Tussentijds uit- en inchecken op Amsterdam Muiderpoort



Toon eerste bericht

195 reacties

Badge +3
Het is inmiddels vrijdag
Was het maar waar :S
Reputatie 7
Badge +3
Het is inmiddels vrijdag
Was het maar waar :S


Je hebt gelijk. Ik was met mijn gedachten bij morgen. Kun je nagaan hoe nieuwsgierig ik ben naar de antwoorden. 🙂
Met dal vrij zijn er wel complicaties, als je incheckt aan het einde van de middagspits kan je niet bij het eerste station na start daluren omchecken om de rest gratis te reizen.
NS gaat in de adviesaanvraag vrij uitgebreid in op wat ze noemen ''prijsgericht reizen'' (dat volgens hen mogelijk blijft, al is het behelpen), maar heeft dit blijkbaar over het hoofd gezien.
Ze doen überhaupt het prijseffect van overstappen via poortjes kleiner voor dan het is.

Eerder in dit topic betoogde Hessel NS dat het niet volledig informeren van de reizigers over de situaties waarin tussentijds uitchecken NS extra geld oplevert bedoeld was voor een zogenaamd "zo generiek mogelijke boodschap die relevant is voor een zo groot mogelijke klantgroep". Inmiddels weten we al een tijdje via de adviesaanvraag voor de versobering van de Samenreiskorting dat vorig jaar Voordeelurenabonnementen het grootste deel uitmaakten van alle NS-abonnementen die er in omloop zijn. (Die aanvraag noemt namelijk dat pas dit jaar meer abonnementhouders een "nieuw" abonnement hebben.) Dat betekent dat met het weglaten van het Voordeelurenabonnement, die "generieke boodschap" aantoonbaar voor meer klanten onjuiste informatie bevatte dan juiste.

Kennelijk vindt NS het nodig om Locov op een soortgelijke manier voor te liegen:
Op een aantal stations (12) ondervinden een beperkt aantal reizigers met een NS-abonnement een nadelig effect door het sluiten van de poorten. (...) Normaal gesproken is dit geen probleem, maar dit raakt een kleine groep reizigers met een NS-abonnement zonder korting in de middagspits.
Weer worden de Voordeelurenabonnementen weggelaten en men doet het in eerste instantie voorkomen alsof er alleen een probleem optreedt rond een spits-dal overgang. Het vervallen van de lange-afstandskorting staat onderin diezelfde paragraaf weggemoffeld, zonder erbij te vermelden dat dat niet alleen voor abonnementhouders, maar ook voor reizigers die op saldo reizen geldt. Er staat wel dat dat alleen gebeurt bij een wisseling van tariefperiode, maar door de tekst ervóór, is niet duidelijk dat het daar niet alleen gaat over de dal-spits-overgang maar ook over de spits-dal-overgang.

Het prijsverhogende effect van herchecken op een route die niet "de geografische kortste route" is (bedoeld wordt vermoedelijk de route die in tariefeenheden het kortst is) staat nog veel verderop verstopt tussen de regels van de paragraaf:
De verandering van rit naar reis biedt een oplossing voor klanten die via de geografische kortste route reizen. NS onderzoekt ook nog een definitieve oplossing voor klanten die tijdens een andere geadviseerde route tussentijds moeten uit- en inchecken.
Dat die oplossing er nog komt terwijl de huidige 'oplossing' afgelopen najaar al werd uitgesteld, betwijfel ik.

