Uitchecken na 3 uur niet mogelijk | NS Community

Uitchecken na 3 uur niet mogelijk

  • 20 April 2021
  • 8 reacties
  • 255 Bekeken

Hallo allemaal,

Ik heb sinds 3 maanden de app van NS Flex en ben blij voordelig te kunnen reizen. Ik ga regelmatig een weekend naar Friesland. Als ik op station Hillegom vertrek en op Hurdegaryp uitstap, (ook andersom als ik terugga) kan ik NOOIT uitchecken.

Afgelopen weekend weer. Ik check om 7.30u 's-ochtends in, ben onderweg gecontroleerd, alles prima,om 11 uur kom ik aan op Hurdegaryp. Ik check uit, nee hoor!!! Dan check ik IN !!????? 

Hoe kan dat nou?? Ik stap meerdere keren over, maar nergens hoef ik een station af, ik gebruik mijn kaart dus niet. En toch kan ik niet uitchecken op mijn eindpunt.

Idem Ditto als ik naar huis ga. Dan kan ik niet uitchecken op Hillegom. Ook dan check ik volgens dat ding IN.

Komt dit omdat NS 3 uur reizen te lang vindt?

Kan dit opgelost worden? Nu lijkt het net of ik niet snap dat ik in en uit moet checken..... Daar baal ik van. 


8 reacties

Badge +3

Tussen Groningen en Leeuwarden rijden geen treinen van NS, maar van Arriva. Als u van Hillegom naar Hurdegaryp reist, moet u bij uw overstap in Leeuwarden uitchecken bij NS en inchecken bij Arriva. Daarvoor staan zogeheten overstapmeubels op het perron, met paaltjes van beide vervoerders naast elkaar. Nadat u in Leeuwarden hebt uitgecheckt bij NS en ingecheckt bij Arriva, kunt u in Hurdegaryp gewoon uitchecken.

Omgekeerd moet u op de terugreis in Leeuwarden uitchecken bij Arriva en inchecken bij NS.

Als u in Hillegom incheckt bij NS, dan zult u zonder het omchecken in Leeuwarden inderdaad inchecken in Hurdegaryp: u bent immers nog niet ingecheckt bij Arriva, dus het paaltje zal u inchecken. En omgekeerd zult u zonder het omchecken in Leeuwarden op de terugreis in Hillegom inchecken bij NS, want u bent ingecheckt bij Arriva en nog niet ingecheckt bij NS.

Reputatie 7

Tussen Groningen en Leeuwarden rijden geen treinen van NS, maar van Arriva. Als u van Hillegom naar Hurdegaryp reist, moet u bij uw overstap in Leeuwarden uitchecken bij NS en inchecken bij Arriva. Daarvoor staan zogeheten overstapmeubels op het perron, met paaltjes van beide vervoerders naast elkaar. Nadat u in Leeuwarden hebt uitgecheckt bij NS en ingecheckt bij Arriva, kunt u in Hurdegaryp gewoon uitchecken.

Omgekeerd moet u op de terugreis in Leeuwarden uitchecken bij Arriva en inchecken bij NS.

Als u in Hillegom incheckt bij NS, dan zult u zonder het omchecken in Leeuwarden inderdaad inchecken in Hurdegaryp: u bent immers nog niet ingecheckt bij Arriva, dus het paaltje zal u inchecken. En omgekeerd zult u zonder het omchecken in Leeuwarden op de terugreis in Hillegom inchecken bij NS, want u bent ingecheckt bij Arriva en nog niet ingecheckt bij NS.

Ik denk overigens dat TS via Groningen naar Hurdegaryp reist en niet via Leeuwarden. In Leeuwarden staan poortjes en dien je dus wel uit te checken en opnieuw in te checken. Alleen als je via Groningen reist, kom je geen poortjes tegen. (ik ben zelf een paar maanden geleden in een B&B geweest in Hurdegaryp). 

