Van rit naar reis


Reputatie 6
Badge +2
Index:

http://www.ns.nl/binaries/_ht_1464616365136/content/assets/ns-nl/reisinformatie/2016/qas-van-rit-naar-reis-30mei2016.pdf

https://forum.ns.nl/ov-chipkaart-5/tussentijds-uit-inchecken-op-amsterdam-muiderpoort-12810/index3.html#post139015 en verder

Zie ook:

https://forum.ns.nl/search.php?q=Van+rit+naar+reis

39 reacties

Reputatie 7
Badge +3
@Jouke NS
Dat mag in de vergaarbak met gemiste kansen. Wat een treurigheid.
Inmiddels heb ik een reactie gekregen op de vraag of gedwongen uit- en inchecken automatisch worden gecorrigeerd. Dit is niet het geval en er zijn geen plannen om dit in de toekomst wel toe te passen op NS Flex. Indien een reiziger extra kosten maakt vanwege een gedwongen overstap dan dient de reiziger zelf restitutie te vragen.
Helaas heb ik nog geen reactie mogen ontvangen. Ik ga het nogmaals uitvragen.
Ik ga jullie vraag over het achteraf corrigeren van verplichte overstappen uitzetten bij de collega's die NS Flex ontworpen hebben. Ik kom erop terug.
Reputatie 6
Badge +2
201809 4 22:07
De gevolgen van tussentijds uit- en weer inchecken bij overstap van NS naar NS (gedwongen of voor het bezoeken van een faciliteit) kunnen worden onderverdeeld in twee subtopics, waarvan die over wisseling van dal naar spits is opgelost, zodat overblijft het feit dat soms een omweg wordt gerekend. Daar is al veel over geschreven, maar nog niet zoveel over de combinatie met NS Flex. Dat is een goed afgebakend onderwerp, dus een apart topic is prima.

Je zou inderdaad verwachten dat dit met NS Flex gemakkelijker is op te lossen.
Nog niet toch ?
Badge +3
Omdat Flex een reizen op rekening i.p.v. saldo product is zou een overstap op bijv. Sloterdijk eenvoudig achteraf automatisch gecorrigeerd kunnen worden.

Voor mensen met een Traject Vrij gebeurt dat immers ook al, toch?
Reputatie 7
Badge +3
Ik begrijp niets van de reacties van @Dennis en @Jouke NS.

Dit is een topic dat gaat over van Rit naar Reis. De situatie op Amsterdam Muiderpoort wordt nota bene aangehaald in het eerste bericht in dit topic.

Waar het op neerkomt is dat de introductie van NS Flex blijkbaar geen enkele oplossing biedt voor het teveel aan reiskosten betalen bij door NS gedwongen omchecken. Dat lijkt me een uiterst relevante constatering in juist dit topic en niet een nieuw topic. En daarbij een gemiste kans natuurlijk.
Hoe zit bij situaties waarbij je gedwongen wordt om te checken omdat er tariefobstakelpoortjes staan? Ik denk dan aan Amsterdam Sloterdijk, Amsterdam Muiderpoort, Amsterdam Zuid etc.

Vooralsnog is daar geen oplossing voor, net als bij het Reizen op Saldo. Aangezien de situatie voor deze stations ook aanwezig is voor andere producten wil ik je vragen dit in een ander, nieuw topic aan te geven omdat we anders teveel afwijken van waar dit topic voor bedoeld is.

Edit: Mijn laatste opmerking over het doel van dit topic mogen jullie negeren. Ik heb de eerste vraag van Dennis onjuist geïnterpreteerd.
Reputatie 7
Badge +3
Waarom zou ik dat niet in dit topic kunnen vragen? Allicht dat een moderator meeleest en het heeft wel degelijk verband met dit topic.🤔
Reputatie 6
Badge +2
Hoe zit bij situaties waarbij je gedwongen wordt om te checken omdat er tariefobstakelpoortjes staan? Ik denk dan aan Amsterdam Sloterdijk, Amsterdam Muiderpoort, Amsterdam Zuid etc.

