Tussentijds uit- en inchecken op Amsterdam Muiderpoort



Toon eerste bericht

195 reacties

Graag breng ik dit topic weer even onder de aandacht. Volgens mij wachten we nog op antwoord van een aantal vragen:
- Er is aangegeven dat zodra duidelijk is wanneer het probleem opgelost is dit gemeld wordt. Kan er al aangegeven worden wanneer dit probleem opgelost is?
- Er is tot op heden niet aangegeven of alle potentiele situaties waarin dit fout gaat opgelost gaan worden (dus niet alleen dal naar spits overstap maar ook spits naar dal door het vervallen van de lange-afstands-korting bij het opknippen van de reis). Is het ergens mogelijk om vooral inzicht te krijgen in de gekozen oplossing zodat we kunnen meekijken en eventuele fouten al voor de implementatie eruit gehaald kunnen worden.
- Gaat deze oplossing alleen werken bij overstap op de specifieke stations en zoja welke. Of gaat dit algemeen werken zodat het tijdelijk verlaten van het station om bijvoorbeeld de AKO te bezoeken ook niet meer extra geld kost?

Groet


Als ik het advies aanvraag voor de prijsverhoging per 1 januari mag geloven zit de oplossing meer in die trend volgens mij heb ik daar een passage over gelezen...
Reputatie 6
Badge +2
Graag breng ik dit topic weer even onder de aandacht. Volgens mij wachten we nog op antwoord van een aantal vragen:
- Er is aangegeven dat zodra duidelijk is wanneer het probleem opgelost is dit gemeld wordt. Kan er al aangegeven worden wanneer dit probleem opgelost is?
- Er is tot op heden niet aangegeven of alle potentiele situaties waarin dit fout gaat opgelost gaan worden (dus niet alleen dal naar spits overstap maar ook spits naar dal door het vervallen van de lange-afstands-korting bij het opknippen van de reis). Is het ergens mogelijk om vooral inzicht te krijgen in de gekozen oplossing zodat we kunnen meekijken en eventuele fouten al voor de implementatie eruit gehaald kunnen worden.
- Gaat deze oplossing alleen werken bij overstap op de specifieke stations en zoja welke. Of gaat dit algemeen werken zodat het tijdelijk verlaten van het station om bijvoorbeeld de AKO te bezoeken ook niet meer extra geld kost?

Als ik het advies aanvraag voor de prijsverhoging per 1 januari mag geloven zit de oplossing meer in die trend volgens mij heb ik daar een passage over gelezen...

NS gaat een softwarefout (eerste van de drie items van https://www.rover.nl/actueel/867-reizigers-betalen-soms-teveel-bij-overstap-op-hilversum) omzeilen door afstanden van 0 TE af te schaffen. De andere kwesties zijn daarmee niet opgelost.
Reputatie 6
Badge +2
Zie ook https://forum.ns.nl/ov-chipkaart-5/probleemstations-gedwongen-omcheck-overstap-ns-naar-ns-16281.
Graag breng ik dit topic weer even onder de aandacht. Volgens mij wachten we nog op antwoord van een aantal vragen:
- Er is aangegeven dat zodra duidelijk is wanneer het probleem opgelost is dit gemeld wordt. Kan er al aangegeven worden wanneer dit probleem opgelost is?

Hoi Marv, op deze pagina staat gemeld dat dit probleem begin 2016 is opgelost. Als er meer bekend is, zal ik dat laten weten.

