beantwoord

Totale ritprijs duurder na overstappen van vervoerder?

Hallo,

Wij zijn een groep studenten die met 40% korting van Gramsbergen naar Schiphol willen reizen, waarbij de reis van Gramsbergen naar Zwolle met een Arriva trein is.

Nou vraag ik me het volgende af:

Volgens de ns reisplanner:

Gramsbergen -> Schiphol= €13.46 (met korting)

Maar omdat er een overstap tussen zit moet ik dan volgens mij het volgende betalen:

Gramsbergen -> Zwolle = €5.16 (Arriva)
+
Zwolle -> Schiphol = €11.13 (NS)

samen = €16.29

Klopt het dan dat we dus allemaal meer moeten betalen voor onze reis? Dit zou ik erg raar en zonde vinden, zeker gezien het feit dat ik eerst van plan was om voor ons allemaal E-Tickets met korting te kopen, wat dus nu ook al niet meer kan...

Ik hoor graag zo snel mogelijk een reactie.
icon

Beste antwoord door Inge NS 23 juli 2014, 14:14

Welkom op het forum rexton!

Sinds 25 juni 2014 is de prijs van het reizen op saldo met de OV-chipkaart en het treinkaartje ook gelijk als je met meerdere vervoerders reist. Reizen op saldo met de OV-chipkaart met meerdere vervoerders is dus goedkoper geworden dan voor 25 juni 2014. De lange-afstandskorting geldt nu ook als je onderweg overstapt van de ene naar de andere treinvervoerder (maximale overstaptijd 35 minuten). Je betaalt dus gewoon €13,46 (met 40% korting) voor een reis van Gramsbergen naar Schiphol, als je binnen 35 minuten overstapt.

P.s. Ik heb je topic verplaatst naar het subforum OV-chipkaart. Daar komt je vraag het beste tot zijn recht.
Bekijk origineel

19 reacties

Reputatie 6
Badge +2
De reisplanner klopt, bij het bepalen van de prijs van het 2e deel van de reis wordt rekenng gehouden met het 1e deel, het is € 8,30.
Hallo Dennis, bedankt voor je reactie. Kan ik dit ergens terug vinden? (op de NS site bijvoorbeeld?)

Of kan iemand van NS dit nog bevestigen?
Badge
In de reisplanner, zoals je zelf al aangeeft...
Reputatie 6
Badge +2
Nog even wat aanvullingen: de opbouw van het bedrag staat niet expliciet in de reisplanner van NS, maar wel op http://9292.nl/prijsindicatie/station-gramsbergen/station-schiphol/vertrek/2014-07-23T0805. Het bedrag van € 8,30 voor het 2e deel van de reis kan gevonden worden door ook het 1e deel als aparte reis op te zoeken en het verschil te nemen tussen het bedrag voor de hele reis en dat voor het eerste deel.

De bedragen voor het eerste en tweede deel zijn ook bij benadering te bepalen door 60% te nemen van de voltariefbedragen. In dit geval zou dat geven € 5,16 en € 8,22.

De € 8,30 die NS voor het 2e deel in rekening brengt is het verschil van het NS-tarief voor het aantal tariefeenheden voor de hele reis (169 t.e., € 13,40), en het NS-tarief voor het aantal tariefeenheden van het 1e deel (48 t.e., € 5,10). Dit tariefsysteem is voor zover ik weet nog niet door NS zelf gepubliceerd. NS zegt slechts dat de lange-afstandskorting een korting per kilometer is die wordt berekend over de prijs van de treinvervoerder van het laatste deel van de reis (http://www.ns.nl/reizigers/klantenservice/klantenservice/tarieven/routekeuze.html).
Welkom op het forum rexton!

Sinds 25 juni 2014 is de prijs van het reizen op saldo met de OV-chipkaart en het treinkaartje ook gelijk als je met meerdere vervoerders reist. Reizen op saldo met de OV-chipkaart met meerdere vervoerders is dus goedkoper geworden dan voor 25 juni 2014. De lange-afstandskorting geldt nu ook als je onderweg overstapt van de ene naar de andere treinvervoerder (maximale overstaptijd 35 minuten). Je betaalt dus gewoon €13,46 (met 40% korting) voor een reis van Gramsbergen naar Schiphol, als je binnen 35 minuten overstapt.

