beantwoord

Translink en NS?



Toon eerste bericht

114 reacties

Badge +3

Wel een beetje merkwaardig dat ik actie zou moeten ondernemen omdat er bij NS iets is misgegaan. Ik ben abonnementhouder bij NS. Ik heb aan mijn verplichtingen voldaan door een nieuwe foto te sturen. Met TLS heb ik in principe niets te maken.

Ik neem wel contact op met NS Klantenservice.

Graag, laat maar weten. Hetzelfde probleem speelde ook in een ander (recent) topic, maar daar is braaf de weg via TLS gevolgd, op advies van NS.

Reputatie 7
Badge +3

Ik kan me niet herinneren hoe het de vorige keer gegaan is met het saldo. Het kan best zijn dat ik bij een balie ben geweest om het saldo te laten overzetten.

Badge +3

Min of meer gerelateerd.. https://twitter.com/brigittevandijk/status/1302213704977715202

Op tijd besteld, geen kaart ontvangen… 

Badge +3

Die datum is volgens mij de laatste in/uitcheck of oplaadtransactie (of in ieder geval wanneer de kaart voor het laatst ‘gebruikt/gezien’ is). Vreemd dat saldo uitbetalen daar niet onder valt, maar goed die kaart is toch verlopen en jij hebt je saldo terug (contant of op je IBAN of overgezet naar je nieuwe kaart bij een servicebalie).

En moet je automatisch opladen nog bevestigen bij een automaat of wordt dat meegenomen bij een eerstvolgende NS incheck?

Reputatie 7
Badge +3

Er zijn inmiddels weer 5 dagen voorbij en ik heb nog niets van NS mogen ontvangen.

Vriendelijk doch dringend verzoek aan NS (bijvoorbeeld in de persoon van @Rueben NS) om op onderzoek uit te gaan waarom ik mijn nieuwe kaart nog niet heb ontvangen.

Reputatie 7
Badge +3

Ik heb gisteravond via de chat een antwoord gekregen. Er is blijkbaar vertraging bij de verwerking aan de kant van NS.

Toch een gebrek aan coördinatie tussen NS en TLS. Aan de andere kant heeft de brief van TLS mij op het spoor gezet van gaan navragen hoe het zit met het vernieuwen van mijn OV-chipkaart. Ik heb bepaald nog geen vertrouwen dat het allemaal goed gaat komen.

Als je dit direct via OV-chipkaart doet, betaal je voor de kaart. Zij vergoeden deze niet omdat ze los staan van oNS als bedrijf. Als je een abonnement hebt en dit via ons doet, dan hoef je niet voor de kaart te betalen, want wij vergoeden die wel voor je. Daarom bemoeien wij ons ermee. Wij hebben wel aangegeven wat er met de foto is gebeurd; die is doorgestuurd naar OV-chipkaart. 

Dag @iMark,

Heb je inmiddels al je nieuwe OV-chipkaart ontvangen? Kan je mij anders na het weekend een privébericht sturen? Dan is namelijk ook de achterstand bij TLS verwerkt en zou jij je nieuwe OV-chipkaart binnen moeten hebben. In het geval dat je de OV-chipkaart dan niet hebt ontvangen, kan ik even kijken naar wat er aan de hand is.

Reputatie 7
Badge +3

@Rueben NS De post is vandaag geweest maar niet de OV-chipkaart ontvangen. Ik zal een privébericht sturen.

Reputatie 7
Badge +3

Is de kaartstatus bij OV-chipkaart ook nog niet veranderd?

Reputatie 7
Badge +3

De status is ook nog niet veranderd. De achterstanden zijn groter dan eerst gedacht. Eerst de post van vrijdag afwachten.

Badge +3

De status is ook nog niet veranderd. De achterstanden zijn groter dan eerst gedacht. Eerst de post van vrijdag afwachten.

Ik zou er niet op rekenen, want als de status aangeeft dat er nog helemaal geen vernieuwing in gang is gezet (door NS in augustus, na succesvol aanleveren pasfoto) dan komt er echt geen nieuwe kaart vrijdag.

Wat zei de NS klantenservice, gewoon afwachten? Dat kunnen ze toch gewoon inzien… “wij hebben voor u bij TLS een nieuwe kaart aangevraagd op datum X”?

@Robert B Ik heb even navraag gedaan voor iMark en het is mij ter ore gekomen door de achterliggende afdeling dat de vertraging in kaartlevering nog steeds aanhoudt. Vandaar dat ik iMark heb verzocht het even tot vrijdag af te wachten.

