beantwoord

Uitstappen onderweg

• 10 augustus 2014
  • 6 reacties
  • 5388 Bekeken

Eergisteren ben ik van Enschede naar Den Haag gereisd en weer terug. Met mijn 60+ kortingskaart kostte de terugweg € 14,60. Op de heenweg ben ik in Utrecht uitgestapt, uitgecheckt, 2 uur later weer ingecheckt naar Den Haag. Kosten van die 2 subtrajecten samen €18,50. Als ik in Utrecht niet had in- en uitgecheckt had ik €14,60 betaald. Kan ik het teveel betaalde ad €3,90 terugkrijgen?
icon

Beste antwoord door Pe_pe 10 augustus 2014, 17:29

Dat kan niet, want dit is de prijs die u moet betalen als u tussendoor de reis onderbreekt. Het is bij gebruik van de OV-chipkaart niet toegestaan halverwege de reis de OV-chipkaartzone te verlaten zonder tussendoor uit en later weer in te checken, met als gevolg dat onder andere bij een onderbreking van langer dan 35 minuten de lange-afstandskorting wordt doorbroken. Met een wegwerpchipkaart (voltarief +1 euro) of met een e-ticket (voltarief) mag de reis wel worden onderbroken. In sommige gevallen kan dat voordeliger zijn dan twee halve reizen tegen kortingstarief.
Bekijk origineel

6 reacties

Dat kan niet, want dit is de prijs die u moet betalen als u tussendoor de reis onderbreekt. Het is bij gebruik van de OV-chipkaart niet toegestaan halverwege de reis de OV-chipkaartzone te verlaten zonder tussendoor uit en later weer in te checken, met als gevolg dat onder andere bij een onderbreking van langer dan 35 minuten de lange-afstandskorting wordt doorbroken. Met een wegwerpchipkaart (voltarief +1 euro) of met een e-ticket (voltarief) mag de reis wel worden onderbroken. In sommige gevallen kan dat voordeliger zijn dan twee halve reizen tegen kortingstarief.
Welkom op het NS Serviceforum Hans46. Zoals Pe_pe aangeeft is dit niet mogelijk. Bij een reisonderbreking langer dan 35 minuten wordt de lange-afstandskorting doorbroken. Je kunt dit bedrag niet terugontvangen. Voor de vindbaarheid heb ik je topic verplaatst naar 'OV-chipkaart'.
Bij een reisonderbreking langer dan 35 minuten wordt de lange-afstandskorting doorbroken. Je kunt dit bedrag niet terugontvangen.

Dit is dus erg ten nadele van de klant! Met een "ouderwets" papieren kaartje kon je gewoon uitstappen op het traject, om later weer verder te reizen. Aangezien er geen papieren kaartjes meer zijn met korting, is de reiziger dus verplicht om binnen een bepaald tijdsbestek de reis te vervolgen, ofwel een dubbel opstaptarief te betalen.
mij werd meerdere keren verzekerd door conducteurs
dat het onderbreken van reizen hetzelfde zou blijven, dus zonder 2 x starttarief te betalen.
hoe dat dan eruit zou zien als de poortjes gesloten zijn, konden ze me niet vertellen.
Ik vind het hoogst oneerlijk als ik nu alsnog in en uit moet chippen als ik mijn reis onderbreek.
schande hoe telkens weer nieuwe maatregelen duurder uitpakken voor de klant.
hoezo de klant is koning?

Helemaal mee eens. Ik ging vrijdags heen naar Maastricht voor 15.60€ ov kortingskaart.  Terug zaterdag door enorme drukte in den bosch uitgestapt. Gegeten bagage opgeslagen voor 8€ en dacht daarna weer verder te reizen naar huis. Werd het zelfde traject 12.70 en 11.50 dus 34€. . En onderweg ook gevraagd of dat kon . Werd ja gezegd . Maar waar haal je de info vandaan. Als niemand dat weet  bij ns . Zelfs de conducteurs niet. Voel me erg bedrogen. Ik ga de trein uit ivm drukte kies rustigere tijd en moet zoveel meer betalen. Gebeld net ns maar geen coulance. Zeer teleurgesteld in NS.

Reputatie 7
Badge +3

Helemaal mee eens. Ik ging vrijdags heen naar Maastricht voor 15.60€ ov kortingskaart.  Terug zaterdag door enorme drukte in den bosch uitgestapt. Gegeten bagage opgeslagen voor 8€ en dacht daarna weer verder te reizen naar huis. Werd het zelfde traject 12.70 en 11.50 dus 34€. . En onderweg ook gevraagd of dat kon . Werd ja gezegd . Maar waar haal je de info vandaan. Als niemand dat weet  bij ns . Zelfs de conducteurs niet. Voel me erg bedrogen. Ik ga de trein uit ivm drukte kies rustigere tijd en moet zoveel meer betalen. Gebeld net ns maar geen coulance. Zeer teleurgesteld in NS.

Je mag altijd de reis onderbreken, dus het antwoord van de conducteur klopt. De vraag is of je ook gevraagd hebt of daar extra kosten aan verbonden zijn. Wanneer je binnen de poortjes blijft, hou je de lange afstands korting. Deze hou je ook als je binnen 35 minuten weer incheckt nadat je uitgecheckt was.

Reageer