beantwoord

Uitchecken verplicht op stations zonder poortjes

• 2 juli 2019
  • 5 reacties
  • 260 Bekeken

Mag de NS je verplichten om uit te checken op een station zonder poortjes waar je gewoon door kan lopen?
icon

Beste antwoord door Anonymous 3 juli 2019, 00:26

Mag de NS je verplichten om uit te checken op een station zonder poortjes waar je gewoon door kan lopen?

Ja

3. Gebruik van de OV-chipkaart
3.1. Bent u altijd verplicht om in- en uit te checken? Als u reist met NS en daarbij gebruikmaakt van een Vervoerbewijs waarvan een OV-chipkaart onderdeel uitmaakt, bent u verplicht om altijd in- en uit te checken. Dit geldt dus ook als u een abonnement heeft, tenzij NS voor uw abonnement uitdrukkelijk heeft bepaald dat hiervoor geen in- en uitcheckverplichting geldt.

Hier zijn volgens mij ook rechtelijke uitspraken over geweest, die zou je hier wel kunnen vinden
Bekijk origineel

5 reacties

Reputatie 7
Badge +3
Los van het feit dat moet omdat het gewoon in de reisvoorwaarden staat kan je reis duurder kan zijn dan het opstaptarief en dan betaal je te weinig. Als je aantal keren niet uitcheckt wordt dan ook je kaart automatisch geblokkeerd.
Dank voor je snelle antwoord Tamzin!

Het eerste deel van wat je zegt heb ik voordat ik de vraag plaatste ook gelezen. In de algemene voorwaarden van reizen op saldo staat dan ook: "Als wel is ingecheckt, maar bij het einde van de rit niet wordt uitgecheckt, is achteraf alsnog sprake van een niet geldig vervoer-bewijs.¨

Mijn vraag is dus of de NS dit zo mag stellen en wat de rechtsgeldigheid hiervan is. De verwarring komt voort uit het feit dat er op dit forum NS medewerkers een geldig vervoersbewijs gelijk stellen aan een OV chipkaart "waar mee ingecheckt is". Ik hoop dat deze toelichting wat helderheid verschaft.
De verwarring komt voort uit het feit dat er op dit forum NS medewerkers een geldig vervoersbewijs gelijk stellen aan een OV chipkaart "waar mee ingecheckt is".

Dat is natuurlijk sowieso onjuist, want dat zou betekenen dat een e-ticket geen geldig vervoersbewijs is.

Ja

3. Gebruik van de OV-chipkaart
3.1. Bent u altijd verplicht om in- en uit te checken? Als u reist met NS en daarbij gebruikmaakt van een Vervoerbewijs waarvan een OV-chipkaart onderdeel uitmaakt, bent u verplicht om altijd in- en uit te checken. Dit geldt dus ook als u een abonnement heeft, tenzij NS voor uw abonnement uitdrukkelijk heeft bepaald dat hiervoor geen in- en uitcheckverplichting geldt.

Hier zijn volgens mij ook rechtelijke uitspraken over geweest, die zou je hier wel kunnen vinden
De verwarring komt voort uit het feit dat er op dit forum NS medewerkers een geldig vervoersbewijs gelijk stellen aan een OV chipkaart "waar mee ingecheckt is". Ik hoop dat deze toelichting wat helderheid verschaft.

Doe, voor de helderheid, eens een paar voorbeeldjes naar topics waar jouw verwarring uit voortkomt?

Reageer