beantwoord

Tijd tussen in en uitchecken ov chipkaart

• 12 juli 2017
  • 6 reacties
  • 9681 Bekeken

Weet iemand hoe lang er tussen in en uitchecken moet zitten bij de ns? Ik ga straks werken (bij Nijmegen goffert) en daarna door naar centraal. Maar als ik uitcheck en weer inchecken betaal ik echt het dubbele, dus ik blijf liever ingecheckt en dat ik dan op centraal weer uitcheck.
icon

Beste antwoord door Thom 12 juli 2017, 11:52

Van de ene vervoerder naar de andere heeft geen wachttijd. Waarom denkt u dat u het dubbele betaalt? Het is wel zaak om in Nijmegen - als u dat met centraal en als eindpunt bedoelt - bij dezelfde vervoerder uit te checken waar u ook bij was ingecheckt. Wat bedoelt u met Centraal?

U kunt de centrale stations van de grote steden in het westen bereiken door in Goffert in te checken en op deze stations weer uit te checken. In Nijmegen uitchecken is dan nergens voor nodig. Dat hoeft niet bij een overstap van NS naar een andere trein van NS.
Bekijk origineel

6 reacties

Reputatie 7
Badge +4
Van de ene vervoerder naar de andere heeft geen wachttijd. Waarom denkt u dat u het dubbele betaalt? Het is wel zaak om in Nijmegen - als u dat met centraal en als eindpunt bedoelt - bij dezelfde vervoerder uit te checken waar u ook bij was ingecheckt. Wat bedoelt u met Centraal?

U kunt de centrale stations van de grote steden in het westen bereiken door in Goffert in te checken en op deze stations weer uit te checken. In Nijmegen uitchecken is dan nergens voor nodig. Dat hoeft niet bij een overstap van NS naar een andere trein van NS.
Reputatie 6
Badge +1
Tussen uitcheck en incheck hoeft in principe geen tijd te zitten, maar als u bij NS uitcheckt en direct weer incheckt werkt dat alleen als: a) u een ander paaltje gebruikt of b) wacht tot eerst een andere reiziger hetzelfde paaltje heeft gebruikt. Bij poortjes is er helemaal geen wachttijd, daar kun je naar buiten lopen en direct weer naar binnen.

Waarom u van Nijmegen Goffert via Nijmegen opnieuw moet inchecken is mij het als Thom onduidelijk. Wilt u reizen van Goffert via Nijmegen naar Den Bosch, dan moet dat inderdaad officieel wel.
Zij vraagt toch helemaal niet tussen uit- en inchecken? De vraag is tussen in- en uitchecken.

Op zich moet je geloof ik binnen 6 uur na het inchecken weer uitchecken.
Maar als je het station verlaat moet je sowieso uitchecken, dus wat jij lijkt te willen, is volgens de regels niet toegestaan met de OV-chipkaart. Wel met een gewoon enkeltje/retourtje.
Reputatie 7
Badge +4
Formeel moet je inchecken en binnen een half uur aan je reis beginnen. Binnen een half uur na je reis moet je ook uitchecken. Als je onderweg het station wilt verlaten moet je uit- en weer inchecken. Het kost pas geld als je daar meer tijd voor neemt dan 35 minuten want dan begint er formeel een nieuwe reis. Een reis van zes uur komt in Nederland nagenoeg niet voor en is vanuit Goffert en ruime omgeving zelfs onmogelijk.

De periode van maximaal zes uur betekent niet dat je zes uur na je inchecken onbeperkt mag reizen. Wat korte onderbrekingen kunnen wel maar je moet uitchecken op je bestemming en je mag niet in de richting van je vertrekstation terug reizen.

Het is ook niet helemaal helder wat de vragenstelster precies bedoelt, actief lezen biedt ook geen zekerheid.
Reputatie 7
Badge +3
Weet iemand hoe lang er tussen in en uitchecken moet zitten bij de ns? Ik ga straks werken (bij Nijmegen goffert) en daarna door naar centraal. Maar als ik uitcheck en weer inchecken betaal ik echt het dubbele, dus ik blijf liever ingecheckt en dat ik dan op centraal weer uitcheck.
Als je het station tussentijds verlaat ben je verplicht om in- en uit te checken. En sowieso moet je uiterlijk 6 uur na het inchecken uitgecheckt hebben.
Waarschijnlijk reist ingebanken1810 b.v. van Nijmegen Dukenburg via Goffert naar Nijmegen Centraal. Twee losse reizen zou twee keer 2.30 euro kosten (vol tarief). Maar als je in Goffert niet uit- en incheckt betaal je maar de helft. Dat mag niet, maar het is volgens mij niet te controleren.

Om dit te omzeilen zou je een e-ticket kunnen kopen. Zo'n vervoersbewijs fungeert alleen als sleutel om een eventueel poortje te openen. Je checkt er dus niet mee in- en uit. Het nadeel van zo'n e-ticket is alleen dat je geen korting krijgt. Maar bij vol tarief is er geen verschil.

Reageer