Tussentijds uit- en inchecken op Amsterdam Muiderpoort


Stap je op één van onderstaande stations over op een andere NS trein en check je daarbij tussentijds uit- en weer in, dan kan dit (tijdelijk) gevolgen hebben voor het tarief, omdat je van dal- naar spitstarief kunt gaan. Het betreft de volgende stations:

Amsterdam Muiderpoort v.a. 6 mei
Sittard v.a. 1 juni
Amsterdam Zuid v.a. 8 juni
Hilversum v.a. 15 juni

Uiteraard zorgen we in dat geval dat het teveel betaalde op je rekening wordt terug gestort. Aan een definitieve oplossing wordt gewerkt. Meer informatie vind je hier. En heb je hier vragen over? Stel ze gerust!

195 reacties

Badge +3
Tussen de regels door lees ik: "Oeps, we hebben Trinthamer van alles laten zeggen terwijl de details nog niet geregeld hadden."
Reputatie 4
Badge
De brief van NS aan locov had ik nog niet gezien, maar misschien had iemand deze al eerder gepost. Hier staat ook niet in welke stations de 12 stations zijn. Ik neem aan dat er toch een negatief advies zal komen, omdat bij de overige stations wel van spits naar dal kan worden omgecheckt, maar bij de 12 niet. Dat leidt tot een zeer onduidelijke situatie.

Edit: er is in de brief alleen sprake van 12 stations waar een probleem is, er staat volgens mij niet dat de wijziging alleen op deze 12 stations wordt doorgevoerd. Volgens mij gaat deze oplossing voor alle stations gelden. Er staat ook dat er nog naar een oplossing wordt gezocht voor reizigers niet niet de geografisch kortste route reizen.

http://www.locov.nl/actueel/publicaties/locov-2016-63879-adviesaanvraag-oplossing-ged.aspx
Reputatie 6
Badge +2
http://www.locov.nl/actueel/publicaties/locov-2016-63879-adviesaanvraag-oplossing-ged.aspx
Aha, een adviesaanvraag aan Locov. De tekst in http://nieuws.ns.nl/van-rit-van-reis, ''een klantvriendelijkere manier zou mooier zijn. Die is er nu!'' en ''Voortaan ..'', die suggereert dat het al is ingevoerd, is dus erg klungelig geformuleerd.
Reputatie 6
Badge +2
http://www.locov.nl/actueel/publicaties/locov-2016-63879-adviesaanvraag-oplossing-ged.aspx
Aha, een adviesaanvraag aan Locov. De tekst in http://nieuws.ns.nl/van-rit-van-reis, ''een klantvriendelijkere manier zou mooier zijn. Die is er nu!'' en ''Voortaan ..'', die suggereert dat het al is ingevoerd, is dus erg klungelig geformuleerd.

En bizar dat niemand bij de NS schijnt te weten dat NS een adviesaanvraag heeft ingediend.

De inhoud vind ik al met al wel positief. Als je bijvoorbeeld altijd vrij reist met Dal Vrij zijn er geen complicaties, en is de nieuwe regeling sowieso een verbetering, mits bekend wordt gemaakt of het voor alle stations geldt, en als het niet voor alle stations geldt, mits bekend wordt gemaakt voor welke stations het wel geldt.
Reputatie 6
Badge +2
Met betrekking tot de reizigers die bewust uitchecken op deze stations, om vervolgens weer te kunnen inchecken in de daluren:

Dit is in de nieuwe situatie niet meer mogelijk wanneer dit met dezelfde OV- Chipkaart gebeurd. Enkel wanneer de reiziger met twee OV Chipkaarten reist, of een ticket koopt voor het eerste deel van de reis kan er op deze 12 stations ingecheckt worden in de daluren.

Dus voor Altijd-Voordeel-Abonnees die tegen wil en dank gebruik moeten maken van die workaround om ná de spits tegen daltarief verder te kunnen reizen (omdat NS zo nodig de eenvoudige mogelijkheid van twee kaartjes kopen de nek om moest draaien), wordt het hoe dan ook duurder: Ofwel kunnen ze niet meer wisselen van 20% naar 40% korting, danwel moeten ze bovenop hun Altijd Voordeel abonnement nog een extra Dal Voordeel abonnement aanschaffen op een andere OV-chipkaart. En dat om gebruik te maken van een tarief waar ze op basis van hun huidige abonnement gewoon recht op hebben.

NS gaat in de adviesaanvraag vrij uitgebreid in op wat ze noemen ''prijsgericht reizen'' (dat volgens hen mogelijk blijft, al is het behelpen), maar heeft dit blijkbaar over het hoofd gezien.
Het blijft weer lang stil.....
We zitten ondertussen meer dan 2 maanden vanaf de originele aankondiging van de NS (half maart 2016)

Ondertussen hebben we op basis van informatie van buiten de NS moeten vaststellen dat het nog niet in werking is (zou fijn zijn als de NS dat zelf ook eens zou bevestigen).

