beantwoord

uitlenen OV chipkaart

• 8 januari 2018
  • 21 reacties
  • 11302 Bekeken

Beste,

Mag ik een ov-chipkaart uitlenen?
icon

Beste antwoord door MvanGelder 8 januari 2018, 15:44

Nee dat mag niet, een persoonlijke OV Chipkaart is persoonsgebonden.

Alleen jij kan ermee reizen en de korting krijgen, iemand anders niet. Anders kan de kaart ingenomen worden en ben je hem kwijt.
Bekijk origineel

21 reacties

Nee dat mag niet, een persoonlijke OV Chipkaart is persoonsgebonden.

Alleen jij kan ermee reizen en de korting krijgen, iemand anders niet. Anders kan de kaart ingenomen worden en ben je hem kwijt.
Badge +3
Welkom op het forum!

Nee, een persoonlijke kaart (de naam zegt het al) mag niet door een ander gebruikt worden, en al helemaal niet als er een abonnement op staat dat jou (maar een ander dus niet) recht geeft op korting.

Bij controle wordt de kaart ingenomen en degene die er mee reist krijgt een fikse boete.
Reputatie 7
Badge +4
Een persoonlijke kaart uitlenen mag nooit. Dan reist een ander met uw korting en dat is regelrechte oplichting. Bij controle wordt deze kaart ingenomen en bent u hem kwijt.,

omdat er uiteraard wel gewoon betaald wordt voor de reis maar dan met het kortingstarief.

Uiteraard? Pardon? Het gaat er om dat de rechthebbende betaalt. Er is wel betaald maar niet voor een ander. Die moet dat zelf doen.

Merkwaardige redenering om te denken dat een chipkaart met korting uitgeleend mag worden.

Kennelijk is het in fraudekringen normaal om zo te denken, althans als hier nog sprake is van een vervoeging van dit werkwoord in de eerste vorm enkelvoud.
Volgens deze zaak mag het wel, zolang er maar het volledige tarief betaald wordt en aan te tonen is dat de kaart met toestemming van de eigenaar gebruikt wordt.

https://www.ovpro.nl/ov-chipkaart-2/2015/02/06/reizen-met-geleende-ov-chipkaart-is-toegestaan/
Ik hoop dat je beseft dat je aan het verwijzen bent naar een artikel van meer dan drie jaar geleden. De uitspraak van de Geschillencommissie waar dit artikel naar refereert is namelijk herzien, zoals je hier kunt lezen. Wat je aangeeft is dus niet correct, KHK18, het is nog steeds niet toegestaan om te reizen met de Persoonlijke OV-chipkaart van iemand anders.
Reputatie 4
Je mag je kaart best uitlenen aan iemand anders. Diegene mag er alleen niet mee reizen 😛
Reputatie 7
Badge +3
Als het een anonieme kaart is mag je hem zeker uitlenen.

Ik vind het best raar dat als je de volle mep betaalt voor je reis op de kaart van iemand anders, je toch een boete van 150 euro krijgt, en de kaart ook nog eens wordt afgepakt. 

Dat betekent dat de volgende keer dat ik mijn kaart niet bij me heb, ik dus NIET met de trein zal reizen.
Sterker, ik overweeg nu om mijn kortingskaart ook maar in te trekken, en vaker met de auto te gaan. Want dit beleid vind ik teveel lijken op reizigertje pesten. 

Ik snap dat je moet betalen voor je reis, en ik snap ook dat je niet met de kortingskaart van een ander mag reizen. Maar als je al de volle mep hebt betaald, snap ik niet dat de NS daar nog doodleuk een boete overheen kan/wil leggen, en dat dan ook nog uitlegt als “zo zijn de regels”.

“Zo zijn de regels is voor autisten”. Dit is voor mij het laatste jaar met korting.

Reputatie 7
Badge +3

Volgens deze zaak mag het wel, zolang er maar het volledige tarief betaald wordt en aan te tonen is dat de kaart met toestemming van de eigenaar gebruikt wordt.

https://www.ovpro.nl/ov-chipkaart-2/2015/02/06/reizen-met-geleende-ov-chipkaart-is-toegestaan/

Dit verhaal is niets waard omdat die organisatie  juridisch geen enkele bevoegdheden heeft.

Reputatie 7
Badge +3

Ik vind het best raar dat als je de volle mep betaalt voor je reis op de kaart van iemand anders, je toch een boete van 150 euro krijgt, en de kaart ook nog eens wordt afgepakt. 

Dat betekent dat de volgende keer dat ik mijn kaart niet bij me heb, ik dus NIET met de trein zal reizen.
Sterker, ik overweeg nu om mijn kortingskaart ook maar in te trekken, en vaker met de auto te gaan. Want dit beleid vind ik teveel lijken op reizigertje pesten. 

Ik snap dat je moet betalen voor je reis, en ik snap ook dat je niet met de kortingskaart van een ander mag reizen. Maar als je al de volle mep hebt betaald, snap ik niet dat de NS daar nog doodleuk een boete overheen kan/wil leggen, en dat dan ook nog uitlegt als “zo zijn de regels”.

