beantwoord

Uitgecheckt bij begin van treinreis

• 14 juli 2016
  • 2 reacties
  • 78 Bekeken

Geachte heer / mevrouw,

Op dinsdag 12 juli was er een storing bij de poortjes op station Woerden. De poortjes aan de kant van het centrum werkten niet en stonden open. Een medewerker vertelde de reizigers (waarvan ik er één was) dat we door de geopende poortjes moesten lopen en konden inchecken aan de andere kant van het station.
Ik wilde daar toen inchecken bij een poortje met een groene pijl en ik ging er vanuit dat mijn OV-kaart wel zou herkennen dat ik nog niet ingecheckt was. Helaas was dit een poortje waar alleen uitgecheckt kon worden en werd er direct 20 euro van mijn saldo afgeschreven.
Daarna wilde ik bij het juiste poortje inchecken en had daar toen te weinig saldo voor.
Vervolgens heb ik opnieuw saldo op mijn kaart gezet, ingecheckt en kon mijn treinreis beginnen.

Is het mogelijk om die 20 euro terug te krijgen, die afgeschreven is bij het uitcheck-poortje?

Met vriendelijke groet,
Huib
icon

Beste antwoord door Tochjo 14 juli 2016, 21:13

Poortjes hebben een incheckzijde en een uitcheckzijde. Als u uw kaart bij de uitcheckzijde houdt, neemt het poortje aan dat u wel een reis gemaakt zult hebben - het idee is immers dat men alleen aan die kant van het poortje komt door met de trein op dat station aangekomen te zijn. Om u toch het station te laten verlaten, opent het poortje wel als u daar uw kaart voor de lezer houdt, ook als u niet bent ingecheckt. Dat laatste kost het instaptarief, want het poortje kan dan de ritprijs niet bepalen.

U kunt uw 20 euro terugvragen via de klantenservice. Dat gaat het snelst telefonisch: de klantenservice is 24 uur per dag bereikbaar op het telefoonnummer 030-751 51 55 (lokaal tarief). U kunt er ook voor kiezen om met NS te chatten (druk op deze pagina op de knop Chat met NS), een e-mail te sturen via dit contactformulier of een berichtje te sturen op Twitter of Facebook. Op deze pagina vindt u daarnaast nog andere contactmogelijkheden, zoals het postadres.
Bekijk origineel

2 reacties

Badge +3
Poortjes hebben een incheckzijde en een uitcheckzijde. Als u uw kaart bij de uitcheckzijde houdt, neemt het poortje aan dat u wel een reis gemaakt zult hebben - het idee is immers dat men alleen aan die kant van het poortje komt door met de trein op dat station aangekomen te zijn. Om u toch het station te laten verlaten, opent het poortje wel als u daar uw kaart voor de lezer houdt, ook als u niet bent ingecheckt. Dat laatste kost het instaptarief, want het poortje kan dan de ritprijs niet bepalen.

U kunt uw 20 euro terugvragen via de klantenservice. Dat gaat het snelst telefonisch: de klantenservice is 24 uur per dag bereikbaar op het telefoonnummer 030-751 51 55 (lokaal tarief). U kunt er ook voor kiezen om met NS te chatten (druk op deze pagina op de knop Chat met NS), een e-mail te sturen via dit contactformulier of een berichtje te sturen op Twitter of Facebook. Op deze pagina vindt u daarnaast nog andere contactmogelijkheden, zoals het postadres.

Bedankt.
Ik ga contact opnemen met de klantenservice.

Reageer