 

Dit soort topics toont overigens eens temeer aan dat de belofte bij invoering van de OV-chipkaart de single sign on nog steeds actueel is. Flex is qua voorwaarden wel een verbetering. De belofte van Single sign on en Single sign off ooit verkwanseld door een onwetende staatssecretaris is nog steeds actueel. Overigens TS zou toch iets in zijn facturen moeten merken of heeft hij soms Weekend Vrij. 

Badge +3

Voor zover ik kon zien, geeft de reisplanner alleen adviezen van Hillegom naar Hurdegaryp via Leeuwarden. Voor reizen via Groningen geldt in principe hetzelfde, dan moet daar worden uitgecheckt bij NS en ingecheckt bij Arriva of omgekeerd.

Op station Leeuwarden staan wel paaltjes op het perron, zo is te zien in de foto op deze pagina. Volgens mij zijn er geen overstappen waarbij poortjes gepasseerd moeten worden, al is het een tijd geleden dat ik daar zelf geweest ben, dus misschien is er iets verbouwd.

Reputatie 7
Badge +4

@Tochjo Het is nog steeds zo. Je kunt binnen de poortjes in Leeuwarden altijd overstappen naar elke richting. Als iemand per ongeluk al is uitgecheckt binnen de poortjes dan ‘ziet’ het poortje dat en word je doorgelaten. Van Hillegom naar Hurdegaryp gaat met uitchecken bij en NS en inchecken bij Arriva in Leeuwarden binnen de poortjes. 

In Groningen werkt het net zo.

Tjongejonge, nou blij dat jullie dit vertellen, want dát wist ik dus niet 😔

Waarom staat dat dan bijvoorbeeld niet in de 9292 app dat ik wèl even opnieuw moet uit en inchecken?

Heb ik nooit op gelet dat er een verschil is van NS en Arriva en dat ik daarom wel moet uit en inchecken.

Het is mij ook nog nooit opgevallen dat er dus blijkbaar 2 verschillende in en uitcheckpalen zijn, van NS en van Arriva. 

Ik vind het maar onduidelijk. Te meer omdat er gezegd wordt u hoeft maar 1x in te checken en 1 x uit te checken op bestemming. Pfffff vermoeiend zoiets. 

Nou, ik zal er op gaan letten volgende x. 

Dankjulliewel 🌹

Reputatie 7
Badge +3

Tjongejonge, nou blij dat jullie dit vertellen, want dát wist ik dus niet 😔

Waarom staat dat dan bijvoorbeeld niet in de 9292 app dat ik wèl even opnieuw moet uit en inchecken?

Heb ik nooit op gelet dat er een verschil is van NS en Arriva en dat ik daarom wel moet uit en inchecken.

Het is mij ook nog nooit opgevallen dat er dus blijkbaar 2 verschillende in en uitcheckpalen zijn, van NS en van Arriva. 

Ik vind het maar onduidelijk. Te meer omdat er gezegd wordt u hoeft maar 1x in te checken en 1 x uit te checken op bestemming. Pfffff vermoeiend zoiets. 

Nou, ik zal er op gaan letten volgende x. 

Dankjulliewel 🌹


Waar wordt gezegd dat jaar 1x in- en uit hoef te checken? Bij overstap naar andere vervoerder moet altijd ingecheckt worden.

Reputatie 7
Badge +3

Voorheen stond dat uitchecken bij de ene vervoerder en weer inchecken bij de ander wel altijdaangegeven in de NS reisplanner, maar sinds enige tijd niet meer. Dit is bv in dit topic geconstateerd. Nu zien je alleen staan dat het ene gedeelte met een NS sprinter of Intercity is en het andere gedeelte met een Arriva stoptrein.

Een uitleg hoe het gaat met overstappen bij meerdere vervoerders is te vinden op https://www.ns.nl/reisinformatie/reizen-met-ov-chipkaart/stations-met-meerdere-treinvervoerders.html  en  https://www.arriva.nl/consumenten/service-contact/ik-heb-een-vraag/hoe-werkt-het-overstappen-met-de-trein.htm

Het enkel in en uitchecken stond ergens bij de reclame voor NS flex. Maar goed nu ik het weet, zal ik erop gaan letten.

Groetjes 

Reageer