Let ook op de zin:
Andere effecten die optreden zijn onder andere het vervallen van de lange afstandskorting (...), het opstaptarief wordt opnieuw berekend bij het overstappen en tot slot betalen reizigers voor het tweede deel van hun reis minimaal 8 tariefeenheden.
Daaruit blijkt dat de opsteller van deze brief de basisbeginselen van het tariefsysteem van NS niet begrijpt. NS rekent buiten die minimaal 8 tariefeenheden namelijk helemaal geen opstaptarief.
Reputatie 6
Badge +2
Met dal vrij zijn er wel complicaties, als je incheckt aan het einde van de middagspits kan je niet bij het eerste station na start daluren omchecken om de rest gratis te reizen.
Daarom schreef ik ook "Als je bijvoorbeeld altijd vrij reist met Dal Vrij".
Reputatie 4
Badge
In de oplossingen die de NS geeft ontbreek eigenlijk de mogelijkheid om een soort 'Stop reis' product te kunnen laden bij de kaartautomaat. Daarmee zou het dan mogelijk worden dat de reiziger dan toch met dezelfde OV-chipkaart kan doorreizen, maar dan met een hogere korting. Dit kost dan wel meer tijd voor iemand dit van spits naar dal wil overchecken met één chip kaart, maar dan is het in ieder geval wel mogelijk. Dit is natuurlijk ook niet de ideale situatie, maar misschien technisch wel makkelijker te realiseren dan dat je bij iedere check out gewoon automatisch het voordeligste tarief krijgt.
Reputatie 6
Badge +2
Let ook op de zin:
Andere effecten die optreden zijn onder andere het vervallen van de lange afstandskorting (...), het opstaptarief wordt opnieuw berekend bij het overstappen en tot slot betalen reizigers voor het tweede deel van hun reis minimaal 8 tariefeenheden.
Daaruit blijkt dat de opsteller van deze brief de basisbeginselen van het tariefsysteem van NS niet begrijpt. NS rekent buiten die minimaal 8 tariefeenheden namelijk helemaal geen opstaptarief.

Bij benadering geldt er vanaf 8 TE wel een opstaptarief, tot 80 TE of zo (prijs is opstaptarief plus TE-tarief; kan ook opgevat worden als LAK al vanaf 8 TE). Dit is de gebruikelijke vereenvoudigde formulering.

Er moet trouwens staan "zowel voor het eerste als het tweede deel van hun reis minimaal 8 tariefeenheden.
Reputatie 3
Badge

NS gaat in de adviesaanvraag vrij uitgebreid in op wat ze noemen ''prijsgericht reizen'' (dat volgens hen mogelijk blijft, al is het behelpen), maar heeft dit blijkbaar over het hoofd gezien.


Het blijft ernstig behelpen.

Ik heb op dit moment Traject Vrij Haarlem-Den Haag Centraal. Als ik om 8:40 incheck om te reizen van Haarlem naar Tilburg, zou ik zonder omchecken het stuk Den Haag-Tilburg tegen vol tarief verder reizen. Nu check ik tijdens mijn overstap in Den Haag simpel om en reis met korting verder. Dat kan dus straks niet meer.
E-ticket vol tarief is geen oplossing, want dan zou ik een e-ticket moeten kopen voor mijn vaste traject. Ergo: ik word gedwongen om een tweede OV-chipkaart te kopen met een abo dat recht geeft op Dal-korting.

Het blijft naar mijn idee een ontwerpfout dat niet de reistijd maar de inchecktijd bepalend is voor de korting. Als je treinen in Dal vol wilt hebben, zou je verwachten dat het ertoe doet op welke tijd je in de trein zit, niet op welke tijd je ingecheckt bent...
Reputatie 3
Badge


Het prijsverhogende effect van herchecken op een route die niet "de geografische kortste route" is (bedoeld wordt vermoedelijk de route die in tariefeenheden het kortst is) staat nog veel verderop verstopt tussen de regels van de paragraaf:
De verandering van rit naar reis biedt een oplossing voor klanten die via de geografische kortste route reizen. NS onderzoekt ook nog een definitieve oplossing voor klanten die tijdens een andere geadviseerde route tussentijds moeten uit- en inchecken.
Dat die oplossing er nog komt terwijl de huidige 'oplossing' afgelopen najaar al werd uitgesteld, betwijfel ik.



