beantwoord

Tijdelijke actie ov-chipkaart voor €2?

• Op het juiste spoor
  • 2 reacties
Ik dacht dat ik ergens gelezen had dat i.v.m. het verdwijnen van de papieren kaartjes er tijdelijk ov-chipkaarten voor €2 i.p.v. €7,50 verkocht zouden worden door de NS, maar kan daar nu niets meer over terugvinden. Had ik het niet goed gelezen of begrepen of komt deze actie er wel en zo ja, vanaf wanneer?
icon

Beste antwoord door Loes 25 mei 2014, 14:09

Hoi Jolan,

Ik heb het ook in een bericht in mijn railpocket bevestigd gekregen dat deze actie zal gaan komen, dus het gaat inderdaad om de anonieme OV-chipkaarten. Deze kan je vanaf de eerste week van juni tijdelijk te koop via de site, ns.nl. Ik lees nergens in mijn bericht dat ze voor € 2,- bij de servicebalies of automaten te koop zijn, dus ik zou begin juni zeker de site even in de gaten gaan houden.

Ik hoop dat je zo voldoende bevestiging hebt.
Bekijk origineel

31 reacties

Reputatie 7
Badge +4
Bent u niet in de war met de wegwerpchipkaart?
Badge +3
Dit is aangekondigd in dit bericht in de Metro van afgelopen vrijdag: "In de maanden juni en juli kunnen zowel klanten als niet-klanten een persoonlijke of anonieme ov-chipkaart aanvragen voor 2 euro".
Reputatie 6
Badge +2
Het staat deels ook in http://www.rijksoverheid.nl/documenten-en-publicaties/kamerstukken/2014/05/20/introductie-eenmalige-chipkaart-en-afschaffen-papieren-treinkaartje.html.
Reputatie 7
Badge +4
Ik had het niet gelezen maar het is per saldo mooi. Het is ook goed want voor de consument is het verdwijnen van het papieren kaartje wel even wennen, vooral voor die mensen die zelden een trein van binnen zien. En prijsprikkels werken nu eenmaal....
Reputatie 3
Badge
Ik had het niet gelezen maar het is per saldo mooi. (...) En prijsprikkels werken nu eenmaal....

Het is wel een mooi gebaar. Maar feit blijft natuurlijk wel dat je vroeger iets gratis kreeg, en daar nu voor moet gaan betalen. De prikkel is dan dat je er de eerste twee maanden minder voor hoeft te betalen dan daarna.

Overigens heb ik er niet eens zo'n moeite mee. Er is nu eenmaal geen enkele garantie dat gratis dingen eeuwig gratis blijven.

Hoop alleen dat ze er bij NS even aan denken dat ze moeten voorkomen dat mensen een hele stapel van die kaarten voor 2 euro gaan kopen om ze in augustus met winst weer door te verkopen . . .

Reputatie 7
Badge +4
Zoals je weet, Isk: Gratis bestaat niet in de economie. Wat echt waardevol is, kun je toch niet met geld betalen.
Ja, nu weet ik het weer: ik had het inderdaad in Metro en Spits gelezen. Maar kan er verder op internet en op de NS-site niets over terugvinden en hoop hier op een officieel antwoord van de NS. In Spits stond dat het om nieuwe persoonlijke chipkaarten ging, het bericht in Metro noemde ook anonieme kaarten. Ik hoop dat het laatste waar is, want ik heb al een persoonlijke kaart en dan kan ik er twee anonieme kaarten bijkopen voor (verschillende) vrienden en kennissen die ik (met opgeladen korting) eens mee kan nemen voor een tochtje met de trein.
Hoi Jolan,

Ik heb het ook in een bericht in mijn railpocket bevestigd gekregen dat deze actie zal gaan komen, dus het gaat inderdaad om de anonieme OV-chipkaarten. Deze kan je vanaf de eerste week van juni tijdelijk te koop via de site, ns.nl. Ik lees nergens in mijn bericht dat ze voor € 2,- bij de servicebalies of automaten te koop zijn, dus ik zou begin juni zeker de site even in de gaten gaan houden.

Ik hoop dat je zo voldoende bevestiging hebt.
Reputatie 6
Badge +2
Volgens https://forum.ns.nl/ov-chipkaart-5/buitenlandse-gasten-samenreiskorting-2073/index1.html#post13054 geldt de actie ook voor persoonlijke OV-chipkaarten.
Badge
Jolan, welkom op het forum. Wat Loes aangeeft klopt. Vanaf de eerste week van juni kan je via onze website www.ns.nl een OV-chipkaart (persoonlijke en/of anonieme) kopen. De website is nog niet bijgewerkt. Maar de datum is bekend. Ik adviseer je om de website in de gaten te houden.
Ik heb je vraag verplaatst naar het topic 'OV-chipkaart'.
Dank je wel, Leny. De site is vandaag (i juni) nog niet bijgewerkt, want ik zie alleen de prijs van €7,50 staan en voor aanschaf van kaarten wordt je doorverwezen naar www.ov-chipkaart.nl. Maar zijn ze (vanaf maandag 2 juni dan) wel online bij de NS te krijgen en ook bij de balie te koop?
De persoonlijke OV-chipkaart van €2,- is niet alleen online of op station Maarssen verkrijgbaar. Van 7 juli t/m 14 juli is deze aanbieding ook te verkrijgen bij de tijdelijke servicepunten voor de OV-chipkaart op de volgende stations: Almere Centrum, Amsterdam centraal (onder voorbehoud), Amsterdam Sloterdijk, Beverwijk, Diemen, Eindhoven (onder voorbehoud), Groningen, Hilversum, Houten Castellum, Maarssen, Rotterdam Centraal (onder voorbehoud) en Zaandam.

