beantwoord

Trein reizen voor expat.

• 27 februari 2019
  • 11 reacties
  • 373 Bekeken

Mijn vrouw en ik, alsmede mijn zoon en zijn vrouw, komen voor een maand naar Nederland vanuit Australia.

Mijn vrouw en ik zijn beide over 70 jaar. Willen graag weten hoe wij met z'n tween en ook met onze zoon en zijn vrouw, voordelig kunnen reizen met de NS. Wij hebben natuurlijk recht op ouderdomskorting. We verblijven in Amsterdam en willen graag dagtrippen maken naar andere steden, zoals Utrecht, Groningen, Maastricht enz.

Wij komen aan op 3 Juli. Wat is de beste manier om hiermee om te gaan. De laatste keer dat wij in Nederland waren was in 2012, maar sindsdien is er veel veranderd met de spoorwegen.

Zou het bijzonder op prijs stellen voor de juiste advise.

Kind regards, Gerard, Melbourne Australia
icon

Beste antwoord door Danny NS 27 februari 2019, 12:44

Hoi eliger42 en welkom op de NS Community!

Wat tof dat je een aantal dagen door Nederland gaat reizen!

Afhankelijk van hoelang je blijft zijn er een aantal mogelijkheden:

NS Flex
NS Flex is een product waarbij je 1 maand lang een abonnement kan nemen en hierna alweer kan opzeggen. Je kan er bijvoorbeeld voor kiezen om NS Flex Dal Vrij te nemen. Je reist dan 1 maand lang onbeperkt met de trein buiten de ochtend- en middagspits. In de weekenden reis je de gehele dag gratis. Dit abonnement kost € 106,- voor 1 maand. Na deze maand kan je direct weer opzeggen.
Hier lees je er meer over.

Actiekaartjes
Verschillende actie tickets zijn in omloop. Deze tickets kan je bijvoorbeeld vinden in de Spoordeelwinkel.

34% korting
Met een OV-chipkaart reis je standaard met 34% procent korting in de bus, tram en metro als je 65 jaar of ouder bent. Deze korting geldt niet voor de trein.
Meer hierover lees je hier.

Keuzedagen
Je hebt het over ouderdomskorting. Voor reizigers van 65 jaar of ouder hebben wij Keuzedagen. Je reist dan op 7 dagen verdeeld over 2 maanden gratis door het land met de trein. Dit is echter alleen mogelijk in een contract van 1 jaar en waarschijnlijk niet geschikt de paar dagen dat je in Nederland bent.

Hopelijk zit hier een geschikt product voor je tussen!
Bekijk origineel

11 reacties

Hoi eliger42 en welkom op de NS Community!

Wat tof dat je een aantal dagen door Nederland gaat reizen!

Afhankelijk van hoelang je blijft zijn er een aantal mogelijkheden:

NS Flex
NS Flex is een product waarbij je 1 maand lang een abonnement kan nemen en hierna alweer kan opzeggen. Je kan er bijvoorbeeld voor kiezen om NS Flex Dal Vrij te nemen. Je reist dan 1 maand lang onbeperkt met de trein buiten de ochtend- en middagspits. In de weekenden reis je de gehele dag gratis. Dit abonnement kost € 106,- voor 1 maand. Na deze maand kan je direct weer opzeggen.
Hier lees je er meer over.

Actiekaartjes
Verschillende actie tickets zijn in omloop. Deze tickets kan je bijvoorbeeld vinden in de Spoordeelwinkel.

34% korting
Met een OV-chipkaart reis je standaard met 34% procent korting in de bus, tram en metro als je 65 jaar of ouder bent. Deze korting geldt niet voor de trein.
Meer hierover lees je hier.

Keuzedagen
Je hebt het over ouderdomskorting. Voor reizigers van 65 jaar of ouder hebben wij Keuzedagen. Je reist dan op 7 dagen verdeeld over 2 maanden gratis door het land met de trein. Dit is echter alleen mogelijk in een contract van 1 jaar en waarschijnlijk niet geschikt de paar dagen dat je in Nederland bent.

Hopelijk zit hier een geschikt product voor je tussen!
@Danny NS,

Hoe geraakt eliger42 dan aan een persoonlijke OV-chipkaart?

TLS (of NS in samenwerking met TLS) verstuurt enkel chipkaarten met een abonnement naar adressen in Nederland.

TLS wil wel persoonlijke OV-chipkaarten naar het buitenland sturen, maar beperkt het aanbod tot adressen in België, Duitsland en Luxemburg. Australië behoort alleszins niet tot de mogelijkheden. 😉

@eliger42,
Gelet op uw leeftijd kan het interessanter zijn om een klassiek abonnement te kopen met een bijabonnement voor uw vrouw. Voor de klassieke abonnementen zijn er soms wel leeftijdskortingen. Na de gewenste periode kan u deze dan omzetten naar een Flex-abonnement (zonder kortingsabonnement). Zo kan een jaarabonnement een de facto week- of maandabonnement worden.