Daarom maar even een reminder voor de openstaande vragen:
- Graag bevestiging dat het inderdaad nog niet werkt. Helemaal mooi zou zijn als dit ook op ns.nl bij de pagina over dit onderwerp gemeld zou worden. Klanten die die pagina bekijken zullen nu bedrogen uitkomen als ze er gebruik van denken te kunnen maken.
- Graag duidelijke uitleg op welke stations het wel en waar niet gaat werken en hoe de NS deze verschillen gaat communiceren met de reizigers.
- Graag horen we de planning wanneer dit ingevoerd gaat worden.
- Graag een overzicht van hoe het nu precies gaat werken, vooral ook voor alle mogelijk nadelige situaties die nu ineens onstaat voor reizigers zoals het bewust de reis bijvoorbeeld dalvrij die bij een reis deze na 18.30 wil onderbreken om vanaf dan gratis te reizen.
Badge +3
Omdat het de nodige gevolgen gaat hebben voor de reizigers, gaan we van rit naar reisprincipe zorgvuldig invoeren. Dat is de reden dat we op dit moment helaas nog niet alle vragen kunnen beantwoorden.
Wellicht was het dan handig geweest als jullie woordvoerder geen persbericht had laten uitgaan waarin werd verteld dat de situatie per direct was gewijzigd. Erg zorgvuldig komt dát in ieder geval niet over.
Ik blijf toch heel benieuwd hoe de vele dalvrij houders dit gaat vinden.
Ik zie namelijk nog steeds geen oplossing voor de situatie dat je bij een lange reis in de spits start en bewust hercheck na 18.30.

Ik ben ook benieuwd of de toezegging van de NS alles goed en duidelijk te communiceren inhoud dat ze dit gaan melden of dat we de gebruikelijke reactie krijgen dat dat veel te specifiek is en deze mensen maar de klantenservice moeten bellen als ze ineens meer betaald hebben dan verwacht.
Badge +3
Van 'rit naar reis'.... Goed principe. Is hiermee ook het probleem opgelost van mensen die overstappen van NS op een andere vervoerder en dan voor de reis met de andere vervoerder opeens geen daltarief meer betalen?

De vraag van Tochjo is ook zeer terecht. Wat te doen als je bewust opnieuw incheckt om van het spits- naar het daltarief te gaan?
Terechte vragen inderdaad Tochjo en iMark. Ik ga het even tot op de bodem uitvissen en kom er daarna op terug!
Reputatie 6
Badge
De schrijver van het artikel doet voorkomen alsof NS en deze 12 stations nu het Utopia der Nederlanden zijn....

Hoe ik het lees, heeft deze situatie uitsluitend betrekking op die 12 stations en sowieso niet op andere stations.
Ben benieuwd hoe het inderdaad zit als je bewust uit- en incheckt en of er ook een oplossing komt als je moet overstappen op een andere vervoerder. Daar kies je immers niet zelf voor.

De 12 stations zijn alvast een goed begin!
Ik denk eerder dat het voor alle stations met poortjes geldt, want bij veel daarvan kan je ook winkelen buiten de poortjes..

Het artikel is jammer genoeg te onduidelijk en roept inderdaad veel vragen op.
Nog twee vragen:

1) Als het alleen geldt voor 12 stations, welke 12 stations zijn dat dan?

2)
Daarom past NS het reisprincipe aan van rit van reis. Voortaan is de eerste check-in bepalend voor het tarief voor de hele reis, ongeacht of een reiziger op een van deze 12 stations voor een overstap uit en in moet checken. Tevens biedt het de reiziger, met behoud van dalkorting, de mogelijkheid het binnengebied te verlaten voor een boodschap in een van de winkels buiten de poortjes.

Is dat laatste inderdaad altijd zonder bijkomende kosten? - Dat vraag ik me specifiek af voor een toegestane reisroute van A naar C die niet de kortst mogelijke in aantal tariefeenheden is en die toevallig langs B loopt, waarbij op station B de OV-chipkaartzone even wordt verlaten. De omschrijving "Daarom past NS het reisprincipe aan van rit van reis." suggereert dat daarvoor voortaan niet méér betaald hoeft te worden dan voor een reis van A naar C. Is dat onverhoopt niet het geval, dan moeten reizigers nog steeds met de tariefeenhedenkaart in de hand puzzelen of een boodschap buiten de poortjes wel of geen verhoging van de reisprijs oplevert.

edit: derde vraag verwijderd, was al door Tochjo gesteld.
Reputatie 6
Badge
Hier is een antwoord te vinden:
http://www.ovpro.nl/trein/2016/03/21/eerste-check-in-bij-ns-bepaalt-tarief-voor-gehele-reis/

Echter: De heer Trinthamer moet duidelijker communiceren of hij moet beter geciteerd worden, want uit bovenstaand artikel blijken twee scenario's.

-Alleen bij gedwongen overstap op een van de twaalf stations houdt de reiziger zijn korting;
-Elke reiziger die binnen 35 minuten opnieuw incheckt (na buiten de poortjes te zijn geweest) behoudt zijn korting.

