Tussentijds uit- en inchecken op Amsterdam Muiderpoort



Toon eerste bericht

195 reacties

Je hebt dus toegestane reisroutes die langer zijn dan de geografisch kortste route waarbij je niet hoeft uit en opnieuw in te checken. Daar is niks aan de hand.
Daarnaast toegestane reisroutes die langer zijn dan de geografisch kortste route, maar waar je door de ligging van de poortjes wél gedwongen wordt tussentijds uit en opnieuw in te checken. Daar zit een probleem.

Daar komt bij dat als er straks 12 stations zijn waarvoor NS bekendmaakt dat kortstondig verblijf buiten de poortjes geen effect heeft op de kosten. Dat dat niet voor alle reisroutes geldt, lijkt me te ingewikkeld om erbij te vertellen.


Als 'Van Rit naar Reis' consequent wordt gehanteerd, geldt dat straks toch voor ALLE stations? Een kortstondig verblijf buiten de poortjes heeft dan nergens effect op de kosten; ook geen (voor de reiziger) gunstig effect.


Als dat het geval is, dan geldt mijn vorige post onverminderd, maar dan voor alle stations in plaats van 12. Voor het prijsverhogende effect van uit- en inchecken op een toegestane reisroute die niet de kortst mogelijke is, is nog geen oplossing gevonden.
Even een update, de vragen zijn inmiddels wederom doorgezet. Het duurt dus nog even!
Dag Sjoerd,

Is er al iets te melden? De pers aankondiging is al weer een maand oud, ondertussen zou toch minstens duidelijk moeten zijn of het nu wel of niet al geïmplementeerd is?
Reputatie 3
Badge
Dag Sjoerd,

Is er al iets te melden? De pers aankondiging is al weer een maand oud, ondertussen zou toch minstens duidelijk moeten zijn of het nu wel of niet al geïmplementeerd is?


Zoals in dit topic al is gesteld, heeft NS een adviesaanvraag aan het LOCOV voorgelegd.
Daar blijkt LOCOV op 18 april op gereageerd te hebben. Lijkt me sterk dat het nu al geïmplementeerd is.
Het antwoord van LOCOV lijkt overigens veel van de hier gesignaleerde problemen en bezwaren te delen.
LOCOV vraagt in de brief niet of het gaat om 12 stations of alle stations. Ze plaatsen ook geen kanttekening bij de eventuele geldigheid op 12 stations en de onduidelijkheid die dat zou oproepen. Dat kan erop duiden dat het toch voor alle stations geldt en LOCOV dat wel weet.

Ik krijg kromme tenen van de opmerking "De boodschap dat de OV-chipkaart de reis onthoudt zolang de onderbreking minder dan 35 minuten is, is van een prettige duidelijkheid." LOCOV heeft daarna namelijk nog een heel a4-tje nodig om uiteen te zetten dat die boodschap weliswaar duidelijk is, maar in veel gevallen niet klopt.

Vermoedelijk volgt de reactie van NS het gebruikelijke stramien van reacties op LOCOV-adviezen: "Bedankt voor het positieve advies, we gaan doen wat we van plan waren. Over de kanttekeningen gaan we in de toekomst wellicht nog nadenken."
Reputatie 6
Badge +2
Met betrekking tot de reizigers die bewust uitchecken op deze stations, om vervolgens weer te kunnen inchecken in de daluren:

Dit is in de nieuwe situatie niet meer mogelijk wanneer dit met dezelfde OV- Chipkaart gebeurd. Enkel wanneer de reiziger met twee OV Chipkaarten reist, of een ticket koopt voor het eerste deel van de reis kan er op deze 12 stations ingecheckt worden in de daluren.

Dus voor Altijd-Voordeel-Abonnees die tegen wil en dank gebruik moeten maken van die workaround om ná de spits tegen daltarief verder te kunnen reizen (omdat NS zo nodig de eenvoudige mogelijkheid van twee kaartjes kopen de nek om moest draaien), wordt het hoe dan ook duurder: Ofwel kunnen ze niet meer wisselen van 20% naar 40% korting, danwel moeten ze bovenop hun Altijd Voordeel abonnement nog een extra Dal Voordeel abonnement aanschaffen op een andere OV-chipkaart. En dat om gebruik te maken van een tarief waar ze op basis van hun huidige abonnement gewoon recht op hebben.