Wil je dat ik je meteen help met de vergoeding van de kaart iMark?

Badge +3

Is goed, nog een paar weken te gaan. Maar waarom lees ik dan elders dat de achterstand bij TLS inmiddels ingelopen is, en je een nieuwe kaart echt wel binnen een week binnen hebt (als PostNL meewerkt)?

Die achterstand zit dus bij NS, want TLS -zie kaartstatus- weet blijkbaar van niets, en kan toch geen maand zijn (sinds 8 augustus)!?

De vraag is dus wanneer is de aanvraag van NS naar TLS gegaan? Dat is toch niet zo lastig uit te zoeken? Bovendien kan dat niet korter dan 6 weken voor de einddatum zijn, want daarna kan NS immers niets meer voor je doen?

Reputatie 7
Badge +3

Dank, @Laura NS. Ik maak graag van het aanbod gebruik.

@Robert B Dat is het hem juist, daar heb ik geen inzage in. Ik kan alleen inzien of de pasfoto-upload (indien die er is) goed is gegaan. Verder heb ik geen inzage in het bestel/vervangingsproces. Daarom vroeg in het begin van het topic Stijn NS aan iMark in eerste instantie ook om even contact op te nemen met TLS, want wij kunnen niet in hun systeem kijken. Vandaar dat ik mij in eerste instantie ook berust op mijn collega's van de achterliggende afdeling die meer inzage hebben in dit soort zaken.

De restitutie is in orde gemaakt. :)

Badge +3

Dat ‘meer inzage door een afdeling’ is blijkaar erg beperkt… geef je zelf ook al aan.

Catch-22 situatie dus, vanuit NS krijgt iMark geen info behalve ‘afwachten’ en zelf contact opnemen met TLS (en waarschijnlijk zelf de vernieuwing moeten doen met restitutie achteraf door NS) vond hij geen optie.

Leveringsplicht is het grote woord hier, maar hoe keihard staat dat in jullie voorwaarden? Velen zijn hem voorgegaan (en braaf zelf maar via TLS vernieuwd omdat de 6-weken periode vóór verlopen van de kaart verstreken was).

Dat laatste (als je kaart binnen 6 weken verloopt zélf naar TLS) is eigenlijk altijd het standaard antwoord geweest. Dus dan is er ineens geen leveringsplicht meer, en wordt het een gevalletje doe-het-zelf-maar en restitutie?

Met als klap op de vuurpijl de reactie “als je 2 dagen voor de verloopdatum nog steeds geen nieuwe hebt dan regelen we tijdelijk reisrecht voor je!".

Da’s mooi, op welke kaart dan? Ja, dat mag een anonieme zijn, maar dan moet je die wel hebben want anders kost dat je ook weer € 7,50 voor een kaart waar je verder weinig aan hebt.

Maar goed het is verder niet mijn probleem, vind alleen de procedure nogal onhandig omdat het redelijk duidelijk is hoe dit voor @iMark (en anderen die hem voor gingen) gaat eindigen.

Badge +3

Haha, mijn kristallen bol heeft zijn werk gedaan.. :sweat_smile:

..met als goede nieuws dat je de kaart waarschijnlijk dinsdag in de bus hebt, mits Post NL meewerkt.

Bij een kaartvernieuwing gaan je NS abonnementen mee, dus het VDU zou er gewoon op moeten staan. OV-fiets en Stallen op Rekening staan niet als product op een kaart, dus dat weet TLS niet.

Maar als het goed is geeft TLS een kaartvernieuwing ook door aan NS, zodat ze het nieuwe kaartnummer eventueel kunnen invoeren in het fiets-systeem. Soms koppelen ze ook je nieuwe kaart alvast aan je Mijn NS account (als je er daarvan maar eentje hebt, in ieder geval het account van de contracthouder van het VDU), maar dat alles zou ik inderdaad even controleren, in Mijn NS of via de klantenservice of een moderator.

KAN is niet hetzelfde als dat je MOET, het is een optie die je hebt.

 

Edit:  Ging om het woordje kan in dit stukje tekst:

Ik ben dan ook nog steeds verbaasd over de eerste reactie van @Stijn NS waarin mij werd medegedeeld dat ik zelf contact kan opnemen met TLS. Je krijgt het niet verzonnen.

 

Verder niet inhoudelijk bedoeld omtrent je OV chipkaart.

Badge +3

Verder hier of zo… 😥

 

Reputatie 7
Badge +3

Ik heb geen idee wat @Jeroen  wil zeggen met zijn eenregelige bericht.

Ik zal de gang van zaken nog even voor hem samenvatten.

