Tussentijds uit- en inchecken op Amsterdam Muiderpoort

Toon eerste bericht

195 reacties

Badge +3
Omdat het de nodige gevolgen gaat hebben voor de reizigers, gaan we van rit naar reisprincipe zorgvuldig invoeren. Dat is de reden dat we op dit moment helaas nog niet alle vragen kunnen beantwoorden.
Wellicht was het dan handig geweest als jullie woordvoerder geen persbericht had laten uitgaan waarin werd verteld dat de situatie per direct was gewijzigd. Erg zorgvuldig komt dát in ieder geval niet over.
Reputatie 6
Badge
[ Erg zorgvuldig komt dát in ieder geval niet over.

Erg welwillend van NS' zijde ook niet. Dit probleem is al meer dan een jaar bekend en nu heeft men dan nog tijd tot de zomer nodig.... In de tussentijd kunnen welwillende klanten als voorbeeld 20 eur voor een toiletbezoek betalen omdat zij de poortjes moeten verlaten en van spits naar dal of andersom gaan.

Poortjes open tot de problemen zijn opgelost en ontslag voor de hoofdverantwoordelijke die dit bizarre poortjesprobleem maar niet schijnt te kunnen oplossen. Ongelooflijk.
Locov heeft ook een brief vol weinig verblijdende antwoorden gekregen over dit onderwerp. Het komt erop neer dat NS géén van de door ons en door Locov gesignaleerde bezwaren gaat oplossen voordat dit wordt ingevoerd.
Reputatie 6
Badge +2
LOCOV vraagt in de brief niet of het gaat om 12 stations of alle stations. Ze plaatsen ook geen kanttekening bij de eventuele geldigheid op 12 stations en de onduidelijkheid die dat zou oproepen. Dat kan erop duiden dat het toch voor alle stations geldt en LOCOV dat wel weet.
Dat is mooi, ook voor de duidelijkheid.

In http://locov.nl/actueel/publicaties/locov-2016-108872-besluit-oplossing-gedwongen.aspx is het nog steeds niet duidelijk: ''NS heeft besloten de eerste check-in bepalend te laten zijn voor het tarief voor de hele reis, ongeacht of een reiziger op een van deze 12 stations voor een overstap uit en in moet checken.'' De betekenis van deze zin hangt geloof ik van de klemtoon af. Als die ligt op ''op een van deze 12 stations'' is de betekenis mogelijk anders dan als die ligt op ''voor een overstap uit en in moet checken''. Wordt eigenlijk bedoeld ''ongeacht het station'', of wordt terloops nog eens vermeld dat het allemaal alleen gaat over 12 stations?

Dit staat overigens in een samenvatting die mogelijk van Locov is i.p.v. NS. In het besluit zelf staat ''conform de adviesaanvraag'', dus de onduidelijkheid wordt hier ook gehandhaafd.
Badge +3
Bericht bij nader inzien verwijderd.
Reputatie 6
Badge +2
Voorbeeld: ik reis met een bus van Connexxion naar Amsterdam. Bij incheck wordt €4,00 borg afgeschreven. Mijn rit kost €3,00. Bij het uitchecken krijg ik €1,00 terug. Binnen 35 minuten stap ik over op de tram van het GVB in Amsterdam. Ik krijg bij inchecken in de tram de melding 'Overstap OK'. Bij uitchecken wordt de ritprijs zonder instaptoeslag afgeschreven.
Dit is alleen een goede vergelijking bij een beginsaldo onder de €3, zodat bij de overstap het saldo negatief is. Het gaat erom of je dan ook de melding 'Overstap OK' krijgt.
Badge +3
Voorbeeld: ik reis met een bus van Connexxion naar Amsterdam. Bij incheck wordt €4,00 borg afgeschreven. Mijn rit kost €3,00. Bij het uitchecken krijg ik €1,00 terug. Binnen 35 minuten stap ik over op de tram van het GVB in Amsterdam. Ik krijg bij inchecken in de tram de melding 'Overstap OK'. Bij uitchecken wordt de ritprijs zonder instaptoeslag afgeschreven.
Dit is alleen een goede vergelijking bij een beginsaldo onder de €3, zodat bij de overstap het saldo negatief is. Het gaat erom of je dan ook de melding 'Overstap OK' krijgt.

