Tussentijds uit- en inchecken op Amsterdam Muiderpoort

Toon eerste bericht

195 reacties

... En wellicht ten overvloede: Als zich straks hier de ene na de andere gedupeerde reiziger meldt, die extra boos is vanwege de verkeerde voorlichting hieromtrent, komt dat de sfeer op het forum niet ten goede. Dat heeft NS dan geheel aan zichzelf te danken. Jullie weten al jaren dat jullie van plan zijn die poortjes te sluiten, dus het was absoluut niet nodig geweest om te wachten met het oplossen van deze ontwerpfout totdat het merendeel van de poortjes al gesloten is.
Een klantvriendelijkere generieke (en zelfs nog eenvoudigere) boodschap zou zijn: "Pas op, herchecken kan geld kosten. Als u hercheckt, controleer achteraf uw totale ritprijs."

Klantvriendelijk zou zijn om de klant niet op extra kosten te jagen of het te veel betaalde automatisch terug te storten. Dit is weer zo'n typische "kijk ons een coulant zijn terwijl we eigenlijk alle ellende bij de reiziger neerleggen"-"oplossing".
De reiziger zit niet te wachten op de extra in/uitcheck-handeling bij het overstappen.
De reiziger zit niet te wachten op de extra kosten die hiermee gepaard gaan.
En de reiziger zit evenmin te wachten op het extra gedoe om deze kosten terug te krijgen.

De boodschap wil alleen maar niet doordringen tot in de ivoren toren van de NS.
Een analyse van organisatieproblemen bij de NS kan geen kwaad...:)
De boodschap wil alleen maar niet doordringen tot in de ivoren toren van de NS.

Ik beschouw het inderdaad maar als een gegeven dat NS die poortjes hoe dan ook dicht doet voordat ze deze ontwerpfout hebben hersteld en dat ze het technisch ook niet meer tijdig voor elkaar kunnen krijgen, zouden ze dat al willen, om automatisch teveel betaalde bedragen terug te storten. Vandaar dat mijn suggestie zich beperkt tot het voorkomen van nog meer overlast door tekortschietende voorlichting.
en dat ze het technisch ook niet meer tijdig voor elkaar kunnen krijgen, zouden ze dat al willen, om automatisch teveel betaalde bedragen terug te storten.

Tsja, in die technische onmogelijkheden geloof ik niet zo. Toen NS met Tweede Paasdag had verzuimd mensen korting te geven tussen 06:30 en 09:00, beweerden ze immers ook dat het automatisch terugbetalen technisch niet zou kunnen en we weten inmiddels allemaal dat dat een leugen was (al hoop ik niet dat ik met deze constatering weer tere zieltjes kwets en verwijten ga krijgen dat ik "bewust een negatieve sfeer creëer").
Maar jij weet natuurlijk weinig tot niets van de structuren die NS hanteert...:D
@ theofiel
Als je wat nauwkeuriger leest, zie je dat ik niet schreef dat het technisch onmogelijk zou zijn.
@ theofiel
Als je wat nauwkeuriger leest, zie je dat ik niet schreef dat het technisch onmogelijk zou zijn.

Dat klopt, maar ik wilde een eventuele reactie voor zijn waarin een moderator zegt dat ze het graag anders zouden zien maar dat dat technisch helaas echt niet kan, daarbij jouw reactie citerend.
Overigens kregen ze het uiteindelijk volgens mij wel redelijk snel technisch voor elkaar om toch de te veel geïncasseerde bedragen tijdens de paasochtend terug te storten, dus dat zou hier volgens mij ook prima moeten kunnen.
Dag Hessel,

Je spreekt over een structurele oplossing in het laatste kwartaal van 2015, maar gaat deze oplossing ook de casus die Theofiel aandraagt oplossen (incheck in de spits, 'overcheck' in dal uren, waarbij de totale kosten hoger zijn dan doorreizen in de spits?).

En zal deze structurele oplossing ook werken voor de problemen met tussentijds uitchecken om privé redenen (zoals het bezoeken van het NS-locket of de AKO buiten de poortjes?

Groet

Hessel, zou het mogelijk zijn dat je nog antwoord kan geven op bovengenoemde vragen?
Je doet in ieder geval flink je best om de vindbaarheid van die oplossing illegale workaround te vergroten, Michiel.

Dag Hessel,

Je spreekt over een structurele oplossing in het laatste kwartaal van 2015, maar gaat deze oplossing ook de casus die Theofiel aandraagt oplossen (incheck in de spits, 'overcheck' in dal uren, waarbij de totale kosten hoger zijn dan doorreizen in de spits?).

