beantwoord

Teveel betaald door kapotte automaat

• 3 januari 2020
  • 11 reacties
  • 220 Bekeken

Mijn vrouw en ik wilden vandaag onze vrije reisdag genruiken. Op station Leidsche Rijn was echter de automaat kapot, waardoor we onze vrije reisdag niet op de Ov-chipkaart konden zetten. We moesten daarom op saldo reizen van Utrecht LR naar Utrecht CS en daar de vrije reisdag erop zetten. Ik wil nu graag dat extra saldo terugkrijgen. Hoe kan ik dat doen?

icon

Beste antwoord door Thom 3 januari 2020, 09:29

U kunt het beste even contact opnemen met Klantenservice. Wij kunnen niet bij de administratie en dat kan Klantenservice wel. Als u zich niet vertrouwd voelt met social media, kunt u het beste bellen. 030 7515155. Ze kunnen daar ook zien of er een defect was,

Bekijk origineel

11 reacties

Reputatie 7
Badge +4

U kunt het beste even contact opnemen met Klantenservice. Wij kunnen niet bij de administratie en dat kan Klantenservice wel. Als u zich niet vertrouwd voelt met social media, kunt u het beste bellen. 030 7515155. Ze kunnen daar ook zien of er een defect was,

Reputatie 5

Maar hou er rekening mee dat ze gaan zeggen dat er op vle mtrs afstand nog een andere en volgens hun wel werkende automaat was.

7 paaltjes, maar enkel 1 kaartautomaat op dit station. Als mijn collega's kunnen zien dat de Keuzedag op dezelfde dag nog is gebruikt, en de reis op saldo na 9 uur plaats vond, zullen ze daar verder niet moeilijk over doen. :) 

Maar hou er rekening mee dat ze gaan zeggen dat er op vle mtrs afstand nog een andere en volgens hun wel werkende automaat was.

Nee hoor geen enkel probleem.

Het is geregeld. Maar het gaat mij niet zozeer om het geld (klein bedrag) maar om het principe. Als er geen werkende automaat is, zit je klem. In ons geval was het simpel: het volgende station was dichtbij, en we hadden genoeg overstaptijd. Als je dat niet hebt, moet je misschien een heel stuk op saldo reizen, of je aansluiting missen.
De meeste dingen waarvoor je de kaartautomaat nodig hebt (kaartjes kopen e.d.) kun je ook via de NS app doen. Maar je keuzedag activeren kan niet via de app. Het zou handig zijn als dat ook zou kunnen. Technisch misschien een uitdaging maar dat moet toch op te lossen zijn, al is het alleen maar provisorisch.

Ah, dus gewoon fijn geholpen door onze klantenservice? Fijn 🙂! Omdat er komend jaar een wijziging naar NS Flex komt verwacht ik niet dat er nog een aanpassing komt met hoe je nu Keuzedagen kunt opladen, maar ik begrijp je punt. Wanneer er maar een automaat is en deze is defect dan gaat het ophalen van de Keuzedag niet al vanaf vertrek goed. Gelukkig is dat achteraf op te lossen!

Badge +3

Probleem (nu) is dat een keuzedag echt als product op je kaart moet staan. Bij Flex wordt dat natuurlijk allemaal administratief geregeld.

Eventueel kan je die de vorige dag ophalen bij een supermarkt e.d. maar als een automaat op het station het niet doet krijg je de kosten natuurlijk ook vergoed.

Reputatie 7
Badge +4

Probleem (nu) is dat een keuzedag echt als product op je kaart moet staan. Bij Flex wordt dat natuurlijk allemaal administratief geregeld.

@Robert B Ik denk dat het gewenst is dat je de keuzedag eerst op je chipkaart moet zetten, ook bij Flex. Anders zou je niet meer op krediet/voorheen saldo een rit kunnen maken.

Badge +3

De opzet van Flex is dat alles door het systeem geregeld wordt en je nooit meer iets bij een automaat te zoeken hebt.

Dus die Flex (keuze)dagen zet je gewoon aan via de NS app of Mijn NS. Zelfde als klassewissel nu, binnen 15 minuten na het inchecken. Dat staat ook niet op je kaart.

Dus Keuzedag aanzetten, op naar het station en inchecken maar. Het systeem bepaalt achteraf dat er een Keuzedag actief was.

Hopelijk werkt dat dan ook als je (zoals nu) een keuzedag ‘activeert’ en pas bij de volgende incheck (kan best overmorgen zijn) die verrekend wordt voor al je reizen op die betreffende dag, of als je hem niet gebruikt hebt (door omstandigheden toch niet gereisd) je de keuzedag weer terug mag claimen voor een andere datum.

Reputatie 7
Badge +4

Helemaal eens hoor, maar er moet dus wel een activatie zijn die zelf aangezet wordt, zodat mensen niet worden verrast als de keuzedag aan staat zonder dat ze het weten. Het is natuurlijk maar hoe je ‘...door het systeem geregeld wordt’ bedoelt.

Het zou voor senioren mogelijk moeten blijven een Keuzedag op te nemen zoals ze gewend zijn, en er dan bij het activeren op een automaat een call naar Flex gaat.

Ik ga er maar van uit dat de jongens er goed over nadenken en zich realiseren dat senioren vaak nog wat aarzelend staan in de huidige technologie. Keuzedaggebruikers kunnen ook tachtig zijn.

Badge +3

Houders van een Voordeelurenabonnement of Dal Voordeel-abonnement met Keuzedagen kunnen op saldo blijven reizen met hun abonnement en blijven Keuzedagen op dezelfde manier gebruiken. Als ze vrijwillig overstappen naar een NS Flex-abonnement, dan verliezen ze hun Keuzedagen. Die zijn namelijk niet beschikbaar bij een NS Flex-abonnement en komen dat ook niet. Houders van een Altijd Voordeel-abonnement moeten over op NS Flex Altijd Voordeel; daarbij kunnen zij eventuele Keuzedagen dus niet behouden.

Bij NS Flex komen alleen Flexdagen beschikbaar die, naar ik verwacht, via Mijn NS aangezet worden. Voor senioren die nu Keuzedagen gebruiken, verandert er dus niets aan de manier van laden van hun Keuzedagen (maar wel aan de geldigheid natuurlijk).

Reageer