Een klassiek abonnement kan u online bestellen als u iDeal heeft. Als u een IBAN-nummer heeft, kan u een abonnement ook telefonisch bestellen als u al een persoonlijke kaart heeft. De ingangsdatum ligt dan wel 10 dagen in de toekomst voor een controle van de rekening.

Let er voor NS Flex wel op dat de kaarthouder ook de contractant is.
Reputatie 5
Een alternatief is nog de Eurail Pass voor de Benelux, voor een aantal vrije reisdagen per maand, speciaal gericht op bezoekers met een woonplaats buiten Europa; ook in Australië te bestellen. Helaas is er ook hier geen seniorenkorting. Zie deze website.
Reputatie 4
Een Eurail-pass is wel erg duur. De beste optie is waarschijnlijk Flex Dal Vrij en dan de ov-chipkaart op het adres van een familielid/kennis in Nederland laten bezorgen.
Ik zou ook eens kijken naar actiekaartjes, een goed overzicht daarvan is hier te vinden:

https://www.treinreiziger.nl/goedkoop-treinkaartje/
Ik zou ook eens kijken naar actiekaartjes, een goed overzicht daarvan is hier te vinden:

https://www.treinreiziger.nl/goedkoop-treinkaartje/

Is een groepsticket (enkele reis) x 2 dan meestal niet goedkoper voor een retour? Dan mag de hoofdboeker natuurlijk niet ziek worden.
https://www.ns.nl/producten/meest-gekocht/p/groepsticket-daluren

@Danny NS,

Kan een klassiek bijabonnement wel gewijzigd worden in een Flex-abonnement? Of loop je daar tegen het probleem dat de kaarthouder niet de contractant is.

Enkel voor de schoondochter kan dit een probleem worden. Zij gaat door haar leeftijd bij een klassiek abonnement alleen korting krijgen als ze een bijabonnement koopt. Bij de 65+-ers is de prijs van een bijabonnement ook de prijs met leeftijdskorting.
Indien de kaarthouder en contracthouder van elkaar verschillen dan kan je deze niet omzetten in een Flex abonnement. Je dient dan het abonnement te beëindigen en vervolgens kan de kaarthouder dan zelf een NS Flex abonnement bestellen.
@eliger42 stuurt zijn reactie via community@ns.nl, in plaats van via dit topic. Hij schrijft het volgende:

Hi Danny en herrie,

Bedankt voor je snell reaktie.

Er zijn nog verschillende dingen die ik zou willen weten. Ik moet mijn gegevens invullen om de NS Flex Dal Vrij voor 106 Euros te bestellen, maar als je die gegevens heb ingevuld staat er onderaan: geldig vanaf 28 Februari. Betekend dat, dat de tijd begint zogauw je de kaart ontvangt? Of moet deze kaart worden afgestempeld op het station wanneer je begint te reizen en is dat dan de begin datum?

Moet ik voor mijn vrouw en mijn zoon en zijn vrouw voor ieder zo’n kaart bestellen, en als wij ze willen gebruiken wat moeten wij doen als we willen reizen met de trein? Moeten we eerst naar het loket om te zeggen waar wij naar toe willen etc etc.

Als ik dit wil bestellen moet ik dan 4 verschillende formulieren met namen opgegeven en voor ieder apart betalen, en hoe zit het met de tram in Amsterdam? Daar verblijven wij en willen dus dagtochten maken.

Men heeft total geen rekening gehouden met expats zoals wij, enige Jaren geleden was het heel wat makkelijker om met de NS te reizen.

Voor ons is dit allemaal erg ingewikkeld, ik zou het erg op prijs stellen voor jullie advies.

Danny jij schreef een abonnement voor een maand en dan weer opzeggen, betekend dat de NS automatisch geld van je credit kaart afhaald, als je niet snel genoeg opzeg?
@eliger42 begrijpelijk dat je nog een paar vragen hebt. Ik zal ze allemaal proberen te beantwoorden:

"Ik moet mijn gegevens invullen om de NS Flex Dal Vrij voor 106 Euros te bestellen, maar als je die gegevens heb ingevuld staat er onderaan: geldig vanaf 28 Februari. Betekend dat, dat de tijd begint zogauw je de kaart ontvangt? Of moet deze kaart worden afgestempeld op het station wanneer je begint te reizen en is dat dan de begin datum?"
Het abonnement gaat inderdaad in op het moment dat wij verwachten dat je de kaart hebt ontvangen. Hou er rekenschap mee dat het versturen van een kaart naar Australië niet mogelijk is. Dat zou dan een adres in Nederland moeten zijn.