Bedoel je de volgende situatie?
Saldo op kaart is €4.00.
Incheck borg in de bus is €4.00.
Uitcheck borg terug - ritprijs is saldo €1,00.
Kan ik met dat saldo overstappen op de tram of moet ik weer minimaal €4,00 saldo hebben alvorens ik verder kan reizen?
Dat weet ik niet. Ik heb het in ieder geval nog nooit geprobeerd.
Wel weet ik dat met minder dan €4.00 saldo niet eens kan inchecken in de bus. Dus in zoverre is jouw vraag beantwoord. Met €3.00 euro op de kaart kan ik niet reizen.
Reputatie 6
Badge +2

Bedoel je de volgende situatie?
Saldo op kaart is €4.00.
Incheck borg in de bus is €4.00.
Uitcheck borg terug - ritprijs is saldo €1,00.
Kan ik met dat saldo overstappen op de tram of moet ik weer minimaal €4,00 saldo hebben alvorens ik verder kan reizen?
Dat weet ik niet. Ik heb het in ieder geval nog nooit geprobeerd.
Wel weet ik dat met minder dan €4.00 saldo niet eens kan inchecken in de bus. Dus in zoverre is jouw vraag beantwoord. Met €3.00 euro op de kaart kan ik niet reizen.

Ik dacht dat je €4 rood mag staan, dus in kan checken in de bus als je saldo niet negatief is. Misschien is dat veranderd of afhankelijk van de vervoerder?
Badge +3
Ik had gisteravond een berichtje geschreven over een vergelijking met het stad- en streekvervoer waar overstappen probleemloos werkt.
Bij nader inzien zag ik dat mijn redenering niet klopte en heb ik mijn bericht verwijderd.

Ik begin te vrezen dat NS het probleem met tussentijds in- en uitchecken niet eens kan oplossen. Het enige dat de problemen kan oplossen is het loslaten van de tariefeenheden, de spitsbeperkingen en de langeafstandskorting. In feite heeft NS een tariefsysteem dat niet goed past bij de OV-chipkaart en opeens heel evident geworden is door bijvoorbeeld de problematiek van de 12 stations.

Bij behoud van het huidige tariefsysteem resten er in feite maar twee structurele oplossingen voor de 12 stations: de poortjes weghalen of grote verbouwingen.
Reputatie 6
Badge +2
Een overstap binnen 35 minuten wordt al gedetecteerd, daarbij uitgaan van de tariefperiode die gold voor de eerdere deelreis lijkt me op zich niet al te ingewikkeld.
Badge +3
Dat dacht ik in eerste instantie ook. Tot het moment dat ik begon te rekenen.
Stel ik reis van Utrecht naar Groningen met 40% korting. Dat kost €14,80.
Ik onderbreek de reis in Zwolle. In Zwolle check ik uit voor €9,20.
Ik check weer in en check uit in Groningen: €10,60. Beide stukken samen: €19,80, dus €5,00 duurder. Door het passeren van poortjes wordt mijn reis opeens duurder. In de situatie van voor de poortjes was reisonderbreking geen enkel probleem.

De vraag is nu hoe de incheckpaal of -poort die ik passeer in Zwolle wanneer ik weer binnen 35 minuten incheck, op mijn kaart kan registreren dat mijn eigenlijke vertrekstation Utrecht was. En het wordt nog ingewikkelder wanneer ik gebruik maak van een abonnement met middagspitsbeperking en vóór 16.00 in Utrecht ben ingecheckt. De paal/poort in Groningen moet dan detecteren dat ik vóór 16.00 uur uit Utrecht ben vertrokken en ook nog eens detecteren dat ik Zwolle mijn reis heb onderbroken. Als het systeem dat allemaal niet weet, kan de paal of poort niet het juiste ritbedrag tonen en afschrijven van mijn kaart.

