beantwoord

Totale reis duurder door dubbel in- en uitchecken

• 4 augustus 2019
  • 24 reacties
  • 716 Bekeken

Beste lezers,

Gisteren ben ik met de trein van Naarden-Bussum naar Amersfoort gereisd. Door werkzaamheden rijden er momenteel bussen tussen Naarden-Bussum en Hilversum. Ik heb ingecheckt bij de tijdelijke palen in Naarden-Bussum. Vervolgens heb ik bij aankomst in Hilversum weer uitgecheckt bij eveneens een tijdelijke paal. Om tot slot de reis weer voor te zetten moest ik bij de poortjes in Hilversum opnieuw inchecken en ben in Amersfoort natuurlijk weer uitgecheckt.

In Amersfoort aangekomen constateerde ik dat mijn reis door de onderbreking in mijn geval 26% duurder is geweest. Ik vraag me dan ook af of er hier specifiek wat fout gaat of dat dit een structureel probleem is. Hadden de poortjes bijvoorbeeld open moeten staan in Hilversum? Dit was niet het geval. Er stond zelfs een NS-medewerker bij de tijdelijke paal om iedereen te vragen uit te checken bij de bus.

Ik ben benieuwd wat het antwoord is. Ik zal de komende weken bijna dagelijks die reis maken en dit gaat me uiteindelijk gewoon serieus geld kosten.
icon

Beste antwoord door Tamzin 4 augustus 2019, 11:32

Dat is heel vreemd want het bedrag zou met wat je gedaan hebt precies gelijk moeten zijn. Tenzij je in Hilversum langer dan 35 minuten gepauzeerd hebt maar dat geldt normaal ook. Je kunt het beste even de Klantenservice bellen, die kunnen wel zien wat er is fout gegaan.
Bekijk origineel

24 reacties

Reputatie 7
Badge +3
Dat is heel vreemd want het bedrag zou met wat je gedaan hebt precies gelijk moeten zijn. Tenzij je in Hilversum langer dan 35 minuten gepauzeerd hebt maar dat geldt normaal ook. Je kunt het beste even de Klantenservice bellen, die kunnen wel zien wat er is fout gegaan.
Dankjewel voor je bericht! N.a.v. wat jij stelt heb ik even gekeken in het transactie overzicht. Ik ben 17:56 ingecheckt in Naarden-Bussum en vervolgens om 17:26 uitgecheckt. Dit kan natuurlijk niet en daar zit het probleem. De werkelijke tijd was 18:19. Ik vermoed dan ook dat de tijd op de tijdelijke paal niet goed staat. Ik heb de klantenservice gebeld en dit doorgegeven dus dit wordt hopelijk spoedig opgelost!
Reputatie 7
Badge +3
Een probleem met de mobiele paaltjes is dat ze maar zo en af toe worden gebruikt en dat er dan niet even gecheckt wordt of de tijd nog wel goed staat. Wel weer irritant slordig van NS.

Nu is het nog weekend, maar morgen krijg je met zoiets allerlei mensen die plotseling vol tarief moeten betalen in plaats van daltarief.
Badge +3
Het is te hopen dat dit probleem snel hersteld wordt. Anders gaan we tientallen berichten krijgen over dit probleem. Zeker omdat de werkzaamheden t/m 25 augustus gaan duren.

Ik ben het eens met @Tamzin dat dit soort slordigheden uiterst irritant zijn. Je zou denken dat er een protocol is voor het plaatsen van mobiele paaltjes en dat in de werkinstructie is opgenomen dat gecontroleerd wordt of de klok goed staat. Dit is zo dom dat je het niet kunt verzinnen.
Reputatie 3
Er zullen ook wel weer de nodige klanten zijn die dit niet opvalt, maar er in goed vertrouwen vanuit gaan dat dit goed geregeld is. In het verleden zijn er al veel topics geweest over het vervangend busvervoer wat duurder uitviel en nu dus weer een verkeerd afgesteld paaltje.

