beantwoord

Uitstel van Betaling gekregen; bezwaar mogelijk?

• 28 maart 2014
  • 12 reacties
  • 1569 Bekeken

Echter had ik met de conducteur afgesproken dat ik in plaats van de 35,- Euro boete slechts het bedrag van mijn reis (15,20: Groningen Centraal - Den Haag Centraal met 40% korting) zou hoeven betalen, omdat hij toegaf dat het nogal onhandig is dat, als je net bij de kaartenautomaat je OV-Chipkaart hebt opgeladen, je niet direct in kan checken of zelfs simpelweg even wordt herinnerd aan het inchecken. Vervolgens kreeg ik twee dagen later tóch een acceptgiro binnen waar een bedrag van 50,20 Euro op stond. Nu wil ik graag bezwaar maken maar zowel in de brief als op de website van NS kan ik hier niets over vinden. Er is geen regulier emailadres, EVA slaat op hol als je het woord 'bezwaar' intypt en voor een telefoonnummer betaal ik 0,10 Euro per minuut, wat op zich niet erg is maar op het moment dat je al fors teveel betaalt na een mondelinge overeenkomst aardig begint te knagen. Wat kan ik het beste doen?
icon

Beste antwoord door Anonymous 28 maart 2014, 16:04

Echter had ik met de conducteur afgesproken dat ik in plaats van de 35,- Euro boete slechts het bedrag van mijn reis (15,20: Groningen Centraal - Den Haag Centraal met 40% korting) zou hoeven betalen, omdat hij toegaf dat het nogal onhandig is dat, als je net bij de kaartenautomaat je OV-Chipkaart hebt opgeladen, je niet direct in kan checken of zelfs simpelweg even wordt herinnerd aan het inchecken. Vervolgens kreeg ik twee dagen later tóch een acceptgiro binnen waar een bedrag van 50,20 Euro op stond. Nu wil ik graag bezwaar maken maar zowel in de brief als op de website van NS kan ik hier niets over vinden. Er is geen regulier emailadres, EVA slaat op hol als je het woord 'bezwaar' intypt en voor een telefoonnummer betaal ik 0,10 Euro per minuut, wat op zich niet erg is maar op het moment dat je al fors teveel betaalt na een mondelinge overeenkomst aardig begint te knagen. Wat kan ik het beste doen?

Hallo Diederik,

Op het formulier (Uitstel van Betaling) wat de conducteur heeft uitgeschreven kun je zien dat standaard een bedrag van €35 als "verhoging" (boete) staat voorgedrukt. Dat is wettelijk zo bepaald en de conducteur is gewoonweg niet bevoegd daarvan af te wijken. Hij heeft veel bevoegdheden, maar daarin nou net niet.
Het is dus terecht dat je een acceptgiro hebt ontvangen voor het totaalbedrag van €50,20.

Je kunt daartegen uiteraard altijd bezwaar aantekenen bij de Klantenservice.
Eva is een leuke, digitale meid, maar vaak kom je niet veel verder met haar.
Of je zou het woord e-mail moeten intikken, dan gaat ze over tot de procedure dat je een bericht naar de klantenservice kunt sturen (afhandelingstijd ca. 5 dagen).

En als je er niet veel voor voelt om te bellen (en daarin ben je niet de enige), dan resteert alleen nog maar de ouderwetse brief per post.
En die kun je sturen naar :

NS Klantenservice
Postbus 2372
3500 GJ Utrecht

Vergeet in die brief ook niet het nummer te vermelden wat rechtsboven op het formulier staat wat je van de conducteur hebt gekregen; dat nummer begint vrijwel zeker met de letter D, gevolgd door 6 cijfers.
Dat is het nummer waaronder jouw geval staat geregistreerd.
Eventueel zou je voor alle zekerheid en duidelijkheid een fotokopie van dat formulier mee kunnen sturen.

Houd er wel rekening mee dat de afhandelingstijd van een brief doorgaans 4 - 6 weken in beslag neemt.

Ik hoop dat je ik je voldoende informatie heb kunnen verschaffen om je verder op weg te helpen.

