beantwoord

Uitcheck niet goed gegaan bij werkzaamheden

Vanuit EVA werd ik hierheen verwezen.

Op 5 april jl. heb ik wegens werkzaamheden een deel van mijn reis met het GVB afgelegd. Bij het uitstappen van mijn reis op Amsterdam RAI werd mij door een medewerker verteld dat ik bij de poortjes moest uitchecken. Helaas deed ik dat aan de verkeerde kant en werd ik ingecheckt. Daarna 2x geprobeerd weer uit te checken, maar dit is niet geregistreerd.

Hoewel me dit geen geld kost omdat ik op WeekendVrij reisde, gaat dit wel ten koste van het aantal keren dat ik mag "vergeten" uit te checken.

Daarom verzoek ik u om deze "gemiste uitcheck" te corrigeren. Voor de benodigde gegevens kunt u mij privé benaderen.

Mvg,
icon

Beste antwoord door Anonymous 19 april 2014, 00:15

Op 5 april jl. heb ik wegens werkzaamheden een deel van mijn reis met het GVB afgelegd. Bij het uitstappen van mijn reis op Amsterdam RAI werd mij door een medewerker verteld dat ik bij de poortjes moest uitchecken. Helaas deed ik dat aan de verkeerde kant en werd ik ingecheckt. Daarna 2x geprobeerd weer uit te checken, maar dit is niet geregistreerd.

Hoewel me dit geen geld kost omdat ik op WeekendVrij reisde, gaat dit wel ten koste van het aantal keren dat ik mag "vergeten" uit te checken.

Daarom verzoek ik u om deze "gemiste uitcheck" te corrigeren. Voor de benodigde gegevens kunt u mij privé benaderen.

Mvg,

EVA is een alleraardigste virtuele medewerkster, maar toch ook wel een beetje dom.

Ze verwijst mensen vaak naar de Klantenservice of naar dit Serviceforum, terwijl ze zelf onderdeel is van de Klantenservice/forum groep.

Hopelijk wordt EVA zo snel mogelijk met vervroegd pensioen gestuurd.

Met dank aan EVA nu mijn reactie op uw vraag c.q. probleem.

Tussen inchecken en de mogelijkheid om weer uit te checken zit een wachttijd van 100 seconden.

Wellicht dat u binnen die 100 seconden getracht hebt uit te checken, wat dan dus niet is gelukt.

Helaas kan een onterechte incheck, ofwel "vergeten" uitcheck niet op afstand ongedaan worden gemaakt. Dat moet op de kaart zelf gebeuren en kan daarom alleen maar aan een Servicebalie.

Daar kunnen ze uw kaart uitlezen en de "onregelmatigheden" ter plekke corrigeren.

Omdat pas na de 12e vergeten uitcheck uw kaart volledig wordt geblokkeerd (zowel voor weekendvrij, als ook op saldo reizen), is het aanbevelenswaardig niet tot die 12e keer te wachten, maar gewoon bij gelegenheid een keer langs een servicebalie te gaan en e.e.a. in orde te laten maken.

M.vr.gr.

Hans
Bekijk origineel

12 reacties

Reputatie 6
Badge +2
Ik geloof dat je na 12 keer even naar de balie moet om het te laten resetten, niet zo erg dus.
Deze reactie is door Camel verwijderd

Mvg,

EVA is een alleraardigste virtuele medewerkster, maar toch ook wel een beetje dom.
Ze verwijst mensen vaak naar de Klantenservice of naar dit Serviceforum, terwijl ze zelf onderdeel is van de Klantenservice/forum groep.
Hopelijk wordt EVA zo snel mogelijk met vervroegd pensioen gestuurd.

Met dank aan EVA nu mijn reactie op uw vraag c.q. probleem.
Tussen inchecken en de mogelijkheid om weer uit te checken zit een wachttijd van 100 seconden.
Wellicht dat u binnen die 100 seconden getracht hebt uit te checken, wat dan dus niet is gelukt.

Helaas kan een onterechte incheck, ofwel "vergeten" uitcheck niet op afstand ongedaan worden gemaakt. Dat moet op de kaart zelf gebeuren en kan daarom alleen maar aan een Servicebalie.
Daar kunnen ze uw kaart uitlezen en de "onregelmatigheden" ter plekke corrigeren.

