Treinkaartje in beslag genomen

• 18 June 2021
  • 9 reacties
  • 265 Bekeken

Het treinkaartje is in beslag genomen omdat deze kaart van mijn broer is en ik ermee de trein moest nemen omdat ik mijn kaartje thuis was vergeten.Hoe kunnen we het kaartje terugkrijgen?

9 reacties

Reputatie 7
Badge +4

U krijgt het kaartje niet terug. Er is door u mee gefraudeerd. Uw broer zal een nieuwe kaart moeten aanvragen en daarvoor moeten betalen. Iedereen moet een eigen ov-chipkaart, dan wel een ander geldig kaartje hebben in het openbaar vervoer, ook u. Met een smoesje kan niemand een treinreis betalen. Bovendien kan er een kortingsabonnement van uw broer op staan waardoor u mogelijk ten onrechte korting zou kunnen krijgen of zelfs gratis zou kunnen reizen.

Naar ik aanneem kreeg u een boete, en de kaart waarmee gefraudeerd is wordt verder altijd vernietigd. Het lijkt me correct dat u de kosten die uw broer moet maken aan hem vergoedt, maar daar gaat u zelf over.

Als u geen geldig kaartje had, had u die op het automaat kunnen kopen, en dat heeft u niet gedaan. Het was een stuk goedkoper geweest. U bent zelf altijd verantwoordelijk voor het in het bezit hebben van een geldig vervoersbewijs.

Reputatie 6
Badge

en een nogal vreemd verhaal-je zegt dat je jouw kaart was vergeten, maar blijkbaar had je wel die van broertjelief bij je?

Reputatie 6

en een nogal vreemd verhaal-je zegt dat je jouw kaart was vergeten, maar blijkbaar had je wel die van broertjelief bij je?

We gaan wel gelijk uit van boze opzet. Kan ook zo maar zijn dat hij per ongeluk de kaart van zijn broer had gepakt. Als hij dat tegen de conducteur had gezegd was er weinig aan de hand geweest. Misschien inp paniek een leugentje verteld.

Reputatie 7
Badge +3

We gaan wel gelijk uit van boze opzet. Kan ook zo maar zijn dat hij per ongeluk de kaart van zijn broer had gepakt. Als hij dat tegen de conducteur had gezegd was er weinig aan de hand geweest. Misschien inp paniek een leugentje verteld.

Er staat duidelijk dat hij bewust op de kaart van zijn broer reisde omdat hij zijn eigen kaartje thuis was vergeten. Dat is dus niet per ongeluk.

Reputatie 6

Lekker dan om je kaart kwijt te zijn omdat je eigen broer er zo nodig mee moest reizen.

Reputatie 7
Badge +3

Lekker dan om je kaart kwijt te zijn omdat je eigen broer er zo nodig mee moest reizen.

In het leeuwendeel van dit soort gevallen spelen beiden onder één hoedje en werd de kaart bewust uitgeleend. Als dat niet het geval is, is het voor de eigenaar hetzelfde als dat de kaart door iemand anders wordt gestolen en dan wordt hij ook automatisch vernietigd. 

Reputatie 7
Badge +4

Tja, ik woon in Gouda en het is natuurlijk een aanname maar ja, als je op je broer lijkt en die heeft een studentenkaart, hoewel, het komt natuurlijk niet voor en je mag niet slecht denken, maar toch. Gelukkig zijn er conducteurs die er wel op letten en die moeten dan de klacht, dat is vaak de kortelontjesboete die de zwartrijder uitdeelt aan de uiteraard onredelijke conducteur, maar accepteren he. Het is echt mogelijk dat je betalen en nog wel meer dingen in onze samenleving minacht, en de gok maar waagt dat de conducteur het verschil niet opmerkt met een wat oudere pasfoto. En ruzie zoeken doe je als conducteur ook niet met al te veel tegelijk.

Natuurlijk zijn er geen mensen die dat proberen, dat is een aanname, stel je voor zeg.

Uiteraard ben je dan ‘slim’ in de ogen van een inmiddels verwijderd forumlid, al ben ik zelfs van dat laatste niet zeker.

Slecht denken is niet goed, maar helemaal gek moet je ook niet willen zijn. Je hoeft alle verhalen van zwartrijders in de trein echt niet bij voorbaat te geloven. Het is namelijk vaak profijtelijk om te liegen.

Badge +3

Over het reizen met een persoonlijke kaart van iemand anders zijn volgens mij al rechtzaken gevoerd of in ieder geval is er ooit een (niet bindende) uitspraak geweest van de Geschillencommissie (?)

Daar werd toen gesuggereerd dat als de kaarthouder toestemming gegeven heeft en er géén sprake is van een abonnement, er in feite gewoon voor de reis betaald wordt als ware het een anonieme kaart.

Daar denken de NS (en ikzelf) natuurlijk anders over, inname (en vernietiging) is de regel want misbruik is aannemelijk en een conducteur gaat natuurlijk niet je broer bellen om te vragen of het allemaal wel klopt.

Kijk, als iemand met mijn kaart een OV-fiets huurt zal dat niet zo’n probleem zijn, want dat mag ikzelf immers ook gewoon voor iemand anders doen, alleen ontbreekt er dan een Robert in dit (hypothetische) geval. Hoewel, er zou zomaar (bij bemenste stallingen) gevraagd kunnen worden om de kaart dan uit het hoesje te halen maar dat interesseert ze bijzonder weinig want ik heb hem zelfs nog nooit uit mijn portemonnee hoeven halen.

Semi off-topic: Ik zou het nog kunnen navragen bij de ‘bekende’ ov-chipkaart activist Johan Koelman, die ook al zaken gevoerd heeft tegen de NS omdat ze Utrecht Centraal door het plaatsen van poortjes ‘aan de openbare weg hebben onttrokken’ zonder dat daar toestemming voor was. Dat er gewoon een passage buitenom is deed er niet toe, de Traverse/Stationshal staat geregistreerd als openbare weg, dus de poortjes moesten in ieder geval open totdat e.e.a. geregeld was. Leuk geprobeerd :joy:

Reputatie 7
Badge +4

Een uitspraak van een geschillencommissie is hooguit bindend voor de betrokkenen, die daar van te vorenmee moeten instemmen. De rechter heeft deze uitspraak ongeldig gemaakt en dat heeft wel rechtskracht voor iedereen. Het was ook te zot voor woorden.

Reageer