NS gaat in de adviesaanvraag vrij uitgebreid in op wat ze noemen ''prijsgericht reizen'' (dat volgens hen mogelijk blijft, al is het behelpen), maar heeft dit blijkbaar over het hoofd gezien.

Het Locov-advies noemt dit ook niet.
Reputatie 6
Badge +2
LOCOV vraagt in de brief niet of het gaat om 12 stations of alle stations. Ze plaatsen ook geen kanttekening bij de eventuele geldigheid op 12 stations en de onduidelijkheid die dat zou oproepen. Dat kan erop duiden dat het toch voor alle stations geldt en LOCOV dat wel weet.
Dat is mooi, ook voor de duidelijkheid.
Met betrekking tot de reizigers die bewust uitchecken op deze stations, om vervolgens weer te kunnen inchecken in de daluren:

Dit is in de nieuwe situatie niet meer mogelijk wanneer dit met dezelfde OV- Chipkaart gebeurd. Enkel wanneer de reiziger met twee OV Chipkaarten reist, of een ticket koopt voor het eerste deel van de reis kan er op deze 12 stations ingecheckt worden in de daluren.

Dus voor Altijd-Voordeel-Abonnees die tegen wil en dank gebruik moeten maken van die workaround om ná de spits tegen daltarief verder te kunnen reizen (omdat NS zo nodig de eenvoudige mogelijkheid van twee kaartjes kopen de nek om moest draaien), wordt het hoe dan ook duurder: Ofwel kunnen ze niet meer wisselen van 20% naar 40% korting, danwel moeten ze bovenop hun Altijd Voordeel abonnement nog een extra Dal Voordeel abonnement aanschaffen op een andere OV-chipkaart. En dat om gebruik te maken van een tarief waar ze op basis van hun huidige abonnement gewoon recht op hebben.

NS gaat in de adviesaanvraag vrij uitgebreid in op wat ze noemen ''prijsgericht reizen'' (dat volgens hen mogelijk blijft, al is het behelpen), maar heeft dit blijkbaar over het hoofd gezien.

Het Locov-advies noemt dit ook niet.


Maar ze noemen hetzelfde probleem wel voor Traject Vrij.
Even een update, de vragen zijn inmiddels wederom doorgezet. Het duurt dus nog even!

Hoe lang is even ?
Ik durf het je niet te zeggen macca. Het duurt langer dan ik had verwacht..
Het is nu wel duidelijk dat die Eric Trinthamer veel te vroeg een persbericht de wereld in heeft geslingerd over een zogenaamde oplossing die eigenlijk niet meer is dan een ruwe schets. Er bestaat geen 'van rit naar reis'-principe, dus zijn er ook geen antwoorden op vragen daarover.
Reputatie 6
Badge +2
Het feit dat er een advies bij Locov is aangevraagd maakt wel een serieuze indruk. Bij een positief advies zullen ze niet zo gauw zeggen dat ze het toch maar niet doen.
Er is wel een plan, maar het is duidelijk nog niet uitgewerkt. In ieder geval had er niet in een persbericht moeten staan
Reizigers konden bij de automaat het teveel betaalde saldo van hun reis terug laten storten op hun OV-chipkaart. Een oplossing, maar een klantvriendelijkere manier zou mooier zijn. Die is er nu!
zolang dat plan nog niet is uitgewerkt, laat staan uitgerold.
Ik weet inmiddels wat meer over de invoer van het principe. Het is de bedoeling dat het in de zomer ingevoerd zal worden, dan zal er ook meer informatie bekend worden. Omdat het de nodige gevolgen gaat hebben voor de reizigers, gaan we van rit naar reisprincipe zorgvuldig invoeren. Dat is de reden dat we op dit moment helaas nog niet alle vragen kunnen beantwoorden. Ik kan op dit moment dan ook niets meer dan iedereen aanraden af te wachten!
Reputatie 6
Badge
[ Erg zorgvuldig komt dát in ieder geval niet over.

Erg welwillend van NS' zijde ook niet. Dit probleem is al meer dan een jaar bekend en nu heeft men dan nog tijd tot de zomer nodig.... In de tussentijd kunnen welwillende klanten als voorbeeld 20 eur voor een toiletbezoek betalen omdat zij de poortjes moeten verlaten en van spits naar dal of andersom gaan.

