beantwoord

Tussentijdse stop station

Hallo! Ik heb afgelopen weekend een enkele reis naar groningen gemaakt van zaandijk, dit kostte mij 15,10 (ik reis student met korting). Ik was hierbij 3 uur onderweg. De volgende dag wilde ik terug reizen, en besloot ik dit te doen via mijn OV chipkaart. Ik stapte uit, checkte uit (anders kon ik het station niet uit) en ging even wat drinken. Toen ik terugkwam bleek dat ik veel meer geld had betaald voor mijn reis, wel 6 euro meer. Volgens de Klantenservice heb ik voor 2 reizen betaald omdat ik uitgecheckt heb. Maar ik kon niet NIET uitchecken, omdat ik dan het station niet af kon. Heeft iemand hier ervaring mee en weet iemand wat je hiermee moet doen? Alvast bedankt!
icon

Beste antwoord door Dennis 4 juni 2014, 16:37

Dat klopt. Het geldt bij een onderbreking van meer dan 35 minuten.
Bekijk origineel

10 reacties

Reputatie 6
Badge +2
Dus er is eigenlijk niks wat ik kan doen? Wat een onzin systeem eigenlijk. Want je kunt geen eten krijgen in de trein en als je dan naar een burgerking of iets dergelijks wilt, moet je uitchecken omdat je er anders niet naar toe kunt. Al zit de burgerking op het zelfde station.
Reputatie 6
Badge +2
Ik zou een station uitkiezen zonder poortjes, of een station met een eetgelegenheid binnen de poortjes. Of elk half uur even in- en uitchecken.
Wat als er een storing is, dan moet de reiziger op het perron blijven zitten?
Wat als er een storing is, dan moet de reiziger op het perron blijven zitten?

Ik neem aan dat je een stroomstoring o.i.d. bedoelt, waardoor er niet meer in- of uitgecheckt kan worden.
Want er zijn natuurlijk ook heel andere storingen te bedenken.

In noodgevallen en bij storingen zijn de poortjes handmatig te openen, zodat iedereen vrijelijk in- en uit kan lopen.
Voor calamiteiten waarbij de stroomvoorziening nog in tact is zijn in de directe omgeving van de poortjes nooddrukknoppen aangebracht.
Nee, ik bedoel een storing waardoor niet verder gereisd kan worden. Ik word regelmatig uit de trein gezet met de boodschap "we weten niet wanneer de dienstregeling hervat wordt".
Reputatie 3
Badge
Nee, ik bedoel een storing waardoor niet verder gereisd kan worden. Ik word regelmatig uit de trein gezet met de boodschap "we weten niet wanneer de dienstregeling hervat wordt".

Ja. De regel is dat, als er meer dan 35 minuten zit tussen het uitchecken en het opnieuw inchecken op hetzelfde station, de reis wordt opgesplitst in twee delen.
Als je uitcheckt op het station waar je gestrand bent, en vervolgens op eigen gelegenheid alsnog naar huis gaat, kom je ook hoogstens in aanmerking voor Geld Terug bij Vertraging tot het station waar je bent uitgecheckt (als je daar al meer dan een half uur vertraging had). Je krijgt dus geen GTBV tot aan je oorspronkelijke bestemming.

NS verwacht inderdaad dat je blijft wachten tot ze wel weten of er nog een trein gaat, en wanneer, of tot ze bussen hebben ingezet.
Reputatie 6
Badge +2
Wat als er een storing is, dan moet de reiziger op het perron blijven zitten? (..) ik bedoel een storing waardoor niet verder gereisd kan worden. Ik word regelmatig uit de trein gezet met de boodschap "we weten niet wanneer de dienstregeling hervat wordt".
Goed punt. Als zoals in Almere de poortjes gesloten zijn, met personeel erbij dat mensen met een papieren kaartje na controle doorlaat, zouden in zo'n geval de poortjes geopend moeten worden, of althans mensen die zijn ingecheckt toe moeten worden gestaan zonder uit en in te checken heen en weer te lopen, om bijvoorbeeld in afwachting van nadere berichten wat te gaan eten. Anders zou hun GTBV en LAK ook nog eens in gevaar komen.
Badge
Dus er is eigenlijk niks wat ik kan doen? Wat een onzin systeem eigenlijk. Want je kunt geen eten krijgen in de trein en als je dan naar een burgerking of iets dergelijks wilt, moet je uitchecken omdat je er anders niet naar toe kunt. Al zit de burgerking op het zelfde station.

TjoekTjoek88, welkom op het forum. Ik kan me voorstellen dat je baalt. Klopt wat Dennis aangeeft. Bij een onderbreking van meer dan 35 minuten wordt op het moment je weer opnieuw incheckt gezien als 2 reizen. Wat je kan doen is, inderdaad een station kiezen zonder poortjes. Hopelijk is je volgende ervaring beter.
Reputatie 3
Badge
Anders zou hun GTBV en LAK ook nog eens in gevaar komen.

Dat is inderdaad de crux. Stel je komt uit Amsterdam en strandt tijdelijk in Almere. Checkt uit. Gaat wat te eten halen. Komt anderhalf uur later terug, en de trein rijdt weer richting Zwolle. Je checkt in, reist door naar Zwolle en checkt daar weer uit.

Gevolg zou zijn dat een reis Amsterdam-Zwolle met anderhalf uur vertraging wordt opgeknipt in twee reizen (Adam-Almere en Almere-Zwolle) die ieder op zichzelf geen vertraging hadden. Dat zou toch wel curieus zijn. . .

Reageer