En zal deze structurele oplossing ook werken voor de problemen met tussentijds uitchecken om privé redenen (zoals het bezoeken van het NS-locket of de AKO buiten de poortjes?

Groet

Hessel, zou het mogelijk zijn dat je nog antwoord kan geven op bovengenoemde vragen?

Vermoedelijk maken ze die structurele oplossing pas bekend als die wordt ingevoerd, of voeren ze hem zelfs in zonder de precieze werking ervan bekend te maken. Ik geloof er weinig van dat er nu eens een goed doordachte regeling uit NS zou komen die daadwerkelijk alle problemen oplost die NS met die poortjes veroorzaakt. Waarschijnlijk vinden de mensen die ervoor betaald worden om erover na te denken het weer eens allemaal te technisch en mogen de mensen die het wel begrijpen er niet over meepraten.
Dag allemaal, we hebben de reacties besproken en besloten de situatie in Enschede en de omgekeerde situaties van spits naar dal niet expliciet te benoemen. Er zijn in het voortraject nog een aantal uitzonderingsscenario's gesignaleerd, en we kiezen juist voor een zo generiek mogelijke boodschap die relevant is voor een zo groot mogelijke klantgroep (hoewel het hoe dan ook al om relatief kleine getalen gaat). In algemene zin wordt er op de stations gecommuniceerd met vragen over je saldo contact op te nemen met Klantenservice. Daar kunnen we altijd inzoomen op wat er bij de individuele klant aan de hand is. We zijn bang dat de boodschap anders te lang en te ingewikkeld wordt, terwijl het om relatief zeer beperkte groep klanten (de uitzondering op de uitzondering) gaat. Ik hoop dat jullie die afweging kunnen begrijpen.

Beste Hessel,

Zou je kunnen uitleggen waarom op dit forum vermelden dat jullie in algemene zin klanten hierop gaan wijzen, in ieder geval dat ze hun saldo in de gaten moeten houden en er bij het sluiten van de poortjes in Hilversum deze week geen enkele verwijzing hiernaar was op station Hilversum.

Er stond vele 'servicemedewerkers' die helaas weinig meer konden dat de zin herhalen 'Nee u moet echt inchecken' en een bord dat de poortjes nu dicht waren. Maar helemaal niets om reizigers bij overstappen te wijzen op mogelijke consequenties voor de reiskosten of minimaal de tip om je Saldo in de gaten te houden.
Ook Rover heeft inmiddels gesignaleerd dat NS zich tot het uiterste inspant om zo min mogelijk ruchtbaarheid te geven aan de extra kosten van NS-poortje-poortje-NS-overstappen.
Op deze pagina is van de door TS genoemde stations nu Sittard weggelaten.
Reputatie 6
Badge +2
Zie ook https://www.rover.nl/actueel/867-reizigers-betalen-soms-teveel-bij-overstap-op-hilversum.

"NS verwacht de problemen dit jaar niet op te kunnen lossen."
Oei. Als het nog minstens een half jaar gaat duren, heet het in NS-jargon 'we zijn er (hard) mee bezig'. 'NS verwacht de problemen dit jaar niet op te kunnen lossen', terwijl eerst werd beweerd dat het in het najaar opgelost zou zijn, klinkt mij in de oren als voorsorteren op het helemaal niet op gaan lossen.
Die belofte hebben ze vast uitsluitend gedaan om te voorkomen dat de gemeente hen zou verbieden de poortjes alvast te sluiten.
En al die tijd dat men weigert dit probleem op te lossen is het heerlijk gratis geld verdienen aan argeloze reizigers die niet in de gaten hebben dat ze worden bestolen.
Graag breng ik dit topic weer even onder de aandacht. Volgens mij wachten we nog op antwoord van een aantal vragen:
- Er is aangegeven dat zodra duidelijk is wanneer het probleem opgelost is dit gemeld wordt. Kan er al aangegeven worden wanneer dit probleem opgelost is?
- Er is tot op heden niet aangegeven of alle potentiele situaties waarin dit fout gaat opgelost gaan worden (dus niet alleen dal naar spits overstap maar ook spits naar dal door het vervallen van de lange-afstands-korting bij het opknippen van de reis). Is het ergens mogelijk om vooral inzicht te krijgen in de gekozen oplossing zodat we kunnen meekijken en eventuele fouten al voor de implementatie eruit gehaald kunnen worden.
- Gaat deze oplossing alleen werken bij overstap op de specifieke stations en zoja welke. Of gaat dit algemeen werken zodat het tijdelijk verlaten van het station om bijvoorbeeld de AKO te bezoeken ook niet meer extra geld kost?

