Tussentijds uit- en inchecken op Amsterdam Muiderpoort

Stap je op één van onderstaande stations over op een andere NS trein en check je daarbij tussentijds uit- en weer in, dan kan dit (tijdelijk) gevolgen hebben voor het tarief, omdat je van dal- naar spitstarief kunt gaan. Het betreft de volgende stations:

Amsterdam Muiderpoort v.a. 6 mei
Sittard v.a. 1 juni
Amsterdam Zuid v.a. 8 juni
Hilversum v.a. 15 juni

Uiteraard zorgen we in dat geval dat het teveel betaalde op je rekening wordt terug gestort. Aan een definitieve oplossing wordt gewerkt. Meer informatie vind je hier. En heb je hier vragen over? Stel ze gerust!

195 reacties

De eerste vragen die in me opkomen:
1. Gebeurt deze verrekening automatisch of alleen indien de reiziger zelf opmerkt dat hij te veel heeft betaald en vraagt om restitutie?
2. Vindt een soortgelijke verrekening plaats bij omchecken in de daluren wanneer de volledige reis tegen vol tarief tot een lagere prijs zou leiden dan de combinatie van vol en gereduceerd tarief?
3. Gebeurt dit echt uitsluitend op de genoemde stations? Immers, ook op andere stations kan deze situatie zich voordoen, bijvoorbeeld wanneer iemand de wachttijd voor de overstap wil gebruiken om stationsvoorzieningen buiten de poortjes te bezoeken.
Reputatie 6
Badge +2
In het laatste kwartaal van 2015 is dit probleem opgelost en betaalt u in de bovenstaande situatie gewoon weer het juiste tarief.

Mooi dat het opgelost wordt. Annuleert dan de nieuwe check-in de check-uit, alsof (voor de berekening van de reiskosten) beide niet hebben plaatsgevonden, of wordt in deze situatie bij de nieuwe check-in uitgegaan van de daluren?

In het eerste geval: wat ziet de controleur als incheckstation?
Stap je op één van onderstaande stations over op een andere NS trein en check je daarbij tussentijds uit- en weer in, dan kan dit (tijdelijk) gevolgen hebben voor het tarief, omdat je van dal- naar spitstarief kunt gaan. Het betreft de volgende stations:

Amsterdam Muiderpoort v.a. 6 mei 2015
Sittard v.a. 1 juni 2015
Amsterdam Zuid v.a. 8 juni 2015
Hilversum v.a. 15 juni 2015

Uiteraard zorgen we in dat geval dat het teveel betaalde op je rekening wordt terug gestort. Aan een definitieve oplossing wordt gewerkt. Meer informatie vind je hier. En heb je hier vragen over? Stel ze gerust!

Hessel NS,

Waarom wordt deze informatie op de NS website geplaatst achter een slot,
zo, dat Google deze informatie niet mag indexeren?

http://www.ns.nl/reizigers/blind/tussentijds-uit-en-inchecken.html

Tussentijds uit- en inchecken bij overstap op een andere NS trein

Dit geldt alléén voor reizigers met één van de volgende abonnementen: Dal Voordeel, Dal Vrij, Altijd Voordeel, Weekend Vrij, reizigers met een studentenreisproduct, Traject Vrij en NS-Business Card met Traject Vrij (als u buiten uw traject reist) en NS-business Card met Dal abonnement. Voor alle andere abonnementhouders is er niets aan de hand.

U start uw reis in de daluren (inchecken voor 16:00 uur), u stapt in de spits (tussen 16.00 -18:30 uur) over op één van de genoemde stations. Daarbij wordt u via de poortjes geleid naar het andere perron en daardoor checkt u tussentijds uit en weer in. Op dat moment gaat het spitstarief gelden voor het resterende deel van uw reis en betaalt u ten onrechte teveel voor uw treinreis. Dit geldt ook als u incheckt vóór 6.30 uur en overstapt op één van de genoemde stations tussen 6.30 uur en 9.00 uur.