Vr.gr.
Hans
Bekijk origineel

12 reacties

Hallo Diederik,

Op het formulier (Uitstel van Betaling) wat de conducteur heeft uitgeschreven kun je zien dat standaard een bedrag van €35 als "verhoging" (boete) staat voorgedrukt. Dat is wettelijk zo bepaald en de conducteur is gewoonweg niet bevoegd daarvan af te wijken. Hij heeft veel bevoegdheden, maar daarin nou net niet.
Het is dus terecht dat je een acceptgiro hebt ontvangen voor het totaalbedrag van €50,20.

Je kunt daartegen uiteraard altijd bezwaar aantekenen bij de Klantenservice.
Eva is een leuke, digitale meid, maar vaak kom je niet veel verder met haar.
Of je zou het woord e-mail moeten intikken, dan gaat ze over tot de procedure dat je een bericht naar de klantenservice kunt sturen (afhandelingstijd ca. 5 dagen).

En als je er niet veel voor voelt om te bellen (en daarin ben je niet de enige), dan resteert alleen nog maar de ouderwetse brief per post.
En die kun je sturen naar :

NS Klantenservice
Postbus 2372
3500 GJ Utrecht

Vergeet in die brief ook niet het nummer te vermelden wat rechtsboven op het formulier staat wat je van de conducteur hebt gekregen; dat nummer begint vrijwel zeker met de letter D, gevolgd door 6 cijfers.
Dat is het nummer waaronder jouw geval staat geregistreerd.
Eventueel zou je voor alle zekerheid en duidelijkheid een fotokopie van dat formulier mee kunnen sturen.

Houd er wel rekening mee dat de afhandelingstijd van een brief doorgaans 4 - 6 weken in beslag neemt.

Ik hoop dat je ik je voldoende informatie heb kunnen verschaffen om je verder op weg te helpen.

Vr.gr.
Hans
Beste Diederik Geertsema,

Welkom op het NS Serviceforum!
Hans heeft het juiste antwoord; mocht je een Uitstel van Betaling hebben ontvangen in de trein, dan zou je telefonisch of schriftelijk een bezwaar hiertegen kunnen indienen. Het telefoonnummer is: 0900-2021163. Het adres heeft Hans reeds gegeven, al denk ik dat de telefoonkosten lager/gelijk zullen zijn dan de kosten van de envelop + postzegel. 🙂 Je bezwaar zal telefonisch direct behandeld worden.
Ik heb je titel iets ingekort, dan wordt je topic wat beter vindbaar.

Groet,
Stephan
Hoi Diederik,

Ik lees al dat Hans en Stephan je al verder hebben geholpen, ik hoop je toch nog wat meer info over deze zaak te kunnen verschaffen over het algemeen. Zoals Hans al aangaf, zodra wij een nieuw vervoersbewijs uitschrijven, zijn wij verplicht en ritprijs met daarbovenop de wettelijke verhoging erbij te schrijven. Wij kunnen aangeven op het uvb wat wij van de situatie vinden, wij kunnen vragen als verbalisant om coulance te verlenen. Het vervelende echter is, dat wij als conducteurs nooit achteraf doorkrijgen of de boete is geschrapt of niet. Dat vind ik persoonlijk erg jammer.
Ook komt het geregeld voor, en daar bedoel ik niet jouw situatie mee, dat reizigers ons mooie verhalen vertellen en uiteindelijk al meer uvb´s hebben gekregen, dan kunnen wij wel zeggen dat we coulance vragen, maar dat gaat door de vele eerdere uvb´s niet snel meer verleend worden.
Helaas krijg je ook geen afschrift mee, waar wij onze bevindingen als verbalisant op schrijven, dus is het in dit geval een zeer vervelende situatie en ik hoop dat je het geregeld krijgt.