- Er is tot op heden niet aangegeven of alle potentiele situaties waarin dit fout gaat opgelost gaan worden (dus niet alleen dal naar spits overstap maar ook spits naar dal door het vervallen van de lange-afstands-korting bij het opknippen van de reis). Is het ergens mogelijk om vooral inzicht te krijgen in de gekozen oplossing zodat we kunnen meekijken en eventuele fouten al voor de implementatie eruit gehaald kunnen worden.
De oplossing waaraan gedacht wordt is er één waarbij een reis met tussentijdse check-uits/-ins niet als losse ritten wordt berekend, maar als één doorlopende reis. Daar zitten natuurlijk ook weer haken en ogen aan, denk bijvoorbeeld aan reizigers die bewust tussentijds uit-/inchecken, juist om van het spits naar het daltarief over te gaan. Een beroemd voetbalfilosoof zei het al, elk voordeel... Hoe dan ook, er moet dus nog verder worden uitgewerkt en afgewogen wat voor reizigers uiteindelijk het meest gunstig is. Ik vrees dat het erg lastig wordt omtrent dit onderwerp nog een soort van inspraakronde via dit forum te organiseren, maar vind het wel een heel interessant idee. Ik ga het voorstellen, misschien lukt het. En anders is het zeker iets voor de toekomst.

Als je nu al concrete suggesties hebt: laat ze dan niet onvermeld, dan stuur ik ze in elk geval vast door.
- Gaat deze oplossing alleen werken bij overstap op de specifieke stations en zoja welke. Of gaat dit algemeen werken zodat het tijdelijk verlaten van het station om bijvoorbeeld de AKO te bezoeken ook niet meer extra geld kost?
Er bestaan dus nog geen specificaties, maar mijn verwachting is inderdaad dat dit een generieke oplossing voor alle stations zal worden.
Reputatie 6
Badge +2
De oplossing waaraan gedacht wordt is er één waarbij een reis met tussentijdse check-uits/-ins niet als losse ritten wordt berekend, maar als één doorlopende reis. Daar zitten natuurlijk ook weer haken en ogen aan, denk bijvoorbeeld aan reizigers die bewust tussentijds uit-/inchecken, juist om van het spits naar het daltarief over te gaan.
Het lijkt me vrij eenvoudig als de wens "spits naar dal voorkomen als dat onvoordelig is" buiten beschouwing wordt gelaten. Je kan dan de twee ritten als één reis rekenen in de gevallen spits/spits, dal/dal en dal/spits, en als twee reizen in het geval spits/dal.
Ik mag toch hopen dat Hessels verhaal onjuist is en men niet nu pas aan het nadenken is hoe men dit probleem volgend jaar een keer gaat oplossen. Dat nadenken had immers jaren geleden al moeten gebeuren zodat de schandalige situatie waarbij reizigers eerst maandenlang te veel betalen voor hun reis had kunnen worden voorkomen.
Graag breng ik dit topic weer even onder de aandacht. Volgens mij wachten we nog op antwoord van een aantal vragen:
- Er is aangegeven dat zodra duidelijk is wanneer het probleem opgelost is dit gemeld wordt. Kan er al aangegeven worden wanneer dit probleem opgelost is?

Hoi Marv, op deze pagina staat gemeld dat dit probleem begin 2016 is opgelost. Als er meer bekend is, zal ik dat laten weten.


In de openingspost werd nog gelinked naar een pagina waar genoemd wordt laatste kwartaal 2015. Volgens mij valt het laatste kwartaal 2015 niet in het begin van 2016. Hopelijk is die niet de eerste (van vele) verschuivingen van de deadline.

- Gaat deze oplossing alleen werken bij overstap op de specifieke stations en zoja welke. Of gaat dit algemeen werken zodat het tijdelijk verlaten van het station om bijvoorbeeld de AKO te bezoeken ook niet meer extra geld kost?
Er bestaan dus nog geen specificaties, maar mijn verwachting is inderdaad dat dit een generieke oplossing voor alle stations zal worden.

Dat is goed nieuws! Wel verbaas ik me wel dat er nu nog geen specificaties zijn. Ik neem aan dat het bouwen en implementeren van een aanpassing als dit toch enkele maanden in beslag gaat nemen, hopelijk hebben jullie intern de specificaties snel rond.
De oplossing waaraan gedacht wordt is er één waarbij een reis met tussentijdse check-uits/-ins niet als losse ritten wordt berekend, maar als één doorlopende reis. Daar zitten natuurlijk ook weer haken en ogen aan, denk bijvoorbeeld aan reizigers die bewust tussentijds uit-/inchecken, juist om van het spits naar het daltarief over te gaan.
Het lijkt me vrij eenvoudig als de wens "spits naar dal voorkomen als dat onvoordelig is" buiten beschouwing wordt gelaten. Je kan dan de twee ritten als één reis rekenen in de gevallen spits/spits, dal/dal en dal/spits, en als twee reizen in het geval spits/dal.


