uit- en inchppen voor een Duitse trein

  • 11 January 2023
  • 10 reacties
  • 497 Bekeken

Reputatie 3

In de reisplanner staat het duidelijk, bijvoorbeeld "check uit bij NS en check in bij Blauwnet” en dan weet je wat je moet doen.

Maar dan…

Van Borne naar Oldenzaal. “Check-uit NS of Blauwnet en check-in Eurobahn“ Er is in Hengelo echter nergens een paal van Eurobahn te vinden. Niet op het perron en niet in de trein. Misschien mag je de paal van NS of Blauwnet gebruiken, maar ik vermoed van niet, want bij beide vervoerders staat dat je uit en in moet chippen.

Van Deventer naar Glanerbrug. “Check uit NS en check-in DB". Ook hier, er is geen paal van DB te vinden. Gelukkig wel van Blauwnet en die mag je gebruiken. Sterker nog, als je bij Blauwnet ingechipt hebt, mag je doorreizen naar Duitsland.

Van Hengelo naar Glanerbrug. Nu hoef je niks te doen, volgens de website. Maar hoe kom je dan door de poortjes? Inderdaad door uit te chippen bij Blauwnet en in te chippen bij, opnieuw, Blauwnet! Eerst bij het poortje en dan bij de paal.

 

 


10 reacties

Van Borne naar Oldenzaal. “Check-uit NS of Blauwnet en check-in Eurobahn“ Er is in Hengelo echter nergens een paal van Eurobahn te vinden. Niet op het perron en niet in de trein. Misschien mag je de paal van NS of Blauwnet gebruiken, maar ik vermoed van niet, want bij beide vervoerders staat dat je uit en in moet chippen.

De treinen van Eurobahn vallen in Overijssel net als die van Arriva, Keolis en DB onder Blauwnet. Je moet dus voor Eurobahn bij Blauwnet in/uitchecken.

Van Borne naar Oldenzaal blijf je normaliter in Hengelo dus bij Blauwnet ingecheckt ook als je verder reist met Eurobahn. Reis je echter vanaf Borne met een spitstrein van NS dan moet je in Hengelo wel uitchecken bij NS en inchecken bij Blauwnet.

Zie verder bij https://blauwnet.nl/

Reputatie 3

Van Borne naar Oldenzaal. “Check-uit NS of Blauwnet en check-in Eurobahn“ Er is in Hengelo echter nergens een paal van Eurobahn te vinden. Niet op het perron en niet in de trein. Misschien mag je de paal van NS of Blauwnet gebruiken, maar ik vermoed van niet, want bij beide vervoerders staat dat je uit en in moet chippen.

De treinen van Eurobahn vallen in Overijssel net als die van Arriva, Keolis en DB onder Blauwnet. Je moet dus voor Eurobahn bij Blauwnet in/uitchecken.

Van Borne naar Oldenzaal blijf je normaliter in Hengelo dus bij Blauwnet ingecheckt ook als je verder reist met Eurobahn. Reis je echter vanaf Borne met een spitstrein van NS dan moet je in Hengelo wel uitchecken bij NS en inchecken bij Blauwnet.

Zie verder bij https://blauwnet.nl/

Fin dat je dat allemaal weet. Waarom weet de NS-reisplanner dat niet?

Van Borne naar Oldenzaal. “Check-uit NS of Blauwnet en check-in Eurobahn“ Er is in Hengelo echter nergens een paal van Eurobahn te vinden. Niet op het perron en niet in de trein. Misschien mag je de paal van NS of Blauwnet gebruiken, maar ik vermoed van niet, want bij beide vervoerders staat dat je uit en in moet chippen.

De treinen van Eurobahn vallen in Overijssel net als die van Arriva, Keolis en DB onder Blauwnet. Je moet dus voor Eurobahn bij Blauwnet in/uitchecken.

Van Borne naar Oldenzaal blijf je normaliter in Hengelo dus bij Blauwnet ingecheckt ook als je verder reist met Eurobahn. Reis je echter vanaf Borne met een spitstrein van NS dan moet je in Hengelo wel uitchecken bij NS en inchecken bij Blauwnet.

Zie verder bij https://blauwnet.nl/

Fin dat je dat allemaal weet. Waarom weet de NS-reisplanner dat niet?