"Geografisch kortste route" is sowieso fout. Het gaat om de toegestane reisroute. Er zijn heel wat toegestane reisroutes die niet de geografisch kortste routes zijn, en daarvoor hoef je in beginsel helemaal niet om te checken en die hebben dus ook het probleem van ongewenste tariefswisselingen niet. (Waar weer tegenover staat dat je ook op die reizen straks niet meer met dezelfde kaart kunt omchecken om juist wel korting te krijgen...)
Reputatie 6
Badge +2
Poging tot samenvatting prijsgericht reizen en de houding van NS hier tegenover:

Prijsgericht reizen is in dit verband in de nieuwe regeling het ontwijken van het principe dat de tijd van de eerste incheck bepalend is, in gevallen dat dit onvoordelig is vergeleken met de oude regeling dat de tijd van omchecken mede bepalend is.

Prijsgericht reizen wordt door NS niet ondersteund, maar ook niet ontmoedigd.

Ondersteunen zou bijvoorbeeld zijn het speciaal hiervoor aanpassen van de software, of het splitsen van Altijd Voordeel in twee abonnementen (één voor de spitskorting en één voor de dalkorting) of het bij Traject Vrij verstrekken van een apart extra Dal Voordeel, of de mogelijkheid om een soort 'Stop reis' product te laden bij de kaartautomaat (zoals boven voorgesteld).

Ontmoedigen zou zijn het actief tegenwerken van het op het tweede deel van de reis een ander vervoerbewijs gebruiken dan op het eerste deel. NS zou dit bijvoorbeeld kunnen verbieden, wat in het geval dat beide vervoerbewijzen op naam staan gehandhaafd zou kunnen worden. Dat doet NS dus ook niet.
Reputatie 7
Badge +3

Het blijft naar mijn idee een ontwerpfout dat niet de reistijd maar de inchecktijd bepalend is voor de korting. Als je treinen in Dal vol wilt hebben, zou je verwachten dat het ertoe doet op welke tijd je in de trein zit, niet op welke tijd je ingecheckt bent...


De ontwerpfout gaat volgens mij veel verder terug en dat gaat terug tot de totaal afwijkende manie waarop NS reizen berekend in vergelijking tot het stad- en streekvervoer. Na afschaffing van het zonesysteem is men overgestapt op het uiterst eerlijke betalen per kilometer voor het reizen op saldo. (Voor abonnementen bestaat nog steeds het zonesysteem.) Verder wordt er, met uitzondering van de metrolijnen in- en uitgecheckt in het voertuig en niet op de halte. Daardoor reken je als klant altijd precies af wat je gereisd hebt.

Omdat het basisprincipe van betalen per gereisde kilometer niet opgaat bij NS doordat er altijd uitzonderingen waren (en zijn) als kunstmatig verlengde trajecten en dergelijke, gaat er nu in de praktijk van alles mis. De OVC in combinatie met de poortjes is eigenlijk niet geschikt voor NS. Maar in plaats van de fundamentele problemen op te lossen, komt NS aanzetten met het ene lapmiddel na het andere.

En Het Grote Mysterie van de 12 Stations wacht nog op de ontknoping.
Reputatie 6
Badge

En Het Grote Mysterie van de 12 Stations wacht nog op de ontknoping.


De vrijdag is bijna voor de helft voorbij, maar het belooft een mooie dag te worden in NS land. Misschien kan er op station Muiderpoort, of een van de andere 12 stations een borrel gegeven worden. 🙂 Op die manier is er een feestelijke ontknoping.
Goedendag allen.

Allereerst mijn welgemeende excuses voor het late antwoord. Ik ben helaas niet eerder in staat geweest antwoorden te verzamelen.

Heb net al jullie reacties doorgelezen en heb moeten constateren dat ik de vragen met de info die ik nu heb gewoonweg niet kan beantwoorden. Ik heb daarom nogmaals een verzoek uitgezet, met daarin de onderstaande vragen. Ik hoop dat ik hiermee de punten die jullie hebben aangesneden sinds mijn laatste reactie behandel. Zo nee, dan hoor ik het graag!