  1. Op 30 juli heb ik van NS een e-mail ontvangen met het verzoek om een nieuwe foto te leveren voor mijn nieuwe OV-chipkaart. (De oude foto was al 2 keer gebruikt.)
  2. Op 8 augustus heb ik een nieuwe foto geüpload. De ontvangst is door NS bevestigd: “Dank u wel voor uw pasfoto. Wij hebben deze in goede orde ontvangen. U ontvangt uw nieuwe OV-chipkaart enkele weken voor afloop van uw huidige OV-chipkaart per post thuis. Uw NS abonnement(en) en eventuele andere reisproducten staan hier reeds op. U kunt dus direct reizen met uw nieuwe OV-chipkaart.”
  3. Vervolgens kreeg ik een brief met de datum 3 september van de Klantenservice OV-chipkaart over het binnenkort verlopen van mijn huidige kaart. Met het aanbod om het online te regelen. 
  4. Na ontvangst van de verwarrende brief van de Klantenservice OV-chipkaart ben ik dit topic gestart.

Op 8 augustus heeft NS toegezegd alles in orde te maken. Dan moet NS die toezegging gestand doen. NS heeft nooit gezegd dat er een optie is om het op andere manier te regelen dan de procedure zoals die is uitgelegd in de e-mail van 30 juli.

Ik heb alles even teruggelezen en ik zie dat het een en ander is gebeurd.

@iMark Is er naast het doorsturen van je suggestie nog iets wat gedaan moet worden?

En wat de vouchersuggestie betreft, we hebben het intern ook even met de moderators over gehad en wij zijn zelf ook voorstander van verbetering of verandering in dit proces. Het zal jullie waarschijnlijk ook niet verbazen dat het voor ons ook niet leuk is om met dit probleem te zitten en dan alleen kunnen vertellen dat wij hier verder ook niet veel aan kunnen veranderen. Zijn er dan ook nog andere suggesties voor dit probleem die ik kan meesturen naast die van iMark? Dan bundel ik dat en stuur ik dat door.

Reputatie 7
Badge +3

Voor zover ik het nu kan overzien denk ik dat voor mij alles wel geregeld is. Als mijn nieuwe kaart arriveert, worden als het goed is alle abonnementen automatisch overgezet. Ik houd dat in de gaten. Mijn  resterende saldo krijg ik teruggestort.

Ik zie geen enkele toegevoegde waarde in het leveren van een foto via NS of het vernieuwen van een kaart via NS. Dat is alleen maar administratieve ballast zonder enig voordeel voor de klant of NS.

Ik stel me de procedure als volgt voor. Je meldt je bij NS aan voor een abonnement waarvoor je een gratis persoonlijk OV-chipkaart krijgt van NS. NS stuurt je na aanmelding en bevestiging van de betaling een e-mail met daarin een vouchercode. Vervolgens ga je naar de website van OV-chipkaart en verricht je alle handelingen, zoals het uploaden van een foto, om een OV-chipkaart te krijgen. Wanneer je klaar bent om te gaan betalen gebruik je de vouchercode. Nadat je de OV-chipkaart hebt ontvangen koppel je zelf de kaart in Mijn NS. 

Bij het vernieuwen van een kaart krijg je van NS een e-mail met daarin een link naar de website van OV-chipkaart en een vouchercode om de nieuwe kaart te betalen.

Ik begrijp overigens nog steeds niet waarom NS mij wel om een pasfoto mag vragen, al mijn kaartgegevens weet, maar mij niet mag helpen in verband met privacy wanneer er na het inleveren van de foto niets gebeurt bij OV-chipkaart. Degene bij NS die dat bedacht heeft zou ernstig moeten nadenken over het uitzien naar een andere werkkring.

Misschien is mijn verbetervoorstel een ernstige simplificatie van de problematiek. Maar de huidige wanorde moet door NS echt worden opgelost. Want zonder tussenkomst van NS had ik binnen 3 minuten de kaartvernieuwing zelf geregeld. Het enige resterende knelpunt was de betaling voor de nieuwe OV-chipkaart. Wat mij betreft loopt de enige communicatie over kaartvernieuwing alleen nog via OV-chipkaart.

Gelukkig is dit alles van tijdelijke aard want de vervanging van het huidige systeem zit eraan te komen. Er komt een enorme mix aan betaalmogelijkheden zoals het betalen met bankpas of smartphone. Het aanmaken van OV-chipkaarten en het uploaden van pasfoto’s kan dan voor een groot deel van de abonnementhouders tot het verleden behoren.

 

Reageer