Tussentijds uit- en inchecken op Amsterdam Muiderpoort

Toon eerste bericht

195 reacties

Het is echt bizar dat niemand bij de NS hier details over weet, terwijl het wel naar buiten wordt gebracht als dat hebben we toch weer goed geregeld.

(terwijl dezelfde vragen hierover 10 maanden geleden ook al gesteld waren door forumleden)
Ik heb inmiddels voor een deel duidelijk hoe het gaat werken, vandaar een update.

Met betrekking tot de reizigers die bewust uitchecken op deze stations, om vervolgens weer te kunnen inchecken in de daluren:

Dit is in de nieuwe situatie niet meer mogelijk wanneer dit met dezelfde OV- Chipkaart gebeurd. Enkel wanneer de reiziger met twee OV Chipkaarten reist, of een ticket koopt voor het eerste deel van de reis kan er op deze 12 stations ingecheckt worden in de daluren.

Welke 12 stations dit precies zijn heb ik nog niet helemaal duidelijk, dus daar zal ik nog op terugkomen!
@sjoerd
Blijft toch grappig dat als de NS iets bedenkt, niet goed over nadenkt, de oplossings is neem maar een tweede ov-chipkaart.
In dit topic zijn precies deze pijnpunten al 10 maanden geleden aangegeven. Misschien een tip voor de volgende keer om daar iets mee te doen.
We nemen het zeker mee marv87!
Reputatie 6
Badge
Extra bijzonder is het, dat NS voor sluiting van de poortjes weet dat er een probleem is, maar toch de poortjes op die bewuste stations sluit, voordat er een oplossing is. Nu >schijnt< er een oplossing te zijn, die NS zelf niet kan formuleren, terwijl hun waarde persvoorlichter vorige week een heel mooi verhaal de wereld inbrengt.

Toch gingen de poortjes vorig jaar toch dicht op de probleemstations en dupeerde NS (bewust??) klanten. Oh nee, er werd een wollig 'pamflet' opgehangen over in- en uitchecken op 'dit station' en de gevolgen voor het tarief. Ik vraag mij af hoeveel reizigers hun geld niet hebben opgehaald bij de automaat.

Al met al vind ik het een erg slecht verhaal. Het geeft aan dat er op bepaalde afdelingen zeer inefficiënt, maar ook tegen klantbelang in gewerkt wordt. (Ik doel daarbij niet op de forummedewekers, maar op de backoffice.)

En die 12 probleemstations die NS wel meent te hebben maar niet kan benoemen die worden vast bekend als Pasen en Pinksteren op een dag vallen......
Badge +3
Het is nog idioter. Door poortjes te sluiten, creëert NS problemen die er nooit geweest zijn. En dan heb ik het niet over de stationstunnels waarvoor passanten nu een OV-chipkaart of passagerecht moeten hebben. Ik heb het dan puur over tariefmatige problemen.

Maar het meest ergerniswekkende is natuurlijk de woordvoerder die blijkbaar maar wat uit zijn nek heeft lopen kletsen en van de details niets af blijkt te weten. Wat een amateurs.
Reputatie 3
Badge

Met betrekking tot de reizigers die bewust uitchecken op deze stations, om vervolgens weer te kunnen inchecken in de daluren:

Dit is in de nieuwe situatie niet meer mogelijk wanneer dit met dezelfde OV- Chipkaart gebeurd. Enkel wanneer de reiziger met twee OV Chipkaarten reist, of een ticket koopt voor het eerste deel van de reis kan er op deze 12 stations ingecheckt worden in de daluren.

Dat betekent dus dat je als reiziger op deze 12 stations andere rechten hebt dan op alle andere stations....
Ik vind het een merkwaardig verhaal, en het maakt niet de indruk alsof hier van tevoren nou zo vreselijk goed over nagedacht is....

Dus voor Altijd-Voordeel-Abonnees die tegen wil en dank gebruik moeten maken van die workaround om ná de spits tegen daltarief verder te kunnen reizen (omdat NS zo nodig de eenvoudige mogelijkheid van twee kaartjes kopen de nek om moest draaien), wordt het hoe dan ook duurder: Ofwel kunnen ze niet meer wisselen van 20% naar 40% korting, danwel moeten ze bovenop hun Altijd Voordeel abonnement nog een extra Dal Voordeel abonnement aanschaffen op een andere OV-chipkaart. En dat om gebruik te maken van een tarief waar ze op basis van hun huidige abonnement gewoon recht op hebben.
Ik heb inmiddels voor een deel duidelijk hoe het gaat werken, vandaar een update.

Welke 12 stations dit precies zijn heb ik nog niet helemaal duidelijk, dus daar zal ik nog op terugkomen!