P.s. Ik heb je topic verplaatst naar het subforum OV-chipkaart. Daar komt je vraag het beste tot zijn recht.
Reputatie 6
Badge +2
"Prijsdetails" in Mijn NS - "Mijn reishistorie" geeft ook nog eens bij "Voor uitleg klik hier" de dode link http://www.ns.nl/infomijnnstarieven.
Klopt het dan dat we dus allemaal meer moeten betalen voor onze reis?

Hoewel wat de vorige reageerders zeggen juist is, is het antwoord hierop: Ja. Begin dit jaar kostte Gramsbergen - Schiphol met 40% korting op een papieren kaartje nog € 13,40. Reizen met meerdere vervoerders zijn in vrijwel alle gevallen onlangs met alle vervoerbewijzen duurder geworden dan het voorheen was met een papieren kaartje. Gelukkig is dat prijsverschil in deze situatie beperkt gebleven tot slechts 6 cent per persoon.
Bedankt voor het doorgeven van de dode link Dennis, ik zal het doorgeven.

Reizen op saldo met de OV-chipkaart met meerdere vervoerders is goedkoper geworden dan voor 25 juni 2014. Op welke trajecten merk je deze prijsstijging Pe_Pe?
Het reizen (op saldo/met een e-ticket/met een wegwerpkaartje) is nu in veel gevallen duurder geworden dan het begin dit jaar was (dus nadat de jaarlijkse tariefstijging al was doorgevoerd) met een papieren kaartje. Zie in het bovenstaande voorbeeld de stijging van € 13,40 begin dit jaar naar € 13,46 nu. Ik wil best nog weer een aantal voorbeelden noemen. Ze zijn allen tweede klas voltarief, maar het geldt net zo goed voor eersteklas tarieven en kortingstarieven:

Den Haag - Winterswijk was € 23,10 is nu € 23,66
Winterswijk - Den Haag was € 23,10 is nu € 24,16
Amersfoort - Vorden was € 12,60 is nu € 12,94
Vorden - Amersfoort was € 12,60 is nu € 12,98
Doetinchem - Lochem was € 13,00 is nu € 13,38
Lochem - Doetinchem was € 13,00 is nu € 13,68 (al kan de NS-reisplanner dat nog steeds niet tonen)
Utrecht C - Schin op Geul (via Heerlen) was € 23,40 is nu € 23,53
Schin op Geul - Utrecht C (via Heerlen) was € 23,40 is nu € 23,58
Venray - Utrecht C was € 18,30 is nu € 18,83
Utrecht C - Venray was € 18,30 is nu € 18,66
Delden - Barneveld Centrum was € 16,60 is nu € 19,54
Barneveld Centrum - Delden was € 16,60 is nu € 19,96

De referentieprijzen zijn de prijzen die de NS-reisplanner toonde voor de betreffende reizen op 1 januari van dit jaar voor zowel papieren vervoerbewijzen als reizen op saldo (al was dat voor dat laatste pertinent onjuist). Bovenop die hogere prijzen komt dat men nu altijd in de rij moet voor de omcheckgallerij, waardoor overstappen vaker gemist worden. Alleen met een e-ticket kan dat nog voorkomen worden, maar dan kunnen abonnementhouders geen gebruik maken van hun kortingstarief.

Het reizen op saldo met meerdere vervoerders voorheen is een misleidende referentie. Er werden toen nog aparte reizen berekend, dus de betreffende reizigers werd aangeraden vooral niet met de OV-chipkaart, maar met een papieren kaartje te reizen.
Nou alle dames en heren,

Hier klopt dus geen zak van. Ik hou het kort en informeel. Heel simpel: Op zowel Hoofddorp station als in de app werd mijn ritprijs met 40% korting naar Hardenberg vastgesteld op €14,68. Ik vertrouw hierop en vul mijn ov-chipkaart tot dit bedrag op. Bij station Zwolle moest ik echter wel overstappen op Blauwnet. Guess what? Saldo te laag. Terugweg hetzelfde. Zo verdienen ze wel lekker centjes door opladen. Snap niet dat je niet nog steeds online kaartjes van 40% kan aanschaffen waar ik gewoon recht op heb. Nou zou er moeten staan: minimaal 30 euro saldo met 40% korting. Nu jullie...
Hi AdamReizen.