Volgens mij hoeft de situatie spits/dal niet altijd als twee reizen gezien te worden. Waarom kan er bij het uitchecken niet gekeken worden.
Is er sprake van meerdere checkins?
Nee -> Bepaal prijs voor één reis
Ja
-> Hoeveel kost de reis als ik uit ga van één reis => Prijs 1
-> Hoeveel kost de reis als ik uit ga van twee reizen => prijs 2.
Kosten in rekening te brengen is de laagste van Prijs 1 en Prijs 2 minus de reeds eerder in rekening gebrachte kosten bij de eerdere check-out.

Dit kan je bij de derde check-out ook weer doen.
Reputatie 6
Badge +2
Ja, je kan dus de volgende systemen onderscheiden S = spits, D = daluren):

- Bepaal bij inchecken de voor de prijsberekening van toepassing zijnde tijdscategorie: DS wordt DD, SD blijft SD. Dit sluit aan bij een instaptarief dat (bij vrijreizenabo's) afhankelijk is van de (voor de prijsberekening) van toepassing zijnde tijdscategorie.

- Bepaal bij iedere uitcheck voorlopige tijdscategorieën:
-- DS wordt DD
-- SD wordt de voordeligste van SD en SS
-- DSS wordt DDD
-- SDD en SDS worden beide de voordeligste van SDD, SSD en SSS
enz.

Nog een ander systeem is een waarbij de reiziger bijvoorbeeld via een kaartautomaat zijn keuzes kenbaar maakt.
Reputatie 6
Badge +2
SDD en SDS worden beide de voordeligste van SDD, SSD en SSS
Herstel, SDS kan niet, een dalurenperiode is langer dan 6 uur.

Dus:
-- DSD en DSS worden DDD
-- SDD wordt de voordeligste van SDD, SSD en SSS

DDS is als DS
SSD is als SD

Voor Dal Vrij geldt altijd dat SD de voordeligste van SD en SS is, en dat SDD de voordeligste van SDD, SSD en SSS is, dus bij Dal Vrij staat al bij inchecken de voor de prijsberekening van toepassing zijnde tijdscategorie vast, en kan dienovereenkomstig het instaptarief worden bepaald (nul bij vrij reizen, en dat is als de vorige rit dat ook was, en ook als de daluren inmiddels zijn aangebroken).
Reputatie 6
Badge +2
Bepaal bij inchecken de voor de prijsberekening van toepassing zijnde tijdscategorie: DS wordt DD, SD blijft SD.
In dit eerstgenoemde systeem wordt bij een derde en volgende rit niet verder teruggekeken dan naar de voor de prijsberekening van toepassing zijnde tijdscategorie van de vorige rit. Dit systeem is eenvoudiger, dus realistischer.
Reputatie 6
Badge +2
S = spits, D = daluren
Er kunnen overigens ook drie tijdscategorieën zijn, zoals bij Weekend Vrij en Studentenreisproduct Weekend.
Reputatie 6
Badge +2
De oplossing waaraan gedacht wordt is er één waarbij een reis met tussentijdse check-uits/-ins niet als losse ritten wordt berekend, maar als één doorlopende reis.
Dit kan betrekking hebben op het elimineren van nadeel bij wisseling van tijdscategorie, zoals boven besproken. Daarnaast is de vraag of omchecken op een toegestane reisroute die langer is dan de kortste, tot gevolg heeft dat de werkelijke route in rekening wordt gebracht in plaats van de kortste.

Zo ja dan is er toch een nadeel.