"Moet ik voor mijn vrouw en mijn zoon en zijn vrouw voor ieder zo’n kaart bestellen, en als wij ze willen gebruiken wat moeten wij doen als we willen reizen met de trein? Moeten we eerst naar het loket om te zeggen waar wij naar toe willen etc etc."
Als je het NS Flex Dal Vrij abonnement wilt hoef je alleen in te checken bij een poortje of paaltje op het station. Aan de eind van je rit check je weer uit 🙂. Iedereen zal een kaart moeten hebben, jouw zoon, schoondochter en vrouw dus ook als je zoon 4 jaar of ouder is tenminste.

"Als ik dit wil bestellen moet ik dan 4 verschillende formulieren met namen opgegeven en voor ieder apart betalen, en hoe zit het met de tram in Amsterdam? Daar verblijven wij en willen dus dagtochten maken."
Als je 4 NS Flex Dal Vrij abonnementen wilt zal je dit, helaas, wel apart moeten bestellen. Alle reizen met de tram in Amsterdam zullen achteraf worden gefactureerd. Dit geldt trouwens voor alle reizen in Nederland met alle vormen van openbaar vervoer.

"Danny jij schreef een abonnement voor een maand en dan weer opzeggen, betekend dat de NS automatisch geld van je credit kaart afhaald, als je niet snel genoeg opzeg?"
In sommige gevallen kan het zijn dat de factuur al klaar staat en ook de volgende automatische incasso. Hou er rekenschap mee dat betalen via een creditcard niet mogelijk is. Dat zal met een Nederlands rekeningnummer moeten gebeuren.

Als één of meerdere punten voor jou onmogelijk zijn, zoals het hebben van een Nederlands rekeningnummer, wil ik je adviseren geen gebruik te maken van een abonnement maar door losse tickets te kopen. Een aantal tips zijn al gegevens door een aantal forumleden zie ik, Thanks!

Je geeft aan dat je met 4 personen gaat reizen, wellicht dat een groepsticket iets is? Hier lees je er meer over.
In sommige gevallen kan het zijn dat de factuur al klaar staat en ook de volgende automatische incasso. Hou er rekenschap mee dat betalen via een creditcard niet mogelijk is. Dat zal met een Nederlands rekeningnummer moeten gebeuren.
@Danny NS,
Gelukkig is een Nederlands rekeningnummer geen vereiste. Je moet wel minimum een IBAN-rekeningnummer hebben. Als Belg vertik ik het nog altijd om een iDeal-rekening te openen. Een IBAN-rekening heb ik gelukkig wel. 😉

Volgens Google heeft Australië geen IBAN-rekeningnummers. @eliger42 zou dan kunnen overwegen om via het internet een rekening met een IBAN-nummer te openen. Dit kan dan een Nederlandse (of andere Europese) bank zijn.

Of je kan vrienden/familie uit Nederland/Europa vragen of je de abonnementen met hun rekening mag betalen.

Puur economisch bekeken zou ik eliger42 en zijn vrouw een klassiek Dal Vrij-abonnement (op eigen naam en met eigen gegevens besteld) aanraden. Voor 2 personen betaal je dan 90 euro (t.o.v. 212 euro) voor een maand onbeperkt inchecken in de daluren. Voor eventuele busritten ga je dan wel saldo moeten voorzien.

Een klassiek Dal Vrij-abonnement kan op elk moment (zelfs binnen het eerste jaar) gewijzigd worden naar Flex zonder abonnement. Het te veel betaalde bedrag voor die maand (als je je abonnement binnen de maand wijzigt naar zonder abonnement) krijg je dan terugbetaald.

En inderdaad, het is niet makkelijk om een Nederlands abonnement te kopen als je niet in Nederland woont.

TLS ging in het verleden zelfs nog een stap verder door in een brochure over de OV-chipkaart te stellen dat je alleen met een Nederlands postadres een persoonlijke OV-chipkaart kon kopen. Deze folder lag een aantal jaren terug in Deventer. Na meer dan een uur kwam de stoom nog altijd uit mijn oren na het zien van deze folder. 😤 😡

Reputatie 6
Badge
Met enige verbazing lees ik de adviezen over (flex)abonnementen. Ik zou nadrukkelijk kiezen voor een groepsticket (nadeel: je mag je niet bevinden in de trein tijdens de spits) of voor een ander actie E-ticket dat je met een creditcard kunt betalen.

Je hebt dan geen gedoe of onverhoopte verplichtingen.

Reageer