De in mijn ogen belangrijkste vragen zijn:

1. Omwisselen van 20% naar 40% korting bij een Altijd Voordeel (Kan ook niet bij het gebruik van twee kaarten zonder een extra Dal Voordeel aan te vragen)?
2. Welke 12 stations zijn het? En geldt de situatie ook voor de andere stations of alleen voor deze 12?
3. Werkt het wel echt al zoals omschreven? (Het voorbeeld met Dal Vrij ).
4. Waarom geldt 'van rit naar reis' niet voor stations waar je niet bij bepaalde trein-gerelateerde voorzieningen als ticket-en-service-loket (bv station Tilburg) of toiletten (bijvoorbeeld Rotterdam Centraal.
5. Hoe verhoudt dit verhaal zich tot de langeafstandskorting?

Ik hoop dat jullie me de tijd kunnen en willen geven om de antwoorden op deze vragen naar boven te halen. Begrijp dat het eigenlijk al veel te lang duurt voor er duidelijkheid is, hiervoor mijn excuses.
Reputatie 7
Badge +3
@Sjoerd
Ik begrijp heel goed dat je niet alle vragen kunt beantwoorden. Maar NS zal ook moeten begrijpen dat ze nu al 10 maanden aan het stuntelen zijn met het Grote Mysterie van de 12 stations. Dit begint lachwekkend te worden.

Wanneer wordt dit artikel http://nieuws.ns.nl/van-rit-van-reis/ van de site gehaald? Dat sprookje bestaat niet.
Vraag 2 is al gedeeltelijk beantwoord door Sjoerd in het andere topic hierover, waarin wordt gezegd dat deze situatie alleen op de 12 stations geldt die niemand blijkbaar bij naam kent bij NS.

(Citaat Sjoerd NS :
Hier even een update van mijn kant,

Met de info die ik nu ter beschikking heb zou het zo moeten zijn:

1. De situatie op overige stations blijft gewoon hetzelfde als dat die altijd is geweest. Op deze twaalf stations (waar ik in het andere topic nog over terug kom) is de procedure veranderd. )

Wat overigens erg raar zou zijn en erg verwarrend.

Wellicht tijd om dit topic te escaleren ?
Reputatie 7
Badge +3

Wellicht tijd om dit topic te escaleren ?

Het wordt tijd om een crisismanager te benoemen die duidelijke besluiten neemt. Hier vast een voorzet:

Besluit 1: Op een station mogen poortjes niet worden gesloten zolang de knelpunten niet zijn opgelost. Op stations waar knelpunten zijn ontstaan worden tijdelijk de poortjes weer geopend.
Besluit 2: Zet een werkgroep aan het werk die alle knelpunten inventariseert en oplost.
Besluit 3: Pas na het oplossen van de knelpunten worden de poortjes gesloten.
Besluit 4: Communiceer pas dat de knelpunten zijn opgelost wanneer de knelpunten zijn opgelost.
Besluit 5: Op het moment dat poortjes op een station worden gesloten komen er in de kaartautomaat en bij de servicebalie op dat station perronkaartjes (voorstel €2) beschikbaar voor afhalers, wegbrengers en anderen die een legitieme reden om het beheerste gebied te betreden.

Uitgangspunt moet zijn dat de betalende klanten geen last mogen hebben van allerlei achterliggende tariefmatige en andere door NS zelf veroorzaakte problemen. Dit advies mag NS gratis gebruiken.
Dag Sjoerd NS.