Ik begrijp zo langzamerhand waarom NS deze problemen maar niet opgelost krijgt.

In het Engels noemen ze dit soort situaties 'unintended consequences', onbedoelde bijwerkingen. Je denkt als bedrijf een probleem op te lossen met Beheerste Toegang Stations en omdat je tariefsysteem daar niet op berekend is, krijg je opeens allerlei problemen die je vóór de Beheerste Toegang niet had.
Reputatie 6
Badge +2
Dat dacht ik in eerste instantie ook. Tot het moment dat ik begon te rekenen.
Stel ik reis van Utrecht naar Groningen met 40% korting. Dat kost €14,80.
Ik onderbreek de reis in Zwolle. In Zwolle check ik uit voor €9,20.
Ik check weer in en check uit in Groningen: €10,60. Beide stukken samen: €19,80, dus €5,00 duurder. Door het passeren van poortjes wordt mijn reis opeens duurder. In de situatie van voor de poortjes was reisonderbreking geen enkel probleem.

De vraag is nu hoe de incheckpaal of -poort die ik passeer in Zwolle wanneer ik weer binnen 35 minuten incheck, op mijn kaart kan registreren dat mijn eigenlijke vertrekstation Utrecht was.

Dat werkt al een poos, zelfs bij wisseling van vervoerder. Het aantal TE tot dan toe staat op de kaart.
Badge +3
Dat werkt al een poos, zelfs bij wisseling van vervoerder. Het aantal TE tot dan toe staat op de kaart.
Is dat zo?

In de brief van Hans Peters, directeur Commercie van NS Reizigers, van 19 mei 2016 aan het LOCOV staat het volgende:
"De huidige werking van de OV-Chipkaart brengt met zich mee dat het geldbedrag op de OV-Chipkaart zelf staat geschreven. Bij een check-in wordt dit bedrag afgeschreven en bij check-out terug gestort (minus het reisbedrag). De paal/poort kan bij een check-in niet weten of een klant nu wel of niet gaat doorreizen. Het is dus niet mogelijk om bij check-out te bepalen of er nu wel of niet een geldbedrag moet worden teruggestort (en vervolgens bij overstap niet opnieuw het instapbedrag moet worden geïnd). Reizen op rekening gaat hier te zijner tijd wel een oplossing voor bieden. Klanten hoeven dan geen instapbedrag meer te betalen. De ritten/reizen worden dan achteraf verrekend en geïnd."
Bron: http://locov.nl/Images/Locov%202016-108872%20Besluit%20oplossing%20gedwongen%20overstap_tcm311-375535.pdf
Reputatie 6
Badge +2
Is dat zo?

In de brief van Hans Peters, directeur Commercie van NS Reizigers, van 19 mei 2016 aan het LOCOV staat het volgende:
"De huidige werking van de OV-Chipkaart brengt met zich mee dat het geldbedrag op de OV-Chipkaart zelf staat geschreven. Bij een check-in wordt dit bedrag afgeschreven en bij check-out terug gestort (minus het reisbedrag). De paal/poort kan bij een check-in niet weten of een klant nu wel of niet gaat doorreizen. Het is dus niet mogelijk om bij check-out te bepalen of er nu wel of niet een geldbedrag moet worden teruggestort (en vervolgens bij overstap niet opnieuw het instapbedrag moet worden geïnd). Reizen op rekening gaat hier te zijner tijd wel een oplossing voor bieden. Klanten hoeven dan geen instapbedrag meer te betalen. De ritten/reizen worden dan achteraf verrekend en geïnd."
Bron: http://locov.nl/Images/Locov%202016-108872%20Besluit%20oplossing%20gedwongen%20overstap_tcm311-375535.pdf