Ik hoop je toch nog meer inzicht te hebben kunnen geven hoe het in zijn werk is gegaan.
Ik voel mee met Diederik, de bureaucratie bij ns gaat (te) ver. Op mijn kleine dorpsstation kon ik bij beide kaartautomaten geen eenmalige chipkaart kopen. Maar ik MOEST mee met de trein! Het nummer gebeld wat op de automaat stond. De dame die ik sprak zou doorgeven dat de automaat moest worden bijgevuld. Ik kon instappen en de conducteur de kwestie uitleggen en om uitstel van betaling vragen. Dan zou er geen boete volgen, ook al niet omdat de ns de 'schuldige' was, omdat ik geen kaartje kon kopen. Het was overmacht. De conducteur begreep het en schreef alleen de ritprijs uit, ZONDER boete. Daaronder schreef ze de reden. 'U krijgt geen boete, hoor, de fout ligt bij ons.' Nou, mooi wel dus! Ritprijs PLUS 35 euro boete! Terwijl ik alles zo netjes had geregeld! Netjes het nummer op de kaartautomaat gebeld, netjes de conducteur opgezocht etc. Waarom, o waarom, zeg mij toch waarom de ns twijfelt aan het oordeelsvermogen van de conducteur en elke klant als een potentiële zwartrijder/crimineel beschouwt? Ik dacht dat ik goede afspraken had gemaakt met de conducteur én de dame van ns?
Reputatie 7
Badge +4
Niet te snel. U kunt gewoon bezwaar maken tegen de boete en als de conducteur heeft aangegeven dat er sprake was van de dingen die u aangaf, zou dat best eens gehonoreerd kunnen worden en krijgt u uw 35 euro terug. De conducteur moet die boete nu eenmaal uitschrijven, hij kan er niet eens voor kiezen dat niet te doen. Dat is nu NS-beleid, als je het niet met de boete eens bent, moet je een bezwaar indienen. De conducteur is verplicht iedereen van een geldig vervoersbewijs te voorzien. Mogelijk is de communicatie niet goed verlopen.

Morgen zijn de NS-moderatoren er weer en die hebben redelijke mogelijkheden. U kunt ook contact opnemen met de Klantenservice: 030 751 51 55. Mogelijk pakt een moderator het op,
Reputatie 4
Badge
Wordt het commentaar van de conducteur niet gewoon alleen gelezen in het geval van een bezwaarprocedure? Bij iedereen die weet dat ze fout zaten en gewoon betalen hoeft daar dan geen tijd/geld aan gespendeerd te worden.
@Thom waarom kun je niet super eenvoudig online bezwaar maken?
@BrouwerZ Zoals Loes in haar reactie ook aangeeft, is het niet mogelijk om alleen een Uitstel van Betaling voor de ritprijs uit te schrijven, de conducteurs kunnen wel aangeven dat de €35 door de klantenservice eraf gehaald moet worden. Zou je mij het boetekenmerk (H123456) kunnen sturen? Dan ga ik dat voor je in orde maken.
@BrouwerZ Zoals Loes in haar reactie ook aangeeft, is het niet mogelijk om alleen een Uitstel van Betaling voor de ritprijs uit te schrijven, de conducteurs kunnen wel aangeven dat de €35 door de klantenservice eraf gehaald moet worden. Zou je mij het boetekenmerk (H123456) kunnen sturen? Dan ga ik dat voor je in orde maken.

Beste Brian,

Bedankt voor je hulpvaardigheid. Het boetenummer is H124555. Er zou 22,80 moeten overblijven, zijnde de ritprijs plus 10 euro wegens niet tijdig betalen.

Groet,

Jeroen
Wordt het commentaar van de conducteur niet gewoon alleen gelezen in het geval van een bezwaarprocedure? Bij iedereen die weet dat ze fout zaten en gewoon betalen hoeft daar dan geen tijd/geld aan gespendeerd te worden.

Da´s wel een goeie vraag, daar ben ik persoonlijk ook wel even benieuwd naar 😉. Dan kan ik reizigers nog beter informeren wat ze kunnen verwachten.

Beste Brian,

Heb je het inmiddels in orde kunnen maken? Dan kan ik het bedrag overmaken.

Groet, Jeroen

Beste Brian,

Bedankt voor je hulpvaardigheid. Het boetenummer is H124555. Er zou 22,80 moeten overblijven, zijnde de ritprijs plus 10 euro wegens niet tijdig betalen.

Groet,

Jeroen
Hallo BrouwersZ. Je mag het boetekenmerknummer en je NAW-gegevens even in een privébericht naar Brian NS of naar mij sturen. Dan zullen we kijken wat we kunnen doen.

Reageer