Wat ik in je vragen nog mis is:
1. op welke wijze de NS van plan is deze wijziging te communiceren aan de betrokken reizigers die een abonnement hebben waarbij je hiermee te maken kan krijgen. En zal de NS zorgen dat juist de in dit topic genoemde situaties daarin benoemd worden en niet een algemeen verhaaltje waardoor de reizigers vooral het beeld moeten krijgen dat het allemaal wel mee valt en niet voor hen van toepassing is.
2. Wat is de huidige status, is het al actief? Zo nee wanneer wordt het ingevoerd?
3. Het voorbeeld van iskOV: Trajectvrij reist in de spits binnen het afgekochte traject en reist door (in daluren) buiten de spits. Wat is naar idee van de NS de juiste oplossing hiervoor en hoe krijgt de betrokken reiziger vooraf hier informatie over.
Dank voor je feedback marv87, punt 1 en 3 neem ik mee. Punt 2 is reeds uitgezet!
Reputatie 6
Badge +2
Als http://locov.nl/actueel/publicaties up-to-date is dan moet Locov nog een advies uitbrengen (inclusief een advies om het voor een deel van de stations te laten gelden of voor alle stations, lijkt me, alleen al omdat de adviesaanvraag op dit punt onduidelijk is), en moet NS vervolgens iets besluiten. Als het besluit de doorvoering van een wijziging inhoudt kan vervolgens de wijziging van de software van de poortjes worden ontwikkeld en getest, en daarna kan de wijziging worden aangekondigd, en vervolgens operationeel gemaakt (in werking gesteld) en op daadwerkelijke testreizen worden getest.

Het werkt dus nog niet en de wijziging kan afhangen van het advies, lijkt me.

Het prijsverhogende effect van herchecken op een route die niet "de geografische kortste route" is (bedoeld wordt vermoedelijk de route die in tariefeenheden het kortst is) staat nog veel verderop verstopt tussen de regels van de paragraaf:
De verandering van rit naar reis biedt een oplossing voor klanten die via de geografische kortste route reizen. NS onderzoekt ook nog een definitieve oplossing voor klanten die tijdens een andere geadviseerde route tussentijds moeten uit- en inchecken.
Dat die oplossing er nog komt terwijl de huidige 'oplossing' afgelopen najaar al werd uitgesteld, betwijfel ik.

"Geografisch kortste route" is sowieso fout. Het gaat om de toegestane reisroute. Er zijn heel wat toegestane reisroutes die niet de geografisch kortste routes zijn, en daarvoor hoef je in beginsel helemaal niet om te checken en die hebben dus ook het probleem van ongewenste tariefswisselingen niet. (Waar weer tegenover staat dat je ook op die reizen straks niet meer met dezelfde kaart kunt omchecken om juist wel korting te krijgen...)


Met geografisch kortste route worden niet alle toegestane reisroutes bedoeld, maar alleen de toegestane reisroute die het kortst in tariefeenheden is. Als je op een andere toegestane reisroute gedwongen wordt om door de poortjes te gaan om over te stappen, wordt de ritprijs berekend over een route met meer tariefeenheden.
Reputatie 3
Badge

"Geografisch kortste route" is sowieso fout. Het gaat om de toegestane reisroute. Er zijn heel wat toegestane reisroutes die niet de geografisch kortste routes zijn, en daarvoor hoef je in beginsel helemaal niet om te checken en die hebben dus ook het probleem van ongewenste tariefswisselingen niet. (Waar weer tegenover staat dat je ook op die reizen straks niet meer met dezelfde kaart kunt omchecken om juist wel korting te krijgen...)


Met geografisch kortste route worden niet alle toegestane reisroutes bedoeld, maar alleen de toegestane reisroute die het kortst in tariefeenheden is. Als je op een andere toegestane reisroute gedwongen wordt om door de poortjes te gaan om over te stappen, wordt de ritprijs berekend over een route met meer tariefeenheden.


Aha, dat klopt.
Je hebt dus toegestane reisroutes die langer zijn dan de geografisch kortste route waarbij je niet hoeft uit en opnieuw in te checken. Daar is niks aan de hand.
Daarnaast toegestane reisroutes die langer zijn dan de geografisch kortste route, maar waar je door de ligging van de poortjes wél gedwongen wordt tussentijds uit en opnieuw in te checken. Daar zit een probleem.