Mocht dit het geval zijn dan kunt u dag en nacht contact op nemen met NS Klantenservice op telefoonnummer 030-751 51 55. Zij zorgen ervoor dat het teveel betaalde bedrag op uw rekening wordt teruggestort. In het laatste kwartaal van 2015 is dit probleem opgelost en betaalt u in de bovenstaande situatie gewoon weer het juiste tarief. Zodra de exacte datum bekend is zullen we die op deze plek vermelden.

Saldo tekort?
Als u op één van bovengenoemde stations overstapt op een NS-trein en u checkt tussentijds uit en weer in, dan wordt bij het opnieuw inchecken uw saldo gecheckt. Dit moet minimaal 20 euro zijn (10 euro voor abonnementhouders). Wij adviseren wij u ‘automatisch saldo laden’ op uw kaart te zetten. Zo komt u nooit voor een dicht poortje te staan.

Sittard v.a. 1 juni
Hilversum v.a. 15 juni

Met een gratis NS Kidsvrij abonnement heb je een passagepass voor gesloten NS poortjes en niet al die rompslomp van het terugvragen van het teveel betaalde bedrag.
1. Gebeurt deze verrekening automatisch of alleen indien de reiziger zelf opmerkt dat hij te veel heeft betaald en vraagt om restitutie?
2. Vindt een soortgelijke verrekening plaats bij omchecken in de daluren wanneer de volledige reis tegen vol tarief tot een lagere prijs zou leiden dan de combinatie van vol en gereduceerd tarief?
3. Gebeurt dit echt uitsluitend op de genoemde stations? Immers, ook op andere stations kan deze situatie zich voordoen, bijvoorbeeld wanneer iemand de wachttijd voor de overstap wil gebruiken om stationsvoorzieningen buiten de poortjes te bezoeken.

Met een gratis NS Kidsvrij abonnement heb je een passagepass voor gesloten NS poortjes en niet al die rompslomp van het terugvragen van het teveel betaalde bedrag.
Reputatie 6
Badge +2
Met een gratis NS Kidsvrij abonnement heb ik een passagepass voor gesloten NS poortjes en heb ik niet al die rompslomp van het terugvragen van het teveel betaalde bedrag.
Daarvoot moet je onder de 12 zijn en begeleid worden, maar een speciale passagepas zou wel handig zijn.
@Hessel NS: Ik vind het voor de reizigers toe veel te veel gedoe en vooral administratieve gerompslomp. Vanuit Weesp naar Amsterdam Amstel bijvoorbeeld, hoeven de reizigers niet perse via Muiderpoort, je kan ook via Duivendrecht reizen. Ook vanuit Weesp richting Arnhem of Den Bosch geeft de reisplanner weleens aan dat je zowel in Muiderpoort als op het Amstelstation moet overstappen terwijl het via Amsterdam Zuid of via Hilversum-Utrecht het ook kon. En nu moet je extra uit en inchecken?! Het lijkt mij vooral simpelere om op die stations geen ov poortjes te plaatsen, maar net als bijvoorbeeld op Schiphol ov chip paaltjes te plaatsen. Op die manier hebben de reizigers geen administratieve gerompslomp en zij hoeven ook niet steeds achter hun geld aan! De ov poortjes hebben echt geen nut, ik zie er verder helemaal geen verbetering in. Ook werkt dit vooral averechts en vooral onschuldige reizigers worden elke dag de dupe. Ik vind dat de NS op die manier Klantonvriendelijk is!
Reputatie 6
Badge +2
Ja, alleen poortjes op stations die er geschikt voor zijn (of geschikt voor zijn gemaakt).

Een softwareoplossing is ook mooi, en misschien goedkoper dan plaatsen van scheidingswanden of nog ingrijpender verbouwingen. ik ben benieuwd naar de uitwerking.

Op dit moment vragen we o.a. met posters op het station met vragen over je saldo zelf contact op te nemen met Klantenservice voor geld terug. In bijzondere gevallen kan dat zelfs vooruit, wanneer het op basis van je reishistorie aannemelijk is dat je er vaker mee te maken krijgt bijvoorbeeld. We werken wel aan die automatische terugbetaling als saldo op je OV-chipkaart en gelijktijdig aan een definitieve oplossing.

Ja, als je door dit tussentijds uit- en inchecken duurder uit bent, dan betalen we het verschil in alle gevallen terug.