Er zijn kennelijk ergens 12 stations die qua tariefberekening afwijken van alle andere. In plaats van dat NS ervoor heeft gezorgd dat reizigers daar tijdig over geïnformeerd zijn, is kennelijk zelfs intern bij NS in 2 weken tijd nog niemand gevonden die weet welke 12 stations dat zijn. Dat betekent dat reizigers die erop rekenen ergens van spits- naar daltarief te kunnen herchecken, duurder uit zijn als dat een van die 12 stations blijkt te zijn (en wellicht voor de kat z'n viool een volgende trein nemen). Aan de andere kant kan ook niemand gebruik maken van de mogelijkheid die die 12 stations bieden om zonder extra kosten kort buiten de poortjes te verblijven, want niemand weet waar dat kan.

Sjoerd NS, ik waardeer je poging om deze kennelijk zorgvuldig geheim gehouden informatie boven tafel te krijgen, maar NS maakt zo weer eens geen goede beurt wat betreft het informeren van reizigers.
Reputatie 6
Badge +2
Even op een rij: tot de 12 stations zouden moeten behoren de eerder in dit topic genoemde Asb, Asdm, Asdz, Hvs, Std.
In Sittard kun je zonder poortjes te passeren alle perrons bereiken. Dat station is later uit het rijtje stations met een mogelijke gedwongen overstap via poortjes gehaald, zie reactie 38 in dit topic.
Ook in Amsterdam Zuid hoef je niet per se door de poortjes heen, maar ik zou me wel kunnen voorstellen dat die bij de 12 hoort. Amsterdam Sloterdijk zou er ook bij moeten zijn en ik zet ook Hoofddorp op mijn speculatielijstje.
Reputatie 6
Badge +2
Ok, dus om het uit te proberen zijn Asb, Asdm en Hvs het meest geschikt.
Badge +3

Hvs twee keer per uur en dan alleen wanneer je overstapt van een trein die is aangekomen op spoor 2, 3, 4 of 5 op een Sprinter richting Utrecht die vertrekt van spoor 1. Of natuurlijk in de omgekeerde richting, dus aankomst op spoor 1 en verder reizen vanaf een ander spoor.
Reputatie 4
Badge
Je zou verwachten dat het in ieder geval voor elk station zou moeten gelden waar je niet van een perron zonder een poortje te passeren op een andere perron kan komen.

Op het forum zijn ook Lelystad en Almere Oostvaarders genoemd:
https://forum.ns.nl/overige-producten-6/dichte-poortjes-tussen-perrons-12774
https://forum.ns.nl/ov-chipkaart-5/poortjes-op-de-stations-396

Daarnaast heb je stations zoals Amsterdam Zuid waarbij sommige routes tussen de perrons wel poortjes staan (met de trap door de tunnel ter hoogte van het Zuidplein/Mahlerplein) en andere niet (met de roltrap of lift).
Ik denk dat er al snel veel stations in deze categorie zullen vallen omdat er soms een 'achteringang' aan het eind van een perron is waar de poortjes op het perron staan, terwijl bij de 'hoofdingang' je geen poortjes hoeft te passeren om van perron naar perron te gaan.

Als je dan een lijst probeert te maken kom je denk ik uit op (hierin ontbreken vast een aantal stations):

Categorie 1 (niet mogelijk om van alle perrons zonder poortje te passeren naar alle andere perrons te komen):
Amsterdam Bijlmer Arena
Amsterdam Muiderpoort
Hilversum
Lelystad
Almere Oostvaarders

Categorie 1 (in de toekomst)
Amsterdam Sloterdijk (misschien nu al als de poortjes op spoor 8/9 dicht zijn)

N.b. ik vermoed dat Rotterdam Alexander ook in deze categorie valt. Dat zal voor meer 'kleine' stations gelden waarbij de poortjes direct op het perron staan. Daar staat natuurlijk tegenover dat overstappen hier niet erg waarschijnlijk is (alleen bij verstoringen). Deze redenatie gaat ook voor Lelystad op, maar uit bovengenoemde post, blijkt dat er toch regelmatig treinen op het 'verkeerde' perron aankomen, en dus dat de mogelijkheid over te stappen toch nodig is. Het is dus maar de vraag of ieder station dat in categorie 1 valt, wel op de lijst met 12 stations komt, omdat de NS het overstappen erg onwaarschijnlijk lijkt.

Categorie 2 (niet mogelijk om via alle 'logische' routes zonder poortje te passeren van alle perrons naar alle andere perrons te komen)
Amsterdam Zuid
Schiedam Centrum (de lift naar spoor 1 valt buiten het centrale poortjes gebied)

Categorie 2 (toekomst)
Dordrecht (via tunnel wel, via voetgangersbrug kun je niet bij spoor 1 en 20 komen)
Den Haag Centraal (bij stationshal wel mogelijk, bij Prins Bernardviaduct niet)

Bij Categorie 2 is natuurlijk de vraag hoe 'logisch' de route is om eventueel op de lijst met 12 stations te komen. B.v. Schiedam hoort volgen mij wel op de lijst van 12, omdat je met de lift niet van ieder perron op een ander perron kunt komen en omdat overstappen op dit station ook in normale omstandigheden zal voorkomen. Ik kan me ook voorstellen dat al het alleen om een 'achteringang' gaat, dat dit voor de NS niet voldoende reden is om bij de 12 stations te horen.
Reputatie 6
Badge +2
Hvs twee keer per uur en dan alleen wanneer je overstapt van een trein die is aangekomen op spoor 2, 3, 4 of 5 op een Sprinter richting Utrecht die vertrekt van spoor 1. Of natuurlijk in de omgekeerde richting, dus aankomst op spoor 1 en verder reizen vanaf een ander spoor.

