Tussentijds uit- en inchecken op Amsterdam Muiderpoort

Toon eerste bericht

195 reacties

Reputatie 6
Badge +2
Opvallend is dat de term "tussentijds overstappen" wordt gebruikt voor tussentijds administratief overstappen, niet voor slechts tussentijds fysiek overstappen.

De regeling geldt voor alle stations.

Volgens adviesaanvraag: ''NS onderzoekt ook nog een definitieve oplossing voor klanten die tijdens een andere geadviseerde route tussentijds moeten uit- en inchecken.''
Ik weet inmiddels wat meer over de invoer van het principe. Het is de bedoeling dat het in de zomer ingevoerd zal worden, dan zal er ook meer informatie bekend worden. Omdat het de nodige gevolgen gaat hebben voor de reizigers, gaan we van rit naar reisprincipe zorgvuldig invoeren. Dat is de reden dat we op dit moment helaas nog niet alle vragen kunnen beantwoorden. Ik kan op dit moment dan ook niets meer dan iedereen aanraden af te wachten!

Dus de reizigers zullen op tijd geïnformeerd worden :?
Badge +3
Deze situatie intrigeert me.

"Wat kunnen abonnementhouders doen die een deel van hun reis in de ochtendspits afleggen en na 9 uur verder willen reizen tegen daltarief?
Voor het deel van de reis dat deze reizigers afleggen in de ochtendspits kunnen ze:
1. een e-ticket kopen (zonder korting)
2. een eenmalige chipkaart ( + € 1,- toeslag) kopen bij de NS-kaartautomaat
3. inchecken met een OV-chipkaart zonder abonnement erop
Wanneer de trein stopt na 9 uur, kunnen ze uit de trein stappen om in te checken met hun OV- chipkaart waarmee ze tegen daltarief verder kunnen reizen naar hun eindbestemming (en voor het geval ze gebruik maken van optie 3 moeten ze uitchecken met hun OV-chipkaart waarmee ze voor 9 uur zijn ingecheckt)."

Gaat NS voor deze situatie dan meer incheckpalen op de perrons neerzetten? Ik kan dan een e-ticket of een kaartje uit de automaat kopen voor mijn mijn reis tot het eerste station waar de trein na 09.00 uur stopt, even de trein verlaten om in te checken om op saldo met korting te reizen, weer instappen en zonder vertraging verder reizen.
Dat is al bijna net zo handig als de situatie van voor de invoering van de OVC toen ik gewoon twee kaartjes kon kopen (eentje zonder en eentje met korting) en beide kaartjes aan de conducteur kon geven en rustig kon blijven zitten.
Leve de vooruitgang!
Reputatie 6
Badge +2
Deze situatie intrigeert me.

"Wat kunnen abonnementhouders doen die een deel van hun reis in de ochtendspits afleggen en na 9 uur verder willen reizen tegen daltarief?
Voor het deel van de reis dat deze reizigers afleggen in de ochtendspits kunnen ze:
1. een e-ticket kopen (zonder korting)
2. een eenmalige chipkaart ( + € 1,- toeslag) kopen bij de NS-kaartautomaat
3. inchecken met een OV-chipkaart zonder abonnement erop
Wanneer de trein stopt na 9 uur, kunnen ze uit de trein stappen om in te checken met hun OV- chipkaart waarmee ze tegen daltarief verder kunnen reizen naar hun eindbestemming (en voor het geval ze gebruik maken van optie 3 moeten ze uitchecken met hun OV-chipkaart waarmee ze voor 9 uur zijn ingecheckt)."

Gaat NS voor deze situatie dan meer incheckpalen op de perrons neerzetten? Ik kan dan een e-ticket of een kaartje uit de automaat kopen voor mijn mijn reis tot het eerste station waar de trein na 09.00 uur stopt, even de trein verlaten om in te checken om op saldo met korting te reizen, weer instappen en zonder vertraging verder reizen.

