beantwoord

Uiterlijk vervangende OV-chipkaart

• 23 mei 2019
  • 5 reacties
  • 174 Bekeken

Ik ben mijn OV-chipkaart verloren. Ik wil hem als vermist aangeven en een nieuwe bestellen. Nu zit ik met het volgende probleem:

Ik heb 2 OV-kaarten met 2 abonnementen (weekend vrij/voordeeluren). De kaarten zien er niet hetzelfde uit waardoor ik ze makkelijk uit elkaar kon houden. Ik vermoed dat bij het vervangen van de kaart dit zal veranderen.

Ik heb nu zo'n soort kaart: https://twitter.com/RET_controle/status/852130209478438912/photo/1 (minus Ernie) en ik had daarnaast een NS abonnement kaart

Ik denk dat de verloren kaart er zo uitzag: https://www.uitlegov-chipkaart.nl/files/plaatjes/Uitleg_05_faq/05-1.jpg

Is er iets dat ik kan doen om toch 2 verschillende kaarten te hebben?
icon

Beste antwoord door Stijn NS 23 mei 2019, 10:06

Goedemorgen Maarten1983 en welkom bij de NS Community!

Helaas is dit iets waar je maar weinig invloed op hebt. Je zou eventueel contact op kunnen nemen met de Klantenservice van de OV-Chipkaart om te vragen of zij iets voor je kunnen betekenen, gezien zij gaan over de productie en levering van een vervangende kaart, maar ik weet niet of dat ├╝berhaupt mogelijk is.

Mocht je toch twee kaarten krijgen met exact hetzelfde ontwerp kun je natuurlijk altijd een stickertje op een van de twee (of beiden) plakken of er iets op schrijven waarmee je ze uit elkaar kunt halen. Ik weet dat we verschillende gebruikers hier op de Community hebben die ze ook op die manier uit elkaar halen. 🙂
Bekijk origineel

5 reacties

Goedemorgen Maarten1983 en welkom bij de NS Community!

Helaas is dit iets waar je maar weinig invloed op hebt. Je zou eventueel contact op kunnen nemen met de Klantenservice van de OV-Chipkaart om te vragen of zij iets voor je kunnen betekenen, gezien zij gaan over de productie en levering van een vervangende kaart, maar ik weet niet of dat ├╝berhaupt mogelijk is.

Mocht je toch twee kaarten krijgen met exact hetzelfde ontwerp kun je natuurlijk altijd een stickertje op een van de twee (of beiden) plakken of er iets op schrijven waarmee je ze uit elkaar kunt halen. Ik weet dat we verschillende gebruikers hier op de Community hebben die ze ook op die manier uit elkaar halen. 🙂

Mocht je toch twee kaarten krijgen met exact hetzelfde ontwerp kun je natuurlijk altijd een stickertje op een van de twee (of beiden) plakken of er iets op schrijven waarmee je ze uit elkaar kunt halen. Ik weet dat we verschillende gebruikers hier op de Community hebben die ze ook op die manier uit elkaar halen. :)

En art. 71 Wet personenvervoer 2000 dan?
Een stickertje op een hoekje van een OV-chipkaart zal geen enkel effect hebben op de functionaliteit van een OV-chipkaart, noch de controle daarvan belemmeren, tridek_ok, zolang alle benodigde informatie leesbaar blijft. Het lijkt me vrij duidelijk wat de intentie is van dit specifieke artikel en een stickertje op een kaart plakken om het voor de gebruiker makkelijker te maken om meerdere kaarten uit elkaar te houden valt daar lijkt mij niet onder.
Het lijkt me vrij duidelijk wat de intentie is van dit specifieke artikel en een stickertje op een kaart plakken om het voor de gebruiker makkelijker te maken om meerdere kaarten uit elkaar te houden valt daar lijkt mij niet onder.

Nee, dat is dit artikel niet. Je mag hopen dat alle controlerende instanties dat wel zo opvatten, maar het advies om er een stickertje op te plakken wat formeel niet is toegestaan vind ik vreemd.

Het is verboden een onbevoegd gewijzigd of anderszins bewerkt vervoerbewijs te gebruiken, een vervoerbewijs te misbruiken of de controle van vervoerbewijzen te belemmeren of te verhinderen.

Het volgende staat er:
  • Je mag een vervoersbewijs niet bewerken
  • Je mag een vervoersbewijs niet misbruiken
  • Je mag de controle op een vervoersbewijs niet belemmeren of verhinderen
Het gaat niet om een combinatie van deze 3.

Voor TS: Je zou wellicht een nieuwe pasfoto kunnen laten maken zodat je de kaarten op die manier uit elkaar kunt houden?
Reputatie 4
Voor zover ik weet worden er zelfs anonieme chipkaarten verkocht waarop een sticker met een barcode zit. 😉

Reageer