beantwoord

uit en inchecken tijdens daluren voor korting

• 22 augustus 2019
  • 2 reacties
  • 308 Bekeken

Ik zou graag willen weten wanneer ik de trein van 18.26 uur pak en dus vóór 18.25 uur incheck, krijg ik geen korting. Maar wanneer ik op het eerst volgende perron mijn ov chipkaart weer uitcheck en opnieuw incheck (na 18.30 uur) en dan weer op dezelfde trein stap word mijn korting dan wel gerekend?
Het gaat om een reis op vrijdag avond met mijn weekend vrij abbonement.
icon

Beste antwoord door Momo 22 augustus 2019, 08:51

Nee. Pas wanneer er tenminste 35 minuten tussen het uit en weer inchecken zit wordt er een nieuwe reis begonnen en reis je daarna met korting (of vrij).
Zie https://community.ns.nl/ov-chipkaart-5/belangrijk-ov-chipkaartwijziging-24563

Uitzondering is wanneer je overstapt naar een andere vervoerder, behalve bij NS Flex want dan blijf je met hetzelfde tarief doorreizen.

Er zijn wel foefjes om toch af te dwingen dat je met korting reist, bv na uitchecken inchecken bij een andere treinvervoerder, daar uitchecken en dan weer inchecken bij NS (al gaat dat niet op wanneer je Flex hebt) of na uitchecken bij de kaartautomaat Samenreiskorting laden, die er weer afhalen en dan weer inchecken, maar dat kost zoveel tijd dat je dezelfde trein niet meer haalt.
Wat wel kan is 2 OV-chipkaarten gebruiken, één zonder abonnement waarmee je het eerste deel van je reis incheckt en een tweede met abonnement. Zorg dan wel dat ze goed herkenbaar zijn voor jou zodat je niet met de verkeerde in of uitcheckt.
Bekijk origineel

2 reacties

Badge +3
Welkom bij de NS Community.

Als je reis (ruim) na 16:00 begint zit je in de spits en dan kan je net zo goed een (voltarief) e-ticket enkeltje kopen (via de NS app of reisplanner, of de link hierboven) tot het eerste station waar de trein na 18:25 stopt, en daar even inchecken met je Weekend Vrij.

Het is echt de moeite want bij Weekend Vrij op een vrijdag maakt dat het hele verschil tussen voltarief en vrij reizen dus.

Let op dat als je om in te checken eerst door poortjes naar 'buiten' moet, je daarvoor het e-ticket gebruikt en niet je ov-chipkaart.
Reputatie 7
Badge +3
Nee. Pas wanneer er tenminste 35 minuten tussen het uit en weer inchecken zit wordt er een nieuwe reis begonnen en reis je daarna met korting (of vrij).
Zie https://community.ns.nl/ov-chipkaart-5/belangrijk-ov-chipkaartwijziging-24563

Uitzondering is wanneer je overstapt naar een andere vervoerder, behalve bij NS Flex want dan blijf je met hetzelfde tarief doorreizen.

Er zijn wel foefjes om toch af te dwingen dat je met korting reist, bv na uitchecken inchecken bij een andere treinvervoerder, daar uitchecken en dan weer inchecken bij NS (al gaat dat niet op wanneer je Flex hebt) of na uitchecken bij de kaartautomaat Samenreiskorting laden, die er weer afhalen en dan weer inchecken, maar dat kost zoveel tijd dat je dezelfde trein niet meer haalt.
Wat wel kan is 2 OV-chipkaarten gebruiken, één zonder abonnement waarmee je het eerste deel van je reis incheckt en een tweede met abonnement. Zorg dan wel dat ze goed herkenbaar zijn voor jou zodat je niet met de verkeerde in of uitcheckt.

Reageer