beantwoord

Tussentijds uitstappen

• 17 september 2015
  • 12 reacties
  • 1355 Bekeken

In de grijze oudheid, toen er nog uitgangscontrole was, moerst je het kartonnen of papieren kaartje laten stempelen als je de reis onderweg wilde onderbreken. Later was dat niet meer nodig. Nu met die OV-chipkaart moet ik, als ik het goed heb begrepen, binnen zes uur uitchecken. Het is niet helemaal duidelijk maar als er geen poortjes zijn zou je gewoon binnen die tijd je reis kunnen onderbreken en daarna verder gaan naar je eindbestemming. Check ik echter uit en daarna weer in dan kost mijn reis ineens een stuk meer. Bij de bus mag je wel, binnen een bepaalde tijd, overstappen voor een gereduceerd tarief. De OV-chip is blijbaar gebaseerd op de Octopuskaart in Hong Kong. Daar is het zo dat als je inchekt en uitcheckt op de Light Railway [een soort tram] en daarna weer incheckt op de trein [metro] het eerste bedrag er volledig wordt afgetrokken omdat dat dan als een 'feeder" wordt gezien. Dus moeten ook hier best mogelijkheden bestaan om nodeloze geldklopperij tegen te gaan.
icon

Beste antwoord door Inge NS 17 september 2015, 16:37

Je kunt inderdaad tot 6 uur na de check-in nog weer uitchecken. Het is echter niet de bedoeling om bewust niet uit te checken als je je reis onderbreekt en het station verlaat. Als de conducteur dit opmerkt kan hij/zij hier een boete voor uitschrijven. Als je je reis onderbreekt en binnen 35 minuten weer incheckt, dan wordt je reis overigens als 1 geheel gezien. De langeafstandskorting telt dan ook gewoon door en je betaalt niet opnieuw het opstaptarief. Klik hier voor meer uitleg.
Bekijk origineel

12 reacties

Het moet natuurlijk tussentijds uitstappen zijn.
Je kunt inderdaad tot 6 uur na de check-in nog weer uitchecken. Het is echter niet de bedoeling om bewust niet uit te checken als je je reis onderbreekt en het station verlaat. Als de conducteur dit opmerkt kan hij/zij hier een boete voor uitschrijven. Als je je reis onderbreekt en binnen 35 minuten weer incheckt, dan wordt je reis overigens als 1 geheel gezien. De langeafstandskorting telt dan ook gewoon door en je betaalt niet opnieuw het opstaptarief. Klik hier voor meer uitleg.
Reputatie 6
Badge
Dit is ook een duidelijk nadeel van de ovchipkaart tov van een papieren enkele reis vroeger. Ofwel, invoering van de kaart benadeelt reiziger. In de praktijk doe ik het ook zo, gewoon uitstappen en later weer verder gaan. Het opnieuw inchecken is idd geld binnenharken.

Een kaart wordt niet na 6 uur uitgecheckt, ook al doet men anders geloven gebeurt dit volgens mij pas na middernacht of zelfs nog later.

Er zijn ook nog andere manieren om door de poortjes te komen.
Reputatie 4
Badge
Bij de invoering van de OV-chipkaart zijn ook de prijsberekeningen van treinreizen. Behalve dat je niet meer ongelimiteerd de reis mag onderbreken en het station kunt verlaten, is een dagretour ook niet meer goedkoper dan twee enkele reizen. Volgens een ingewikkelde berekening zijn de prijzen daar destijds op aangepast. Voor sommige mensen pakt dat voordelig uit, voor anderen nadelig.

Dat geldt ook voor de regel dat als je voor de spits bent ingecheckt je met korting kan blijven reizen tijdens de spits. Dat mocht vroeger niet en is een vooruitgang. Een achteruitgang is dat als je nu een reis in de spits begint en de reis duurt tot in de daluren, je de trein uit moet om uit- en in te checken om van je voordeel/dalurenkorting te kunnen profiteren.

Ik vind het gemakkelijk om het betalen voor je treinreis te bestempelen als "binnenharken" of "nodeloze geldklopperij".
Reputatie 6
Badge
De kaart op zich ben ik best positief over, maar niet de beperkingen:
-onderbreken reis (en weer verder gaan).
-inchecken per vervoerder op dal/spits grens
-verplicht door poortjes op eenzelfde (NS) statioin op dal/spits grens

Dit zie ik toch echt als geld binnenharken, omdat het systeem ook anders geprogrammeerd kan worden zonder dat extra kosten voor de reiziger met zich meebrengt. Dingen veranderen, dat snap ik, maar deze punten zijn wat mij betreft echt onnodig.