201809 4 13:07 aanbevolenomwegflex
Bij overstap van NS naar NS geldt zowel op saldo als bij flex dat het moment van de eerste incheck bepalend is. Of bij flex het probleem van het in rekening brengen van een omweg volgens de planner automatisch wordt opgelost weet ik niet, dat zou je kunnen vragen op https://community.ns.nl/ns-flex-60/ns-flex-is-officieel-van-start-51066.
Reputatie 7
Badge +3
Hoe zit bij situaties waarbij je gedwongen wordt om te checken omdat er tariefobstakelpoortjes staan? Ik denk dan aan Amsterdam Sloterdijk, Amsterdam Muiderpoort, Amsterdam Zuid etc.
Reputatie 6
Badge +2
201809 3 14:38
Met NS Flex geldt ''van rit naar reis'' ook bij wisseling van vervoerder, zie https://www.ns.nl/klantenservice/flex/altijd-een-eerlijk-tarief.html en https://community.ns.nl/ns-flex-60/ns-flex-is-officieel-van-start-51066/index1.html#post344991.

Medio 2019 zal ook voor Dal Vrij 65+ en Weekend Vrij 65+ een NS-Flexversie ingevoerd worden, volgens https://community.ns.nl/ns-flex-60/ns-flex-is-officieel-van-start-51066.
Reputatie 6
Badge +2
https://forum.ns.nl/ov-chipkaart-5/tussentijds-uit-inchecken-op-amsterdam-muiderpoort-12810/index3.html#post139015 en verder
201805 10 22:09
Update: https://forum.ns.nl/ov-chipkaart-5/tussentijds-uit-en-inchecken-op-amsterdam-muiderpoort-12810/index3.html#post139015 en verder.
Reputatie 6
Badge +2

http://www.ns.nl/binaries/_ht_1464616365136/content/assets/ns-nl/reisinformatie/2016/qas-van-rit-naar-reis-30mei2016.pdfEen deel van de tekst staat met redactionele wijzigingen ook in http://www.ns.nl/reisinformatie/reizen-met-ov-chipkaart/veelgestelde-vragen-rit-naar-reis.html.

De eerste link werkt niet meer. Er is bijgekomen https://www.ns.nl/reisinformatie/reizen-met-ov-chipkaart/aanpassing-berekening-tarief-overstappen.html.
Reputatie 6
Badge +2
201805 4 21:25 vanritnaarreis uinsns 20160901
Bij een overstap van NS naar NS op een langere, maar wel toegestane reisroute uit- en inchecken kan ondanks ''van rit naar reis'' onbedoeld extra kosten met zich mee brengen door extra TE (en bij Traject Vrij nog meer extra kosten). Soms is uit- en inchecken niet te vermijden, alleen al voor het overstappen (dus nog los van de wens van faciliteiten op het station gebruik te maken), door de plaatsing van de poortjes. Zie onder meer https://forum.ns.nl/op-het-station-17/stop-de-diefstal-open-de-poortjes-op-sloterdijk-45082, https://forum.ns.nl/op-het-station-17/sloterdijk-poortjes-deel-10-48155 en https://forum.ns.nl/in-de-trein-11/omreizen-met-een-gedwongen-overstap-48407.
Reputatie 6
Badge +2
https://forum.ns.nl/abonnementen-2/altijd-voordeel-kaart-47541/index1.html#post314593:
bijdragevandennis
Je kunt [bij reizen met een abonnement zonder vrij reizen] je reis geforceerd opbreken in meerdere reizen door tussendoor [uit te checken,] een klassewissel te laden, in en uit te checken, de klassewissel weer van je kaart halen en opnieuw weer in te checken.
Reputatie 6
Badge +2
https://forum.ns.nl/ov-chipkaart-5/bug-van-rit-naar-reis-45192 bijdragevandennis
Reputatie 6
Badge +2
Zie ook:
* https://forum.ns.nl/abonnementen-2/vrij-reizen-dal-vrij-ns-connexxion-veolia-28844
* https://forum.ns.nl/abonnementen-2/vrij-reizen-dal-vrij-arriva-syntus-28845