Poortjes open tot de problemen zijn opgelost en ontslag voor de hoofdverantwoordelijke die dit bizarre poortjesprobleem maar niet schijnt te kunnen oplossen. Ongelooflijk.
Locov heeft ook een brief vol weinig verblijdende antwoorden gekregen over dit onderwerp. Het komt erop neer dat NS géén van de door ons en door Locov gesignaleerde bezwaren gaat oplossen voordat dit wordt ingevoerd.
Reputatie 6
Badge +2
LOCOV vraagt in de brief niet of het gaat om 12 stations of alle stations. Ze plaatsen ook geen kanttekening bij de eventuele geldigheid op 12 stations en de onduidelijkheid die dat zou oproepen. Dat kan erop duiden dat het toch voor alle stations geldt en LOCOV dat wel weet.
Dat is mooi, ook voor de duidelijkheid.

In http://locov.nl/actueel/publicaties/locov-2016-108872-besluit-oplossing-gedwongen.aspx is het nog steeds niet duidelijk: ''NS heeft besloten de eerste check-in bepalend te laten zijn voor het tarief voor de hele reis, ongeacht of een reiziger op een van deze 12 stations voor een overstap uit en in moet checken.'' De betekenis van deze zin hangt geloof ik van de klemtoon af. Als die ligt op ''op een van deze 12 stations'' is de betekenis mogelijk anders dan als die ligt op ''voor een overstap uit en in moet checken''. Wordt eigenlijk bedoeld ''ongeacht het station'', of wordt terloops nog eens vermeld dat het allemaal alleen gaat over 12 stations?

Dit staat overigens in een samenvatting die mogelijk van Locov is i.p.v. NS. In het besluit zelf staat ''conform de adviesaanvraag'', dus de onduidelijkheid wordt hier ook gehandhaafd.
Reputatie 7
Badge +3
Bericht bij nader inzien verwijderd.
Reputatie 6
Badge +2
Voorbeeld: ik reis met een bus van Connexxion naar Amsterdam. Bij incheck wordt €4,00 borg afgeschreven. Mijn rit kost €3,00. Bij het uitchecken krijg ik €1,00 terug. Binnen 35 minuten stap ik over op de tram van het GVB in Amsterdam. Ik krijg bij inchecken in de tram de melding 'Overstap OK'. Bij uitchecken wordt de ritprijs zonder instaptoeslag afgeschreven.
Dit is alleen een goede vergelijking bij een beginsaldo onder de €3, zodat bij de overstap het saldo negatief is. Het gaat erom of je dan ook de melding 'Overstap OK' krijgt.
Reputatie 7
Badge +3
Voorbeeld: ik reis met een bus van Connexxion naar Amsterdam. Bij incheck wordt €4,00 borg afgeschreven. Mijn rit kost €3,00. Bij het uitchecken krijg ik €1,00 terug. Binnen 35 minuten stap ik over op de tram van het GVB in Amsterdam. Ik krijg bij inchecken in de tram de melding 'Overstap OK'. Bij uitchecken wordt de ritprijs zonder instaptoeslag afgeschreven.
Dit is alleen een goede vergelijking bij een beginsaldo onder de €3, zodat bij de overstap het saldo negatief is. Het gaat erom of je dan ook de melding 'Overstap OK' krijgt.


Bedoel je de volgende situatie?
Saldo op kaart is €4.00.
Incheck borg in de bus is €4.00.
Uitcheck borg terug - ritprijs is saldo €1,00.
Kan ik met dat saldo overstappen op de tram of moet ik weer minimaal €4,00 saldo hebben alvorens ik verder kan reizen?
Dat weet ik niet. Ik heb het in ieder geval nog nooit geprobeerd.
Wel weet ik dat met minder dan €4.00 saldo niet eens kan inchecken in de bus. Dus in zoverre is jouw vraag beantwoord. Met €3.00 euro op de kaart kan ik niet reizen.
Reputatie 6
Badge +2
Voorbeeld: ik reis met een bus van Connexxion naar Amsterdam. Bij incheck wordt €4,00 borg afgeschreven. Mijn rit kost €3,00. Bij het uitchecken krijg ik €1,00 terug. Binnen 35 minuten stap ik over op de tram van het GVB in Amsterdam. Ik krijg bij inchecken in de tram de melding 'Overstap OK'. Bij uitchecken wordt de ritprijs zonder instaptoeslag afgeschreven.
Dit is alleen een goede vergelijking bij een beginsaldo onder de €3, zodat bij de overstap het saldo negatief is. Het gaat erom of je dan ook de melding 'Overstap OK' krijgt.