Omdat pas na de 12e vergeten uitcheck uw kaart volledig wordt geblokkeerd (zowel voor weekendvrij, als ook op saldo reizen), is het aanbevelenswaardig niet tot die 12e keer te wachten, maar gewoon bij gelegenheid een keer langs een servicebalie te gaan en e.e.a. in orde te laten maken.

M.vr.gr.
Hans
Dag rwesterbeek, het is mij niet helemaal duidelijk met je bedoelt met 'maximale aantal keren dat je mag vergeten uit te checken'. Dit kan op twee wijzen worden geinterpreteerd. Je kan drie keer per jaar geld terug bij vergeten check-out vragen. Daar de check out in je vrije reisuren was is er geen extra saldo van je OV-chipkaart afgeschreven waardoor deze interpratatie niet van toepassing is. Voorts is er geen maximum aan vergeten check outs. Het is inderdaad zo dat na de 12e check out je OV-chipkaart 'vol' is zoals Hans en Dennis beschrijven. Het is inderdaad mogelijk deze 'leeg' te halen bij de NS Servicebalie. Ik hoop dat je met deze info uit de voeten kan! Groet Ramon
Even ter aanvulling op Ramon, de NS service balies kunnen alleen de onvolledige check-ins van NS weghalen, als je het ook vergeten bent bij bijvoorbeeld Veolia of Arriva, dan moet je voor die onvolledige check-ins daar naartoe om ze eraf te halen.
Voorts is er geen maximum aan vergeten check outs. Het is inderdaad zo dat na de 12e check out je OV-chipkaart 'vol' is zoals Hans en Dennis beschrijven.

Hoe moet ik dit interpreteren? Geen maximum, maar toch na 12 keer een blokkade.
Beste Ramon,

In de NS Voorwaarden Abonnementen Consumenten staat bij Artikel 5.9 dat de NS het recht heeft om de OV-chipkaart op te zeggen / te blokkeren indien men fraude pleegt of misbruik maakt. Fraude of misbruik wordt ondermeer gedefinieerd als "Wanneer u met de OV-chipkaart waarmee u heeft ingecheckt bij herhaling niet uitcheckt op het station of de halte die u verlaat;"

Daarnaast spreek ik regelmatig andere OV-gebruikers en ik heb wel eens verhalen gehoord van andere reizigers dat zij tegen problemen oplopen na meerdere gemiste check-uits. Ik wil voorkomen dat ik een in dergelijke situatie terecht kom (of wordt beschouwd als mogelijk fraudeur) en daarom wil ik deze gemiste checkuit herstellen.

Op aanraden van Hans ben ik trouwens intussen naar het loket geweest, maar deze transactie was al te veel transacties geleden, dus zij konden niets meer doen.
Wij hebben inderdaad het recht om OV-chipkaarten (via de Klantenservice OV-chipkaart) te blokkeren. Dit doen wij echter niet zomaar en zeker niet zonder waarschuwbrief vooraf. Een OV-chipkaart heeft 12 cellen zoals wij het noemen. Elk product (ROS of een abonnement) neemt één cel in evenals een vergeten check out. In geval dat wij fraude vermoeden hebben wij inderdaad de mogelijkheid om OV-chipkaarten te blokkeren, maar zoals eerder vermeld gaan wij hier zelden toe over en de klant ontvangt hierover altijd een brief. Alle OV-chipkaarten worden om een bepaalde periode automatisch geleegd (uiteraard op abonnementen ed. na). Indien het loket de transactie niet zag zijn deze transacties al reeds verwijderd van je OV-chipkaart. Groet Ramon
Hoi Ramon,

Fijn voor de jongen dat mogelijk zijn transactie er al af blijkt te zijn. Weer wat geleerd.
Maar die 12 cellen, zoals jij ze noemt, zijn toch exclusief voor NS?
Ik meen wel eens gelezen te hebben dat andere vervoersbedrijven een ander "plekje" in de chip hebben.
Volgens wat ik ooit ervan geleerd heb zijn het 12 cellen beschikbaar op de CICO. Alle bedrijven kunnen die volgens mij gebruiken. En een reiziger die altijd goed incheckt en uitcheckt zal altijd de eerste regel gebruiken.

Dus eerst met de bus van de RET incheck RET naar het station, daar uitcheck RET, eerste regel is weer vrij, check-in bij NS etc. Zo werkt ie volgens mij.
Volgens mij is het verhaal van Loes juist en zijn er per OV-chipkaart 12 cellen. Hier wordt geen onderscheid gemaakt in vervoerder voor zover ik weet 🙂

Reageer