beantwoord

Uitchecken en inchecken, in die volgorde

• 8 november 2018
  • 7 reacties
  • 286 Bekeken

Onlangs reisde ik met een uitgeprinte actiedagkaart en had ik een wachttijd in Zwolle. Ik wilde even door de poortjes om wat eten te halen. Met de QR-code op het papieren ticket gingen de poortjes helaas niet open, Ik ben dan maar achter andere reizigers door de poortjes gelopen.

Ik had mijn ov-chipkaart op zak, maar durfde die niet te gebruiken. Op die kaart was ik niet ingecheckt en ik weet niet of de scanners bij de poortjes een specifieke richting hebben. Als je je kaart gebruikt om via poortjes een station te verlaten, is dat dan per definitie 'uitchecken', of werken de scanners bij de poortjes identiek aan de palen op stations zonder poortjes? In het laatste geval zou ik gewoon kunnen inchecken om het station te verlaten en vijf minuten later kunnen uitchecken als ik het station weer binnenloop.
icon

Beste antwoord door Tochjo 8 november 2018, 11:02

Het was verstandig van u niet uw OV-chipkaart te gebruiken om het station te verlaten: inderdaad kan aan de ene zijde van een poortje alleen worden ingecheckt en aan de andere zijde alleen worden uitgecheckt. Uitchecken zonder ingecheckt te zijn kost het instaptarief. Dat is alleen terug te vragen via de klantenservice.
Bekijk origineel

7 reacties

Badge +3
Het was verstandig van u niet uw OV-chipkaart te gebruiken om het station te verlaten: inderdaad kan aan de ene zijde van een poortje alleen worden ingecheckt en aan de andere zijde alleen worden uitgecheckt. Uitchecken zonder ingecheckt te zijn kost het instaptarief. Dat is alleen terug te vragen via de klantenservice.
Dank voor de heldere repliek. Dan was mijn onderbuikgevoel dus juist. Wel curieus dat voor deze methode is gekozen, terwijl het reeds bestaande systeem met losse palen op stations zonder poortjes op dit vlak prima werkte. Volgens mij zou het dan ook geen probleem hoeven te zijn om andersom door de poortjes te gaan. Als er dan wel onderscheid wordt gemaakt, dan zou uitchecken zonder inchecken gewoon gratis moeten zijn, lijkt me. In het huidige systeem wordt er kennelijk van uitgegaan dat er in deze situatie een fout is gemaakt door de reiziger. Het zou mijn probleem overigens niet verhelpen, maar je opmerking dat dan het inchecktarief wordt gerekend, zou betekenen dat als ik met de chipkaart eerst naar buiten was gelopen en daarna weer naar binnen, ik dus 40 euro had kunnen aftikken. Eerst 20 voor 'uitchecken zonder ingecheckt te zijn' en dan weer 20 voor 'inchecken zonder daarna uit te checken'. Want uitchecken doe ik niet, omdat ik verder reis met het papieren dagkaartje.
Al zou ik voor de tweede '20 euro' natuurlijk wel kunnen inchecken om door het poortje te lopen en direct weer kunnen uitchecken zonder fysiek door het poortje te wandelen.
Badge +3
Het probleem is dat niet ieder poortje een glasplaatscanner heeft die de QR-code (eigenlijk Aztec-code) van een actieticket (of ander e-ticket) kan lezen. In iedere rij poortjes is altijd één poortje geplaatst met een glasplaatscanner. Dat is over het algemeen het extra brede poortje.
Op stations waar internationale treinen stoppen hebben alle poortjes een glasplaatscanner.

Wanneer het ticket niet gescand kan worden, dan meteen contact opnemen met de meldkamer door op de knop te drukken bij de informatiezuil bij de poortjes. Men kan dan op afstand het poortje openen.

De informatie over het gebruik van de glasplaatscanner kan wel wat duidelijker van de kant van NS. Misschien in de vorm van handleiding die automatisch wordt meegestuurd wanneer een e-ticket wordt gekocht.
Badge +3
Als er dan wel onderscheid wordt gemaakt, dan zou uitchecken zonder inchecken gewoon gratis moeten zijn, lijkt me.
Het idee is dat iedereen die zich aan de uitcheckzijde van een poortje bevindt, een treinreis gemaakt heeft en dus een geldig vervoerbewijs heeft waarmee kan worden uitgecheckt of in ieder geval het poortje kan worden geopend. De huidige werkwijze bemoeilijkt zwartrijden. Zou uitchecken zonder ingecheckt te zijn niets kosten, dan kan een zwartrijder de poortjes passeren met een niet-ingecheckte OV-chipkaart.
Het probleem is dat niet ieder poortje een glasplaatscanner heeft die de QR-code (eigenlijk Aztec-code) van een actieticket (of ander e-ticket) kan lezen. In iedere rij poortjes is altijd één poortje geplaatst met een glasplaatscanner. Dat is over het algemeen het extra brede poortje.
Op stations waar internationale treinen stoppen hebben alle poortjes een glasplaatscanner.

Wanneer het ticket niet gescand kan worden, dan meteen contact opnemen met de meldkamer door op de knop te drukken bij de informatiezuil bij de poortjes. Men kan dan op afstand het poortje openen.

De informatie over het gebruik van de glasplaatscanner kan wel wat duidelijker van de kant van NS. Misschien in de vorm van handleiding die automatisch wordt meegestuurd wanneer een e-ticket wordt gekocht.

Dank voor je opmerking over de glasplaatscanner. Zal er eens op gaan letten!
Badge +3
Die AZTEC/QR code scanners hebben een rond verlicht "oog" met de tekst Scan ticket.

Hiermee kan je papieren e-tickets en tickets die in de app (telefoon) geladen zijn scannen. Uiteraard werkt een ov-chipkaart ook bij die poortjes. Als het niet werkt (glas is bekrast of vuil bijvoorbeeld) dan inderdaad melden bij de SOS/Info zuil.

Achter iemand anders aanlopen kan natuurlijk wel, maar is niet de bedoeling (ook al heb je een geldig vervoersbewijs). Het poortje zal luid gaan piepen, maar daar kijkt tegenwoordig bijna niemand meer van op. Maar mensen kunnen ervan schrikken, en als iemand het bij mij probeert maak ik pas op de plaats en zorg dat diegene klem komt te zitten of in ieder geval moet wachten.

Reageer