De planner kijkt alleen wie de vervoerder is en concludeert dan dom dat je moet uit/inchecken, ook als dat soms niet het geval is.

Reputatie 7
Badge +1

Fin dat je dat allemaal weet. Waarom weet de NS-reisplanner dat niet?

De planner kijkt alleen wie de vervoerder is en concludeert dan dom dat je moet uit/inchecken, ook als dat soms niet het geval is.

Het is ietsje ingewikkelder denk ik.

De trein naar Eijsden is een NS-trein, de planner zegt dat het NMBS is maar hij zegt niet (meer?) dat je moet omchecken. Ik zou denken dat dat bij die andere treinen dus ook wel kan worden bijgestuurd.

Reputatie 7
Badge +3

Dat lijkt me ook.

Het is iets dat vrij eenvoudig op het niveau van de treinseries te regelen moet zijn. De 5300-serie van de NMBS van Maastricht naar Eijsden rijdt onder verantwoordelijkheid van NS in Nederland en valt onder het AVR-NS. In- en uitchecken bij NS.

De 20350-serie (ook bekend als de RB61) kan dan eenvoudig de toekenning krijgen dat moet worden in- en uitgecheckt bij Blauwnet.

 

Reputatie 7
Badge +2

Bij die grenstreintjes moet je wel oppassen, want die gebruiken soms maar een halve treinserie. En soms zijn het er zelfs drie binnen een honderdtal.

In de reisinfo heb ik het al wel vaker mis zien gaan met series die op het tweede cijfer van achteren verschillen. Dan staat een verstoring voor de stoptrein Arnhem - Düsseldorf bij de stoptrein Venlo - Hamm bijvoorbeeld.

Het probleem met dit soort meldingen, is dat je ze handmatig moet inprogrammeren. En vooral: onderhouden. Iemand moet NS even wijzen op deze fout, dan is het veelal zo gefixt. Doe in de app via help → app support een melding of mail direct naar support@nsmlab.zendesk.com.

De trein naar Eijsden is een NS-trein, de planner zegt dat het NMBS is maar hij zegt niet (meer?) dat je moet omchecken. Ik zou denken dat dat bij die andere treinen dus ook wel kan worden bijgestuurd.

Die weergave van de vervoerder is een ander verhaal, en heeft vooral te maken met het feit dat NS onderliggend dat soort informatie aan een treinserie hangt. Zo is het ook niet meer mogelijk om een trein onderweg van treinformule te laten wijzigen bijvoorbeeld.

Het dataformaat zou prima overweg kunnen met verschillende vervoerders voor gedeelten van het traject, maar NS levert het niet zo aan.

Het laten verdwijnen van die melding is dan weer zo triviaal als een extra regeltje code. Maar dat moet allemaal handmatig geprogrammeerd worden in een afnemende applicatie. NS levert die informatie niet mee in de bronbestanden.

Reputatie 7
Badge +1

De trein naar Eijsden is een NS-trein, de planner zegt dat het NMBS is maar hij zegt niet (meer?) dat je moet omchecken. Ik zou denken dat dat bij die andere treinen dus ook wel kan worden bijgestuurd.

Die weergave van de vervoerder is een ander verhaal, en heeft vooral te maken met het feit dat NS onderliggend dat soort informatie aan een treinserie hangt. Zo is het ook niet meer mogelijk om een trein onderweg van treinformule te laten wijzigen bijvoorbeeld. Het dataformaat zou prima overweg kunnen met verschillende vervoerders voor gedeelten van het traject, maar NS levert het niet zo aan.

Ah, dus NS maakt het zichzelf moeilijk door zichzelf beperkingen op te leggen en liegt dus daarom maar dat het NMBS is? Het is wel consequent fout in zo'n beetje alle reisinfo. En dat heeft in het verleden al meermaals problemen opgeleverd bij GTBV… allemaal werkverschaffing vermoedelijk.

Het is al fout in het bronsysteem, dus dat komt ook niet meer goed verderop in de keten. Of afnemende applicaties moeten zelf weer allerlei tabellen bij gaan houden, maar dan krijg je een situatie zoals dit topic. Dan moet je actief op wijzigingen monitoren. 

Reageer