Bedoel je de volgende situatie?
Saldo op kaart is €4.00.
Incheck borg in de bus is €4.00.
Uitcheck borg terug - ritprijs is saldo €1,00.
Kan ik met dat saldo overstappen op de tram of moet ik weer minimaal €4,00 saldo hebben alvorens ik verder kan reizen?
Dat weet ik niet. Ik heb het in ieder geval nog nooit geprobeerd.
Wel weet ik dat met minder dan €4.00 saldo niet eens kan inchecken in de bus. Dus in zoverre is jouw vraag beantwoord. Met €3.00 euro op de kaart kan ik niet reizen.

Ik dacht dat je €4 rood mag staan, dus in kan checken in de bus als je saldo niet negatief is. Misschien is dat veranderd of afhankelijk van de vervoerder?
Reputatie 7
Badge +3
Ik had gisteravond een berichtje geschreven over een vergelijking met het stad- en streekvervoer waar overstappen probleemloos werkt.
Bij nader inzien zag ik dat mijn redenering niet klopte en heb ik mijn bericht verwijderd.

Ik begin te vrezen dat NS het probleem met tussentijds in- en uitchecken niet eens kan oplossen. Het enige dat de problemen kan oplossen is het loslaten van de tariefeenheden, de spitsbeperkingen en de langeafstandskorting. In feite heeft NS een tariefsysteem dat niet goed past bij de OV-chipkaart en opeens heel evident geworden is door bijvoorbeeld de problematiek van de 12 stations.

Bij behoud van het huidige tariefsysteem resten er in feite maar twee structurele oplossingen voor de 12 stations: de poortjes weghalen of grote verbouwingen.
Reputatie 6
Badge +2
Een overstap binnen 35 minuten wordt al gedetecteerd, daarbij uitgaan van de tariefperiode die gold voor de eerdere deelreis lijkt me op zich niet al te ingewikkeld.
Reputatie 7
Badge +3
Dat dacht ik in eerste instantie ook. Tot het moment dat ik begon te rekenen.
Stel ik reis van Utrecht naar Groningen met 40% korting. Dat kost €14,80.
Ik onderbreek de reis in Zwolle. In Zwolle check ik uit voor €9,20.
Ik check weer in en check uit in Groningen: €10,60. Beide stukken samen: €19,80, dus €5,00 duurder. Door het passeren van poortjes wordt mijn reis opeens duurder. In de situatie van voor de poortjes was reisonderbreking geen enkel probleem.

De vraag is nu hoe de incheckpaal of -poort die ik passeer in Zwolle wanneer ik weer binnen 35 minuten incheck, op mijn kaart kan registreren dat mijn eigenlijke vertrekstation Utrecht was. En het wordt nog ingewikkelder wanneer ik gebruik maak van een abonnement met middagspitsbeperking en vóór 16.00 in Utrecht ben ingecheckt. De paal/poort in Groningen moet dan detecteren dat ik vóór 16.00 uur uit Utrecht ben vertrokken en ook nog eens detecteren dat ik Zwolle mijn reis heb onderbroken. Als het systeem dat allemaal niet weet, kan de paal of poort niet het juiste ritbedrag tonen en afschrijven van mijn kaart.

Ik begrijp zo langzamerhand waarom NS deze problemen maar niet opgelost krijgt.

In het Engels noemen ze dit soort situaties 'unintended consequences', onbedoelde bijwerkingen. Je denkt als bedrijf een probleem op te lossen met Beheerste Toegang Stations en omdat je tariefsysteem daar niet op berekend is, krijg je opeens allerlei problemen die je vóór de Beheerste Toegang niet had.
Reputatie 6
Badge +2
Dat dacht ik in eerste instantie ook. Tot het moment dat ik begon te rekenen.
Stel ik reis van Utrecht naar Groningen met 40% korting. Dat kost €14,80.
Ik onderbreek de reis in Zwolle. In Zwolle check ik uit voor €9,20.
Ik check weer in en check uit in Groningen: €10,60. Beide stukken samen: €19,80, dus €5,00 duurder. Door het passeren van poortjes wordt mijn reis opeens duurder. In de situatie van voor de poortjes was reisonderbreking geen enkel probleem.

De vraag is nu hoe de incheckpaal of -poort die ik passeer in Zwolle wanneer ik weer binnen 35 minuten incheck, op mijn kaart kan registreren dat mijn eigenlijke vertrekstation Utrecht was.

Dat werkt al een poos, zelfs bij wisseling van vervoerder. Het aantal TE tot dan toe staat op de kaart.

Reageer