Trein te laat? automatisch geld terug ... Toch?

Reputatie 7
Badge
Als een trein vertraagd of uitvalt, en daardoor kom je een half uur later (of meer) op je bestemming aan, kan je als klant/reiziger zo'n geel "geld terug"-formulier bij het loket halen en handmatig invullen, en ouderwets in envelop met de post opsturen.
Hoewel NS via de OV-chip al je persoonlijke gegevens weet, moet je elke keer niet alleen je OV-chipcardnummer maar ook de rest van je doopzeel invullen. NS heeft hiervoor een hele boel mensen aan het werk in Waddinxveen om alle vertrek-, overstap- en aankomstijden te controleren. Na 6 tot 8 weken (zie fora-berichten) is je "claim" afgehandeld en komt er geld op je bankrekening.
Er is ook een NS-online applicatie, die ongeveer hetzelfde iets sneller doet, maar alleen voor een beperkt aantal kaartsoorten.

Er schijnt een handig app'je te zijn waarmee NS je helpt om je vergeten uitcheck alsnog te corrigeren, zodat je niet te veel geld betaald.

Als NS via dit app'je in de gaten kan houden dat je incheckt, en ook dus in de gaten houdt of je uitcheckt, kan NS automatisch bij een - volgens de databank van ProRail - gemeten vertraging van > 30 resp. 60 minuten het evenredige deel van de reissom terugboeken op je OV-kaart. Zoiets als in de VK: https://www.virgintrains.co.uk/delayrepay/automatic . Beetje software, App'je, Tevreden klant. Bingo!
Dan kunnen die NS-mensen in Waddinxveen helpen de email klantcontact achterstand bij NS (zie dit forum) weg te werken. Twee keer Bingo!

Wanneer wordt dit ingevoerd?

11 reacties

Reputatie 6
Interresant idee. Ik ben ook benieuwd!
Maak van de 6-8 weken maar rustig 16 weken in sommige gevallen.....

Natuurlijk kan dat technisch, maar NS zal wel teruggrijpen dat het niet mag vanwege de privacy.
Reputatie 7
Badge
NS zal wel teruggrijpen dat het niet mag vanwege de privacy. Je geeft bij de huidige App met vinkjes NS al toestemming tot privacy inzicht.... dus dat lijkt me geen argument tegen dit mooie voorstel.
Reputatie 6
Badge +1
En hoe controleert NS dan dat ik niet na aankomst een half uurtje op het station blijf hangen en zo vertraging fake?
Reputatie 7
Badge
En hoe controleert NS dan dat ik niet na aankomst een half uurtje op het station blijf hangen en zo vertraging fake? Dat controleert de software zoals de NS medewerkers dat nu ook handmatig doen... aan de hand van de inchecktijd, de kortste route en de vertrek- en aankomsttijden van de treinen op die route (uit de database van ProRail). De uitcheckpaal en -tijd - ongeacht het tijdstip - geeft aan dat je de reis op dat station beƫindigd hebt.
Reputatie 6
Badge +1
Dus als ik een half uur blijf hangen na aankomst, en de trein na de genomen trein heeft geen of weinig vertraging, wordt ik onterecht afgewezen.
Reputatie 7
Badge
Dus als ik een half uur blijf hangen na aankomst, en de trein na de genomen trein heeft geen of weinig vertraging, wordt ik onterecht afgewezen. Je hebt ergens bij NS ingecheckt, dus je reis is daar begonnen, en de reistijd wordt vanaf die locatie en tijd gemeten (en met de ProRail databank vergeleken) tot de locatie waar je weer uitcheckt. Je krijgt simpel geen automatisch reisgeld terug (op je OV-chip), want je reis is niet door NS vertraagd, maar door jezelf. De wettelijke EU geld-terug-claim geldt alleen als jouw reis van A via B naar C door schuld van NS is vertraagd. Dat is nu ook zo, maar nu gaat alles handmatig. (met 6 tot 16 weken vertraging, zoals ik op het forum lees)
Het gaat nu juist met een geavanceerd computersysteem, dat maakt het zo raadselachtig dat het zolang duurt
Reputatie 7
Badge
reden te meer om het simpel te houden met een app'je, inchecken, uitchecken, reisroute checken op vertragingen, en EU-vertragingsvergoeding zonodig automatisch terugboeken op je OV-chip...
Reputatie 3
Briljant plan. Ben helaas bang dat het er niet gaat komen.
Mijn "geld terug" bij 30 minuten vertraging bedraagt een paar euro. Ga ik die hele formulierenbende niet voor invullen. Maar als het makkelijk wordt gemaakt ben ik van de partij. Ik denk dat NS bang is dat opeens veel meer klanten gaan claimen als het gemakkelijker wordt gemaakt.
Reputatie 7
Badge
Briljant plan. Ben helaas bang dat het er niet gaat komen. (...) Ik denk dat NS bang is dat opeens veel meer klanten gaan claimen als het gemakkelijker wordt gemaakt.
Ach, een kwestie van tijd. Er zijn er al die een format op de PC hebben gemaakt, waarmee ze 90% van de tekst voorprinten. Datum, tijd en plaats invullen en op de post. Kassa!
Het "geld-terug-bij-vertraging" is nu geen service van NS maar een EU-voorschrift, net als bij vluchten. Als er een ondernemer iets gaat organiseren (zoals bij vliegtickets al wordt gedaan) ligt het belang anders. Denk maar aan de NS-app die ineens beter werd toen een Delftse student TRE!N in de Appstore zette.

Een ander voorbeeld zie je bij webwinkels. Vroeger was "geld terug bij retour" een uitdaging voor het geduld van de klant. Toen kwam er een wettelijk retourrecht, binnen 14 dagen. Nu sturen Coolblue, Zalando, Wehkamp e.d. bij de levering al kant en klare gefrankeerde retourformulieren mee, en is hun retourtermijn opgerekt tot 30 dagen.

Reageer