Dat is inderdaad een bestaande situatie, waarin we al coulant waren. Het verschil is dat het op deze stations kan gebeuren dat je bij een overstap moet overchecken.

Mooi dat het opgelost wordt. Annuleert dan de nieuwe check-in de check-uit, alsof (voor de berekening van de reiskosten) beide niet hebben plaatsgevonden, of wordt in deze situatie bij de nieuwe check-in uitgegaan van de daluren?
Hoe het technisch precies gaat werken weet ik niet, maar het komt neer op het eerste: het geheel aan checkins/-uits wordt berekend als één reis tegen één tarief.

Nee, het is eigenlijk een verdiepingspagina van ns.nl/poortjes. Daar vind je deze informatie ook ook op hoofdlijnen, als onderdeel van informatie die voor alle reizigers relevant is. Het is dus handig om daar te landen en de kleine groep reizigers die via deze stations reist (of gewoon geïnteresseerd is) kan doorklikken voor meer details.
[quote=Hessel NS]De eerste vragen die in me opkomen:

Dat is inderdaad een bestaande situatie, waarin we al coulant waren. Het verschil is dat het op deze stations kan gebeuren dat je bij een overstap moet overchecken.

Zojuist weer gevraagd of ik even kosteloos naar het loket zou mogen. Helaas!

Een keer is het mij gelukt. In 4 maanden. Wil dat niet echt coulant noemen.

Op dit moment vragen we o.a. met posters op het station met vragen over je saldo zelf contact op te nemen met Klantenservice voor geld terug.

Daar was ik al bang voor. Terwijl jullie jezelf regelmatig op de borst kloppen van "Kijk ons een coulant zijn" kan de argeloze reiziger die niet doorheeft dat hij is opgelicht fluiten naar zijn centen.
[quote=janjan]Een keer is het mij gelukt. In 4 maanden. Wil dat niet echt coulant noemen.

Ik vermoed dat Hessel bedoelt dat je dat zelf elke keer mag voorschieten en dan maar mag hopen dat geld achteraf weer terug te krijgen via de klantenservice.
En aan een definitieve oplossing wordt gewerkt.

Gewoon maar een simpele vraag, maar waarom is er dan niet eerder aan gewerkt ?
Reputatie 6
Badge +2

Nee, het is eigenlijk een verdiepingspagina van ns.nl/poortjes. Daar vind je deze informatie ook ook op hoofdlijnen, als onderdeel van informatie die voor alle reizigers relevant is. Het is dus handig om daar te landen en de kleine groep reizigers die via deze stations reist (of gewoon geïnteresseerd is) kan doorklikken voor meer details.

Gelukkig kan je de pagina zo soms nog wel indirect vinden, maar het blijft bizar dat Google hem niet mag indexeren.
Dag Hessel,

Fijn dat jullie dit nu (soort van) vooraf melden, in onze vragen m.b.t. traject vrij is deze casus al vaak lang gekomen.

Je spreekt over een structurele oplossing in het laatste kwartaal van 2015, maar gaat deze oplossing ook de casus die Theofiel aandraagt oplossen (incheck in de spits, 'overcheck' in dal uren, waarbij de totale kosten hoger zijn dan doorreizen in de spits?).

En zal deze structurele oplossing ook werken voor de problemen met tussentijds uitchecken om privé redenen (zoals het bezoeken van het NS-locket of de AKO buiten de poortjes?

Groet
Dit geldt alléén voor reizigers met één van de volgende abonnementen: Dal Voordeel, Dal Vrij, Altijd Voordeel, Weekend Vrij, reizigers met een studentenreisproduct, Traject Vrij en NS-Business Card met Traject Vrij (als u buiten uw traject reist) en NS-business Card met Dal abonnement. Voor alle andere abonnementhouders is er niets aan de hand.

U start uw reis in de daluren (...), u stapt in de spits (...) over op één van de genoemde stations.