Jammer
Reputatie 2
Is het ontstane prijsverschil te verklaren ? Wordt de uitcheck in een dergelijk geval mogelijk als gemist beschouwd ?
Reputatie 7
Badge +3
Ik vermoed dat het als twee losse reizen gezien wordt. Maar ik ben ook wel benieuwd naar de prijs die DennisAF heeft moeten betalen 🙂

edit: Even gerekend:
Normaal € 5,00
Losse reizen € 2,40 + € 3,90 = € 6,30
€ 6,30 is 126% van € 5,00
Reputatie 2
@mrfreeze u heeft het waarschijnlijk bij het goede eind. Merkwaardig dat het systeem het toelaat om terug in de tijd te reizen !
Reputatie 7
Badge +2
Een zelfde issue qua niet kloppende tijd was er toch niet al te lang geleden ook hier op de community? Was niet met werkzaamheden en tijdelijke paaltjes maar met 2 vervoerders waarbij de paaltjes niet gelijk liepen. Betrof toen maar 1 minuut, maar bij het overstappen bij het overstapmeubel was na het uitchecken bij de ene vervoerder en inchecken bij de ander de inchecktijd 1 minuut vroeger dan de uitchecktijd waardoor er ook 2 losse reizen werden berekend.
Badge +3
Datzelfde speelt (in mindere mate) bij overstappen tussen vervoerders, waar poortjes of paaltjes net een aantal seconden afwijken van elkaar zodat je eerder incheckt dan dat je uitcheckt.

Gevolg inderdaad 2 losse reizen, met bijbehorende kosten door eventuele dal/spits (bij Flex) en langeafstandskorting.

Edit: Momo was me voor... Great minds think alike 😅
Ik vermoed dat het als twee losse reizen gezien wordt. Maar ik ben ook wel benieuwd naar de prijs die DennisAF heeft moeten betalen 🙂

edit: Even gerekend:
Normaal € 5,00
Losse reizen € 2,40 + € 3,90 = € 6,30
€ 6,30 is 126% van € 5,00

Je beredenering klopt inderdaad helemaal. Weliswaar heb ik een Dal Voordeel abonnement. Dus in plaats van €3,00 betaalde ik €3,78. Precies de prijs van twee losse reizen met 40% korting. 🙂
Reputatie 6
Badge
Goed verdienmodel voor NS op deze manier..... Wat vindt NS er eigenlijk zelf van?
Reputatie 3
Hierom kijk ik altijd naar t paaltje. Ik ben er een keer op aangesproken dat ik niet wou inchecken. Ik heb toen gezegd dat de tijd niet klopte. Het personeel wat er bij stond ging meteen kijken en het klopte. Het personeel heeft toen meteen iedereen gevraagd uit de bus te komen en uit te checken, ze hadden de tijd goed gezet en toen was het probleem verholpen. Iedereen opnieuw inchecken en de reis werd met ongeveer 13 minuten vertraging voortgezet
Ik heb net contact gehad met het operatie centrum. Ze gaan direct de tijdelijke palen rondom deze stations checken en waar nodig aanpassen!
Reputatie 3
Ik heb net contact gehad met het operatie centrum. Ze gaan direct de tijdelijke palen rondom deze stations checken en waar nodig aanpassen!

Top Danny!
Reputatie 7
Badge +3
Is het ontstane prijsverschil te verklaren ? Wordt de uitcheck in een dergelijk geval mogelijk als gemist beschouwd ?
Door de foute uitchecktijd bij het mobiele paaltje is er meer dan 35 minuten verschil met de inchecktijd bij de poortjes in Hilversum en wordt dat daarom niet als overstap maar als nieuwe reis beschouwd.

Mooi dat het nu wordt opgelost, maar gaan jullie ook iets doen om de reizigers die mogelijk gisteren en vandaag te veel hebben betaald hierop te attenderen?
Denk daarbij bijvoorbeeld aan:
  • Omroepberichten op station Hilversum
  • Omroepberichten in treinen van/naar Hilversum
  • Push notificaties in de NS reisplanner app naar reizigers die een traject als favoriet hebben opgenomen waarbij het afgelopen weekend busvervoer van/naar Hilversum nodig was
  • E-mails naar reizigers
Reputatie 3