Enig voordeel is dat je nu eenmaal ingecheckt voor half 7 goedkoop kan blijven reizen. (Nu echter is er een middagspits.)
Reputatie 4
Badge
Aan de punten twee en drie wordt gewerkt. Hopelijk is dat snel geregeld, net zoals Geld Terug bij Vertraging over een traject met meerdere vervoerders.

Punt 1 is lastiger, omdat je bijvoorbeeld bij het onderbreken van een reis tijdens een tussenstop gebruik kunt maken van ander OV (bus of tram) en dan niet meer herkenbaar is dat je een NS-reis onderbrak.

De middagspits staat los van de OV-chipkaart.

Overigens vind ik veel kwalijker dat er op zoveel stations helemaal geen poortjes gaan komen. Een dergelijke kaart kan alleen goed werken als je gedwongen wordt om bij vertrek en aankomst in en uit te checken. Alleen op die manier heeft de reiziger een redelijk grote zekerheid dat hij/zij een geldig kaartje heeft en de juiste prijs betaalt. Want je kunt zelf niet meer op elk moment zien of je een geldig kaartje hebt. Daar moet je een automaat of een conducteur voor hebben. Het brengt de reiziger in een ongelijke positie.
Goedemorgen, na 1034 werkzoekende te zijn. heb ik werk gevonden in Rotterdam. Ik woon nog thuis en heb de keuze om te reizen met ov en auto. Maar voorlopig maak ik gebruik van ov. Ik heb een vraagje. Dagelijks moet ik van Utrecht centraal naar Maashaven ( zuiden van Rotterdam) Daarvoor moet ik eerst de trein nemen naar Rotterdam centraal. Vervolgens moet ik de metro nemen naar Maashaven. Mijn vraag is of ik op Rotterdam centraal moet uitchecken of op bushalte Maashaven?? overigens vind ik de prijzen erg duur.
Mag wel wat goedkoper. Ik hoor het graag Gr,
Reputatie 4
Badge
U checkt steeds in en uit bij iedere vervoerder, of als u een station verlaat.

In uw geval:
U checkt in Utrecht in bij NS (bij de paaltjes, er zijn nog geen poortjes) en in Rotterdam checkt u uit (door de poortjes).

Bij het instappen in de bus checkt u in (bij de chauffeur in de regel) en bij het uitchecken weer uit (bij de uitgang).

Goede reis.
RIJDEN DE TREINEN WEL NAAR ROTTERDAM. IK LAS NET IETS MET ONTRUIMING????
Reputatie 4
Badge
In de reisplanner kunt u zien welke treinen er rijden.
http://www.ns.nl/reisplanner-v2/index.shtml?language=nl

Op dit moment lijken er inderdaad nauwelijks treinen te rijden, als je naar de actuele vertrektijden in Rotterdam kijkt:
http://www.ns.nl/actuele-vertrektijden/avt?station=rtd

U kunt Rotterdam beter even mijden, denk ik.
Reputatie 4
Badge
RIJDEN DE TREINEN WEL NAAR ROTTERDAM. IK LAS NET IETS MET ONTRUIMING????

U kunt naar uw bestemming wellicht naar Rotterdam Alexander reizen en daar de Metro pakken. Ik weet niet welke bus u moet hebben, maar de buslijn zal ongetwijfeld ergens de metro kruisen. Desnoods reist u met de metro naar Rotterdam Centraal en pakt daar de bus. Zal wel een uurtje langer duren, vermoed ik.
De kaart op zich ben ik best positief over, maar niet de beperkingen:
-onderbreken reis (en weer verder gaan).

Het onderbreken van een reis komt je inderdaad duur te staan. Stel je gaat van Groningen naar Vlissingen en je hebt korting. Dan betaal je voor een enkele reis 15,40 EURO. Echter onderbreek je je reis in Rotterdam, om b.v. iemand te bezoeken, moet je in Rotterdam door de poortjes en kost je totale reis naar Vlissingen maar liefst 27,30 EURO (15,40 + 11,90). Dit is onrechtvaardig. In London heb je b.v. een Oystercard. Deze weet precies wanneer op een dag een bepaald maximum is bereikt en houdt dan op met het aftrekken van geld. Het OV in Nederland heeft deze beperking helaas niet.

Reageer