Groet
Nu TS zich misschien wat minder met dit topic bezighoudt, zou het fijn zijn als iemand van de NS antwoord zou kunnen geven.
Graag breng ik dit topic weer even onder de aandacht. Volgens mij wachten we nog op antwoord van een aantal vragen:
- Er is aangegeven dat zodra duidelijk is wanneer het probleem opgelost is dit gemeld wordt. Kan er al aangegeven worden wanneer dit probleem opgelost is?
- Er is tot op heden niet aangegeven of alle potentiele situaties waarin dit fout gaat opgelost gaan worden (dus niet alleen dal naar spits overstap maar ook spits naar dal door het vervallen van de lange-afstands-korting bij het opknippen van de reis). Is het ergens mogelijk om vooral inzicht te krijgen in de gekozen oplossing zodat we kunnen meekijken en eventuele fouten al voor de implementatie eruit gehaald kunnen worden.
- Gaat deze oplossing alleen werken bij overstap op de specifieke stations en zoja welke. Of gaat dit algemeen werken zodat het tijdelijk verlaten van het station om bijvoorbeeld de AKO te bezoeken ook niet meer extra geld kost?

Groet

Als ik het advies aanvraag voor de prijsverhoging per 1 januari mag geloven zit de oplossing meer in die trend volgens mij heb ik daar een passage over gelezen...
Reputatie 6
Badge +2

Als ik het advies aanvraag voor de prijsverhoging per 1 januari mag geloven zit de oplossing meer in die trend volgens mij heb ik daar een passage over gelezen...

NS gaat een softwarefout (eerste van de drie items van https://www.rover.nl/actueel/867-reizigers-betalen-soms-teveel-bij-overstap-op-hilversum) omzeilen door afstanden van 0 TE af te schaffen. De andere kwesties zijn daarmee niet opgelost.
Reputatie 6
Badge +2
Zie ook https://forum.ns.nl/ov-chipkaart-5/probleemstations-gedwongen-omcheck-overstap-ns-naar-ns-16281.

Hoi Marv, op deze pagina staat gemeld dat dit probleem begin 2016 is opgelost. Als er meer bekend is, zal ik dat laten weten.

De oplossing waaraan gedacht wordt is er één waarbij een reis met tussentijdse check-uits/-ins niet als losse ritten wordt berekend, maar als één doorlopende reis. Daar zitten natuurlijk ook weer haken en ogen aan, denk bijvoorbeeld aan reizigers die bewust tussentijds uit-/inchecken, juist om van het spits naar het daltarief over te gaan. Een beroemd voetbalfilosoof zei het al, elk voordeel... Hoe dan ook, er moet dus nog verder worden uitgewerkt en afgewogen wat voor reizigers uiteindelijk het meest gunstig is. Ik vrees dat het erg lastig wordt omtrent dit onderwerp nog een soort van inspraakronde via dit forum te organiseren, maar vind het wel een heel interessant idee. Ik ga het voorstellen, misschien lukt het. En anders is het zeker iets voor de toekomst.

Als je nu al concrete suggesties hebt: laat ze dan niet onvermeld, dan stuur ik ze in elk geval vast door.
Er bestaan dus nog geen specificaties, maar mijn verwachting is inderdaad dat dit een generieke oplossing voor alle stations zal worden.
Reputatie 6
Badge +2
De oplossing waaraan gedacht wordt is er één waarbij een reis met tussentijdse check-uits/-ins niet als losse ritten wordt berekend, maar als één doorlopende reis. Daar zitten natuurlijk ook weer haken en ogen aan, denk bijvoorbeeld aan reizigers die bewust tussentijds uit-/inchecken, juist om van het spits naar het daltarief over te gaan.
Het lijkt me vrij eenvoudig als de wens "spits naar dal voorkomen als dat onvoordelig is" buiten beschouwing wordt gelaten. Je kan dan de twee ritten als één reis rekenen in de gevallen spits/spits, dal/dal en dal/spits, en als twee reizen in het geval spits/dal.
Ik mag toch hopen dat Hessels verhaal onjuist is en men niet nu pas aan het nadenken is hoe men dit probleem volgend jaar een keer gaat oplossen. Dat nadenken had immers jaren geleden al moeten gebeuren zodat de schandalige situatie waarbij reizigers eerst maandenlang te veel betalen voor hun reis had kunnen worden voorkomen.

Hoi Marv, op deze pagina staat gemeld dat dit probleem begin 2016 is opgelost. Als er meer bekend is, zal ik dat laten weten.

In de openingspost werd nog gelinked naar een pagina waar genoemd wordt laatste kwartaal 2015. Volgens mij valt het laatste kwartaal 2015 niet in het begin van 2016. Hopelijk is die niet de eerste (van vele) verschuivingen van de deadline.

Reageer