Het gaat over het beperken van de extra complicaties van "van rit naar reis", helaas niet over het verminderen van de bestaande ongemakken van deze vorm van prijsbewust reizen. Zie ook https://forum.ns.nl/ov-chipkaart-5/tussentijds-uit-inchecken-op-amsterdam-muiderpoort-12810/index5.html#post141764.
Badge +3
Ik citeerde NS uit dit artikel:
http://www.ns.nl/binaries/_ht_1464616365136/content/assets/ns-nl/reisinformatie/2016/qas-van-rit-naar-reis-30mei2016.pdf

Vandaar mijn vraag wat NS denkt te gaan doen aan het makkelijker maken van deze situatie die ontzettend onhandig is geworden sinds er geen kaartjes met korting meer verkocht worden en je eenvoudigweg je kaartjes kon splitsen. De huidige situatie is een enorme klantonvriendelijke verslechtering ten opzichte van de vroegere situatie.
Opvallend is in datzelfde document
Tussentijds uit- en inchecken om naar een ander perron te gaan, koffie/broodje te kopen of naar het toilet te gaan (binnen 35 minuten) heeft geen effect meer op de totale prijs van de reis, het moment van de 1e check-in blijft gelden

Aan Locov schreef NS nog dat er geen oplossing was voor herchecken buiten de kortste reisroute en dat reizigers die dat doen achteraf maar restitutie moeten vragen bij de klantenservice. Als de bovenstaande quote waar is, moet die oplossing er wel zijn.
Badge +3
Het enige dat ik me kan voorstellen is dat omwegen worden toegestaan. Anders gaat het niet werken. Zolang je maar niet terugsteekt en in de richting van je aankomststation reist, mag je op ieder station onderweg in- en uitchecken, zo lang je dat maar binnen 35 minuten doet. Bovendien worden alle gereden tariefeenheden netjes geregistreerd

Dat zou een zeer pragmatische oplossing van het probleem zijn die bovendien niet veel zal kosten. De meeste mensen willen zo snel mogelijk van A naar B en zijn helemaal niet geïnteresseerd in het maken van een omweg. Het maakt bovendien een einde aan allerlei discussies over toegestane reisroutes, extra overstaptijd in de Reisplanner etc.
@iMark
Ik doel op toegestane reisroutes die niet de kortst mogelijke zijn, maar soms juist wel de snelste. Bijvoorbeeld van Leiden Centraal naar Utrecht Centraal mag je reizen via Amsterdam Zuid. Volgens de quote in mijn vorige bijdrage heeft het vanaf september geen effect op de prijs als je op Amsterdam Zuid even de poortjes uit en weer in gaat. Volgens de berichtgeving aan Locov heeft het dat wel, omdat dan het aantal tariefeenheden via Amsterdam Zuid wordt berekend in plaats van via Alphen a/d Rijn, en moet de reiziger die dat doet achteraf restitutie vragen bij de klantenservice.
Badge +3
Dan moet er bij NS nog flink geprogrammeerd worden. In jouw voorbeeld, Leiden C naar Utrecht C via Amsterdam Zuid (met pauze binnen 35 min) zou in feite de uitcheck in Utrecht, bepalend moeten zijn voor het totaal aantal af te rekenen TE's tussen Leiden en Utrecht. In feite moet de pauze in Amsterdam Zuid dan genegeerd worden. En dan moet de uitcheckpaal/poort in Utrecht ook nog weten dat de reis daar eindigt en niet binnen 35 minuten weer wordt voortgezet.

Dat wordt een knap stukje werk!
Het wordt alleen ingewikkeld als men vast wil houden aan de mogelijkheid om door middel van herchecken een meerprijs te rekenen voor reisroutes die niet toegestaan zijn. Zie een van mijn eerdere reacties in dit topic. Aangezien NS het gebruik van een tweede OV-chipkaart voor mensen die van tarief willen wisselen (met name met een Studentenreisprodukt Weekend, Altijd Voordeel en Traject Vrij) als een serieuze workaround ziet, zouden ze dat logischerwijs ook moeten vinden voor het minder voorkomende omreizen.
Reputatie 6
Badge +2
Volgens https://forum.ns.nl/ov-chipkaart-5/omchecken-niet-nodig-tijdens-pinkpop-de-rest-jaar-overal-alle-vervoerders-24844/index2.html#post152264 geldt de regeling ook bij wisseling van vervoerder.