Ik denk dat je 2 begrippen hier door elkaar haalt. nl. de prijs van de reis en het minimale bedrag wat op de chipkaart dient te staan om ergens opnieuw te kunnen inchecken. Dat minimale saldo is € 10,00. Bij het uitchecken op Zwolle is het saldo van je ov-chipkaart onder die € 10,00 gezakt en kan je dus inderdaad niet inchecken bij Arriva. De reis blijft echter wel gewoon € 14,68 kosten. (er even vanuit gaande dat je niet in de spits bent overgestapt)
Hi AdamReizen.

Ik denk dat je 2 begrippen hier door elkaar haalt. nl. de prijs van de reis en het minimale bedrag wat op de chipkaart dient te staan om ergens opnieuw te kunnen inchecken. Dat minimale saldo is € 10,00. Bij het uitchecken op Zwolle is het saldo van je ov-chipkaart onder die € 10,00 gezakt en kan je dus inderdaad niet inchecken bij Arriva. De reis blijft echter wel gewoon € 14,68 kosten. (er even vanuit gaande dat je niet in de spits bent overgestapt)

Dus moet je opnieuw opladen. Ik kreeg geen melding dat ik opnieuw moet inchecken. Dus toch meer betalen/opladen voor je ritprijs. Dat geld blijft natuurlijk op de ov. Dus is rit automatisch duurder dan aangegeven word. Vroeger was dat WEL voordeliger i.c.m. studentenOV

Hi AdamReizen.

Dus moet je opnieuw opladen. Ik kreeg geen melding dat ik opnieuw moet inchecken. Dus toch meer betalen/opladen voor je ritprijs. Dat geld blijft natuurlijk op de ov. Dus is rit automatisch duurder dan aangegeven word. Vroeger was dat WEL voordeliger i.c.m. studentenOV

ps. Binnen 35 min overstappen lukt dus ook nooit he. Tis geen sneltrein. Krom dit
Badge +3
Overstappen is in dit geval (SRP) een omcheck van de ene vervoerder naar de andere (Blauwnet naar NS).

Bij uitcheck Blauwnet wordt je reis afgerekend (al dan niet met 40% korting maar met een SRP heb je die altijd tot 16 augustus). Bij Blauwnet hebben ze natuurlijk geen enkel idee of je nog verder wilt reizen of dat Zwolle je eindbestemming is.

Bij inchecken bij NS (instaptarief €10, maar je kaart mag €4 in de min komen) heb je dan dus minimaal €6 saldo nodig. Bij langere reizen krijg je LAK (langeafstandskorting) maar daar houdt Blauwnet natuurlijk geen rekening mee. Je rekent gewoon af van vertrekstation tot Zwolle en de rest zoekt TLS/OV-chipkaart wel uit. Dan kan het dus goed zijn dat je tekort komt natuurlijk om verder te kunnen reizen, maar het totaal van je reis (bij voldoende saldo om in te kunnen checken bij NS) zal uiteindelijk kloppen. Hier een voorbeeld:

Voor de rest moet die overstap (tijd tussen uitchecken bij Blauwnet en inchecken bij NS natuurlijk wel minder dan 35 minuten zijn om het één reis te maken (ABC) want anders worden het er twee AB en BC en daar betaal je dan voor.

Zie trouwens ook ns.nl/samenreiskorting om 3 mensen in de daluren met je mee te kunnen laten reizen als die geen ov-chipkaart hebben.

Uit een automaat zijn al jaren geen kaartjes met 40% korting meer te koop, maar (dankzij NS Flex en wat gebreken daaraan) kan het online dus wél. Oók geldig als jijzelf gewoon een SRP hebt!
Reputatie 7
Badge +3

ps. Binnen 35 min overstappen lukt dus ook nooit he. Tis geen sneltrein. Krom dit

En waarom zou dat niet lukken? De 35 minuten is de tijd tussen uitchecken en weer opnieuw inchecken. Dus je stapt in Zwolle uit de NS trein en checkt op het perron uit bij NS bij de overstappaaltjes. Dan check je direct weer in bij Blauwnet. Kost nog minder dan 1 minuut, die paaltjes staan pal naast elkaar.

ps. Binnen 35 min overstappen lukt dus ook nooit he. Tis geen sneltrein. Krom ditEn waarom zou dat niet lukken? De 35 minuten is de tijd tussen uitchecken en weer opnieuw inchecken. Dus je stapt in Zwolle uit de NS trein en checkt op het perron uit bij NS bij de overstappaaltjes. Dan check je direct weer in bij Blauwnet. Kost nog minder dan 1 minuut, die paaltjes staan pal naast elkaar.