Jullie zijn vergeten op die pagina te vermelden dat het omgekeerde (start in de spits, overstap tijdens de daluren) ook extra geld kan kosten door het doorbreken van de lange-afstandskorting, die lang niet altijd opweegt tegen het daltarief voor het deel van de reis na de overstap. In verband daarmee hoort ook het Voordeelurenabonnement in het lijstje thuis.
Reputatie 6
Badge +2

Hoe het technisch precies gaat werken weet ik niet, maar het komt neer op het eerste: het geheel aan checkins/-uits wordt berekend als één reis tegen één tarief.

Hopelijk is dan bij het opnieuw inchecken het instaptarief weer overeenkomstig de daluren, en wordt de korting die daar bij hoort weer op het scherm vermeld.
Reputatie 6
Badge +2

Sittard v.a. 1 juni
Hilversum v.a. 15 juni

Kan Enschede hieraan toegevoegd worden? Bij een reis van bijvoorbeeld Hengelo naar Glanerbrug moet je in Enschede uit- en weer inchecken bij NS. Ook voor de Duitse trein in Nederland moet je namelijk bij NS in- en uitchecken.

Kan Enschede hieraan toegevoegd worden? Bij een reis van bijvoorbeeld Hengelo naar Glanerbrug moet je in Enschede uit- en weer inchecken bij NS. Ook voor de Duitse trein in Nederland moet je namelijk bij NS in- en uitchecken.

Ha Dennis, dank voor de tip! Ik laat even checken of hier inderdaad sprake is/kan zijn van een vergelijkbare situatie en deze dus moet worden opgenomen in het lijstje.

U start uw reis in de daluren (...), u stapt in de spits (...) over op één van de genoemde stations.

Jullie zijn vergeten op die pagina te vermelden dat het omgekeerde (start in de spits, overstap tijdens de daluren) ook extra geld kan kosten door het doorbreken van de lange-afstandskorting, die lang niet altijd opweegt tegen het daltarief voor het deel van de reis na de overstap. In verband daarmee hoort ook het Voordeelurenabonnement in het lijstje thuis.

Jammer dat er niets met die feedback wordt gedaan.
Dag allemaal, we hebben de reacties besproken en besloten de situatie in Enschede en de omgekeerde situaties van spits naar dal niet expliciet te benoemen. Er zijn in het voortraject nog een aantal uitzonderingsscenario's gesignaleerd, en we kiezen juist voor een zo generiek mogelijke boodschap die relevant is voor een zo groot mogelijke klantgroep (hoewel het hoe dan ook al om relatief kleine getalen gaat). In algemene zin wordt er op de stations gecommuniceerd met vragen over je saldo contact op te nemen met Klantenservice. Daar kunnen we altijd inzoomen op wat er bij de individuele klant aan de hand is. We zijn bang dat de boodschap anders te lang en te ingewikkeld wordt, terwijl het om relatief zeer beperkte groep klanten (de uitzondering op de uitzondering) gaat. Ik hoop dat jullie die afweging kunnen begrijpen.
Beste Hessel dank voor je bericht en fijn dat jullie aangeven wat jullie motivatie is om een keuze te maken ipv waar we normaliter enkel ontkenning of onthouding van antwoorden zien. Wat mij betreft een heel positieve ontwikkeling!

Persoonlijk zou ik een andere afweging maken, vooral omdat de reiziger niet degene is die het complex gemaakt heeft maar de NS. Echter ik kan jullie afweging begrijpen, hopelijk wordt er voortaan in een voortraject eerst gekeken hoe het eenvoudig gehouden kan worden.

Wel heb ik nog een vraag: Jullie gaan deze situaties niet pro-actief communiceren, maar gaan jullie deze situaties wel meenemen in de structurele oplossing eind 2015?

Groet
Marv
@Hessel NS

Jullie boodschap is niet generiek, maar juist beperkt. Nu is de boodschap: "Herchecken kost niets, behalve ... (te beperkt aantal uitzonderingen)". Reizigers die niet onder die uitzonderingen vallen, worden daarmee niet aangezet om hun saldo in de gaten te houden, in tegendeel zelfs: de boodschap impliceert dat reizigers zich in alle andere gevallen nergens zorgen over hoeven te maken.

Een klantvriendelijkere generieke (en zelfs nog eenvoudigere) boodschap zou zijn: "Pas op, herchecken kan geld kosten. Als u hercheckt, controleer achteraf uw totale ritprijs."

Reageer