Gisteren middag net een ov chip kaart voor mijn dochter gekocht, hoor je s' avonds op het nieuws dat hij vanaf vandaag 2 euro gaat kosten, zou hier nog iets aangedaan worden?
Reputatie 3
Badge
De persoonlijke OV-chipkaart van €2,- is niet alleen online of op station Maarssen verkrijgbaar. Van 7 juli t/m 14 juli is deze aanbieding ook te verkrijgen bij de tijdelijke servicepunten voor de OV-chipkaart op de volgende stations: Almere Centrum, Amsterdam centraal (onder voorbehoud), Amsterdam Sloterdijk, Beverwijk, Diemen, Eindhoven (onder voorbehoud), Groningen, Hilversum, Houten Castellum, Maarssen, Rotterdam Centraal (onder voorbehoud) en Zaandam.

Ik heb het elders al opgemerkt, maar dit is wel een uiterst merkwaardige selectie van stations.
Ik kan me nauwelijks voorstellen dat Houten Castellum meer reizigers bedient dan Utrecht Centraal, of Beverwijk meer dan Haarlem of Alkmaar. Waarom niet gewoon op zijn minst op alle grote stations? Waarom niet in bijvoorbeeld Maastricht, Arnhem, Hengelo of Roosendaal, waar reizigers de grens over komen

Lijkt er eerlijk gezegd nogal op dat er in grote haast nog iets geregeld is op stations waar dit nog haalbaar was . . .
Reputatie 2
Voor degene die hier gebruik van willen maken, de directe link naar de actie: http://www.ns.nl/reizigers/ovchipkaart/campagnes/ov-chipkaart-actie.html

@Moniwol, hier staat ook gelijk het antwoord op uw vraag
Ik kan het antwoord op mijn vraag niet vinden, michaelzetter!!!
Reputatie 2
Onderaan de pagina. 2e vraag, staat dat het niet mogelijk is om geld terug te krijgen van een eerder gekochte ov-chipkaart
Reputatie 6
Badge +2
De actie leek me handig om een OV-chipkaart die slijtage vertoont te vervangen, maar ik lees dat een reisproduct alleen overgezet kan worden volgens een regeling die inclusief een nieuwe kaart € 11 kost.

Verder krijg je bij een abonnement meestal een gratis persoonlijke OV-chipkaart.

Zo te zien is de actie dus geschikt voor:
- mensen die tegen vol tarief op saldo gaan reizen (kan ook met een anonieme kaart, maar die actie loopt nog niet en is mogelijk alleen voor abonnementhouders)
- kinderen van 4 t/m 11 jaar om een gratis Kids Vrij bijabonnement op te laden
- mensen die voor leeftijdskorting in tram, bus en metro een persoonlijke OV-chipkaart nodig hebben
- mensen die een abonnement voor tram, bus en/of metro nemen waar ze geen persoonlijke OV-chipkaart gratis bij krijgen
Reputatie 3
Badge

Zo te zien is de actie dus voor:
- mensen die tegen vol tarief op saldo gaan reizen
- kinderen van 4 t/m 11 jaar om een gratis Kids Vrij bijabonnement op te laden
- mensen die voor leeftijdskorting in tram, bus en metro een persoonlijke OV-chipkaart nodig hebben
- mensen die een abonnement voor tram, bus en/of metro nemen waar ze geen persoonlijke OV-chipkaart gratis bij krijgen

Volgens mij ook voor mensen die met Samenreiskorting willen gaan reizen en voor wie straks dus geen papieren kaartjes of e-tickets met korting meer te krijgen zijn.

In ieder geval is dat de oplossing die elders op dit forum wel genoemd is voor buitenlandse gasten: schaf als gastheer/gastvrouw een paar van die ov-chipkaarten aan, laad er saldo op en laat je gasten met korting meereizen.
Reputatie 6
Badge +2
Het eerste was ik inderdaad nog vergeten.

Voor het laatste kan je beter wachten op de actie met anonieme kaarten.
Reputatie 3
Badge
O ja, ik had eroverheen gelezen dat het op dit moment alleen over persoonlijke chipkaarten gaat.
Anoniem is inderdaad beter voor incidentele gasten, of ze nu uit binnen- of buitenland komen.
Hoe interessant...

Deze speciaal Ov. Chipkaart voor 2€, is het een NS Ov. Chipkaart, of een gewone geel Ov. Chipkaart?
Hoe interessant...

Deze speciaal Ov. Chipkaart voor 2€, is het een NS Ov. Chipkaart, of een gewone geel Ov. Chipkaart?

Een normale anonieme OV-chipkaart die overal te gebruiken is.
@loes, ook de persoonlijke Ov. Chipkaarten?
@loes, ook de persoonlijke Ov. Chipkaarten?

Alle OV-chipkaarten, persoonlijk als anoniem zijn overal te gebruiken. NS maakt zelf geen OV-chipkaarten aan, dat kan alleen TLS doen. Of er iets met een abonnement moet zijn (dat de besteller een abonnementshouder is), durf ik nu even niet te zeggen. Ik verwacht de actie als dat het als los aan te schaffen is. Mocht ik er naast zitten, hoor ik het graag van een moderator 😉

Reageer