Wel zal er vanaf 1 september een verandering worden doorgevoerd. Bij de eerste incheck zal het tijdstip geregistreerd worden wat bepalend is voor de korting. Tijdens de reis opnieuw uit- en inchecken heeft dan (ook bij overstap naar andere vervoerders) geen gevolgen meer voor het kortingstarief.
Ik ben benieuwd of dit waar is.
Klopt Dennis. Vanaf 1 september 2016 wordt er een nieuwe regel toegepast op deze regeling. Het eerste moment van inchecken bepaalt de korting, ook wanneer je overstapt naar een andere vervoerder of wanneer je moet uit- en inchecken bij NS.
Reputatie 6
Badge +2
In http://www.ns.nl/binaries/_ht_1464616365136/content/assets/ns-nl/reisinformatie/2016/qas-van-rit-naar-reis-30mei2016.pdf staat dat het dan niet geldt.
Reputatie 6
Badge +2
Volgens https://forum.ns.nl/ov-chipkaart-5/omc
hecken-niet-nodig-tijdens-pinkpop-de-rest-jaar-overal-alle-vervoerders-24844/index2.html#post152264 geldt de regeling ook bij wisseling van vervoerder.

Wel zal er vanaf 1 september een verandering worden doorgevoerd. Bij de eerste incheck zal het tijdstip geregistreerd worden wat bepalend is voor de korting. Tijdens de reis opnieuw uit- en inchecken heeft dan (ook bij overstap naar andere vervoerders) geen gevolgen meer voor het kortingstarief.
Ik ben benieuwd of dit waar is.

Volgens de nieuwste reacties in dat topic niet. Een sterke aanwijzing daarvoor was al dat het niet gepresenteerd werd als update van http://www.ns.nl/binaries/_ht_1464616365136/content/assets/ns-nl/reisinformatie/2016/qas-van-rit-naar-reis-30mei2016.pdf, tenzij het expliciete ''ook bij overstap naar andere vervoerders'' zo wordt opgevat.

Ik ben nu benieuwd of er echt iets verandert op 1 september, en in hoeverre dat klopt met de pdf.
Reputatie 6
Badge +2
Ik ben nu benieuwd of er echt iets verandert op 1 september, en in hoeverre dat klopt met de pdf.
Het werkt nu echt! bijdragevandennis 201608
Reputatie 6
Badge +2
Het werkt nu echt! bijdragevandennis 201609
http://www.ns.nl/reisinformatie/reizen-met-ov-chipkaart/overstap-met-tusssentijds-in-en-uitchecken.html klopt dus niet meer.
Ik ga het melden Dennis. Bedankt!
Reputatie 6
Badge +2
De pagina geleidt nu door naar http://www.ns.nl/reisinformatie/reizen-met-ov-chipkaart/ov-chipkaart-wijziging-aanpassing-reisprincipe.html, bedankt. bijdragevandennis 201609
Reputatie 6
Badge +2

Mooi dat het opgelost wordt. Annuleert dan de nieuwe check-in de check-uit, alsof (voor de berekening van de reiskosten) beide niet hebben plaatsgevonden, of wordt in deze situatie bij de nieuwe check-in uitgegaan van de daluren?Hoe het technisch precies gaat werken weet ik niet, maar het komt neer op het eerste: het geheel aan checkins/-uits wordt berekend als één reis tegen één tarief.

201805 8 10:08 vanritnaarreis
Het is toch het tweede geworden. Als de nieuwe check-in de check-uit zou annuleren, alsof (voor de berekening van de reiskosten) beide niet hebben plaatsgevonden, zou een omweg niet in rekening worden gebracht.
Reputatie 6
Badge +2

Mooi dat het opgelost wordt. Annuleert dan de nieuwe check-in de check-uit, alsof (voor de berekening van de reiskosten) beide niet hebben plaatsgevonden, of wordt in deze situatie bij de nieuwe check-in uitgegaan van de daluren?Hoe het technisch precies gaat werken weet ik niet, maar het komt neer op het eerste: het geheel aan checkins/-uits wordt berekend als één reis tegen één tarief.
Hopelijk is dan bij het opnieuw inchecken het instaptarief weer overeenkomstig de daluren, en wordt de korting die daar bij hoort weer op het scherm vermeld.

Ja, zo is het inderdaad geworden.

Reageer