Wie het weet mag het zeggen:) ...
Hier is een antwoord te vinden:
http://www.ovpro.nl/trein/2016/03/21/eerste-check-in-bij-ns-bepaalt-tarief-voor-gehele-reis/

Voor het geval dat die link dood gaat: Het antwoord dat daar te vinden is, is dat de gedwongen overstap van NS naar een andere vervoerder wél ongewijzigd doorbreking van de lange-afstandskorting en een overgang van tariefperiode kan betekenen. (Over een overstap in de omgekeerde richting, van een andere vervoerder naar NS, wordt niets gezegd.)

NS-woordvoerder Eric Trinthamer zegt dus enerzijds
“Maar een reiziger die onbewust van daltarief naar voltarief gaat omdat hij de poortjes passeert om zijn reis te vervolgen, mag niet benadeeld worden door de inrichting van het station.”
en anderzijds dat de reiziger wel benadeeld mag worden door de inrichting van het OV-chipkaartsysteem.
Reputatie 6
Badge
Tja, dat woord 'onbewust ' blijft vaag. Ook valt mij op, dat ns in dit topic niet reageert. Ben het eens, dat dit ook naar en van een overstap op/van een andere vervoerder moet gelden. Dit laatste zou dan toch ook binnen een dag geherprogrammeerd moeten kunnen zijn.
Badge +3
Ook valt mij op, dat ns in dit topic niet reageert.

Sjoerd NS heeft 3 dagen geleden gemeld dat hij het tot de bodem gaat uitzoeken.

Kom er maar in, Sjoerd.
Ben er nog mee bezig, heb nog niet alles duidelijk! Excuses hiervoor.
Even de laatste update:

Het gaat serieus opgepakt worden door de afdelingen die over deze berichtgevingen gaan. Er is me verteld dat ze het me laten weten zodra ze meer weten. Zodra ik hierover bericht heb gekregen, zal ik het uiteraard via dit topic met jullie delen.
Het is echt bizar dat niemand bij de NS hier details over weet, terwijl het wel naar buiten wordt gebracht als dat hebben we toch weer goed geregeld.

(terwijl dezelfde vragen hierover 10 maanden geleden ook al gesteld waren door forumleden)
Ik heb inmiddels voor een deel duidelijk hoe het gaat werken, vandaar een update.

Met betrekking tot de reizigers die bewust uitchecken op deze stations, om vervolgens weer te kunnen inchecken in de daluren:

Dit is in de nieuwe situatie niet meer mogelijk wanneer dit met dezelfde OV- Chipkaart gebeurd. Enkel wanneer de reiziger met twee OV Chipkaarten reist, of een ticket koopt voor het eerste deel van de reis kan er op deze 12 stations ingecheckt worden in de daluren.

Welke 12 stations dit precies zijn heb ik nog niet helemaal duidelijk, dus daar zal ik nog op terugkomen!
@sjoerd
Blijft toch grappig dat als de NS iets bedenkt, niet goed over nadenkt, de oplossings is neem maar een tweede ov-chipkaart.
In dit topic zijn precies deze pijnpunten al 10 maanden geleden aangegeven. Misschien een tip voor de volgende keer om daar iets mee te doen.
We nemen het zeker mee marv87!
Reputatie 6
Badge
Extra bijzonder is het, dat NS voor sluiting van de poortjes weet dat er een probleem is, maar toch de poortjes op die bewuste stations sluit, voordat er een oplossing is. Nu >schijnt< er een oplossing te zijn, die NS zelf niet kan formuleren, terwijl hun waarde persvoorlichter vorige week een heel mooi verhaal de wereld inbrengt.

Toch gingen de poortjes vorig jaar toch dicht op de probleemstations en dupeerde NS (bewust??) klanten. Oh nee, er werd een wollig 'pamflet' opgehangen over in- en uitchecken op 'dit station' en de gevolgen voor het tarief. Ik vraag mij af hoeveel reizigers hun geld niet hebben opgehaald bij de automaat.

Al met al vind ik het een erg slecht verhaal. Het geeft aan dat er op bepaalde afdelingen zeer inefficiënt, maar ook tegen klantbelang in gewerkt wordt. (Ik doel daarbij niet op de forummedewekers, maar op de backoffice.)

En die 12 probleemstations die NS wel meent te hebben maar niet kan benoemen die worden vast bekend als Pasen en Pinksteren op een dag vallen......
Badge +3
Het is nog idioter. Door poortjes te sluiten, creëert NS problemen die er nooit geweest zijn. En dan heb ik het niet over de stationstunnels waarvoor passanten nu een OV-chipkaart of passagerecht moeten hebben. Ik heb het dan puur over tariefmatige problemen.

Maar het meest ergerniswekkende is natuurlijk de woordvoerder die blijkbaar maar wat uit zijn nek heeft lopen kletsen en van de details niets af blijkt te weten. Wat een amateurs.

Reageer