AdamReizen snapt het niet helemaal. Hij denkt dat gerekend vanaf Hoofddorp, hij binnen 35 minuten moet inchecken op Zwolle. Tussen Hoofddorp en Zwolle rijdt geen TGV of bullit-trein dus dat gaat inderdaad niet lukken.
Badge +3
Haha @De activist dat is wel een goeie (wishful thinking) maar de reis ging zo te lezen over een groep van 4 of zo (waarvan er minstens één student is)

En dan is buiten de spits dat geen enkel probleem, qua Samenreiskorting en zo. Let wel op dat je niet tussen 16:00-18:30 op werkdagen niet in een trein mag zitten (tenzij die vertraging heeft)

Oh, de NS vinden dat maandag t/m vrijdag werkdagen zijn. Kantooruren ook zoiets.. (9 tot 5 of zoiets dus?)

https://www.youtube.com/watch?v=vnXIlspQ3p8 dus (YouTube video's embedden mag niet meer van InSided dus dan maar zo).

It's enough to drive you crazy if you let it... They never give you credit (they got you where they want to..) Service and devotion.. wat is dat?

Nou ja kijk en luister maar die video, als dat lukt. En Emily Ann Roberts, voor de muziekliefhebbers onthoud die naam. 🤣

Won't You Move Ahead...? Sing it Girl, no matter what they call it (off-topic natuurlijk, kon het niet laten). En voor de NS, Use Your Mind dus!
Overstappen is in dit geval (SRP) een omcheck van de ene vervoerder naar de andere (Blauwnet naar NS).

Bij uitcheck Blauwnet wordt je reis afgerekend (al dan niet met 40% korting maar met een SRP heb je die altijd tot 16 augustus). Bij Blauwnet hebben ze natuurlijk geen enkel idee of je nog verder wilt reizen of dat Zwolle je eindbestemming is.

Bij inchecken bij NS (instaptarief €10, maar je kaart mag €4 in de min komen) heb je dan dus minimaal €6 saldo nodig. Bij langere reizen krijg je LAK (langeafstandskorting) maar daar houdt Blauwnet natuurlijk geen rekening mee. Je rekent gewoon af van vertrekstation tot Zwolle en de rest zoekt TLS/OV-chipkaart wel uit. Dan kan het dus goed zijn dat je tekort komt natuurlijk om verder te kunnen reizen, maar het totaal van je reis (bij voldoende saldo om in te kunnen checken bij NS) zal uiteindelijk kloppen. Hier een voorbeeld:

Voor de rest moet die overstap (tijd tussen uitchecken bij Blauwnet en inchecken bij NS natuurlijk wel minder dan 35 minuten zijn om het één reis te maken (ABC) want anders worden het er twee AB en BC en daar betaal je dan voor.

Zie trouwens ook ns.nl/samenreiskorting om 3 mensen in de daluren met je mee te kunnen laten reizen als die geen ov-chipkaart hebben.

Uit een automaat zijn al jaren geen kaartjes met 40% korting meer te koop, maar (dankzij NS Flex en wat gebreken daaraan) kan het online dus wél. Oók geldig als jijzelf gewoon een SRP hebt!

dankjewel voor het plaatsen van de link! Het is dus wel mogelijk. Echter vind ik nog steeds dat ik gelijk heb. Zowel op de oplaad automaat als in de app kost de rit €14,68, maar moet je wel +/- €25 opwaarderen. Voortaan bestel ik tickets via samenkorting link, zo hoef je niet te veel te opladen.
@AdamReizen : Zonder een welles-niets discussie te willen gaan voeren.

Je hebt de volgende vraag gesteld:

Totale ritprijs duurder na overstappen op andere vervoerder?

Het antwoord hierop is dus een duidelijk: Nee

Dat je meer geld op je OV-kaart moet storten is misschien een probleem, maar het blijft wel gewoon jouw geld. De reis is dus per definitie niet duurder geworden.

Reageer