Er wordt na de eerste deelreis inderdaad alvast voor dit deel afgerekend. Bij het in- en uitchecken voor de vervolgreis is wel bekend dat het een vervolgreis is. Momenteel wordt echter alleen het aantal TE tot dan toe opgeslagen, niet de prijs. Het instaptarief voor de vervolgreis verminderen met de kosten van de eerdere deelreizen van de reis (dus het instaptarief gelijk maken aan het bij de laatste deelreis geretourneerde deel van het instaptarief) zou een mogelijkheid zijn.
Badge +3
Ik mag toch aannemen dat wanneer het zo eenvoudig zou zijn, de directeur Commercie van NS Reizigers een brief met andere inhoud naar het LOCOV had gestuurd.
Reputatie 6
Badge +2
Ik mag toch aannemen dat wanneer het zo eenvoudig zou zijn, de directeur Commercie van NS Reizigers een brief met andere inhoud naar het LOCOV had gestuurd.
Het advies is ''zouden wij het juister en klantvriendelijker vinden als de instapborg na een onderbreking van minder dan 35 minuten wordt verminderd met de ritprijs die reeds is afgeboekt voor het voorafgaande deel van de reis.'' Dat heeft hij blijkbaar niet goed gelezen, gezien het antwoord ''Het is dus niet mogelijk om bij check-out te bepalen of er nu wel of niet een geldbedrag moet worden teruggestort (en vervolgens bij overstap niet opnieuw het instapbedrag moet worden geïnd).''
Ik begin te vrezen dat NS het probleem met tussentijds in- en uitchecken niet eens kan oplossen. Het enige dat de problemen kan oplossen is het loslaten van de tariefeenheden, de spitsbeperkingen en de langeafstandskorting. In feite heeft NS een tariefsysteem dat niet goed past bij de OV-chipkaart en opeens heel evident geworden is door bijvoorbeeld de problematiek van de 12 stations.

Of NS het kan weet ik niet, maar er is wel een oplossing denkbaar, zolang er maximaal 4 keer tijdens een treinreis tussentijds uit- en weer ingecheckt wordt. De laatste 10 transacties staan op de kaart. De uitcheckpaal moet dus uitgaan van de eerste incheck van de reis in plaats van de rit. Het incheckpaaltje kan wel weten dat het een overstap betreft en het reeds betaalde bedrag op het instaptarief in mindering brengen. Dat ziet er dan zo uit:

Check in A: -10
Check uit B: + (10 - ritprijs(A,B))
Check in B: - (10 - ritprijs(A,B))
Check uit C: + (10 - ritprijs(A,C))
Check in C: - (10 - ritprijs(A,C))
Check uit 😨 + (10 - ritprijs(A,D))

Netto betaal je dan ritprijs(A,D). Hoe die ritprijs dan wordt berekend (tariefeenheden, daltarief, degressief, ...) doet er niet toe. In feite komt het erop neer dat als je na het uitchecken binnen een half uur weer incheckt op hetzelfde station, de uitcheck geannuleerd wordt.

Puntje is wel dat een rondreis zo wat voordelig wordt, maar dat zou ook zo moeten zijn als je het van rit naar reis principe consequent toepast. Als dat onwenselijk is, kan de conducteur altijd nog controleren of je je enigszins aan een toegestane reisroute houdt vanaf A, rekening houdend met verstoringen e.d..
Reputatie 6
Badge +2
Netto betaal je dan ritprijs(A,D). (..) In feite komt het erop neer dat als je na het uitchecken binnen een half uur weer incheckt op hetzelfde station, de uitcheck geannuleerd wordt.

Puntje is wel dat een rondreis zo wat voordelig wordt, maar dat zou ook zo moeten zijn als je het van rit naar reis principe consequent toepast. Als dat onwenselijk is, kan de conducteur altijd nog controleren of je je enigszins aan een toegestane reisroute houdt vanaf A, rekening houdend met verstoringen e.d..

