beantwoord

toeslag ice en voordeelurenkaart

• 3 juli 2020
  • 9 reacties
  • 297 Bekeken

Ik heb de toeslag die bij ice treinen betaald moet worden nog niet helemaal helder. We gaan binnenkort van Zutphen naar Utrecht. Overstap in Arnhem. In Arnhem vertrekt om die tijd de ice naar Utrecht. In deze trein is een toeslag van 2,60. Ik reis met een voordeelurenkaart. Moet ik dan de 2,60 ook betalen. Wordt dat gewoon afgeboekt van het saldo??.

icon

Beste antwoord door Momo 3 juli 2020, 15:22

Zie https://www.ns.nl/producten/toeslagen/p/toeslag-ice  waar staat:

• Heeft u een abonnement dat geldig is bij NS, dan reist u binnen Nederland zonder toeslag met ICE International.
Bekijk origineel

9 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Zie https://www.ns.nl/producten/toeslagen/p/toeslag-ice  waar staat:

• Heeft u een abonnement dat geldig is bij NS, dan reist u binnen Nederland zonder toeslag met ICE International.

Welkom bij de NS Community S.schroeder

Is het je duidelijk na de reactie van Momo

Misschien nog als aanvulling. Een voordeelurenkaart wordt door NS gezien als een soort van abonnement. Je hoeft dus geen toeslag te betalen. 

Badge +3

Misschien nog als aanvulling. Een voordeelurenkaart wordt door NS gezien als een soort van abonnement. Je hoeft dus geen toeslag te betalen. 

Een (oud) VDU is gewoon een NS abonnement. Goede reis dus (zonder toeslag) met de ICE Amsterdam - Utrecht - Arnhem, of andersom. Keuzedagen zijn onderdeel van je abonnement dus daarvoor ook geen toeslag nodig.

Reputatie 5
Badge

Overigens is het maar helemaal de vraag of die ICE dan net die 2-3 min eerder als de normale IC zal gaan-hij valt nogal eens uit of is erg fors vertraagd. In normale zomertijden ook over+overvol. Je kan net zo goed de normale IC die elke 30 min rijdt nemen.

Er was ooit wel wat discussie met de Zugbegleiter -de mening ten was dat als je dat DV met korting/saldo gebruikt, het niet als ABO geldt, enkel als je keuzedagen of vbb weekendvrij hebt op za+zo. In de praktijk wordt er ri. AMS na de ronde vanaf Oberhausen toch nooit meer gecontroleerd.

Top dank jullie wel. 

Reputatie 7
Badge +4

Als je je ingecheckt bent met Dalvoordeel of VDU, dan wel als je reist met een ingeckte papieren keuzedag, hoef je geen toeslag in de ICE te betalen, en het maakt niet zoveel uit wat de conducteur daar van vindt.

Ik kan me overigens goed voorstellen dat de Duitse conducteurs het Nederlandse systeem soms niet overzien. Niettemin gelden de regels en niet de ‘discussies’. De kaarten zijn gewoon geldig en als het een abonnement met geldige incheck is, hoef je geen toeslag te betalen.

Verder is de ICE vooral een goede keuze als die op tijd is en net iets voor de reguliere IC vertrekt. De aansluitingen in Utrecht zijn niet altijd gunstig. Verder wel een heerlijke trein om mee te reizen, vooral als je voorin zit en de machinist de cabine doorzichtig maakt.

Je krijgt extra comfort in beide klassen en je bent wat sneller in Amsterdam/Utrecht/Arnhem. Erg fijne trein om zonder extra kosten mee te mogen reizen en hopelijk kan er in de toekomst nog iets waargemaakt gaan worden van de plannen om 200 km/u te rijden.

Badge +3

Bij niet al te grote vertraging in Arnhem zal de ICE voor mogen op de reguliere IC toch?

Heb je pech, dan inderdaad even wachten omdat de reguliere stopt op Ede-Wageningen plus De Klomp (Klp) en/of Driebergen (Db).

Reageer