Update:
* https://forum.ns.nl/abonnementen-2/vrij-reizen-dal-vrij-ns-connexxion-29995
* https://forum.ns.nl/abonnementen-2/vrij-reizen-dal-vrij-arriva-syntus-28845 bijdragevandennis
Reputatie 6
Badge +2
Verwerking van ''Van rit naar reis'' in de Voorwaarden Reizen op saldo bij NS (http://www.ns.nl/binaries/_ht_1472567292794/content/assets/ns-nl/voorwaarden-folders/2016/voorwaarden-reizen-op-saldo_sept2016.pdf):

Voordeeluren: De uren waarin korting wordt berekend, zoals bepaald in de productvoorwaarden van het desbetreffende Product waarmee met korting kan worden gereisd.

Indien u [een product heeft of aanschaft, waarmee met korting in de Voordeeluren
kan worden gereisd] zal de ritprijs met korting worden berekend, als ingecheckt wordt tijdens de Voordeeluren. Aansluitende Ritten bij NS waarbij sprake is van een tussenstop (niet zijnde het bereiken van de bestemming) worden als één Rit beschouwd, indien het verschil tussen het uit- en incheckmoment minder dan 35 minuten is. Het eerste incheckmoment van de betreffende Rit bepaalt of u recht heeft op korting.


(''Voordeeluren'' wordt hier blijkbaar als verzamelnaam gebruikt, ze hangen af van het product. Het kan dus ook gaan om daluren.) bijdragevandennis
Reputatie 6
Badge +2
Zie ook:
* https://forum.ns.nl/abonnementen-2/vrij-reizen-dal-vrij-ns-connexxion-veolia-28844
* https://forum.ns.nl/abonnementen-2/vrij-reizen-dal-vrij-arriva-syntus-28845

Het is nog onduidelijk of er een soortgelijke tweedeling is voor reizen met 0%, 20% en 40% korting. Er wordt vermoed van niet, omdat dit tot veel klachten zou hebben geleid over onjuist berekende langeafstandskorting (zie ook https://forum.ns.nl/ov-chipkaart-5/onterecht-reizen-op-saldo-28311/index3.html#post180365).

Per 11 december 2016 wijzigen de concessies, met het gevolg dat als het systeem per vervoerder niet wijzigt, veel treinritten in Limburg overgaan van het eerste naar het tweede systeem. bijdragevandennis
Reputatie 6
Badge +2
Zie ook:
* https://forum.ns.nl/abonnementen-2/vrij-reizen-dal-vrij-ns-connexxion-veolia-28844
* https://forum.ns.nl/abonnementen-2/vrij-reizen-dal-vrij-arriva-syntus-28845
Reputatie 6
Badge +2
Er is een zesuursregel betreffende de maximale werkingsduur van ''van rit naar reis''. Een keten van ritten met NS, Connexxion en/of Veolia wordt niet alleen verbroken bij een onderbreking van langer dan 34 minuten, maar ook als deze bij een check-in langer dan 5 uur en 59 minuten geleden begonnen is. Als dit in de spits is kan men niet (langer) gebruikmaken van de gunstige variant van ''van rit naar reis''.

Daarbij doen ritten met Arriva en Syntus niet terzake, ze functioneren niet als schakels in de keten, maar korte ritten kunnen wel tussen de schakels inzitten.bijdragevandennis
Reputatie 6
Badge +2
https://forum.ns.nl/op-station-17/overstap-check-in-transactieoverzicht-op-ns-kaartautomaten-28093. bijdragevandennis
Reputatie 6
Badge +2
https://forum.ns.nl/ov-chipkaart-5/onterecht-reizen-op-saldo-28311

Reageer