Ik heb net contact gehad met het operatie centrum. Ze gaan direct de tijdelijke palen rondom deze stations checken en waar nodig aanpassen!Mooi dat het nu wordt opgelost, maar gaan jullie ook iets doen om de reizigers die mogelijk gisteren en vandaag te veel hebben betaald hierop te attenderen?
Denk daarbij bijvoorbeeld aan:
  • Omroepberichten op station Hilversum
  • Omroepberichten in treinen van/naar Hilversum
  • Push notificaties in de NS reisplanner app naar reizigers die een traject als favoriet hebben opgenomen waarbij het afgelopen weekend busvervoer van/naar Hilversum nodig was
  • E-mails naar reizigers

Standaard reactie van NS op dit soort zaken is: De reizigers die het doorhebben compenseren we. De rest heeft pech gehad. Een paar maanden geleden was er een topic waarbij geen palen bij de bushaltes stonden. Het busvervoer zou dan zgn. gratis zijn. NS was alleen vergeten dat de bus er langer dan 35 minuten overdeed en dat hierdoor de lange afstandskorting verviel. Nu zijn er dan wel weer paaltjes maar met een verkeerde tijd. En de boer hij ploegde voort...…...
Reputatie 2

Is het ontstane prijsverschil te verklaren ? Wordt de uitcheck in een dergelijk geval mogelijk als gemist beschouwd ?Door de foute uitchecktijd bij het mobiele paaltje is er meer dan 35 minuten verschil met de inchecktijd bij de poortjes in Hilversum en wordt dat daarom niet als overstap maar als nieuwe reis beschouwd.

OK, begrijp dat er op deze wijze een te lange overstaptijd ontstaat .

Blijf het overigens merkwaardig vinden dat als je 2 systemen hebt, die naast elkaar functioneren en er gedurende geruime tijd terug in de tijd is gereisd, er in het operatiecentrum klaarblijkelijk geen enkel sein op rood is gaan staan.
Badge +3
Ik mag het eigenlijk niet zeggen, maar bij busritten zorg ik altijd dat ik UITgecheckt ben en zie dan wel verder. Motto zoiets als "Hey, dit is geen trein en daar ga ik ook niet voor betalen dus".

Tenzij... de busrit zó kort is dat ik langeafstandskorting (LAK) mis ga lopen op een lange reis.

Zie (geinig voorbeeld) ook https://twitter.com/sndrbnk/status/1158009949106167808 hoe het ook op een andere manier mis kan gaan (2 losse reizen duurder dan 1, en zat niet eens een bus tussen)

Uiteraard die persoon meteen verwezen naar @treinreiziger en zo voor véél goedkopere opties voor die reis. Mét friet en grote milkshake eventueel voor €19..
Badge +3
Dat is heel mooi. Maar is er geen werkinstructie dat die palen gecheckt worden voordat ze worden aangezet? Dit is natuurijk geklungel van de ergste soort.
Reputatie 3

Ik heb net contact gehad met het operatie centrum. Ze gaan direct de tijdelijke palen rondom deze stations checken en waar nodig aanpassen!Dat is heel mooi. Maar is er geen werkinstructie dat die palen gecheckt worden voordat ze worden aangezet? Dit is natuurijk geklungel van de ergste soort.

Volledig mee eens
Reputatie 2

Ik heb net contact gehad met het operatie centrum. Ze gaan direct de tijdelijke palen rondom deze stations checken en waar nodig aanpassen!Dat is heel mooi. Maar is er geen werkinstructie dat die palen gecheckt worden voordat ze worden aangezet ? Dit is natuurlijk geklungel van de ergste soort.

Het euvel is pas rond 18.00u geconstateerd terwijl het paaltje, naar ik aanneem, vroeg in de ochtend is geplaatst. Waar haal je de zekerheid vandaan dat het paaltje bij plaatsing niet is gecontroleerd ?
Het euvel is pas rond 18.00u geconstateerd terwijl het paaltje, naar ik aanneem, vroeg in de ochtend is geplaatst. Hoe zeker kun je dan weten dat het paaltje bij plaatsing niet is gecontroleerd ?

Als het paaltje aanvankelijk wel goed stond, maar in de loop van de dag uit sync zou zijn gaan lopen dan zou ik het eigenlijk alleen maar kwalijker vinden, dan zijn die paaltjes namelijk niet betrouwbaar met alle nadelige financiële gevolgen voor reizigers van dien.

Reageer