En je hebt omreisroutes (bijvoorbeeld Utrecht Centraal - Amsterdam Centraal via Amersfoort), waarvoor je altijd moet omchecken, ongeacht of je daar door de ligging van de poortjes toe wordt gedwongen of niet. Daar zit ook een probleem. Al zou je wellicht nog kunnen redeneren dat iemand die uit eigen keuze welbewust een omweg maakt, dat probleem dan ook maar moet incalculeren....
Reputatie 3
Badge


Omdat het basisprincipe van betalen per gereisde kilometer niet opgaat bij NS doordat er altijd uitzonderingen waren (en zijn) als kunstmatig verlengde trajecten en dergelijke, gaat er nu in de praktijk van alles mis. De OVC in combinatie met de poortjes is eigenlijk niet geschikt voor NS. Maar in plaats van de fundamentele problemen op te lossen, komt NS aanzetten met het ene lapmiddel na het andere.



Het probleem is natuurlijk dat bij NS het in- en uitchecken in de voertuigen niet reëel is. Dan zou je bij elke deur een conducteur moeten zetten.
Technisch gezien zijn daar oplossingen voor te bedenken, maar dan moet je wel wat privacyrisico's op de koop toe nemen. Bij mij in de binnenstad hangen van die sensoren die precies weten welke mobiele telefoon welke winkel binnengaat, bijvoorbeeld; de officiële verklaring is dat ze die alleen voor anonieme tellingen gebruiken, maar je weet maar nooit....
Je hebt dus toegestane reisroutes die langer zijn dan de geografisch kortste route waarbij je niet hoeft uit en opnieuw in te checken. Daar is niks aan de hand.
Daarnaast toegestane reisroutes die langer zijn dan de geografisch kortste route, maar waar je door de ligging van de poortjes wél gedwongen wordt tussentijds uit en opnieuw in te checken. Daar zit een probleem.


Daar komt bij dat als er straks 12 stations zijn waarvoor NS bekendmaakt dat kortstondig verblijf buiten de poortjes geen effect heeft op de kosten. Dat dat niet voor alle reisroutes geldt, lijkt me te ingewikkeld om erbij te vertellen.
Reputatie 3
Badge
Je hebt dus toegestane reisroutes die langer zijn dan de geografisch kortste route waarbij je niet hoeft uit en opnieuw in te checken. Daar is niks aan de hand.
Daarnaast toegestane reisroutes die langer zijn dan de geografisch kortste route, maar waar je door de ligging van de poortjes wél gedwongen wordt tussentijds uit en opnieuw in te checken. Daar zit een probleem.

Daar komt bij dat als er straks 12 stations zijn waarvoor NS bekendmaakt dat kortstondig verblijf buiten de poortjes geen effect heeft op de kosten. Dat dat niet voor alle reisroutes geldt, lijkt me te ingewikkeld om erbij te vertellen.


Als 'Van Rit naar Reis' consequent wordt gehanteerd, geldt dat straks toch voor ALLE stations? Een kortstondig verblijf buiten de poortjes heeft dan nergens effect op de kosten; ook geen (voor de reiziger) gunstig effect.
Reputatie 6
Badge +2

Daar komt bij dat als er straks 12 stations zijn waarvoor NS bekendmaakt dat kortstondig verblijf buiten de poortjes geen effect heeft op de kosten. Dat dat niet voor alle reisroutes geldt, lijkt me te ingewikkeld om erbij te vertellen.

Is het niet zo dat op dit moment op ALLE stations geldt dat een uitcheck en een nieuwe incheck binnen 35 minuten geldt als een overstap, tenzij er een overgang van tariefperiode tussen zit?

Ja, het nieuwe is dat de overgang van tariefperiode geen effect heeft.

Reageer