“Zo zijn de regels is voor autisten”. Dit is voor mij het laatste jaar met korting.

Misschien dan in het vervolg eerst even de voorwaarden doorlezen voordat je een kaart aanschaft. Regels gelden ook voor jou.

Reputatie 7
Badge +4

Merkwaardig dat u die zaak van de geschillencommissie wel leest en de uitspraken van de rechters die dit, met rechtskracht, snel hierna vernietigd hebben niet. Het mag niet, het is duidelijke en regelrechte fraude, u krijgt een boete en de kaart wordt ingenomen. Zo hoort het ook. 

We hebben hier eerder een ‘volksvertegenwoordiger’ gehad die beweerde dat het wel mocht en verwees naar een uitspraak van een rechter in Den Haag waarin stond dat dat juist niet zo was(!).  Die hebben we hier na deze afgang niet meer gezien. Op de haatfora zal het wel een ‘intelligente’ uitspraak zijn.

Dit bericht is al lang achterhaald. De uitspraak van de commissie, niet die van de rechter, was natuurlijk ook te idioot voor woorden.

Indien je je OV-chipkaart vergeet kan je gelukkig altijd nog een los kaartje op het station aanschaffen.

Misschien dan in het vervolg eerst even de voorwaarden doorlezen voordat je een kaart aanschaft. Regels gelden ook voor jou.

Precies wat ik met “autistengedoe” bedoelde …. het uitvoeren van de regels is belangrijker dan het doel van de regels. Voor mij is het doel: iedereen betaalt netjes voor zijn reis. Jouw doel is blijkbaar mensen zo hard mogelijk straffen, omdat het kan. 

Wij straffen niet omdat het kan. We hanteren onze huisregels zoals ieder bedrijf dat doet.

Reputatie 7
Badge +4

Het doel van de regel is dat een persoonlijke chipkaart alleen door die persoon gebruikt mag worden die er op vermeld wordt. Dat is voor iedereen helder en duidelijk.

Het verwijzen naar autisme als u het met een standpunt van een ander niet eens bent, autisme is een ernstig persoonlijk probleem, is denigrerend en beneden de maat in een discussie, zeker als het gepaard gaat met een beschuldiging die nergens op gebaseerd is. 

Zo u reageert naar Tamzin toe, is in strijd met het betamelijke.

Het kunnen reizen met de persoonlijke chipkaart van een ander dient geen enkel redelijk doel.

Reputatie 7
Badge +3

Een persoonlijke OV-chipkaart heet niet voor niets zo. Die kaart is dus persoonsgebonden. Als u geen eigen Ov-chipkaart bij u heeft, kunt een e-ticket (persoonsgebonden) of een kaartje uit de automaat (€1 duurder, anoniem) kopen.

U heeft echter gekozen om met de persoonlijke bkaart van iemand anders te reizen. Dat mag niet, dat staat zo in de regels en die regels gelden voor iedereen. Op het reizen met een persoonlijke OV-chipkaart van iemand anders staat een boete en inname van de kaart. De kaart wordt vernietigd en de eigenaar mag een nieuwe kopen.

Wij straffen niet omdat het kan. We hanteren onze huisregels zoals ieder bedrijf dat doet.

Ik zal vanavond mijn kaart zo spoedig mogelijk stopzetten, en voortaan met eigen vervoer reizen, zodat ik mijn eigen voorwaarden kan bepalen. Met de voorwaarden van de NS wens ik niet meer te reizen.

Reputatie 7
Badge +3

Ik zal vanavond mijn kaart zo spoedig mogelijk stopzetten, en voortaan met eigen vervoer reizen, zodat ik mijn eigen voorwaarden kan bepalen. Met de voorwaarden van de NS wens ik niet meer te reizen.

Hou er rekening mee dat er in het verkeer ook regels zijn waar men geacht wordt zich aan te houden: verkeersregels.

Reputatie 7
Badge +3

De voorwaarde dat een persoonlijke OV-chipkaart alleen door de persoon zelf gebruikt mag worden is een voorwaarde van TLS/OV-chipkaart en niet specifiek van NS. Dit is dus ook zo wanneer u gebruik maakt van bv bus, tram of metro of een andere treinvervoerder. Uw naam en foto staat erop en niet die van iemand anders.

Zoals al eerder in dit topic gezegd, met een anonieme kaart speelt dit niet. Die mag door iedereen gebruikt worden.

Reputatie 7
Badge +3

Er is overigens een goede reden waarom dit niet mag. De conducteur kan namelijk niet zien of de kaart is uitgeleend of gejat.

Badge +3

Ik mag hopen dat verder iedereen met een persoonlijke ov-chipkaart zo verstandig is om die niet uit te lenen.

Zelfde met (stads)passen voor o.a. de milieustraat, zwembad of ijsbaan. Of bibliotheekpassen, museumjaarkaarten, lidmaatschap Wegenwacht e.d.

Daar is ook gewoon voor betaald, maar zijn persoonlijk. Als jij het niet bent bij controle is het inleveren en een boete wegens misbruik. De boete voor de eigenaar is dat diegene dus zijn kaart kwijt is.

Reageer