beantwoord

Toeslag voor IC Direct als je met de OV-chipkaart reist

• 21 maart 2014
  • 15 reacties
  • 5743 Bekeken

• Op het juiste spoor
  • 3 reacties
Ik reis met chip voordeelurenkaart (de oude 40% versie). Moet ik voor de ns direct (schiphol-breda) een papieren kaartje kopen of kan dat ook op de chip?
icon

Beste antwoord door Loes 21 maart 2014, 12:06

Wat snel Loes. Dank je wel. Ik vertrek vanaf Amsterdam sloterdijk. Dus dan zou ik op schiphol waar ik overstap, moeten uit checken en inchecken bij de speciale paal.

Alleen inchecken, er wordt geloof ik dan een toeslag van Schiphol naar Rotterdam Centraal op gezet en het gekke is, het product is een enkele reis, dus bij het einde van je reis hoef je niet bij zo een paal uit te checken, anders check je weer in voor de toeslag voor de terugreis.

Het werkt dus anders dan het normalen in en uitchecken, de toeslag is een extra product op je kaart, vergelijkbaar als de dagkaart fiets en dagkaart hond. Na het inchecken bij zo een paal wordt er geen check-out verwacht. Er staat ook nadrukkelijk op het bord, koop hier uw toeslag en niet check-in voor toeslag 😉.

Lees anders goed op het bord en dan weet je het helemaal zeker.

Succes in ieder geval.
Bekijk origineel

15 reacties

Ik reis met chip voordeelurenkaart (de oude 40% versie). Moet ik voor de ns direct (schiphol-breda) een papieren kaartje kopen of kan dat ook op de chip?

Hoi Ronja,

Beide is mogelijk bij de automaat en er is een andere optie mogelijk. De IC-direct is overigens tussen Breda - Rotterdam Centraal toeslagvrij en ik weet dat wanneer je toeslag moet betalen op het perron OV-chipkaart palen zijn geplaatst om direct toeslag te kopen en te laden, dus er hoeft maar 1 keer gecheckt te worden.

Voor het gemak heb ik even een foto van internet geplukt hoe deze eruit zien.

Veel succes ermee en ik hoop dat je hiermee verder kunt.
Wat snel Loes. Dank je wel. Ik vertrek vanaf Amsterdam sloterdijk. Dus dan zou ik op schiphol waar ik overstap, moeten uit checken en inchecken bij de speciale paal.

Alleen inchecken, er wordt geloof ik dan een toeslag van Schiphol naar Rotterdam Centraal op gezet en het gekke is, het product is een enkele reis, dus bij het einde van je reis hoef je niet bij zo een paal uit te checken, anders check je weer in voor de toeslag voor de terugreis.

Het werkt dus anders dan het normalen in en uitchecken, de toeslag is een extra product op je kaart, vergelijkbaar als de dagkaart fiets en dagkaart hond. Na het inchecken bij zo een paal wordt er geen check-out verwacht. Er staat ook nadrukkelijk op het bord, koop hier uw toeslag en niet check-in voor toeslag 😉.

Lees anders goed op het bord en dan weet je het helemaal zeker.

Succes in ieder geval.
En dan niet uit checken met de OV-kaart, want de toeslag gaat in combinatie met de check-in op Amsterdam Sloterdijk, dus, inchecken Amsterdam Sloterdijk, op Schiphol Checken bij de speciale toeslagpaal en op Rotterdam Centraal pas uitchecken als dat de eindbestemming is, zoals je gewend bent. De enige extra actie die nieuw is is dus op Schiphol, dit nog even ter aanvulling op mezelf en graag gedaan 🙂.
Dank je wel!
Ook op Rotterdam Centraal staan diezelfde toeslag palen, echter uitsluitend op het perron tussen de sporen 11 en 12 (waar de IC direct normaliter vertrekt richting Schiphol).
Op perron 2 (sporen 3 en 4 - richting Breda) staan ze - uiteraard - niet, omdat richting Breda (zoals Loes terecht opmerkte) toeslagvrij is.

