou dit in de gaten, dan kunnen we zien of het inderdaad ‘toevallig’ is of niet.

Reageer