Ik kan me voorstellen dat het eerste een toeristische omweg te voordelig maakt. Het tweede heeft het probleem dat een toeristische omweg (en zelfs een zeer kort bezoek aan een plaats en dan weer terug) niet mogelijk is. Dit laatste zou ondervangen kunnen worden door via het laden van een speciaal product dit toe te staan, maar dan wel anders te berekenen.
Reputatie 6
Badge +2
Ik vraag me trouwens af of (en zo ja hoeveel) extra geheugenruimte NS ter beschikking heeft op de OV-chipkaart, desnoods alleen maar tijdelijk gedurende een NS-deel van een reis. Bij de invoering van de vervoerderoverstijgende langeafstandskorting voor de trein is bijvoorbeeld het aantal TE tot het nu toe een opgeslagen gegeven. In het bovenstaande zou A opgeslagen kunnen worden, zodat niet steeds bij het uitchecken in diverse transacties gezocht hoeft te worden, wat misschien te traag is.
Ik blijf toch heel benieuwd hoe de vele dalvrij houders dit gaat vinden.
Ik zie namelijk nog steeds geen oplossing voor de situatie dat je bij een lange reis in de spits start en bewust hercheck na 18.30.

Ik ben ook benieuwd of de toezegging van de NS alles goed en duidelijk te communiceren inhoud dat ze dit gaan melden of dat we de gebruikelijke reactie krijgen dat dat veel te specifiek is en deze mensen maar de klantenservice moeten bellen als ze ineens meer betaald hebben dan verwacht.
Reputatie 6
Badge +2
Ik zie namelijk nog steeds geen oplossing voor de situatie dat je bij een lange reis in de spits start en bewust hercheck na 18.30.

Voor reizen tegen vol tarief een andere kaart gebruiken.
Badge +3
Aangekondigd voor de boekhandels voor het najaar van 2016 in de categorie fictie: NS en Het Mysterie van de Twaalf Stations. Ondertitel: Hoe onze Helden de Kwadratuur van de Cirkel niet wisten op te lossen.

Een spannende whodunnit waarin de hoofdpersonen een dappere poging ondernemen om de top van de Mount Chipcard te bereiken maar daarin jammerlijk falen en veroordeeld worden to het voor eeuwig met een stempeltang moeten ontwaarden van papieren treinkaartjes.
Ik vraag me trouwens af of (en zo ja hoeveel) extra geheugenruimte NS ter beschikking heeft op de OV-chipkaart, desnoods alleen maar tijdelijk gedurende een NS-deel van een reis. Bij de invoering van de vervoerderoverstijgende langeafstandskorting voor de trein is bijvoorbeeld het aantal TE tot het nu toe een opgeslagen gegeven. In het bovenstaande zou A opgeslagen kunnen worden, zodat niet steeds bij het uitchecken in diverse transacties gezocht hoeft te worden, wat misschien te traag is.

Een iets elegantere oplossing zou zijn om bij het annuleren van een uitcheck die transactie van de kaart te wissen. Dan hoeft er ook steeds alleen naar de vorige transactie gekeken te worden. Nadeel is dat er dan niet meer vanuit gegaan kan worden dat het transactieoverzicht op de kaart volledig is.

Voor reizen tegen vol tarief een andere kaart gebruiken.

Wil je dat voor Traject Vrij en Altijd Voordeel regelen, dan zouden al die abonnementhouders een bij-abonnement Dal Voordeel moeten krijgen om op een tweede persoonlijke OV-chipkaart op dezelfde naam te zetten.
Reputatie 6
Badge +2
Een iets elegantere oplossing zou zijn om bij het annuleren van een uitcheck die transactie van de kaart te wissen. Dan hoeft er ook steeds alleen naar de vorige transactie gekeken te worden. Nadeel is dat er dan niet meer vanuit gegaan kan worden dat het transactieoverzicht op de kaart volledig is.
Ik vind het wel nuttig om alle recente mutaties van de data op de OV-chipkaart (zoals uit- en inchecken) te kunnen nalezen. Een equivalent korter lijstje waar transacties tegen elkaar zijn weggestreept is handig als aanvulling, maar inderdaad niet als vervanging.
Badge +3
In een nieuwsbrief die ik zojuist ontving stond een verwijzing naar deze pagina met informatie, waarop ook dit document met meest gestelde vragen te vinden is.

Reageer