Op deze pagina van HiSpeed staat - zowel in tekst als met afbeeldingen - hoe het kopen bij zo'n toeslagzuil in z'n werk gaat.

Badge
Ook op Rotterdam Centraal staan diezelfde toeslag palen, echter uitsluitend op het perron tussen de sporen 11 en 12 (waar de IC direct normaliter vertrekt richting Schiphol).
Ook bij spoor 8 en 9. Of ze bij 3 en 4 staan, weet ik even niet. Sporadisch vertrekt de ICd namelijk vanaf een van die sporen.
Badge
Ook bij spoor 8 en 9. Of ze bij 3 en 4 staan, weet ik even niet. Sporadisch vertrekt de ICd namelijk vanaf een van die sporen.

Dan is het toch fijn dat ze inderdaad daar ook geplaatst zijn lijkt me. Dank je voor de info Hendrik 🙂
Welkom op het forum Ronja!

Ik heb je topic verplaatst naar het subforum Overige producten en de titel iets aangepast om de vindbaarheid te vergroten.

Het juiste antwoord is al gegeven door Loes. Klik hier voor een antwoord op veelgestelde vragen wat betreft de Toeslagzuil.

Zal dan wel bij sporen 8 en 9 zijn. dat perron grenst aan het perron met sporen 11 en 12.
Vanaf sporen 8 en 9 vertrekken in principe treinen richting Delft / Den Haag, dus lijkt mij logisch om dat al uitwijk perron te gebruiken.
Vanaf sporen 3 en 4 (en ook 6 en 7) vertrekken treinen in zuidelijke richting (Dordrecht/Breda).
Omdat daar geen toeslag verschuldigd is lijkt me niet dat daar toeslagzuilen staan.

Volgende week kom ik weer eens op Rotterdam Centraal; zal dan meteen eens inventariseren.
Reputatie 2
Je kunt dus niet de toeslagzuil gebruiken als je wel een chipkaart hebt maar nog op een papieren kaartje reist? (Bij mij het geval omdat ik een jaartrajectkaart heb)
Goed te weten gezien ik komend weekend mogelijk nog met IC direct wil reizen om wat tijd te winnen. Op m'n terugreis zou ik dan echter een korte overstap op ICd hebben, waarbij het als ik 'm mis praktischer is om te blijven zitten in de trein waar ik uit kom i.p.v. op de volgende ICd te wachten. In zo'n geval zou de toeslagzuil praktischer zijn dan een papieren toeslag.
Badge
@Hans: Op spoor 3 en 4 staan wel 'incheckpalen', maar die zijn niet in gebruik (schermpje is bijv. ook niet zichtbaar).

@Daniel: Aangezien je met een Jaartrajectkaart (helaas) niet op saldo kunt reizen bij NS, zal de toeslagzuil ook niet werken met een JTK, vermoed ik.
@Hans: Op spoor 3 en 4 staan wel 'incheckpalen', maar die zijn niet in gebruik (schermpje is bijv. ook niet zichtbaar).

@Daniel: Aangezien je met een Jaartrajectkaart (helaas) niet op saldo kunt reizen bij NS, zal de toeslagzuil ook niet werken met een JTK, vermoed ik.

@Hendrik
Dan heb ik de indruk dat ze ze langzaam maar zeker op alle perrons plaatsen. Wat op zich i.v.m. eventuele spoorwijzigingen nog niet zo gek is, natuurlijk.
Dank voor de info.
Reputatie 2
Het vermoeden had ik ook wel, maar altijd handig om het zeker te weten nietwaar. Immers laad je met die toeslagpaal een ingecheckte toeslag op je chipkaart, dus zou ik zeggen dat het niet uitmaakt of je ook op die chipkaart aan het reizen bent. Toch? (De reis zou in mijn geval overigens sowieso buiten het abonnementstraject zijn)

Gaat er helaas niet meer van komen het uit te proberen, want heb de bewuste reis uitgesteld tot morgen waardoor ik geen noodzaak tot omreizen met o.a. ICd meer heb (werkzaamheden waren alleen vandaag op m'n reistraject).

Reageer