Zo nee dan moet de cico bij het uiteindelijke uitchecken bepalen of het een toegestane reisroute was, maar dat is waarschijnlijk te ingewikkeld. Of de reiziger krijgt zelf op een of andere manier de mogelijkheid aan te geven of de omcheck geheel door het systeem dient te worden genegeerd (dan moet hij een toegestane reisroute volgen), of dat de omcheck wel wordt geregistreerd zodat hij een gewenste omweg kan maken.
Reputatie 6
Badge +2
Ik zie in dit topic nergens de termijn van 35 minuten staan, maar ik vermoed dat het gesignaleerde probleen en het oplossen daarvan betrekking hebben op een verblijf buiten de poortjes van minder dan 35 minuten.

Zie ook https://forum.ns.nl/ov-chipkaart-5/zonder-extra-kosten-zich-even-buiten-de-poortjes-begeven-12285.
Badge +3
Hoi Marv, op deze pagina staat gemeld dat dit probleem begin 2016 is opgelost. Als er meer bekend is, zal ik dat laten weten.
In de openingspost werd nog gelinked naar een pagina waar genoemd wordt laatste kwartaal 2015.
Er wordt nog steeds naar die pagina verwezen in het eerste bericht van dit topic. Er bestaan dus nu twee pagina's met verschillende informatie. Kan iemand die in overeenstemming met elkaar brengen? Niet alleen wat betreft de datum waarop het probleem is opgelost, maar ook wat betreft de stations waar dit optreedt (nu ook Amsterdam Bijlmer ArenA) en de afhandeling van het probleem (NS zet nu saldo klaar).
Hoi Marv, op deze pagina staat gemeld dat dit probleem begin 2016 is opgelost. Als er meer bekend is, zal ik dat laten weten.
In de openingspost werd nog gelinked naar een pagina waar genoemd wordt laatste kwartaal 2015.
Er wordt nog steeds naar die pagina verwezen in het eerste bericht van dit topic. Er bestaan dus nu twee pagina's met verschillende informatie. Kan iemand die in overeenstemming met elkaar brengen? Niet alleen wat betreft de datum waarop het probleem is opgelost, maar ook wat betreft de stations waar dit optreedt (nu ook Amsterdam Bijlmer ArenA) en de afhandeling van het probleem (NS zet nu saldo klaar).


Ik heb de informatie laten bijwerken. Station Bijlmer ArenA is inderdaad later nog toegevoegd, maar niet op beide pagina's. En de data "laatste kwartaal van 2015" of "begin 2016" staan helaas niet meer. Er is destijds uitgegaan van de tijd die nodig is voor de technische realisatie, maar er blijkt inmiddels toch meer tijd benodigd om een en ander ook intern en extern af te stemmen. Tot het definitief is opgelost blijven we dus automatisch geld terugbetalen. Bedankt voor de heads up up Tochjo!
Er staat nu helemaal geen datum meer. Afstel?
Zucht, dat lijkt inderdaad op afstel. Dan was de uitspraak dat de NS er hard mee bezig was en snel een oplossing zou bieden dus echt voor de bühne. Jammer, maar had al niet meer iets anders verwacht.
Badge +3
*blaast stof weg*

Op de website van NS staat dit artikel over het op twaalf stations gedwongen moeten passeren van poortjes in een andere tariefperiode, leidend tot een hogere ritprijs. Ik citeer daaruit even een deel:

Voortaan is de eerste check-in bepalend voor het tarief voor de hele reis, ongeacht of een reiziger op een van deze 12 stations voor een overstap uit en in moet checken. Tevens biedt het de reiziger, met behoud van dalkorting, de mogelijkheid het binnengebied te verlaten voor een boodschap in een van de winkels buiten de poortjes.

Dit roept bij mij wat vragen op. Geldt dit alleen voor de twaalf betreffende stations? Of geldt dit voor alle stations met poortjes? En wat gebeurt er als een reiziger in de spitsuren heeft ingecheckt en juist bewust door de poortjes loopt om in de daluren in te kunnen checken? En hoe werkt dit op stations met paaltjes? Oftewel, maakt het uit of de reiziger uit- en weer incheckt op een station met poortjes of met paaltjes?

Reageer