beantwoord

Trajectkaart/vergoeding 17 jarige student

• 25 augustus 2014
  • 6 reacties
  • 6178 Bekeken

Ik ben de eerste maand van mijn studie aan de universiteit 17 en krijg daardoor pas vanaf 1 oktober studiefinanciering en het studentenreisproduct. Nu vroeg ik me af of het mogelijk was (een deel van) de reiskosten te declareren. En zo niet, hoe ik dan het goedkoopst van Zaltbommel naar Nijmegen kan komen. Moet ik dan een kortingskaart aanschaffen waarmee ik in de daluren met 40% korting en in de spitsuren met 20% korting kan reizen?

Alvast bedankt voor de reactie(s)!
icon

Beste antwoord door Pe_pe 25 augustus 2014, 16:59

Tot het ingaan van je studentenreisproduct, zul je zelf voor je reiskosten moeten betalen. Wat het voordeligst is, hangt van je reisgedrag af. Je kunt de abonnementenwijzer raadplegen voor een indicatie, of het zelf uitrekenen. Let er wel op dat er maar een beperkt aantal abonnementen als maandabonnement verkrijgbaar is (Altijd Vrij maand, Altijd Voordeel maand en Traject Vrij maand). Aan jaarabonnementen zit je ook echt minimaal een jaar vast.
Bekijk origineel

6 reacties

Bij wie zou je de reiskosten willen declareren en waarom zou dat mogelijk moeten zijn? Als je geen recht hebt op een Studentenreisproduct, heb je ook geen recht op een vergoeding voor de reiskosten. DUO is overigens de aanbieder van het Studentenreisproduct, niet NS. Als er al wat te declareren valt, dan zeker niet bij NS.

Voor een maand reizen, is Altijd Voordeel (maand) wellicht een goede optie. Je zou ook kunnen kijken naar Traject Vrij of Altijd Vrij.
Tot het ingaan van je studentenreisproduct, zul je zelf voor je reiskosten moeten betalen. Wat het voordeligst is, hangt van je reisgedrag af. Je kunt de abonnementenwijzer raadplegen voor een indicatie, of het zelf uitrekenen. Let er wel op dat er maar een beperkt aantal abonnementen als maandabonnement verkrijgbaar is (Altijd Vrij maand, Altijd Voordeel maand en Traject Vrij maand). Aan jaarabonnementen zit je ook echt minimaal een jaar vast.
Badge
Ik ben de eerste maand van mijn studie aan de universiteit 17 en krijg daardoor pas vanaf 1 oktober studiefinanciering en het studentenreisproduct. Nu vroeg ik me af of het mogelijk was (een deel van) de reiskosten te declareren. En zo niet, hoe ik dan het goedkoopst van Zaltbommel naar Nijmegen kan komen. Moet ik dan een kortingskaart aanschaffen waarmee ik in de daluren met 40% korting en in de spitsuren met 20% korting kan reizen?

Alvast bedankt voor de reactie(s)!

He Matsvdn, welkom op het forum. Ik zou wat Pe_pe ook aangeeft onze abonnementenwijzer gebruiken. We hebben inderdaad 3 maandvarianten: Altijd Vrij maand, Altijd Voordeel maand en Traject Vrij maand.
Ps de reiskosten kan je niet bij ons indienen.
Reputatie 4
Badge
Bij wie zou je de reiskosten willen declareren

De reiskosten kun je declareren bij de persoon die nog 1 maand kinderbijslag voor je ontvangt. ;)

Ik snap nog altijd niet waarom de SVB alleen in kwartalen kan werken waardoor veel studenten een maand studiefinanciering mislopen en een maand reizen zelf moeten bekostigen (wat vaak meer is dan 1 maand kinderbijslag en kindgebonden budget). De kinderbijslag zou na het eerste contractjaar ook gewoon maandelijks opzegbaar moeten zijn. 😛
Ik snap nog altijd niet waarom de SVB alleen in kwartalen kan werken waardoor veel studenten een maand studiefinanciering mislopen en een maand reizen zelf moeten bekostigen (wat vaak meer is dan 1 maand kinderbijslag en kindgebonden budget). De kinderbijslag zou na het eerste contractjaar ook gewoon maandelijks opzegbaar moeten zijn. :P

Ik begrijp ook niet waarom dat gat na al die jaren nog niet gedicht is, maar ik dacht dat het slechts een verschuiving was, waardoor het recht op stufi en het studentenreisrecht voor de betreffende personen ook een maand later eindigt, tenzij ze nominaal afstuderen.
Reputatie 4
Badge

Ik begrijp ook niet waarom dat gat na al die jaren nog niet gedicht is, maar ik dacht dat het slechts een verschuiving was, waardoor het recht op stufi en het studentenreisrecht voor de betreffende personen ook een maand later eindigt, tenzij ze nominaal afstuderen.

Dat van die verschuiving klopt en die laatste maand kan nu met alle beperkingen van de studiefinanciering voor een grotere groep studenten ook benut worden.

Reageer