Ik denk niet dat het voor het uiteindelijke tarief uitmaakt waar op Hvs je uit- en incheckt (maar ook dit kan uitgeprobeerd worden).
Badge +3

Ik denk niet dat het voor het uiteindelijke tarief uitmaakt waar op Hvs je uit- en incheckt (maar ook dit kan uitgeprobeerd worden).

Ik heb geprobeerd om voor Hilversum de voorbeelden geven voor een normale reis met overstap waarbij je extra kosten krijgt vanwege extra in- en uitchecken.

Op ieder station kun je natuurlijk in- en uitchecken tijdens je reis en zo de hogere kosten krijgen. Waar het hier om gaat zijn de stations waar je door een overstap extra kosten krijgt. Deze hele situatie zou natuurlijk opgelost kunnen worden door 35 minuten overstap te rekenen, zoals in het stad- en streekvervoer. Maar dat levert door de tarief- en abonnementenstructuur van NS weer andere problemen op.
Reputatie 6
Badge +2
Ik heb het uitgeprobeerd op Hvs. Het werkt helemaal niet (afgaand op het instaptarief, dat bij vrij reizen altijd 0 is)!
Ik heb het uitgeprobeerd op Hvs. Het werkt helemaal niet (afgaand op het instaptarief, dat bij vrij reizen altijd 0 is)!

Je bedoelt dat je met Dal Vrij o.i.d. tegen daltarief (vrij reizen) naar Hilversum bent gegaan, daar tijdens de spits hebt uitgecheckt en toen weer ingecheckt, waarbij je constateerde dat 10 euro instaptarief werd afgeschreven?
Reputatie 6
Badge +2

Je bedoelt dat je met Dal Vrij o.i.d. tegen daltarief (vrij reizen) naar Hilversum bent gegaan, daar tijdens de spits hebt uitgecheckt en toen weer ingecheckt, waarbij je constateerde dat 10 euro instaptarief werd afgeschreven?

Ja, alleen merkte ik dat het instaptarief meer dan 0 was door de melding dat het saldo te laag was.
Dat verklaart wel waarom Sjoerd NS geen antwoorden kan vinden: Eric Trinthamer speelde voor draaiende camera's de rol van Geppetto's 'zoon'.
Reputatie 6
Badge
Als NS het al niet snapt, hoe kunnen zij dan verwachten, dat de reiziger het wel snapt. Schandalig. Dat geldt voor dit topic, trajectvrij berekening omchecken naar andere vervoerder, verschil tussen poortjes en paaltjes. Ben ik nog iets vergeten?
Reputatie 6
Badge
Oh ja, de gedeelde stations met gvb op Amstel en duivendrecht.
Reputatie 3
Badge
Het lijkt wel een beetje van kwaad tot erger te worden.
Eerst was er een ad-hocregeling om een probleem op te lossen dat veroorzaakt was door het onhandig plaatsen van poortjes.
Nu is er voor die situaties een soort van oplossing gevonden, maar a) die werkt niet; b) die heeft weer een ander nadeel ('omchecken' van spits naar dal kan niet meer op die stations); en c) het is kennelijk onduidelijk waar die regeling geldt.

Een andere vraag is nog: waarom geldt 'van rit naar reis' niet voor stations waar je niet bij bepaalde trein-gerelateerde voorzieningen als ticket-en-service-loket (bv station Tilburg) of toiletten (bijvoorbeeld Rotterdam Centraal, als ik het goed heb) kunt komen zonder door een poortje te gaan? Ik heb het dan nog niet eens over het gebruikmaken van winkeltjes e.d.; maar als je mensen dwingt om sprinters te gebruiken zonder toiletten zou je toch hopen dat je dan zonder tariefnadelen van het stationstoilet gebruik kunt maken...
Als NS het al niet snapt, hoe kunnen zij dan verwachten, dat de reiziger het wel snapt. Schandalig. Dat geldt voor dit topic, trajectvrij berekening omchecken naar andere vervoerder, verschil tussen poortjes en paaltjes.

Als het zo doorgaat, gaat ook dit topic ongetwijfeld op slot, omdat er terechte vragen gesteld worden waar NS geen antwoord op wil geven.
Badge +3

Als het zo doorgaat, gaat ook dit topic ongetwijfeld op slot, omdat er terechte vragen gesteld worden waar NS geen antwoord op wil geven.

Het is alweer 10 dagen geleden dat Sjoerd NS iets geschreven heeft in deze draad.......

Reageer